AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #1 Skrevet 8. mars 2018 I forbindelse med boligkjøp fikk vi med 2 hannkatter som bor i stallen. Vi har bodd her nesten 1 år. De siste ukene har den ene katten begynt å slå oss med poten når vi koser den. Hvorfor gjør den det ? Den innbyr til kos, for å plutselig slå med poten. Den har visstnok opprinnelig vært en villkatt. Anonymkode: c9a54...4bb
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #2 Skrevet 8. mars 2018 Den kan være syk/ha vondt. Ta den til dyrlege Anonymkode: f6f6d...085
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #3 Skrevet 8. mars 2018 Det er en utekatt,men blir ikke tatt med til dyrlegen for den minste ting. Den virker ikke til å ha vondt. Anonymkode: c9a54...4bb
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #4 Skrevet 8. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er en utekatt,men blir ikke tatt med til dyrlegen for den minste ting. Den virker ikke til å ha vondt. Anonymkode: c9a54...4bb Wow. Bare fordi det er en katt som går ute så betyr det ikke at man er PLIKTET under loven å ta vare på dem, altså ta dem med til dyrlege for helsesjekk, vaksiner og andre undersøkelser den måtte trenge. Dere har tatt på dere ansvaret, katten er deres. Ring dyrebeskyttelsen å be dem om å hente dem om dere ikke evner å ta vare på dem. Men, siden du ikke vil til dyrlege med den så kan ingen svare deg på hva som feiler katten da ingen her er synske. Anonymkode: f6f6d...085 9
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #5 Skrevet 8. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Wow. Bare fordi det er en katt som går ute så betyr det ikke at man ikke er PLIKTET under loven å ta vare på dem, altså ta dem med til dyrlege for helsesjekk, vaksiner og andre undersøkelser den måtte trenge. Dere har tatt på dere ansvaret, katten er deres. Ring dyrebeskyttelsen å be dem om å hente dem om dere ikke evner å ta vare på dem. Men, siden du ikke vil til dyrlege med den så kan ingen svare deg på hva som feiler katten da ingen her er synske. Anonymkode: f6f6d...085 Glemt et ord. Lagt til Anonymkode: f6f6d...085
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #6 Skrevet 8. mars 2018 Du har fått de på kjøpet, så du har ansvar. Sjekk den! Min katt bruker poten i stedet for stemme om den vil ha kos, mat eller snakk. Du må bli kjent med den og tolke det den vil formidle. Anonymkode: 8a8b4...f97
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #7 Skrevet 8. mars 2018 Husk at katter er utrolig flinke til å skjule smerte. Bare fordi kattene er utekatter så er det fortsatt deres ansvar. Jeg hadde tatt med begge to til dyrlegen for kastrering, vaksine og helsesjekk. Det koster ikke all verden og om du ikke har gjort det enda så er det på tide. Hvis kattene ikke er kastrert så lager dem mange kattunger i løpet av ett år. Tenk på alle kattene som lider og ikke har noe hjem. vaksinering er også viktig da hannkatter som går mye ute kan fort finne på å sloss og få flere sykdommer. Ormekur noen ganger i året trenger dem også siden dem går ute og sikkert spiser en del mus og fugler. Det er flott at dere tok til dere de to kattene som fulgte med huskjøpet, men det er også viktig å ta vare på de. Kastrering og chip er en engangsutgift. En helsesjekk med vaksine koster rundt 500 kr for hver katt i året. Hvis du regner på det så blir det ikke store utgifter i det store og hele. Ormekur er også billig. Husk at katter tåler ikke alt selv om noen tror det. De er flinke til å skjule smerter og det er derfor lurt med helsesjekk slik at du ser at alt står bra til. Hvis katten viser smerte så betyr det at den har det utrolig vondt. Anonymkode: 88f34...084 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #8 Skrevet 9. mars 2018 Den ombestemmer seg antagelig i forhold til kosen og syns du har kommet for nær. Den kan være kosete og litt stresset samtidig, liker kos men stoler ikke heelt på mennesker... Anonymkode: f7f31...581
tøydokka Skrevet 9. mars 2018 #9 Skrevet 9. mars 2018 Har den klørne ute når den slår? Er det liksom aggressivt? Min katt "dytter" på meg med poten når han vil bli klappet.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #10 Skrevet 9. mars 2018 Det kan faktisk være at katten er tryggere på deg og derfor tør å initere mer. Anonymkode: 0f644...352
Anoia Skrevet 9. mars 2018 #11 Skrevet 9. mars 2018 Hvordan er oppførselen ellers når katten slår med poten? Pusen min gjør også sånn, men på to helt forskjellige måter: Når hun koser strekker hun av og til labben mot meg og klapper meg forsiktig på kinnet/nesa, særlig hvis det går for lang tid mellom hver gang jeg stryker henne. Da er hun forsiktig og har klørne trukket inn. Tolker det som en kjærlig handling og en invitasjon til mer kos. Men det hender av og til at hun blir irritert på gjester som blir for nærgående og ikke respekterer signalene hennes når hun vil være i fred. Da vifter hun med halen og mjauer irritert og dasker med labben mot den uvedkommende. I utgangspunktet samme bevegelse, men med totalt forskjellig kroppsspråk. Når man eier en katt er det lurt å bli kjent med den og lære seg språket dens, da skjønner man det fort når noe er i veien. (Og ikke si at du ikke egentlig er eieren til kattene. Om de bor i stallen din og du koser med dem så er det du som har ansvaret for dem. Katter klarer seg dårlig ute i naturen på egen hånd, og eierløse katter er en sak for dyrebeskyttelsen.) Jeg håper for øvrig at kattene er kastrert. Det er såpass mange ukastrerte katter omkring at det utgjør et stort problem; alle burde kastrere kattene sine om ikke de har spesifikke planer om å bruke dem i avl (og da bør man på forhånd være sikker på at kattungene har utsikter til et godt hjem. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #12 Skrevet 9. mars 2018 TS her. Kattene er kastrert, nettopp av den grunn til at jeg ikke vil ha skyld i at flere katter ikke har et hjem. De var fulle av mark når vi overtok de, de fikk markkur og har nå vokst i både høyde og bredde selv om de visstnok er ca 3 år gamle. Den virker ikke aggresiv, men den tar plutselig poten raskt frem å slår. Vi bor ikke i Norge og her er det ikke vanlig å vaksinere utekattene, så de er ikke fulgt opp på det. Anonymkode: c9a54...4bb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå