Gå til innhold

Hva tror du er grunnen til at nordmenn får så få barn?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Økonomiske incentiver. Ikke pushe på fedrekvoter. Tilrettelegge for mulighet til å være hjemmeværende eller deltidsarbeid.

Gjøre mer for menn og la menn være menn. Samfunnet vi har i dag er ikke positivt for menn.

Gode tider lager svake menn. Dårlige tider lager sterke menn.

Kanskje vi har det for godt? At vi fokuserer for mye på oss selv, og karrierer. Karrierer er ikke viktig for oss kvinner, det er mye viktigere å få barn og tilbringe tid sammen med de.

Anonymkode: 76074...02c

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det sosiale presset om at alt må være perfekt. Man må ha hus, jobb, god økonomi, et langt og solid parforhold, biler, hytter, utdanning. Man må ha vært sammen lenge, reist verden rundt og alt må være perfekt. I tillegg skal man helst være under 30. Det er jo praktisk umulig. Kvinner blir for gamle mens de venter på at alt er perfekt.

Anonymkode: 03854...647

• Liker 25
Skrevet

At damer har friheten ti å være individer de også. 

Men det gjelder også menn. Hadde flere menn vært åpne for barn i 20 årå hadde det sikkert blitt flere kvinner som var der og.

Og så har vi alt av dataspill, reiser, karrierer og andre hobbyer. Har ikke tid til barn lenger vet du.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Stor usikkerhet i arbeidsmarkedet tror jeg spiller inn. De fleste ønsker å ha fast jobb før de etablerer seg med barn. Det er det ikke mange under 30 som har nå! I akademia er det få forunt å ha noe annet enn midlertidige stillinger til langt oppe i trevdeåra, gjerne må man ha runda førti, og da er det litt sent å få mye mer enn maks et barn.

Om staten ønsker å legge tilrette for tidligere/flere fødsler, burde regjeringen sørge for at faste stillinger blir det normale (nå skyfles folk fra den ene midlertidige stillingen til den andre.) Og de burde legge til rette for at det blir lettere å kombinere studier og barn. Fedre burde få selvsetendig opptjeningsrett til permisjon (uavhengig av hva mor gjør/har tjent). Og ikke minst, føde og barselsomsorgen burde ikke være en salderingspost.

Anonymkode: 506ec...333

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har inntrykk av at mange menn ikke ønsker barn, ønsker få barn eller ønsker å vente til de er nærmere 40 før de begynner å få barn. Da vil det jo være for sent for en gjevnaldrende kvinnelig partner... 

Jeg har også inntrykk av at mange unge mennesker føler en moralsk plikt til å begrense antall barn for å redde miljøet, og at det sees på som moralsk forkastelig å få fler enn 1 barn i enkelte kretser. 

En annen ting er utdannelse og økonomi. Hvis den gjennomsnittlige kvinne er 25 år gammel før hun er ferdig med utdanningen sin og begynner å se etter jobb, vil det gå noen ytterligere år før hun har økonomien på plass for å få barn. 

Nettdating og tilfeldig sex kan også ha gjort det vanskeligere for unge mennesker å slå seg til ro i forhold. 

Anonymkode: 1b76b...392

• Liker 13
Skrevet

Kan bare svare for meg selv. 

Det er jævlig dyrt å få barn. Holder derfor med to her i huset. 

• Liker 12
Gjest GiftMann38
Skrevet

Kvinner i dag begynner for sent. For min del kunne jeg tenkt meg en ordning der kvinner som får barn under utdanning og fullfører utdanningen får slettet studielånet.

AnonymBruker
Skrevet

Umodenhet, egoisme og spa-turer frister mer enn nattevåk. Og kroppen. De er redde figuren blir ødelagt.

Anonymkode: e0dc7...986

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Livet er bedre uten barn. Vi har et så godt velferdssystem at det ikker er nødvendig å få avkom for å være sikret trygghet i alderdommen. 

Anonymkode: d665e...aa1

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, GiftMann38 said:

Kvinner i dag begynner for sent. For min del kunne jeg tenkt meg en ordning der kvinner som får barn under utdanning og fullfører utdanningen får slettet studielånet.

Mens mennene/guttene ivrer etter baby når de er 22? Tror ikke du skal legge skylda kun på kvinner altså! Med mindre du så for deg at kvinnelige studentene skulle få disse barna alene eller med betraktelig eldre menn?

Studenter får forresten "sletta" litt av studielånet et år etter fødsel da (alt blir omgjordt til stipend uavhengig av studiepoengsproduksjon). Men ja, det er tøft økonomisk å få barn under studier. Nå er jo heldigvis engangstøtta økt betraktelig, og det er innført et tak på barnehagebetaling, slik at husstander med lav inntekt slipper unna med å betale maks 6% av denne for barnehageplass, men ordningene kan fremdeles bli bedre.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Umodenhet, egoisme og spa-turer frister mer enn nattevåk. Og kroppen. De er redde figuren blir ødelagt.

Anonymkode: e0dc7...986

Du tuller nå ja? Tror ikke det er veldig mange som utsetter barn med de argumentene der ass!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Økonomi. Å ha bolig med plass til mer enn 2 barn er sinnsykt dyrt når man bor i by. Vanlige folk har ikke 8 mill liggende rundt.

Det hadde også hjulpet om man fikk litt mer fri til å ta seg av sine barn, som yrkesaktiv foreldre. Det er mange tannlegetimer, foreldresamtaler, planleggingsdager osv man skal rekke over. Foreldre til barn under 12 burde fått minst 1 ekstra ferieuke, gjerne 3.

Andre tiltak kunne vært at en av foreldrene fikk 20% fri mens familien har barn i barnehage. 

Billig vaskehjelp til barnefamilier hadde vært fantastisk.

Jeg har to barn, og har ikke plass til flere i boligen eller kapasitet til flere når jeg jobber 100%. Jeg kunne godt ha omrokkert så jeg fikk flere barn. Jeg kan ikke gi døgnet flere timer.

Anonymkode: 23053...23e

• Liker 10
Skrevet

Alt skal være perfekt før man får barn nå slik at veldig mange kvinner begynner med å få barn langt inn i 30 årene. Jo eldre man er jo mindre fruktbar. Før det skal man ha tatt utdannelse, ha jobbet i noen år, kjøpt hus og helst også ha både bil og stabilt forhold som har vart en stund. Alle disse tingene til sammen tar årevis å få til som regel totalt sett med mindre du får egenkapital feks av foreldrene dine til å kjøpe bolig. Med høye leiepriser er det ikke lett å spare masse hver mnd til en egenkapital. Penger man heller kunne brukt til å betale til seg selv

.

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Livet er bedre uten barn. Vi har et så godt velferdssystem at det ikker er nødvendig å få avkom for å være sikret trygghet i alderdommen. 

Det er ikke nødvendig at alle får barn nei, men det er nødvendig at folk som har lyst på barn får barn. For om 40 til 50 år når jeg evt sitter på gamlehjemmet så må det være noen der til å hjelpe meg. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

At menn skal bestemme når kvinner skal få barn og mener de har rett til å presse aborter på kvinner om de ikke ønsker barn der og da. 

Anonymkode: 75dfd...8ed

• Liker 3
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du havner på sykehjem engang vil du være mye mer sikret på å få gjennom krav hvis du har en sønn/datter som kan tale din sak.  Det er faktisk de som roper høyest som får mest hjelp for sine eldre foreldre. 

• Liker 5
Skrevet

Tenker at det blant annet handler om at flere kvinner tar utdannelse, kvinner er overrepresenterte på universiteter. Dette fører til at drømmen om en vellykket karriere er større enn drømmen om å skaffe seg mann og barn. I land uten likestilling (f.eks u-land) er kvinner stort sett hjemmeværende, og har god tid til å oppdra unger. De har ofte dårlig eller ingen tilgang på prevensjon, noe vi har fri tilgang på i Norge grunnet at vi er en sekulær stat. I u-landene er de i tillegg avhengig av at barna deres tar vare på dem når de blir gamle, mens vi i Norge har en velferdsstat som gjør at vi ikke er avhengige av familien på samme måte. Kort forklart tenker jeg at det handler om økt likestilling, velferd og karrierejag.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har rett og slett ikke økonomi til det. Jeg jobber frilans, han har en fin lønn, vi har boliglån, hund, bil, hele pakka og en masse andre utgifter. Skulle vi tatt valget om å få barn, så hadde vi gått i null hver måned, og uten mulighet til å spare til uforutsette situasjoner, så er rett og slett hverdagen for usikker.

Mange kollegaer av meg har måtte ta samme valget, da yrket vårt skaper en for utforutsigbar inntekt til å kunne satse på en langstidsutgift som barn er.

For mange venninner er grunnen at de er begynt å nærme seg midten av 30-årene, og de er fortsatt single. Spesielt etter nettdating og sex-appene kom på banen, så er det vanskeligere å finne menn som ønsker å forplikte seg, sier de. Den evige jakten på gresset på den andre siden, har ført til at mange single forblir nettopp single til det er for sent å bli foreldre.

Anonymkode: a9d16...160

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi har rett og slett ikke økonomi til det. Jeg jobber frilans, han har en fin lønn, vi har boliglån, hund, bil, hele pakka og en masse andre utgifter. Skulle vi tatt valget om å få barn, så hadde vi gått i null hver måned, og uten mulighet til å spare til uforutsette situasjoner, så er rett og slett hverdagen for usikker.

Mange kollegaer av meg har måtte ta samme valget, da yrket vårt skaper en for utforutsigbar inntekt til å kunne satse på en langstidsutgift som barn er.

For mange venninner er grunnen at de er begynt å nærme seg midten av 30-årene, og de er fortsatt single. Spesielt etter nettdating og sex-appene kom på banen, så er det vanskeligere å finne menn som ønsker å forplikte seg, sier de. Den evige jakten på gresset på den andre siden, har ført til at mange single forblir nettopp single til det er for sent å bli foreldre.

Kjære vene, beklager alle skrivefeilene. Har tatt av meg linsene!😝

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...