Gå til innhold

Søsknene som vil dele seng

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Vi bor på 5 roms leilighet nå, og vi har 2 døtre på 8 og 10 år. Begge døtre har sitt eget rom. Men det som er «problemet» at yngste sjelden sover i sitt rom. Hun går til storesøsters rom, og sover sammen med henne/ deler seng. Før delte de et rom, og begge hadde sin egen seng. Men yngste pleide å gå til storesøsters seng midt på natta, og sove der.

Vi har nå kjøpt enebolig, og jenter skal ha større soverom der. De vil ha stor seng/ dobbeltseng for å sove sammen.

Er det dumt/ rart å kjøpe dobbeltseng for søsknene i Norge? Jeg vokste opp i et annet land, og jeg delte stor seng med min søster. Synes at det var koselig å skravle med lillesøster. :)) Men hvordan er det i Norge? Man hører jo rare ting innimellom om at det ikke er bra at barna deler seng med foreldre, du kan få besøk av barnevernet til og med. 😆 Jeg er selv ingen stor fan å dele seng med barna mine selv om jeg er veldig glad i dem. Men hva med når søsknene deler seng?

Anonymkode: dd44a...d68

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Såklart de kan dele seng hvis de ønsker det. Ser ingen problemer med det. 

Anonymkode: e0fb0...650

• Liker 11
Skrevet

Så lenge de har hvert sitt rom med mulighet til å trekke seg tilbake er det ingen problemer. Er jo også greit å ha plass til venninner på overnatting, de er vell omtrent i den alderen. Og for mange er jo en søster den beste vennen. 

• Liker 10
Skrevet

Høh? Barnevern pga samsoving? Nekter jeg å tro... uansett, her har vi planer om felles soverom for søstrene fra starten av omtrent. Men hvilken sengeløsning kommer an på barna. Så ønsker dine dobbeltseng og de sover best sånn, så kjøp dobbeltseng! Mennesker generelt sover best sammen :) 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Bondenisse skrev:

Så lenge de har hvert sitt rom med mulighet til å trekke seg tilbake er det ingen problemer. Er jo også greit å ha plass til venninner på overnatting, de er vell omtrent i den alderen. Og for mange er jo en søster den beste vennen. 

Jenter skal ha sin egen stue på kjeller, og der blir også et ekstra soverom/ gjesterom.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg samsover delvis med sønnen min fortsatt og han er seks. Noe av grunnen er at jeg er så trøtt at jeg faller i søvn sammen med han etter lesingen...:fnise: Han har en dobbeltseng, greit å ha når han har overnattingsgjester. Hadde han hatt søsken så hadde jeg ikke hatt problemer med at de delte seng, bare koselig det.

Og hvis man får barnevernet på døren på et slikt grunnlag så tenker jeg at barna i Norge har det fantastisk greit hvis de banker på døra på grunn av bagateller. Barnevernet er opptatt med de barna som har foreldre av en annen etnisitet enn norsk som fortsatt bedriver fysisk avstraffelse og den slags. De har ikke tid eller grunnlag for å banke på døra til foreldre som lar søsken samsove.

Anonymkode: bb161...fa5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk alle sammen ! Fikk nå ro i sjelen. 😊💕

• Liker 1
Skrevet

Jeg og storesøster delte seng i perioder i tenårene - sovesofa var den mest praktiske løsningen når vi delte et relativt lite rom. Tantebarna mine på 4 og 6 sover helst andføttes i samme seng, selv om de har hvert sitt rom. Så lenge alle får den søvnen de trenger ser jeg ikke problemet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo eventuelt ha to enkeltsenger som du setter inntil hverandre, hvis du ikke vil kjøpe en dobbeltseng? det kan jo fort være de ikke ønsker å sove sammen lenger etterhvert som de når puberteten osv. Ellers synes jeg det er helt problemfritt at de sover sammen så lenge begge søsknene ønsker det :) 

Anonymkode: 0b3ee...173

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Haha! Barnevernet pga. samsoving? Hvor er det du har hørt den ville historien fra? Jeg samsover sammen med min datter enda, fordi det er det hun vil. Hun er 10 år. 

Om dine barn føler trygghet av å sove sammen, så la de sove sammen.

Anonymkode: 276da...a9d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Om jentene ønsker å ha det sånn, så er jo det bare hyggelig. Jeg har ikke en søster, men hadde ofte overnatting med venninner og da sov vi i samme seng. Kanskje det ikke kan sammenlignes helt, men poenget er at man ikke absolutt må ha sin egen seng. 

Anonymkode: 11f92...474

• Liker 1
Skrevet

Hvis begge barna syns det er greit og de sover godt sammen, ser jeg ikke problemet. Nå sover mine barn (4 og 6) i køyeseng, men de hadde nok gjerne sovet sammen i dobbeltseng om de hadde muligheten. På hytta kan de velge ulike sovemuligheter, men ønsker alltid å sove sammen i dobbeltseng på det ene rommet. Og de er utrolig søte der de ligger krøllet inntil hverandre i søvne. Problemet der er at den yngste så å si alltid våkner om natta, og heldigvis sover den eldste tungt, men det har vært noen tilfeller hvor den yngste ligger veldig urolig eller lager mye lyd og jeg må skyndte meg inn og hente ham inn til oss midt på natta, så han ikke skal vekke storebror. Men hvis man ikke har sånne problemer i hverdagen, ser jeg ikke problemet. Vi pusser opp to soverom nå og har spurt barna hvordan de vil disponere rommene etter hvert, og de sier de helst vil dele rom og så ha det andre som lekerom, evt. gjesterom. Det er ikke absolutt sånn at norske barn må ha hvert sitt rom (eller seng), selv om noen mener det er et absolutt must. Det viktige her er jo at barna sover godt og at de har mulighet til å ha besøk på et egnet sted, også uten søsken, dersom barnet ønsker det.

• Liker 1
Skrevet

Kjøp dagseng som kan trekkes ut til dobbeltseng så har de muligheten uten at en dobbeltseng tar halve rommet hele tiden. Det er uansett kjekt å ha når venner begynner å overnatte ol. Begge kan ha det, så har de begge mulighet til overnattingsgjest (kjekt om man får besøk også, i tilfelle man trenger mer enn ett gjesterom).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

120 cm seng passer gjerne til 2 halvstore jenter, uten å ta like mye plass som full dobbeltseng.

Anonymkode: 31cf9...aab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 8.3.2018 den 22.22, AnonymBruker skrev:

Jeg samsover delvis med sønnen min fortsatt og han er seks. Noe av grunnen er at jeg er så trøtt at jeg faller i søvn sammen med han etter lesingen...:fnise: Han har en dobbeltseng, greit å ha når han har overnattingsgjester. Hadde han hatt søsken så hadde jeg ikke hatt problemer med at de delte seng, bare koselig det.

Og hvis man får barnevernet på døren på et slikt grunnlag så tenker jeg at barna i Norge har det fantastisk greit hvis de banker på døra på grunn av bagateller. Barnevernet er opptatt med de barna som har foreldre av en annen etnisitet enn norsk som fortsatt bedriver fysisk avstraffelse og den slags. De har ikke tid eller grunnlag for å banke på døra til foreldre som lar søsken samsove.

Anonymkode: bb161...fa5

Hæ? Hva har etnisitet med dette å gjøre? Barnevernet er da opptatt av å hjelpe alle barn?

Anonymkode: dc617...761

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror dette er ganske vanlig. Jeg har to gutter på 10 og 11, de vil gjerne ligge på samme rom. De vil ikke dele seng, men de legger den ene madrassen ved den andres seng sånn at de ligger ved siden av hverandre. Jeg tenker det er positivt at de ønsker å sove sammen. 

Anonymkode: 39852...9d0

AnonymBruker
Skrevet

Vi flyttet sengen til min yngste inn på samme rom som eldste frem til de var 11 og 14 da de sov UTROLIG mye bedre da.  Begge to faktisk.  Jeg ville ha prøvd det med jentene.  

Anonymkode: e6a57...850

AnonymBruker
Skrevet

Null stress :)

Anonymkode: 7c30a...7b3

Skrevet

Lillebroren min på 14 sover ofte med lillesøsteren min på 10, siden han er selskapssyk. Helt normalt for dem hvert fall 

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Mymlen said:

Lillebroren min på 14 sover ofte med lillesøsteren min på 10, siden han er selskapssyk. Helt normalt for dem hvert fall 

ikke sant er ikke altid det er seksuelt

Anonymkode: 7c30a...7b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...