dillyduzit Skrevet 8. mars 2018 #1 Skrevet 8. mars 2018 (endret) Dere som har reklamert på bolig dere har kjøpt, hvor det viste seg å være alvorlige feil/mangler, hvordan gikk det for dere? Vi står i samme posisjon nå grunnet alvorlige feil ved det elektriske anlegget (umulig å se, nesten umulig å oppdage, men har ført til branntiløp og har måttet kutte strøm i en etg) Ønsker kun erfaringer fra dere som har vært igjennom prosessen, hvor lang tid tok det, hvordan ble utfallet? (ser at denne kunne ha blitt satt under forbruker/jus, men shit au) Endret 8. mars 2018 av dillyduzit
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #2 Skrevet 8. mars 2018 3 timer siden, dillyduzit skrev: Dere som har reklamert på bolig dere har kjøpt, hvor det viste seg å være alvorlige feil/mangler, hvordan gikk det for dere? Vi står i samme posisjon nå grunnet alvorlige feil ved det elektriske anlegget (umulig å se, nesten umulig å oppdage, men har ført til branntiløp og har måttet kutte strøm i en etg) Ønsker kun erfaringer fra dere som har vært igjennom prosessen, hvor lang tid tok det, hvordan ble utfallet? (ser at denne kunne ha blitt satt under forbruker/jus, men shit au) Føler det mangler en del opplysninger for å kunne svare her. Hvor gammel er boligen? Hvor gammelt er det elektriske anlegget? Hva står i egenerklæringen om det elektriske anlegget? Anonymkode: 5c53f...827
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #3 Skrevet 8. mars 2018 3 timer siden, dillyduzit skrev: Dere som har reklamert på bolig dere har kjøpt, hvor det viste seg å være alvorlige feil/mangler, hvordan gikk det for dere? Vi står i samme posisjon nå grunnet alvorlige feil ved det elektriske anlegget (umulig å se, nesten umulig å oppdage, men har ført til branntiløp og har måttet kutte strøm i en etg) Ønsker kun erfaringer fra dere som har vært igjennom prosessen, hvor lang tid tok det, hvordan ble utfallet? (ser at denne kunne ha blitt satt under forbruker/jus, men shit au) Du reklamerer ikke på boligkjøp. Du regnes ikke som forbruker og kan ikke påberope deg forbrukerkjøpslovens bestemmelser om reklamasjon. (Dog er jeg i farten usikke rpå hvilken lov det sorterer under.) Å få rett når man har rett kan være vanskelig. Men har du innho elelr husforsikring så har du sannsymligvis også rettshjelpsdekning? Da kontakter du en advokat om du ikke har kjøpsforsikring? Og får hjelp på den måten. Der må takstmenn inn og gjerne i flertall. Noen ganger ordner slike ting seg raskt, andre ganger kan det ta årevis å få orden på denne typen problemer. Kan du unngå å ta skaen til domstolen så er det å anbefale. (Min sak er så spesiell at jeg legger ikke ut lett gjenkjennelig info om den på nettet.) Anonymkode: 6a265...0ae
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #4 Skrevet 8. mars 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du reklamerer ikke på boligkjøp. Du regnes ikke som forbruker og kan ikke påberope deg forbrukerkjøpslovens bestemmelser om reklamasjon. (Dog er jeg i farten usikke rpå hvilken lov det sorterer under.) Å få rett når man har rett kan være vanskelig. Men har du innho elelr husforsikring så har du sannsymligvis også rettshjelpsdekning? Da kontakter du en advokat om du ikke har kjøpsforsikring? Og får hjelp på den måten. Der må takstmenn inn og gjerne i flertall. Noen ganger ordner slike ting seg raskt, andre ganger kan det ta årevis å få orden på denne typen problemer. Kan du unngå å ta skaen til domstolen så er det å anbefale. (Min sak er så spesiell at jeg legger ikke ut lett gjenkjennelig info om den på nettet.) Anonymkode: 6a265...0ae Det er bare tull at man ikke kan reklamere ved boligkjøp. Men det er rett at det ikke er forbrukerkjøpsloven som regulerer dette. Ved kjøp av bolig på prospekt fra utbygger (bolig som skal oppføres eller er under oppføring, men ikke er ferdigstilt) er det bustadoppføringslova som er gjeldende. Paragraf 30 omhandler reklamasjon. Ved kjøp av brukt eller ferdigstilt bolig, enten fra firma eller privatperson er det avhendingslova som gjelder. Paragraf 4-19 i handler reklamasjon. Anonymkode: 5c53f...827
dillyduzit Skrevet 8. mars 2018 Forfatter #5 Skrevet 8. mars 2018 Reklamasjon er kanskje igjen feil ord, men det er nå såkalt et reklamasjonskjema vi har fått fra forsikringselskapet. Igjen, jeg ønsker hovedsakelig kun erfaringer om hvordan det har gått for andre, vi har ting under kontroll og venter kun på et siste svar fra en elektriker før saken blir tatt videre. Ellers er boligen fra 92, tidligere eiere har gjennomgått en massiv oppussing og mye av sakene som elektriker finner er "deres" tid i boligen, blant annet er det lagt fliser på bad og nye stikkontakter - uten fagfolk, mye som mangler utforinger, men spesielt downlightsene i taket som nå ligger rett i isolasjon og koblet på noe 230V og noe annet. Vi merket ikke noe problemer før vi ikke fikk til å sette i nye pærer i taket (som i seg selv er en råenkel jobb) Vi bruker forsåvidt ei heller forbrukerkjøpsloven, vi har gått til forsikringselskap og bruker avhendingslova som ab 827 nevner. MEN; som sagt, vi "holder" jo på, men ønsket å vite om andre hadde vært i samme posisjon ved bruk av "reklamasjon" eller eieskifteforsikring etc og hvordan utfallet ble.
Gjest O.G. Skrevet 8. mars 2018 #6 Skrevet 8. mars 2018 Det her vil ta tid, det kan jeg love deg. Sjekk boligsvindelgruppen på FB for hjelp og støtte.
dillyduzit Skrevet 8. mars 2018 Forfatter #7 Skrevet 8. mars 2018 20 minutter siden, O.G. skrev: Det her vil ta tid, det kan jeg love deg. Sjekk boligsvindelgruppen på FB for hjelp og støtte. Takk!
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #8 Skrevet 9. mars 2018 Vi kjøpte en leilighet der det viste seg at forrige eier hadde byttet noe isolasjon i mellom stue og loft som gjorde at det ble for tett og det oppsto sopp/råte en tid etter at vi flyttet inn. Både de og vi hadde forsikring. Endte med at vi måtte betale alt selv, kom på rundt 40 tusen så vi gikk jo ikke konkurs men det var sure penger. Anonymkode: 978e9...24c
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #9 Skrevet 10. mars 2018 dersom de har utført arbeid selv som skulle vært gjort av en faglært etter forskriftene, og holdt denne informasjonen fra dere er dette en mangel. dersom arbeidet har vært utført av fagfolk har dere likevell en sak, men da går det mer på forsikring og det er de som har utført arbeidet som blir stilt ansvarlig. du sier selv at dette er feil som nesten er umulig å oppdage. selgers forsikring blir da å parere med "men da ville det vært nesten umulig for selger å oppdage også- spesielt dersom de ikke har opplevd feil i tiden de har bodd der". Anonymkode: ee621...e45
dillyduzit Skrevet 10. mars 2018 Forfatter #10 Skrevet 10. mars 2018 (endret) 8 timer siden, AnonymBruker skrev: dersom de har utført arbeid selv som skulle vært gjort av en faglært etter forskriftene, og holdt denne informasjonen fra dere er dette en mangel. dersom arbeidet har vært utført av fagfolk har dere likevell en sak, men da går det mer på forsikring og det er de som har utført arbeidet som blir stilt ansvarlig. du sier selv at dette er feil som nesten er umulig å oppdage. selgers forsikring blir da å parere med "men da ville det vært nesten umulig for selger å oppdage også- spesielt dersom de ikke har opplevd feil i tiden de har bodd der". Anonymkode: ee621...e45 Enig i det du sier, de tidligere eierne har visst om dette og det er utført med ufaglært arbeidskraft (elektriker har også påpekt dette), de har blant annet krysset av for legging av fliser hvor de har gjort alt selv (heldigvis, bank i bordet er flisleggingen gjort på en OK måte, resten km diskuteres men ikke i denne mangelgrad), de nye stikkontaktene skulle blant annet ha vært skrevet opp på et egenmeldingskjema, det ble altså ikke gjort og huket nei. Downlights er det også de som har gjort, prøvde forsiktig å spørre om hvordan pærer som stod i, men det husket dem ikke helt i farten (hovedsakelig pærer i volt som er mer vanlig nedover i Europa), vi kunne ikke se kassene til downlights da dette lå under både isolasjon og bordgulv (elektriker skrudde opp disse), inklusiv så er det typiske biltemaløsninger, teip på koblingsklemmer hvor det har vært nå et branntiløp. I følge elektriker er dette arbeid for godt opp i 120-170k klassen. Skulle dog forsikringselskapet si nei, detta får dere gjøre selv så får det bare være, tape enda mer på boligen. Hadde det bare vært dette så kunne jeg ha satt meg til ro, men hittil har det vært maurinvasjon en mnd etter innflytting, lekkasje fra kjøleskap noen få mnd etter det igjen (med da en lekkasje som har holdt på i et godt år, små drypp), i et side-by-side skap. Har vært en del ting som vi biter litt oss i. De har nok garantert merket feilene selv uansett hvor mye de vil eller ikke. Vi hadde en tordenstorm her i fjor sommer som øddela 2 pc’er, disse var da koblet til blant annet jordet stikkontakt med en ekstra (noe mannen hr peiling på), viser seg at disse, med jordet stikkontakt har ALDRI vært koblet opp til jord. Hvordan vi vet at det er dem? Rommet var en tidligere garasje gjort om til oppholdsrom i deres tid. Mao, faste el-installasjoner er ikke godkjent. Endret 10. mars 2018 av dillyduzit
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #11 Skrevet 10. mars 2018 Beklager innblanding siden jeg ikke har vært igjennom samme sak selv, men har sett resultatene ofte. Overfor forsikringsselskapet kan det være best å ha en kontrollrapport fra el-tilsynet. Den vil ingen krangle på siden el-tilsynet i praksis er eneste lovlige kontrollinstans for el-anlegg. Hva det vil koste å sette i godkjent stand blir en annen sak. Anonymkode: 47e65...158
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #12 Skrevet 10. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Beklager innblanding siden jeg ikke har vært igjennom samme sak selv, men har sett resultatene ofte. Overfor forsikringsselskapet kan det være best å ha en kontrollrapport fra el-tilsynet. Den vil ingen krangle på siden el-tilsynet i praksis er eneste lovlige kontrollinstans for el-anlegg. Hva det vil koste å sette i godkjent stand blir en annen sak. Anonymkode: 47e65...158 Påpeker at det jeg snakker om er Det Lokale El-tilsynet. Del av netteiers organisasjon. Påpeker det siden en del el-selskaper nå registrerer seg med navn som likner mye. Anonymkode: 47e65...158
dillyduzit Skrevet 10. mars 2018 Forfatter #13 Skrevet 10. mars 2018 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Beklager innblanding siden jeg ikke har vært igjennom samme sak selv, men har sett resultatene ofte. Overfor forsikringsselskapet kan det være best å ha en kontrollrapport fra el-tilsynet. Den vil ingen krangle på siden el-tilsynet i praksis er eneste lovlige kontrollinstans for el-anlegg. Hva det vil koste å sette i godkjent stand blir en annen sak. Anonymkode: 47e65...158 Vi har en kontroll liggende som ble fikset i forrige uke, vi venter bare på et endelig "dette er estimert kostnad". Sitter med tilstandsrapport fra elektriker samt kontrollrapport fra el-tilsynet. Elektriker som har oppgitt ca kostnad, men som nevnt, vi venter enda på et svar om estimert kostnad. Det vi helt klart har lært, om vi ikke bare pakker sakene og flytter til australia, så er det jammen meg å påkoste seg en elektriker til å være med på en visning. Ser du har oppdatert; og stemmer, fra det lokale El-Tilsynet. Endret 10. mars 2018 av dillyduzit 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå