AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #1 Skrevet 8. mars 2018 Hei. Jeg skriver fordi jeg har litt "små panikk" ang økonomien min. Pr idag har jeg to jobber, men begge gir meg likevel en arbeidsmengde under 50%. Jeg har klart å leve på det i 1 år nå, men innser at det begynner å bli rimelig trangt. Jeg måtte flytte inn i et kollektiv for lavere leie, men det er fortsatt slik at jeg må leve på 300.- mnd etter alle regninger. Mye av utgiftene mine går til behandling på DPS da jeg er kronisk depressiv, har sosial angst og 4 andre ting som er svært utfordrende i mitt dagelige liv. Behandligstilbudet mitt ligger i en annen by enn der jeg er bosatt, så her svir jeg vel 3000.- mnd, og for å kunne ta behandlingen min måtte jeg gå ned i mulige arbeidsdager. Dvs at jeg bare har lønn ifht kontrakten min, og kan ikke lenger arbeide ekstra for å tjene bedre. Det var enten det eller sykemeldes, og fordi jeg liker jobb ble det jobb. En positiv ting er at jeg har lært meg å spare. Jeg har 10.000.- i buffer, og denne må jeg ofte ta av for å kunne kjøpe meg mat og betale regninger når jeg går tom for lønningen min. Noen ganger synker den nesten til 0, og jeg synes det er skummelt og slitsomt for psyken å ha så dårlig økonomi grunnet behandlingen min. lønna mi blir veldig veldig lav fremover (7.000.- etter skatt), og hver mnd nå er jeg livredd for å ikke "klare meg". Jeg undret på om jeg kunne få bostøtte, men det kan jeg ikke grunnet kollektivet. Tittet så på økonomisk sosialhjelp, men det kan jeg neppe få fordi jeg har en bsu min far har satt inn penger på - inkl en buffer som varierer i sum. Hva kan jeg gjøre? Jeg takler ikke dette særlig godt nå, og er kjempe redd for at jeg brått ikke klarer å forsørge meg selv. Synes det er så ufattelig pinlig og nedverdigende ettersom jeg har to jobber. Anonymkode: 8a8e0...1db
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #2 Skrevet 8. mars 2018 Hvis du arbeider lite fordi du er syk, så burde du dra til legen din og NAV og søke om AAP. Kravet der er minst 50% nedsatt arbeidsevne, som det kan høres ut som at du har? Jeg har levd slik som du gjør, eller lignende, og det gjør virkelig ikke noe godt for din psykiske helse. Anonymkode: 43fc0...585 5
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #3 Skrevet 8. mars 2018 Skriver under det en annen skriver her, om å søke AAP. Og, får du ikke frikort snart om du går til behandling i det offentlige? Jeg fikk frikort allerede i februar! Anonymkode: 2d814...812 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #4 Skrevet 8. mars 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Behandligstilbudet mitt ligger i en annen by enn der jeg er bosatt, så her svir jeg vel 3000.- mnd Mener du i reiseutgifter? Får du ikke de refundert fra Pasientreiser? Anonymkode: e6ebe...f52 3
altflyter Skrevet 8. mars 2018 #5 Skrevet 8. mars 2018 Hvis du går i behandling på DPS, så går dette under frikortet, så du betaler bare til du når frikorttaket på litt over 2000, så du kan umulig bruke 3000 i måneden på DPS, og du har dessuten med en viss sannsynlighet rett på dekning av reiseutgifter gjennom pasientreiser. 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #6 Skrevet 8. mars 2018 Du må snakke med legen din ang om du kan få hjelp til å søke aap. Som andre sier er det ett krav at du ikke klarer å jobbe mere enn 50% pga sykdom. Jeg har halv jobb og halv aap pga psyken. Anonymkode: 8df12...2a4
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #7 Skrevet 9. mars 2018 9 timer siden, altflyter skrev: Hvis du går i behandling på DPS, så går dette under frikortet, så du betaler bare til du når frikorttaket på litt over 2000, så du kan umulig bruke 3000 i måneden på DPS, og du har dessuten med en viss sannsynlighet rett på dekning av reiseutgifter gjennom pasientreiser. Jeg går så ofte at reiseutgiften min ligger på 1253.- (mnds abb hos nsb) og hver gang trekkes jeg 358.-. Jeg går 2 ganger uken. Månedsutgiftene mine er da: 2148 + 1253 =3401.- så jo, dette koster meg. Frem til frikort selvsagt, men det tar tid å opparbeide seg. Hvordan får jeg dekt disse reiseutgiftene ? Ts Anonymkode: 8a8e0...1db
Belima Skrevet 9. mars 2018 #8 Skrevet 9. mars 2018 https://helsenorge.no/rettigheter/pasientreiser Les dette!
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #9 Skrevet 9. mars 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg går så ofte at reiseutgiften min ligger på 1253.- (mnds abb hos nsb) og hver gang trekkes jeg 358.-. Jeg går 2 ganger uken. Månedsutgiftene mine er da: 2148 + 1253 =3401.- så jo, dette koster meg. Frem til frikort selvsagt, men det tar tid å opparbeide seg. Hvordan får jeg dekt disse reiseutgiftene ? Ts Anonymkode: 8a8e0...1db Ring pasientereiser og snakk med dem kjære deg, til du har opparbeidet deg frikort så blir reisekostnadene litt bakt inn i summen mot frikort, men når du har fått frikort så får du refundert alt du bruker på reise. Du kan fylle ut skjema og sende i posten til dem,men det tar litt mer tid, eller sende reiseregning på nettet via min helse siden. Anonymkode: 3e45e...b10
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #10 Skrevet 9. mars 2018 Skemriv om reiseutgiftene dine og du får frikort straks, og også penger tilbake. Anonymkode: 3e45e...b10
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #11 Skrevet 9. mars 2018 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg går så ofte at reiseutgiften min ligger på 1253.- (mnds abb hos nsb) og hver gang trekkes jeg 358.-. Jeg går 2 ganger uken. Månedsutgiftene mine er da: 2148 + 1253 =3401.- så jo, dette koster meg. Frem til frikort selvsagt, men det tar tid å opparbeide seg. Hvordan får jeg dekt disse reiseutgiftene ? Ts Anonymkode: 8a8e0...1db Vanlig sats for deking av reiseutgifter er 2,40 pr km. Det er veldig dårlig at ingen har opplyst deg om dette. Det er snakk om mye penger. Har du f.eks reisevei på 5 mil en vei, blir det 1920kr tilbakebetalt i reiseutgifter i måneden. Jeg har også brukt tog som reisemåte, likevel fyller du bare ut et standard sjema på pasientreiser på Helsenorge.no, og får tilbake per km i reiselengde for bil. Derfor har jeg alltid gått i pluss på reiseutgifter, jeg får tilbake litt mer enn jeg bruker, i og med at jeg har hatt kundekort med rabatter hos nsb. Du kan heldigvis søke om å få dekket utgifter tilbake i tid, tror det er 6 måneder. Mvh. Anonymkode: e6ebe...f52 1
altflyter Skrevet 9. mars 2018 #12 Skrevet 9. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg går så ofte at reiseutgiften min ligger på 1253.- (mnds abb hos nsb) og hver gang trekkes jeg 358.-. Jeg går 2 ganger uken. Månedsutgiftene mine er da: 2148 + 1253 =3401.- så jo, dette koster meg. Frem til frikort selvsagt, men det tar tid å opparbeide seg. Hvordan får jeg dekt disse reiseutgiftene ? Ts Anonymkode: 8a8e0...1db Du søker på pasientreiser. Vi er i mars, og hvis dette har pågått en stund, så skulle jo du hatt frikort tidlig i februar. Ikke presenter utgiftene dine som "fast 3000 i måneden", for du kommer ikke til å betale mer enn litt over 2000 for DPS i hele år, og så får du frikort. Jeg forstår at du har det vanskelig økonomisk, men ikke overdriv bare for å overdrive. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #13 Skrevet 9. mars 2018 Må man ikke være sykemeldt 1 år før aap? Anonymkode: c58c8...a48
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #14 Skrevet 9. mars 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Må man ikke være sykemeldt 1 år før aap? Anonymkode: c58c8...a48 Ikke nødvendigvis. Anonymkode: 8df12...2a4
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #15 Skrevet 9. mars 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Må man ikke være sykemeldt 1 år før aap? Anonymkode: c58c8...a48 Nei. Folk uten sykepengerettigheter slik som studenter og motakere av sosialstønad f.eks ville da ikke kunne gått over på AAP, og det kan de. Det er ikke et krav om at man har jobb for å få AAP, det er bare sånn at mange ofte har det, og har de det så lønner det seg jo å ha sykepenger i ett år da det gir 100% av lønn i forhold til AAP som er 66%, ellere er det minstesats for de som ikke har beregningsgrunnlag. Anonymkode: 43fc0...585 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #16 Skrevet 9. mars 2018 På 08.03.2018 den 18.24, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg skriver fordi jeg har litt "små panikk" ang økonomien min. Pr idag har jeg to jobber, men begge gir meg likevel en arbeidsmengde under 50%. Jeg har klart å leve på det i 1 år nå, men innser at det begynner å bli rimelig trangt. Jeg måtte flytte inn i et kollektiv for lavere leie, men det er fortsatt slik at jeg må leve på 300.- mnd etter alle regninger. Mye av utgiftene mine går til behandling på DPS da jeg er kronisk depressiv, har sosial angst og 4 andre ting som er svært utfordrende i mitt dagelige liv. Behandligstilbudet mitt ligger i en annen by enn der jeg er bosatt, så her svir jeg vel 3000.- mnd, og for å kunne ta behandlingen min måtte jeg gå ned i mulige arbeidsdager. Dvs at jeg bare har lønn ifht kontrakten min, og kan ikke lenger arbeide ekstra for å tjene bedre. Det var enten det eller sykemeldes, og fordi jeg liker jobb ble det jobb. En positiv ting er at jeg har lært meg å spare. Jeg har 10.000.- i buffer, og denne må jeg ofte ta av for å kunne kjøpe meg mat og betale regninger når jeg går tom for lønningen min. Noen ganger synker den nesten til 0, og jeg synes det er skummelt og slitsomt for psyken å ha så dårlig økonomi grunnet behandlingen min. lønna mi blir veldig veldig lav fremover (7.000.- etter skatt), og hver mnd nå er jeg livredd for å ikke "klare meg". Jeg undret på om jeg kunne få bostøtte, men det kan jeg ikke grunnet kollektivet. Tittet så på økonomisk sosialhjelp, men det kan jeg neppe få fordi jeg har en bsu min far har satt inn penger på - inkl en buffer som varierer i sum. Hva kan jeg gjøre? Jeg takler ikke dette særlig godt nå, og er kjempe redd for at jeg brått ikke klarer å forsørge meg selv. Synes det er så ufattelig pinlig og nedverdigende ettersom jeg har to jobber. Anonymkode: 8a8e0...1db Hvis det er noen trøst så er du ikke alene om å omtrent bo i en pappeske på grunn av psyken Anonymkode: 7517d...ccd
Snop Skrevet 10. mars 2018 #17 Skrevet 10. mars 2018 Jeg hadde spurt psykologen eller den som følger deg opp på DPS om du kan få snakke med en sosionom. Det er sosionomer tilknyttet min DPS i hvert fall. De liker som oftest å høre at vi har gjort det vi kan selv for å få det til økonomisk og praktisk, og det virker som om du har gjort/gjør det sosionomen jeg fikk "tildelt" hjalp meg med å finne riktige skjemaer og å sette ting litt på plass i hodet når jeg var for overveldet selv under en hard psykisk nedtur. Gull verdt! Som oftest er det ikke slik at det ikke finnes løsninger, og heller ikke at vi ikke er i stand til å utføre det man må, men at vi trenger en person ved siden av oss som tenker klart supert at du tar imot hjelp og prioriterer det med både tid og penger, dette klarer du! 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå