Gå til innhold

Ferdig med mastergraden, hater jobben. Erfaringer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ble ferdig med mastergraden for få år siden, og har fgtt fra å være veldig interessert i fagområdet mitt, til å regelrett hate jobben min. Selv om jeg får gode tilbakemeldinger er det vanskelig å få en ny, bra jobb på et sted hvor jeg har lyst til å bo. Klarer ikke å se for meg at jeg skal jobbe med dette i rundt 45 år til! Og nå har jeg fått sånn avsmak for dette yrket, at jeg er usikker på hvordan det vil gå om jeg faktisk får meg en ny, fin jobb - vil jeg klare å bli glad i yrket igjen? Har egentlig bare lyst til å ta en ny utdanning og få en helt annen jobb... :ironi::spy::cry3:

Er det noen her som har opplevd det samme? Hva gjør/gjorde du?

Anonymkode: d4399...853

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du bruke graden til noe annet? Jeg hatet jobben min, og fant meg en jobb på et annet fagområde, hvor jeg likevel kunne bruke utdannelsen min. 

Anonymkode: db500...b74

Gjest Sisti
Skrevet (endret)

Jeg har hatet jobben min, ja. Elsket i utgangspunktet fagområdet, og derfor ble jeg altfor lenge. Livet ble så mye bedre da jeg byttet jobb! Det er fortsatt relevant for min utdanning, men en helt annen bransje. 

Gjør alt du kan for å finne ny jobb! Tenk utenfor boksen, se etter alle typer stillinger du ikke er fullstendig ukvalifisert for, og vurder om det er noe du kan drive på med. Ikke tenk så mye på om det passer utdannelsen din 100%, men tenk om du kan klare å levere en søknad med din kompetanse. Hvis ja, søk! 

Hvis du er utdannet til et veldig spesifikt yrke vil jeg likevel anbefale å prøve å bytte jobb. Samme yrket kan bli mye bedre bare du får en annen arbeidsplass som løser oppgavene litt annerledes. Men selv om man har en yrkesspesifikk utdannelse må man ikke nødvendigvis jobbe med det yrket. En sykepleier må ikke jobbe i helsevesenet. En lærer må ikke jobbe i skolen. 

Endret av Sisti
AnonymBruker
Skrevet

Så fælt, HI! Men en mastergrad bør kunne bli brukt til mye forskjellig? Kanskje du kan dele med oss hva du har mastergrad i så kan vi komme med tips til andre yrker? 

Anonymkode: b221b...9ce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ble ferdig med mastergraden for få år siden, og har fgtt fra å være veldig interessert i fagområdet mitt, til å regelrett hate jobben min. Selv om jeg får gode tilbakemeldinger er det vanskelig å få en ny, bra jobb på et sted hvor jeg har lyst til å bo. Klarer ikke å se for meg at jeg skal jobbe med dette i rundt 45 år til! Og nå har jeg fått sånn avsmak for dette yrket, at jeg er usikker på hvordan det vil gå om jeg faktisk får meg en ny, fin jobb - vil jeg klare å bli glad i yrket igjen? Har egentlig bare lyst til å ta en ny utdanning og få en helt annen jobb... :ironi::spy::cry3:

Er det noen her som har opplevd det samme? Hva gjør/gjorde du?

Anonymkode: d4399...853

Du jobber der du jobber til du får kred nok i yrket ditt til å få en bedre jobb. Så bytter du. Dette fortsetter du med til du finner en arbeidsplass der du trives. Men du må bli god til det du har valgt deg ut. Er du dårlig ender du opp i bakevja. Trivsel avhenger aldri av studievalg - det avhenger av egeninnsats.

En liker ikke en jobb. En liker arbeidsmiljøet og så navigerer en seg frem til oppgaver en kan lære å elske. Dette er en del av voksenlivet som voksne burde fortelle barn om, heller enn å fore dem med bullshit av typen «følg dine drømmer». Bli noe praktisk. Jobb med å trives i yrket.

Anonymkode: b204c...b06

AnonymBruker
Skrevet

Hvilket fagfelt er det innen? :)

Anonymkode: 3fc4c...579

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...