Gjest Marsvinet Skrevet 8. mars 2018 #1 Skrevet 8. mars 2018 (endret) Vi kan ofte lese i avisene at verden blir bedre og bedre til tross for at nyhetene gir inntrykk av det motsatte. Dette har fått meg til å tenke på en ting. Mange fra min generasjon (i midten av 20-årene nå) ser på 90- og tidlig 2000-tall som en trygg og fredelig «topp», der det meste var fredeligere, og bedre enn i dag. Boligpriser, arbeidsmarkedet, innvandring, prestisjepress, økt ensomhet og fordumming av befolkningen er eksempler på ting som vissnok har gjort Norge verre siden den tid. Men stemmer det egentlig at hverdagen i Norge har blitt verre de siste 20-30 årene? Hvordan opplever du hverdagen i dag contra før og hva mener du har blitt verre/bedre siden den gang? Endret 8. mars 2018 av Marsvinet
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #2 Skrevet 8. mars 2018 Bedre? Internett, smarttelefon og muligheten til å skaffe seg informasjon fra andre kilder enn mainstream media. Verre? Samfunnet blir ødelagt av innvandring fra ikke-vestlige land. Islam og hensyn som må tas i forbindelse med islam påvirker samfunnet vårt i altfor stor grad. Fødselsraten går ned og er på rekordlave 1,62. Man kan ikke lenger si noe uten å bli stemplet som rasist eller nazist og folk blir krenket for alt mulig rart. Anonymkode: 1acd6...3ba 6
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #3 Skrevet 8. mars 2018 Jeg glemte at utseendefokuset antagelig er større nå enn da var før. Man får det liksom litt mer rett i fleisen med instagram og facebook og andre sosiale medier. Det er nok det som er verst for jenter, for gutter er det egentlig at samfunnet er lagt opp etter og tilpasset jenter. Anonymkode: 1acd6...3ba 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #4 Skrevet 8. mars 2018 Verre: Barn og unge sitter inne og glor på skjerm i stedet for å leke ute. Alle er opptatt med smarttelefonene sine i stedet for å møtes og gjøre nyttige ting. Folk fokuserer mye på utseendet, sosiale medier, clickbait og «enkel» underholdning. Krenkekultur og selvsentrering. Bedre: mindre røyking på offentlige steder, og mer fokus på sunn livsstil generelt. Angivelig mindre narkotikabruk. Ferre ulykker og dødsfall i arbeidslivet og trafikken. Mer effektive tjenester, teknologi medisin og bedre tilgang på informasjon. Mer fritid som kan brukes til hobbyer og familie dersom man klarer å unngå å glo for mye på skjerm. Anonymkode: 1391b...936 5
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #5 Skrevet 8. mars 2018 18 minutter siden, Marsvinet skrev: Vi kan ofte lese i avisene at verden blir bedre og bedre til tross for at nyhetene gir inntrykk av det motsatte. Dette har fått meg til å tenke på en ting. Mange fra min generasjon (i midten av 20-årene nå) ser på 90- og tidlig 2000-tall som en trygg og fredelig «topp», der det meste var fredeligere, og bedre enn i dag. Boligpriser, arbeidsmarkedet, innvandring, prestisjepress, økt ensomhet og fordumming av befolkningen er eksempler på ting som vissnok har gjort Norge verre siden den tid. Men stemmer det egentlig at hverdagen i Norge har blitt verre de siste 20-30 årene? Hvordan opplever du hverdagen i dag contra før og hva mener du har blitt verre/bedre siden den gang? Fordummingen av folket startet allerede på midten av 80-tallet da "alt skulle bli så mye bedre". Siden da har det sakte men sikkert gått en vei - rett til helvete. Vi kan ikke spise aksjer og drikke olje, våkn opp ! Men ...... jeg er redd det er for seint ..... Anonymkode: a0de5...b5b 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #6 Skrevet 8. mars 2018 Mer: + generelt mer velstand i befolkningen. Bedre boliger. Bedre veier og kollektivtilbud. Mer likestilling (litt usikker på om dette stemmer i praksis). Mer aksept for ulike legninger, livsstiler og bakgrunner. Mer fokus på miljø. - organiserte tiggere og kriminelle gjenger. Vold og narkotika i osloskolen (usikker på om det egentlig var noe bedre på 90-tallet her). Oppsplitting av samfunnet og kulturkrasj. Alle mulige grupper som skal tas hensyn til og få ting på sin spesielle måte samtidig. Alle mulige (ekstreme og/eller hatefulle) idioter får en plattform gjennom internett. Falske nyheter og desinformasjon. Terror og religiøs fanatisme. Statsallmenninger og naturressurser selges ut til private (ofte utenlandske) aktører. Færre barnefødsler blant etnisk norske. Bygdene fraflyttes og lokal kunnskap dør ut. Mindre tåleranse for andre politiske meninger enn ens egen. Anonymkode: 1391b...936 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #7 Skrevet 8. mars 2018 Bedre: Mindre røyking, mindre forurensning, renere luft, mer likestilling, bedre økonomi, mindre kriminalitet, høyere lønninger, høyere levealder, bedre medisiner, raskere datamaskiner, bedre mobiltelefoner, raskere internett, netflix, billiger flyreiser, masse ny teknologi. Dårligere: Vi har snart blitt like overvektige som amerikanerne. Anonymkode: 635ea...32b
Gjest Marsvinet Skrevet 8. mars 2018 #8 Skrevet 8. mars 2018 (endret) 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordummingen av folket startet allerede på midten av 80-tallet da "alt skulle bli så mye bedre". Siden da har det sakte men sikkert gått en vei - rett til helvete. Vi kan ikke spise aksjer og drikke olje, våkn opp ! Men ...... jeg er redd det er for seint ..... Anonymkode: a0de5...b5b Men har folk virkelig blitt dummere, eller kan det tenkes at "de dumme" bare har blitt mer synlige på grunn av internett? Endret 8. mars 2018 av Marsvinet
visp Skrevet 8. mars 2018 #9 Skrevet 8. mars 2018 1 minutt siden, Marsvinet skrev: Men har folk virkelig blitt dummere, eller kan det tenkes at "de dumme" bare har blitt mer synlige på grunn av internett? Tror du har rett
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #10 Skrevet 8. mars 2018 2 minutter siden, Marsvinet skrev: Men har folk virkelig blitt dummere, eller har bare "de dumme" blitt mer synlige på grunn av internett? https://www.nrk.no/norge/nyhet-om-at-nordmenn-og-dansker-blir-dummere-var-feil-1.13841818 Nei vi blir ikke dummere. Anonymkode: 1acd6...3ba
Gjest making.a.mess Skrevet 8. mars 2018 #11 Skrevet 8. mars 2018 34 minutter siden, Marsvinet skrev: Vi kan ofte lese i avisene at verden blir bedre og bedre til tross for at nyhetene gir inntrykk av det motsatte. Dette har fått meg til å tenke på en ting. Mange fra min generasjon (i midten av 20-årene nå) ser på 90- og tidlig 2000-tall som en trygg og fredelig «topp», der det meste var fredeligere, og bedre enn i dag. Boligpriser, arbeidsmarkedet, innvandring, prestisjepress, økt ensomhet og fordumming av befolkningen er eksempler på ting som vissnok har gjort Norge verre siden den tid. Men stemmer det egentlig at hverdagen i Norge har blitt verre de siste 20-30 årene? Hvordan opplever du hverdagen i dag contra før og hva mener du har blitt verre/bedre siden den gang? Folk i 20 årene vil nok se på 90-2000 tallet som en rolig tid. Dere gikk jo i barnehagen.... 90 tallet var ikke noe særlig bra på boligmarkedet. Mange mistet hus og hjem fordi renta ble skyhøy. Var vel oppe i 16%. Selv om prisen var lav så hjalp det lite på å få lån ettersom lånet kostet det hvite ut av øyet. Kjøpte hus i 2000 til 800000 og med inntekt på 350000. Fikk såvidt lån. Kostet 9000 i mnd. Det var ikke vanskelig å få jobb. Så jobbmarkedet var bra. Det var forsåvidt rolig tid. Jeg kunne gjerne dratt tilbake dit. Man hadde mobiltelefon men få hadde data. Teknologien har røvet oss for mye. Ingen unger er ute å leker lenger, de sitter på mobil og nettbrett. Folk hadde tid til å snakke. Det var mindre stress. Syntes folk var mer åpne og at ting var enklere. Nå har ingen tid til noe, folk blir stadig mer kyniske og mindre inkluderende. Det skal spares og effektiviseres for enhver pris. Det var mulig å kose seg med det man gjorde. Jeg forklarer meg kanskje ikke så bra, men min oppfatning er at verden blir et dårligere sted for hver dag som går.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #12 Skrevet 9. mars 2018 12 timer siden, Marsvinet skrev: Men har folk virkelig blitt dummere, eller kan det tenkes at "de dumme" bare har blitt mer synlige på grunn av internett? "enklere" = ofte dummere, les litt mellom linjene. Jeg snakker ikke om teoretisk fagkunnskap. Sammenlign litt med USA. Anonymkode: a0de5...b5b
Gjest Marsvinet Skrevet 9. mars 2018 #13 Skrevet 9. mars 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg glemte at utseendefokuset antagelig er større nå enn da var før. Man får det liksom litt mer rett i fleisen med instagram og facebook og andre sosiale medier. Det er nok det som er verst for jenter, for gutter er det egentlig at samfunnet er lagt opp etter og tilpasset jenter. Anonymkode: 1acd6...3ba Hvordan skal vi redde guttene da? Må mødrene rett og slett bli strengere med sønnene sine? Nekte dem tv-spill og usunn mat og kreve bedre skoleresultater, bedre oppførsel og mer fysisk aktivitet?
slask Skrevet 9. mars 2018 #14 Skrevet 9. mars 2018 (endret) Grunnlovsbruddene har haglet. Snart er vi heleide slaver for EU-mafia. Politisk høyre/venstre er en vits. Nesten ingen forskjell på partiene. Legg ned hele det korrupte systemet. At ungdom bruker mer tid foran skjermer enn noe annet er dumt, idiotisk, men bare bagateller mot politikkens galskap. Folk jobber hovedsaklig for å fø på politikere, tungrodde byråkrati-systemer og penger renner ut til såkalt bistand, krig of f-skap. Bistand....haha, hvor tar egentlig pengene veien, for de ender jo aldri opp der det påstår under tiggefasen. Endret 9. mars 2018 av slask 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #15 Skrevet 9. mars 2018 1 time siden, slask skrev: Grunnlovsbruddene har haglet. Snart er vi heleide slaver for EU-mafia. Politisk høyre/venstre er en vits. Nesten ingen forskjell på partiene. Legg ned hele det korrupte systemet. At ungdom bruker mer tid foran skjermer enn noe annet er dumt, idiotisk, men bare bagateller mot politikkens galskap. Folk jobber hovedsaklig for å fø på politikere, tungrodde byråkrati-systemer og penger renner ut til såkalt bistand, krig of f-skap. Bistand....haha, hvor tar egentlig pengene veien, for de ender jo aldri opp der det påstår under tiggefasen. Det var da voldsomt... Anonymkode: 1391b...936
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #16 Skrevet 9. mars 2018 Det hørtes veldig ut som en lekse.. Anonymkode: 3f9ab...a42
Grønt blad Skrevet 9. mars 2018 #17 Skrevet 9. mars 2018 23 timer siden, Marsvinet skrev: Men har folk virkelig blitt dummere, eller kan det tenkes at "de dumme" bare har blitt mer synlige på grunn av internett? Tidligere fikk man f.eks. med seg nyhetene mens man ventet på tv-programmet man egentlig skulle se. Nå er det null problem å unngå å få med seg det som skjer i verden, og kun kjøre på med hjernedød underholdning 24/7. Skremmende. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå