AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #1 Skrevet 8. mars 2018 Det har seg sånn at min søster har hjelpeverge. Av forskjellige grunner ble vi enig om at en utenforstående var veien å gå. Dette koster penger, noe min søster har vært helt innenforstått med. Plutselig i dag ringer hun å sier at det er trekt penger fra sparekonto som hun ikke vet noe om. Finner ut at dette har vergen trekt. Det som plager min søster er at hun ikke har fått noen form for beskjed om dette på forhånd. Og nå er en stor bit av sparepengene hennes vekke. Har de lov til dette? Å trekke uten å gi noen form for beskjed? Burde ikke vergen sendt en faktura da dette faktisk er en tjeneste min søster betaler for? selvfølgelig skal vergen ha betalt, men burde ikke min søster få et ord med i laget om hvilke penger som blir brukt til betaling? Anonymkode: 3f76d...c06
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #3 Skrevet 8. mars 2018 19 minutter siden, ¤Pippilotta¤ skrev: Er det lønn til vergen det er snakk om? Ja, det er vel det. En skal betale opp til en viss sum for timer vergen bruker. Som er helt greit, det er måten det er gjort på vi reagerer på. Anonymkode: 3f76d...c06
¤Pippilotta¤ Skrevet 8. mars 2018 #4 Skrevet 8. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er vel det. En skal betale opp til en viss sum for timer vergen bruker. Som er helt greit, det er måten det er gjort på vi reagerer på. Anonymkode: 3f76d...c06 Da skal det vel foreligge en skriftlig avtale og her skal det stå hvordan og når lønn skal utbetales/hentes. Sjekk avtalen du 5
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #5 Skrevet 9. mars 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det har seg sånn at min søster har hjelpeverge. Av forskjellige grunner ble vi enig om at en utenforstående var veien å gå. Dette koster penger, noe min søster har vært helt innenforstått med. Plutselig i dag ringer hun å sier at det er trekt penger fra sparekonto som hun ikke vet noe om. Finner ut at dette har vergen trekt. Det som plager min søster er at hun ikke har fått noen form for beskjed om dette på forhånd. Og nå er en stor bit av sparepengene hennes vekke. Har de lov til dette? Å trekke uten å gi noen form for beskjed? Burde ikke vergen sendt en faktura da dette faktisk er en tjeneste min søster betaler for? selvfølgelig skal vergen ha betalt, men burde ikke min søster få et ord med i laget om hvilke penger som blir brukt til betaling? Anonymkode: 3f76d...c06 Og du løper til kg fremfor å ta en telefon til Fylkemannens vergemålsavdelibg? Hvor tror du du raskest får korrekt svar og hjelp? Anonymkode: d3232...d39 8
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #6 Skrevet 9. mars 2018 Hvis du ikke vet at dette er penger som er gått til å lønne hjelpevergen, vil jeg tro det er overformynderiet som har hentet pengene istedenfor. Alle som er under vergemål «mister» alt over en viss sum til overformynderiet ved begynnelsen av hvert år. Anonymkode: 1efef...ee7
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #7 Skrevet 9. mars 2018 Håper du og søsteren din har oversikt over kontoen hennes,hvor mye som faktisk går til regninger (få kopi av regninger) og hva som kommer inn. Da jeg jobbet i for flere år siden ble en verge/forvalter - ansatt i selve Nav, ( ikke selvstendig slik det virker som om du har,) dømt for å ha trukket kontoen til flere titalls personer han hadde ansvar for. Totalt snakk om flere hundretusener av kr. Dette pågikk over flere år. Nettopp fordi mange som har behov for denne hjelpen ikke har økonomisk styring, det ble ikke oppdaget. De hadde tillit til vedkommende.. helt tragisk sak. Har forøvrig en bekjent som opplevde å bli svindlet av en verge han betalte for tjenesten. Så vær forsiktig. Og det sier jeg som selv har vært ansatt i Nav.. Anonymkode: 49c37...496 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #8 Skrevet 9. mars 2018 Å være hjelpeverge er ikke akkurat en attraktiv jobb. Så denne jobben tiltrekker seg som regel folk med dårlig økonomi som er ute etter noen raske penger, og som ikke får seg vanlige jobber. Vær på vakt. Anonymkode: 1f043...1e2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #9 Skrevet 9. mars 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du ikke vet at dette er penger som er gått til å lønne hjelpevergen, vil jeg tro det er overformynderiet som har hentet pengene istedenfor. Alle som er under vergemål «mister» alt over en viss sum til overformynderiet ved begynnelsen av hvert år. Anonymkode: 1efef...ee7 Dette stemmer ikke lenger. Betegnelsen hjelpeverge er fjernet, det heter nå verge. Vergene er underlagt vergemålsavdelingen hos fylkesmannen og ikke det kommunale overformynderiet. En del nye bestemmelser har kommet på plass. Til TS: hvis det var snakk om at din søster hadde mer enn 2G på sparekonto skal det overskytende disponeres av fylkesmannen og ikke verge på en sperret konto. Ved behov må det søkes fylkesmannen om uttak. Din søster kan ta kontakt med vergemålsavdelingen og spørre hvilke vedtak som er gjort ift godtgjørelse til vergen og spørre hvorfor hun ikke har fått kopi av disse etterhvert som vedtak har blitt fattet. Anonymkode: bc3dd...9c1 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #10 Skrevet 9. mars 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Og du løper til kg fremfor å ta en telefon til Fylkemannens vergemålsavdelibg? Hvor tror du du raskest får korrekt svar og hjelp? Anonymkode: d3232...d39 Hvis du bruker hodet litt så ser du at dette blei publisert i går kveld, langt etter stengetid. Anonymkode: 3f76d...c06
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #11 Skrevet 9. mars 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Håper du og søsteren din har oversikt over kontoen hennes,hvor mye som faktisk går til regninger (få kopi av regninger) og hva som kommer inn. Da jeg jobbet i for flere år siden ble en verge/forvalter - ansatt i selve Nav, ( ikke selvstendig slik det virker som om du har,) dømt for å ha trukket kontoen til flere titalls personer han hadde ansvar for. Totalt snakk om flere hundretusener av kr. Dette pågikk over flere år. Nettopp fordi mange som har behov for denne hjelpen ikke har økonomisk styring, det ble ikke oppdaget. De hadde tillit til vedkommende.. helt tragisk sak. Har forøvrig en bekjent som opplevde å bli svindlet av en verge han betalte for tjenesten. Så vær forsiktig. Og det sier jeg som selv har vært ansatt i Nav.. Anonymkode: 49c37...496 Vergen er der kun for å hjelpe til med «større» saker, som å skaffe bolig o.l. All hverdagsøkonomi (betaling av regninger, husleie osv) betaler min søster selv hver mnd. Jeg hjelper henne med å fordele til budsjett, sparing og bruk. Så det har vi heldigvis god oversikt over, noe som gjorde at vi så dette raskt. Anonymkode: 3f76d...c06
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #12 Skrevet 9. mars 2018 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette stemmer ikke lenger. Betegnelsen hjelpeverge er fjernet, det heter nå verge. Vergene er underlagt vergemålsavdelingen hos fylkesmannen og ikke det kommunale overformynderiet. En del nye bestemmelser har kommet på plass. Til TS: hvis det var snakk om at din søster hadde mer enn 2G på sparekonto skal det overskytende disponeres av fylkesmannen og ikke verge på en sperret konto. Ved behov må det søkes fylkesmannen om uttak. Din søster kan ta kontakt med vergemålsavdelingen og spørre hvilke vedtak som er gjort ift godtgjørelse til vergen og spørre hvorfor hun ikke har fått kopi av disse etterhvert som vedtak har blitt fattet. Anonymkode: bc3dd...9c1 Det har hun ikke, denne sparekontoen er en hun bruker til å spare til ferie og uforutsette utgifter. Nå er det ikke mange kroner igjen der. Disse pengene har hun brukt en del tid på å spare og skulle bruke på ferie i sommer. Hun er ungufør og har ikke flust med penger, så det er veldig sårt for henne. Anonymkode: 3f76d...c06
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #13 Skrevet 9. mars 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du ikke vet at dette er penger som er gått til å lønne hjelpevergen, vil jeg tro det er overformynderiet som har hentet pengene istedenfor. Alle som er under vergemål «mister» alt over en viss sum til overformynderiet ved begynnelsen av hvert år. Anonymkode: 1efef...ee7 Jeg leste litt nøyere igjennom vedtaket. Det er ikke lønn, men godtgjørelse. Og det er vergen selv som har overført fra hennes konto. Det har vergen selv bekreftet. Anonymkode: 3f76d...c06
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #14 Skrevet 9. mars 2018 Kan vergen bare overføre til seg selv? Som ansvarlig for lønnsutbetaling i en bedrift høres dette fullstendig vilt ut. Anonymkode: 95fd9...05a
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #15 Skrevet 9. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan vergen bare overføre til seg selv? Som ansvarlig for lønnsutbetaling i en bedrift høres dette fullstendig vilt ut. Anonymkode: 95fd9...05a Dersom person under vergemål skal dekke kostnadene selv kan verge overføre dette, MEN det skal gjøres etter å ha sendt inn timeliste og faktura til fylkesmannen og fått et vedtak på godkjenning. Det er litt annerledes dersom vergemålet er ment å kunne løses på fast sats. Da har vergen en slags forhåndsgodkjenning for å trekke 10 000 i godtgjøring pluss 1000 i utgiftsdekning, dette er per år. Det er da anbefalt at dette trekkes etterskuddsvis hver 2.mnd. Det er også i mange fylker vanlig at kopi av vedtak om godtgjøring sendes personen med verge. Anonymkode: bc3dd...9c1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #16 Skrevet 9. mars 2018 Vi har heldigvis funnet ut av det nå. Vergen har sitt på det rene. Det viser seg at vedtaket fylkesmannen sendte i forrige mnd aldri kom frem, derfor kom det som en overraskelse på oss. Altså, vi trodde aldri at vergen svindlet, det var praksisen vi reagerte på, at vergen kunne trekke uten noen form for beskjed til min søster i forkant. Nå viser det seg at vedtaket er sendt, men ikke mottatt. Vergen var ikke klar over at min søster ikke hadde fått vedtaket. Anonymkode: 3f76d...c06
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå