Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er langtidssykemeldt grunnet sykdom. Det jeg lurer litt på er utbetaling av feriepenger. Jeg fikk diagnosen i starten på februar. Altså har jeg jobbet hele 2017. Da har jeg forstått det slik at det er arbeidsgiver som utbetaler feriepengene når den tid kommer. Må jeg da informere nav slik at jeg ikke får dobbel utbetaling, eller vet nav når feriepenger utbetales fra min arbeidsgiver? 

hadde satt pris på svar. 

Anonymkode: 489d1...296

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har forstått det sånn at de ikke trekker noe i utbetalingen når du får feriepenger, men når du faktisk tar ferie. Så om du tar ferie i juli, så trekker de i lønn da. Om du ikke tar ut ferie så trekker de ingenting. 

Anonymkode: 9ebc5...92f

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har forstått det sånn at de ikke trekker noe i utbetalingen når du får feriepenger, men når du faktisk tar ferie. Så om du tar ferie i juli, så trekker de i lønn da. Om du ikke tar ut ferie så trekker de ingenting. 

ja, det skjønner jeg. men jeg skal vel ha krav på feriepengene fra 2017 likevel? man er jo pliktet til å ta ut ferieukene, og får bare overført inntil to uker til neste år. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

ja, det skjønner jeg. men jeg skal vel ha krav på feriepengene fra 2017 likevel? man er jo pliktet til å ta ut ferieukene, og får bare overført inntil to uker til neste år. 

Ja, selvfølgelig skal du ha feriepengene fra i fjor. Man er ikke pliktig til å ta ferie, du kan velge å ta de ut. Du kan også søke nav om å beholde sykepenger hvis du reiser til utlandet i visse tilfeller. Har du lest på nav sine sider om ferie og sykepenger? Det er mye som er forklart der. Husk at hvis du allerede har fått innvilget ferieuker for i år, så må du si fra i god tid til arbeidsgiver hvis du ikke skal ta ut ferien. Da kan du få disse ukene senere på året hvis du skulle være frisk nok. 

AnonymBruker
Skrevet

Beklager, så at jeg skrev trekk i lønn lenger opp, mente trekk i sykepenger. Altså får du både sykepenger og feriepenger samme måned, med mindre du har ferie samme tidsrom som feriepengene utbetales og nav da trekker sykepenger for ferien. 

AnonymBruker
Skrevet

Vær obs på at til neste år så blir det lite sykepenger når du er sykmeldt. Da jeg var langtidssykmeldt for en del år siden så fikk jeg feriepenger kun for 48 (eller var det 58) dager. Så betydelig forskjell i forhold til det jeg var vandt med. (Da jeg var frisk året etter ønsket jeg selvsagt ferie, men det var da vanskelig pga lite feriepenger.) 

Anonymkode: acb6a...63e

AnonymBruker
Skrevet

Æsj, skulle skrive at det blir lite feriepenger, ikke sykepenger i første setning. 

Anonymkode: acb6a...63e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...