AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #1 Skrevet 8. mars 2018 Hei. Partner og jeg har pratet litt om vi skal flytte inn sammen. Jeg har barn fra før, han har ingen. Jeg har hovedomsorgen. Partneren min bor forøvrig i en nedbetalt bolig- ingen bolig lån. Han har utgifter på boligen på ca 6000kr i måneden INK strøm, tv, internett etc. Han mener at det er helt riktig at jeg burde betale et sted mellom 6-8000kr for meg og mitt barn EKS mat. Dvs at han bor HELT gratis OG han tjener på meg. Hadde jeg da betalt han 8000kr i måneden, så hadde jeg også sponset han med gratis mat. Hvordan gjør folk dette egentlig? Jeg hadde tenkt i utgangspunktet at vi kunne ta hans faste utgifter på boligen og bare dele det på 2. som da vil utgjøre rundt 3000. Også står jeg for mat for meg og mitt barn. Han er uenig. Vi bare står på pending, fordi vi ikke bli enige. Anonymkode: 934d7...104
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #2 Skrevet 8. mars 2018 Hvor mye koster det å leie en like stor bolig i området? Halvparten av det + halv strøm + litt ekstra fordi du også har et barn. Anonymkode: 313bd...3b1 7
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 Populært innlegg #3 Skrevet 8. mars 2018 Trenger han penger så får han leie ut et rom til noen. Skal dere bli samboere så får dere bli samboere tenker jeg, ikke leieboer/utleier. Anonymkode: 17526...c7f 57
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #4 Skrevet 8. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye koster det å leie en like stor bolig i området? Halvparten av det + halv strøm + litt ekstra fordi du også har et barn. Anonymkode: 313bd...3b1 Naboen leier ut en tilsvarende bolig til 25.000kr per måned. Så selvom vi tar det beløpet og deler det på 2 så blir det faktisk mer enn hva jeg betaler selv i husleie hvor jeg bor per idag. Anonymkode: 934d7...104 4
mintgrønn Skrevet 8. mars 2018 #5 Skrevet 8. mars 2018 (endret) Hadde syntes det var mest rettferdig at du betaler litt mer enn halvparten av de faste utgiftene og maten til deg og ditt barn. Evt hans mat også siden hans nedbetalte bolig gjør at du også har lite utgifter. Syns han kan "tjene" litt på deg men 6000-8000 ekstra skjønner jeg ikke helt hvor han får ifra. Endret 8. mars 2018 av mintgrønn 6
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #6 Skrevet 8. mars 2018 1 minutt siden, mintgrønn skrev: Hadde syntes det var mest rettferdig at du betaler halvparten av de faste utgiftene og maten til deg og ditt barn. Evt hans mat også siden hans nedbetalte bolig gjør at du også har lite utgifter. Syns han kan "tjene" litt på deg men 6000-8000 ekstra skjønner jeg ikke helt hvor han får ifra. Hei. Takk for svar. jeg kan forsåvidt være enig med deg i tankegangen din, dvs at hadde vi delt utgiftene på 2, så blir det reelle boutgifter på meg på 3000kr, og hans mat ca 3000kr i mnd. Det er de 6000kr. Så kommer det vår mat i tilegg på ca 4000kr +- Men snur vi på flisen, så dekker jeg alle hans boutgifter, og han får selv stå for maten sin, avhengig av hvordan han prioriterer pengene som kommer på konto. Syns fremdeles at det er mye å bruke 10.000kr på mat og å bo når man deler utgifter på boligen som allerede er rimelig. Hadde det vært en utleie bolig med en husleie på 15.000kr i måneden,så hadde det vært noe annet. Vi er jo begge intr i å komme best mulig ut av dette og redusere våre utgifter. Han får redusert sine utgifter med 100% om man ser bort i fra maten, jeg får redusert mine utgifter med kun 30% slik som regnestykket er nå. Anonymkode: 934d7...104 5
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #7 Skrevet 8. mars 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Partner og jeg har pratet litt om vi skal flytte inn sammen. Jeg har barn fra før, han har ingen. Jeg har hovedomsorgen. Partneren min bor forøvrig i en nedbetalt bolig- ingen bolig lån. Han har utgifter på boligen på ca 6000kr i måneden INK strøm, tv, internett etc. Han mener at det er helt riktig at jeg burde betale et sted mellom 6-8000kr for meg og mitt barn EKS mat. Dvs at han bor HELT gratis OG han tjener på meg. Hadde jeg da betalt han 8000kr i måneden, så hadde jeg også sponset han med gratis mat. Hvordan gjør folk dette egentlig? Jeg hadde tenkt i utgangspunktet at vi kunne ta hans faste utgifter på boligen og bare dele det på 2. som da vil utgjøre rundt 3000. Også står jeg for mat for meg og mitt barn. Han er uenig. Vi bare står på pending, fordi vi ikke bli enige. Anonymkode: 934d7...104 Dette er en vanskelig situasjon. Kan du ikke kjøpe deg inn i boligen hans da? Når jeg flyttet inn med min kjæreste så solgte jeg min leilighet og kjøpte meg inn i hans, så betalte vi bare ned på hvert vårt lån. Da dro begge nytte av evt verdiøkning på boligen, og det var ingen som utnyttet den andre økonomisk. Man flytter jo sammen fordi man elsker hverandre og vil dele livet sammen og da bør man la den som flytter inn kjøpe seg inn. Anonymkode: f8194...c68 8
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #8 Skrevet 8. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dette er en vanskelig situasjon. Kan du ikke kjøpe deg inn i boligen hans da? Når jeg flyttet inn med min kjæreste så solgte jeg min leilighet og kjøpte meg inn i hans, så betalte vi bare ned på hvert vårt lån. Da dro begge nytte av evt verdiøkning på boligen, og det var ingen som utnyttet den andre økonomisk. Man flytter jo sammen fordi man elsker hverandre og vil dele livet sammen og da bør man la den som flytter inn kjøpe seg inn. Anonymkode: f8194...c68 Jeg får ikke lov, dette er hans bolig som han har arvet. Boligen er uansett verdt så mye per dags dato at jeg hadde ikke fått lån til halvparten. Han sier selv at han må sikre seg selv, og han kan ikke risikere å måtte selge pga et samlivsbrudd. Han hadde ikke hatt råd til å kjøpe meg ut pga verdien idag og prisøkning på bolig. så da måtte han ha solgt. ( jeg kan jo forstå han også ) Jeg må bare innfinne meg med det om jeg vil bo med han. Anonymkode: 934d7...104 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #9 Skrevet 8. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Naboen leier ut en tilsvarende bolig til 25.000kr per måned. Så selvom vi tar det beløpet og deler det på 2 så blir det faktisk mer enn hva jeg betaler selv i husleie hvor jeg bor per idag. Anonymkode: 934d7...104 Så du forventer å bo kjempebillig i en svær bolig bare fordi kjæresten din har betalt ned lånet på boligen sin allerede? Hvorfor skal du tjene ekstra på at han har vært fornuftig og betalt ned huset sitt? Og det koster faktisk å ha stor bolig også etter at lånet er nedbetalt. Kommunale avgifter og kanskje til og med eiendomsskatt, forsikring, kanskje alarm, pluss strøm, tv og Internett og alt av vedlikehold tviler jeg sterkt på blir bare 6000 på en bolig som koster 25000 om du skulle leid den. Om han må pusse opp badet eller legge nytt tak f.eks blir det flere hundre tusen og det er noe man må spare opp til over mange år. Bare å male huset utvendig blir fort noen 10 000. Kanskje det er bedre at dere fortsetter å bo hver for dere? Anonymkode: 313bd...3b1 7
saltyliquorice Skrevet 8. mars 2018 #10 Skrevet 8. mars 2018 Kjøp deg inn i boligen hans, og skaff deg samboeravtale. Damer kommer oftest dårlig ut etter samboerskap. Vil han ikke så hadde jeg faktisk ikke flyttet inn. 4
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #11 Skrevet 8. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hei. Takk for svar. jeg kan forsåvidt være enig med deg i tankegangen din, dvs at hadde vi delt utgiftene på 2, så blir det reelle boutgifter på meg på 3000kr, og hans mat ca 3000kr i mnd. Det er de 6000kr. Så kommer det vår mat i tilegg på ca 4000kr +- Men snur vi på flisen, så dekker jeg alle hans boutgifter, og han får selv stå for maten sin, avhengig av hvordan han prioriterer pengene som kommer på konto. Syns fremdeles at det er mye å bruke 10.000kr på mat og å bo når man deler utgifter på boligen som allerede er rimelig. Hadde det vært en utleie bolig med en husleie på 15.000kr i måneden,så hadde det vært noe annet. Vi er jo begge intr i å komme best mulig ut av dette og redusere våre utgifter. Han får redusert sine utgifter med 100% om man ser bort i fra maten, jeg får redusert mine utgifter med kun 30% slik som regnestykket er nå. Anonymkode: 934d7...104 På den ene siden så er det ikke hans feil at han har kommet seg inn på boligmarkedet og sitter godt i det økonomisk mens du kanskje ikke gjør det? På den annen side så er det ikke særlig omsorgsfullt av ham å la deg betale alle hans utgifter på bolig og mat, slik at du ikke klarer å spare deg opp penger selv. Det vil tross alt bare øke deres økonomiske forskjeller. Kjøp deg inn hvis du har mulighet for å være med på boligens verdiøkning. Det er vanskelig å se en løsning her som er 100 % rettferdig for dere begge. Anonymkode: f8194...c68 4
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #12 Skrevet 8. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du forventer å bo kjempebillig i en svær bolig bare fordi kjæresten din har betalt ned lånet på boligen sin allerede? Hvorfor skal du tjene ekstra på at han har vært fornuftig og betalt ned huset sitt? Og det koster faktisk å ha stor bolig også etter at lånet er nedbetalt. Kommunale avgifter og kanskje til og med eiendomsskatt, forsikring, kanskje alarm, pluss strøm, tv og Internett og alt av vedlikehold tviler jeg sterkt på blir bare 6000 på en bolig som koster 25000 om du skulle leid den. Om han må pusse opp badet eller legge nytt tak f.eks blir det flere hundre tusen og det er noe man må spare opp til over mange år. Bare å male huset utvendig blir fort noen 10 000. Kanskje det er bedre at dere fortsetter å bo hver for dere? Anonymkode: 313bd...3b1 TS skriver at denne boligen har han arvet. Anonymkode: f8194...c68 5
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #13 Skrevet 8. mars 2018 Hadde betalt halvpart av strøm, felleskostnader, internett, tv altså 3000 kr. Pluss hatt en matkonto dere setter inb lik sum på. Anonymkode: 7ba9b...a35 16
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #14 Skrevet 8. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: På den ene siden så er det ikke hans feil at han har kommet seg inn på boligmarkedet og sitter godt i det økonomisk mens du kanskje ikke gjør det? På den annen side så er det ikke særlig omsorgsfullt av ham å la deg betale alle hans utgifter på bolig og mat, slik at du ikke klarer å spare deg opp penger selv. Det vil tross alt bare øke deres økonomiske forskjeller. Kjøp deg inn hvis du har mulighet for å være med på boligens verdiøkning. Det er vanskelig å se en løsning her som er 100 % rettferdig for dere begge. Anonymkode: f8194...c68 skulle gjerne kjøpt meg inn, men det er ikke et tema for han. Lån hadde jeg heller ikke fått, det er for mange millioner det er snakk om. Jeg syns ikke at jeg skal betale for hans mat, når han har vært klinkende klar på at vi ikke skal ha felles økonomi. Anonymkode: 934d7...104 5
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #15 Skrevet 8. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hadde betalt halvpart av strøm, felleskostnader, internett, tv altså 3000 kr. Pluss hatt en matkonto dere setter inb lik sum på. Anonymkode: 7ba9b...a35 Også halvpart av kommunaleutgifter osv. Anonymkode: 7ba9b...a35 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #16 Skrevet 8. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Også halvpart av kommunaleutgifter osv. Anonymkode: 7ba9b...a35 Det var det jeg trodde som var riktig, men jeg ser at mange er uenige i dette. Noen mener at man skal ta bolig prisene i området og dele dem på 2, andre mener at jeg bør betale likt som jeg gjør idag som leietaker, andre mener at jeg kun bør betale for faktiske utgifter på boligen, og mat for meg og mitt barn. Jeg aner faktisk ikke hva som er rett her, og hvordan folk flest gjør sånt. Jeg kommer fra et forhold der vi delte alt på 2, og den som satt igjen med litt ekstra var grei å betalte evt regninger som kom i postkassen og for evt Pleasure, Cafè.. etc etc. Det var aldri mine penger og dine penger prinsippet som gjaldt. Min eks tok gjerne mitt visakort akkurat som jeg brukte hans når det var behov. Vi drev aldri å vippset hverandre frem og tilbake. Anonymkode: 934d7...104 5
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #17 Skrevet 8. mars 2018 Her vil det beste være halvparten. Dere har bestemt dere for å bo ilag, da blir det ikke noe, men jeg er en person og bruker kun så lite strøm, men nå kommer dere og dere bruker mye mer... Altså dette er slik en gjør i kollektiv, ikke som samboere. Half and half Anonymkode: b7f4a...652 1
Klink Skrevet 8. mars 2018 #18 Skrevet 8. mars 2018 Hvorfor er det rettferdig at TS skal betale for hans mat og alle utgifter på boligen? Som TS sier er 6000? Han skal da ikke bo gratis selv fordi TS bor der?? 23
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #19 Skrevet 8. mars 2018 TS skal da ikke leie et rom av han. Da får han finne en leieboer? Rettferdig er halvparten. Og slik jeg og min samboer gjør det. Anonymkode: 7ba9b...a35 15
mintgrønn Skrevet 8. mars 2018 #20 Skrevet 8. mars 2018 Vanskelig. Men du kommer til å komme veldig dårlig ut av det dersom dere går fra hverandre en dag. Du får ikke kjøpe deg inni huset (forståelig nok), du må i følge han betale en ganske høy sum som går rett i lomma hans, og hva får du ut av Det? Ingenting, sånn bortsett fra at du får bo med kjæresten din. Nå ville du kanskje hatt mulighet å kjøpe deg en liten leilighet og betale den ned og tjene på det. Nei nå har jeg ombestemt meg. Syns du skal betale halvparten av hans utgifter, din egen mat og så bør du kunne spare en del penger i måneden også slik at du ikke står uten noenting av formue ved en evt slutt. Og hvordan blir det når han vil pusse opp badet , kjøkken osv? Skal du betale være med å betale det? Tror ikke jeg hadde hatt lyst å bo i noen annen sitt hus som aldri kommer til å bli ditt hjem. 15
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå