Gå til innhold

En trist opplevelse

Gjest Sprettballen

Anbefalte innlegg

Gjest Sprettballen

Jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, jeg tror det handler om å få luftet noen tanker om det jeg opplever som ubehagelig og trist.

For en stund siden var jeg i begravelse til en venn som døde etter alvorlig sykdom.
Da hun levde var hun en veldig privat person som var veldig selektiv på hvem hun delte private ting med.
Jeg var såpass nær at jeg fikk høre en del, men ellers delte hun ikke så mye med mennesker utenfor familien.  Ektemannen, søsken og foreldre var hennes nærmeste fortrolige.

Så kom begravelsen, og ca 100 oppmøtte fikk høre prestens minneord.
Det er bare fint at den var personlig, men at den skulle være så privat kom som et stort sjokk for meg.
Noe av det vi fikk høre visste jeg fra før av, men mye var ting som hadde vært forbeholdt familien.

Og jeg tenker, det satt det venner, bekjente, kolleger som fikk høre ting hun ikke ville at vi skulle vite om henne.
Om ting som hadde skjedd henne i barndommen, hvordan hun vokste opp til å bli et flott menneske til tross for *det ene og det andre*, helseopplysninger osv.

Jeg forstår at den sørgende familien har delt dette med presten for at han skulle få et bilde av henne, og hennes liv, før han skulle skrive minnetalen, men måtte han virkelig dele alt de fortalte ham? 

Og dette henger ved meg. Jeg liker ikke at jeg, og alle andre, har fått vite ting hun ikke ville at jeg skulle vite om henne, og jeg liker ikke å tenke på at sensasjonslysten er stor blant de som fikk høre så mye privat om henne.

Jeg misliker å tenke på at hun, som var så nøye med hva hun delte med hvem mens hun levde, mistet denne retten etter sin død.

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Skjønner at du syns dette var leit. Ikke noe kjekt.

Anonymkode: 4875d...325

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det var veldig underlig av presten å ta med så personlige opplysninger i talen sin. Jeg trodde det var vanlig at de etterlatte på en måte godkjente talen eller i det minste visste hva presten skulle si?

Anonymkode: 30456...131

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var ikke bra, trist å lese. Her har presten trådt over etiske grenser, etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det var veldig underlig av presten å ta med så personlige opplysninger i talen sin. Jeg trodde det var vanlig at de etterlatte på en måte godkjente talen eller i det minste visste hva presten skulle si?

Jeg har ikke snakket med familien om det, men jeg tror egentlig det handler om en kommunikasjonssvikt.

Jeg tror de har fortalt det private for å gi presten et godt bilde av hvem hun var, og trodd at han ville vise skjønn med hva han tok med i minnetalen, men at han har tolket det som at det var dette de ville at han skulle snakke om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Arabella skrev:

Dette var ikke bra, trist å lese. Her har presten trådt over etiske grenser, etter min mening.

Kommer helt an på hvilken beskjed presten fikk av familien, det da... 

Anonymkode: b5726...277

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sprettballen
2 minutter siden, Arabella skrev:

Om han ikke har trådt over en etisk grense, har han i mine øyne i alle fall utvist dårlig skjønn.
Jeg mener han burde forstått at familien var i dyp sorg da han snakket med dem, og at de kanskje delte mer enn det som burde komme frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner at du syns dette var leit. Ikke noe kjekt.

Anonymkode: 4875d...325

Takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer helt an på hvilken beskjed presten fikk av familien, det da... 

Anonymkode: b5726...277

Det har du så klart rett i, men samtidig mener jeg at presten bør se på omstendighetene, og vite at mennesker i sorg kan ha et stort behov for å snakke om avdøde, uten at det de sier nødvendigvis bør komme ut.
Presten har et stort ansvar i slike situasjoner, og burde kanskje benytte seg av muligheten til å beskytte sørgende mot seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Sprettballen skrev:

Jeg har ikke snakket med familien om det, men jeg tror egentlig det handler om en kommunikasjonssvikt.

Jeg tror de har fortalt det private for å gi presten et godt bilde av hvem hun var, og trodd at han ville vise skjønn med hva han tok med i minnetalen, men at han har tolket det som at det var dette de ville at han skulle snakke om.

Oi, men presten burde virkelig ha forstått at alt dette ikke skulle deles med alle i kirken. Presten burde i det minste ha spurt for å være helt sikker! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Jeg vet ikke om du synes det blir helt feil men hadde du orket å gi en tilbakemelding til presten om det? Jeg skjønner at dette oppleves ekkelt. Nærmest som manglende respekt for den avdødes integritet og minne. Dette synes jeg er helt feil og presten burde i grunn lære at det han/hun gjorde ikke opplevdes OK. 

Leit å høre om venninnen din. 

Har du snakket med noen andre som var der om de opplevde det på samme måte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres leit ut. Kanskje familien fikk det til å høres ut som noe hun var åpen om, at det var en kommunikasjonssvikt. Går utifra at presten har hatt gode intensjoner. Det er ikke sikkert de fremmøtte tenkte noe videre over det presten fortalte. Ikke sikkert de vektla det så mye. Folk har nok med sitt og livet går videre. Men forstår det er leit at dette skjedde.

Anonymkode: e7692...504

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, men presten burde virkelig ha forstått at alt dette ikke skulle deles med alle i kirken. Presten burde i det minste ha spurt for å være helt sikker! 

Det er jeg enig i.  Men, selv om jeg ikke tror det, det kan jo hende at dette var noe de ville at andre skulle vite også, at de har andre intimgrenser enn henne, og at de tok et bevisst valg om å dele hennes private ting med "verden".

Jeg synes bare det var trist at hennes grenser ikke ble respektert.

1 minutt siden, Rainstorm skrev:

Jeg vet ikke om du synes det blir helt feil men hadde du orket å gi en tilbakemelding til presten om det? Jeg skjønner at dette oppleves ekkelt. Nærmest som manglende respekt for den avdødes integritet og minne. Dette synes jeg er helt feil og presten burde i grunn lære at det han/hun gjorde ikke opplevdes OK. 

Leit å høre om venninnen din. 

Har du snakket med noen andre som var der om de opplevde det på samme måte? 

Jeg har snakket med et par andre som var der, og de syntes også minnetalen var i overkant privat, og som du skriver, at det føltes respektløst.

Jeg kommer ikke snakke med presten om det, men jeg tror jeg vil snakke med familien om en stund.  Jeg kommer ikke å spørre direkte om minnetalen, men i alle fall høre hva de mener generelt om begravelsen, og om det ble den verdige avskjeden de ønsket å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sprettballen
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres leit ut. Kanskje familien fikk det til å høres ut som noe hun var åpen om, at det var en kommunikasjonssvikt. Går utifra at presten har hatt gode intensjoner. Det er ikke sikkert de fremmøtte tenkte noe videre over det presten fortalte. Ikke sikkert de vektla det så mye. Folk har nok med sitt og livet går videre. Men forstår det er leit at dette skjedde.

Anonymkode: e7692...504

Det er dette jeg tror har skjedd, at det var en kommunikasjonssvikt.

Du har kanskje rett i at det som kom frem har gått i glemmeboken allerede, jeg håper det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, Sprettballen skrev:

Det er dette jeg tror har skjedd, at det var en kommunikasjonssvikt.

Du har kanskje rett i at det som kom frem har gått i glemmeboken allerede, jeg håper det.

Begynte navnet på avdøde på K? kanskje vi kjenner samme 🤔

Anonymkode: 2cf40...8c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forstår deg veldig godt. Og flott at du reagerer, det sier litt om deg. Flere burde tenke slik, folk er blitt altfor slepphendte med hva de deler - presten burde visst bedre. 

Anonymkode: 3ac35...dd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Sprettballen
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Begynte navnet på avdøde på K? kanskje vi kjenner samme 🤔

Anonymkode: 2cf40...8c2

Nei, men det må være en grunn til at du spør.
Har du opplevd det samme?

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forstår deg veldig godt. Og flott at du reagerer, det sier litt om deg. Flere burde tenke slik, folk er blitt altfor slepphendte med hva de deler - presten burde visst bedre. 

Anonymkode: 3ac35...dd8

Det er den følelsen jeg sitter med også.

Takk for svar alle sammen!  Jeg føler det har hjulpet meg å sette ting litt i perspektiv.
Jeg håper anonym 504 har rett, og at de fleste andre ikke la vekt på det som ble sagt, men bare gikk videre uten å tenke mer over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt du synes det var trist. Som noen nevner det kan være at familie har hatt inntrykket om at hun var åpen om alt. Den minnetalen som presten skriver får man som nær pårørende lese gjennom før begravelsen, så familien har nok gått god for den.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Avalon skrev:

Skjønner godt du synes det var trist. Som noen nevner det kan være at familie har hatt inntrykket om at hun var åpen om alt. Den minnetalen som presten skriver får man som nær pårørende lese gjennom før begravelsen, så familien har nok gått god for den.

Jeg kan ikke huske jeg fikk lese gjennom prestens tale til min manns begravelse. Det er mulig jeg var så slått ut av sjokk og forvirring at det er derfor jeg ikke kan huske noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Arabella skrev:

Jeg kan ikke huske jeg fikk lese gjennom prestens tale til min manns begravelse. Det er mulig jeg var så slått ut av sjokk og forvirring at det er derfor jeg ikke kan huske noe.

Vi har fått lese gjennom talen før begravelser, men det er jo også mulig det er ulik praksis rundt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...