Gå til innhold

Falske anklager

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor vanlig er det egentlig med falske anklager om seksuelle misbruk av barn?

Kort fortalt så er jeg selv utsatt for dette av moren til mine barn, og har derfor vært gjennom et helvete hvor både politi og barnevern har vært involvert. Sakene er selvsagt henlagt for dette har ingen rot i virkeligheten, men jeg kjemper idag en kamp mot barnemor for å få tilbake barna til et normalt. Barnemor argumenterer med de helt utroligste ting og dreier hver en eneste ting slik at det blir et negativt lys på meg.

Flere jeg har vært i kontakt med har fortalt om lignende situasjoner og min advokat har også fortalt at slike saker har eksplodert.

Spørsmålet mitt er hvilke erfaringer har dere andre? Er det virkelig så mange som blir anklaget for det styggeste av det styggeste uten grunn? 

Anonymkode: 21593...666

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trist å lese. Håper det ordner seg for deg 😊

• Liker 3
Skrevet

Vi hadde noen naboer som kom i en slik sak. Det var samlivsbrudd og faren er en stor dust, og ble anklaget for å ha tuklet med datteren. Ikke vet jeg hva som skjedde, i et samlivsbrudd er det mye følelser i sving. Uansett hva han har gjort eller ikke gjort, ble det omsorgstvist, men datteren var aldri "på bordet" - kun gutta deres. Man kan alltid spekulere, men...

AnonymBruker
Skrevet

Det har jeg aldri hørt om annet enn på tv. Var en sak her hvor ungen hadde sagt noe som kunne oppfattes som om faren var seksuell med henne, og som en god forelder skal så involverte hun profesjonelle instanser og fikk nøstet det opp ordentlig. Men det er liksom bare det, og der var det ikke ondsinnet oppspinn. Synd for pappan, det var nok hardt for ham en stund, men det er nå et tegn på at innimellom så fungerer systemet som det skal. Hva om ungen faktisk hadde blitt misbrukt liksom.

Anonymkode: 9e5bb...a62

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler med deg, og ønsker deg lykke til.

Veldig trist at noen klarer å være så stygge at de misbruker det fineste de har, Men oppi det hele, så IKKE glem at barna blir store en dag og da er det mor som vil ha problemer med å forklare hvordan ting kunne bli som de ble siden barna vet hva du har gjort og ikke gjort.

Stå på, mist ikke motet.

Anonymkode: 5b6cf...dd0

AnonymBruker
Skrevet

Trodde retten begynte å bli oppmerksom på det når anklager kom i forbindelse med samvær?

Anonymkode: b2082...b45

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kvinne, og skal ikke ha barn selv, men jeg har en liten teori om at siden far i dag i større grad er likestilt som omsorgsperson, så utgjør han i større grad en "trussel" når omsorgen for barna skal fordeles mellom mor og far, og at det kan forklare noe av økningen av slike anklager. Men det er kun en teori.

Når det er sagt; så gjorde min mor det barnemor gjør hos deg TS; alt ble vridd til å sette min far i negativt lys. Men jeg var ikke veldig gammel før jeg forstod at hun gjorde dette og stadig trakk mer mot min far og bort fra min mor. Så for min mor er min far fremdeles den stygge ulven som tok barna fra henne, og klarer ikke å se at det var hun selv som drev oss bort. Selvsagt andre ting inne i bildet her enn bare skittsnakk fra min mor om min far, men det er det eneste som er relevant her.

Anonymkode: 05879...baa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min bestemor prøvde alt hun kunne å vri det til at min far misbrukte meg og min lillesøster i regi av min mor. Slik at min mor var ‘uskyldig’ om det kom fra noen andre. Jeg sa gang på gang at det ikke stemte, og ble veldig sint på bestemor! Da var jeg 7 og min søster 4. Min far har fortalt i ettertid at han var livredd og knust. 

Anonymkode: 66661...8cd

AnonymBruker
Skrevet

Altså, det var min mors idé at bestemoren vår skulle legge ord i munnen vår, slik at moren min kunne si at faren vår misbrukte oss. (Det ble litt feil formulert over)

Anonymkode: 66661...8cd

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er kvinne, og skal ikke ha barn selv, men jeg har en liten teori om at siden far i dag i større grad er likestilt som omsorgsperson, så utgjør han i større grad en "trussel" når omsorgen for barna skal fordeles mellom mor og far, og at det kan forklare noe av økningen av slike anklager. Men det er kun en teori.

Anonymkode: 05879...baa

Slettes ikke dum teori.

Gjest Reputation
Skrevet

Problemet er gjerne at barna er så små, at de ikke vet en annen historie enn løgnen. Blir man fortalt noe gang på gang, så er det utrolig lett å tro på det. 

Slike metoder for å "vinne barna" er det mest ynkeligste jeg vet om. Mennesker, som roper "ulv ulv", lyver om alvorlige overgrep og tar barna vekk fra den andre omsorgspersonen skulle aldri fått hatt omsorg for barna i det hele tatt. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke vanlig. Vet kun om 1 sak der far ble anklaget. Det er lenge siden, type 15 år tilbake. Slik saken ble gjenfortalt, forstår jeg det som at saken ble henlagt og ikke kom til retten. Han hadde ikke samvær, men det er mulig at han bare ga opp. 

Mor har heller ikke innrømmet falske anklager, så hvem vet om hun faktisk hadde rett, hadde misforstått, eller om hun fabrikkerte beskyldninger for å hindre at han fikk omsorg eller samvær? Barna er voksne nå, men hva de har å si om saken har ikke kommet på folkemunne. 

Anonymkode: f4522...dc4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Søsteren min opplevde dette, så det går andre veien også. Vet ikke hvor mange år det verserte sak i rettssystemet, men det var flere. Barnefaren, en gigantisk fjott, fant på verre og verre anklager. Alt ble selvfølgelig tilbakevist.

Anonymkode: 232e2...af6

• Liker 2
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler med deg, og ønsker deg lykke til.

Veldig trist at noen klarer å være så stygge at de misbruker det fineste de har, Men oppi det hele, så IKKE glem at barna blir store en dag og da er det mor som vil ha problemer med å forklare hvordan ting kunne bli som de ble siden barna vet hva du har gjort og ikke gjort.

Stå på, mist ikke motet.

Anonymkode: 5b6cf...dd0

tja, både og.... dersom et barn blir fortalt at det har blitt misbrukt og tror at det har blitt misbrukt, så tror jeg nok at personen vil slite med å innse at dette var løgn som voksen (i tilfellet hvor det var det). Man planter et frø der som er veldig vanskelig å fjerne.

Jeg tror nok et slikt barn kan gå igjennom hele livet sitt som traumatisert av et misbruk som aldri har funnets sted.... dersom løgnen aldri blir avdekket.

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Occulta skrev:

tja, både og.... dersom et barn blir fortalt at det har blitt misbrukt og tror at det har blitt misbrukt, så tror jeg nok at personen vil slite med å innse at dette var løgn som voksen (i tilfellet hvor det var det). Man planter et frø der som er veldig vanskelig å fjerne.

Jeg tror nok et slikt barn kan gå igjennom hele livet sitt som traumatisert av et misbruk som aldri har funnets sted.... dersom løgnen aldri blir avdekket.

Takk for svar og lykkeønskninger. 

Det er nettopp dette jeg er mest redd for og har tenkt mye på i det siste. At barna skal vokse opp i den tro at de er utsatt for misbruk, uten faktisk å være det, med de følger det kan få. Det er selvsagt flere ting mellom barnemor og meg, og hun kunne sikkert alltids funnet noe å bruke mot meg på en eller annen måte, men hun har altså funnet fram det styggeste kortet i bunken uten grunn. Og hun klarer å dreie hver eneste ting i den retning og på den måten skape seg sin egen sannhet.

Jeg skal alltids klare meg, selv om jeg er markert for livet. Og jeg har nå sendt i stevning til tingretten for å overta omsorgen for barna, for jeg vet aldri hva barnemor er kapabal til i fremtiden.

Teorien overfor om at fedre idag er en større «trussel» fordi omsorgsfordelingen deles i større grad mellom far og mor, er forøvrig høyst interessant og veldig relevant i min sak. Menn idag har oftere et stort ønske enn tidligere om å delta i husmor/-far/mamma-/papparollen. Det gjelder også meg, som har satt jobb og fritidsaktiviteter litt til side for å være enda mer tilstede for familien og barna, enn kanskje hva som er vanlig. Nå føler jeg at jeg har møtt meg sjøl i døra ved at det blir brukt mot meg.

Anonymkode: 21593...666

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne der faren ble hentet ut fra hjemmet pga mistanke om misbruk. Dette var naboer som hadde meldt fra om, men det var altså feil.

Jeg har også en nabo som ble anklaget for å være en kjent pedofil, som heller ikke stemte.

Selv ble jeg indoktrinert med at min far slo meg og var slem med meg, og ble redd for han og var det i mange år. Mamma fikk viljen sin, jeg ville ikke lenger være der...

Anonymkode: 36775...a4f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er dame, opplevde at de mistenkte meg for dette, ( det var mye spekulasjoner, tror politiet gjorde mye for å skjerme meg ) har en med spesielle behov, fikk skylden for alt, opplevde mobbing fra pedagoger, når jeg ga beskjed så gikk de i strupen på meg, skrek til meg, løg til meg. Til slutt så plantet de en anklage.

Dette er noen år siden nå, fikk full støtte fra politiet( naturlig nok)  men jeg klappet helt sammen etter dette, en så stor sorg kan umulig beskrives,det er helt uvirkelig at dette hendte meg, de klarte også å skremme livet av meg. ( Trodde jo det hadde skjedd noe) men slik var det ikke dette tilfellet.

Det går veldig fint med oss alle, nå år senere, men bærer dette likevel. 

Anonymkode: 1400f...f90

AnonymBruker
Skrevet

:hjerte:

Anonymkode: 6e7a7...6f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...