AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #1 Skrevet 8. mars 2018 Jeg er en bekymret mamma som har førskolebarn til høsten. Og har noen spørsmål: 1: Finnes det skoler som ikke bruker nettbrett? 2: lærer de fortsatt (godt nok) å skrive for hånd? 3: Lærer de løkkeskrift? Uten at det er diskusjonen i denne tråden så er jeg imot nettbrett og skjermtid. Vi bruker ikke nettbrett hjemme. Hvis noen lurte på hvorfor jeg spør om dette. Takk for hyggelige svar Anonymkode: 3168e...0bf 4
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #2 Skrevet 8. mars 2018 På mine barns skole bruker de ikke nettbrett i undervisningen, det er ikke lov med spill, nettbrett eller mobiltelefoner på skolen (tlf skal leveres inn til lærer eller ligge avslått i sekken hvis noen har med, uproblematisk i småskolen, stor diskusjon med elevrådet på ungdomsskolen). De lærer løkkeskrift og har skjønnsskriftsundervisning. De har hatt lekser som skal gjøres på datamaskin to ganger i året eller noe (og som ikke fungerer på nettbrett). Det er i Oslo. Anonymkode: da20a...96d 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #3 Skrevet 8. mars 2018 Mine barn har alle IPad på skolen, både barneskolen og ungdomsskolen, men dette er jo fordi kommunen har vedtatt dette som en prioritering. På ungdomsskolen er det også smartboard på alle klasserom, men dette er jo da også landets mest moderne ungdomsskole for øyeblikket. Anonymkode: 0c866...ca9
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #4 Skrevet 8. mars 2018 Våre barn bruker ikke ipad på skolen. Når de har IKT-timer, logger de seg inn på stasjonære PCer med passord og slikt. Av en eller annen MERKELIG grunn må de lære seg løkkeskrift! TS, du er imot ipad, jeg er imot løkkeskrift! Når jeg ser min datter i 3. klasse skrive, prøver jeg å rette opp merkelige bokstaver. Da får jeg streng beskjed om at det SKAL være slik. Løkkeskrift-versjonen av p, for eksempel. Det er jo ingen som skriver slik i dag! Hun glemmer hele tiden strekene over t-ene i lange ord, fordi det ikke er lov til å stoppe midt i ordet for å sette strek gjennom l (t) eller prikk over i. Håper de får lov til å skrive litt mer praktisk etter hvert... Anonymkode: 868dd...151 4
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #5 Skrevet 8. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Våre barn bruker ikke ipad på skolen. Når de har IKT-timer, logger de seg inn på stasjonære PCer med passord og slikt. Av en eller annen MERKELIG grunn må de lære seg løkkeskrift! TS, du er imot ipad, jeg er imot løkkeskrift! Når jeg ser min datter i 3. klasse skrive, prøver jeg å rette opp merkelige bokstaver. Da får jeg streng beskjed om at det SKAL være slik. Løkkeskrift-versjonen av p, for eksempel. Det er jo ingen som skriver slik i dag! Hun glemmer hele tiden strekene over t-ene i lange ord, fordi det ikke er lov til å stoppe midt i ordet for å sette strek gjennom l (t) eller prikk over i. Håper de får lov til å skrive litt mer praktisk etter hvert... Anonymkode: 868dd...151 Det kan absolutt være praktisk å lære løkkeskrift! Ikke nødvendigvis så fint som de på skolen vil ha det, men det er kjempepraktisk feks når man skal notere og sånt i senere studier. Man lærer mye bedre av å notere for hånd, og det går mye raskere med løkkeskrift. Anonymkode: 3ae9d...73e 3
Arkana Skrevet 8. mars 2018 #6 Skrevet 8. mars 2018 På mine barns barneskole får alle eget nettbrett i første klasse og egen PC i tredje klasse, og alle klasserom har smartboard. De lærer ikke løkkeskrift, men stavskrift. Det er praktisk å kunne sammenhengende skrift, men det må ikke være akkurat løkkeskrift. Vi lever i det 21. århundre og jeg er veldig glad for at skolen vår også gjør det. 10
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #7 Skrevet 8. mars 2018 I kommunen hvor jeg jobber, bruker alle elevene i grunnskolen iPad. Anonymkode: d13f2...04e
Måbarefåsiat... Skrevet 8. mars 2018 #8 Skrevet 8. mars 2018 Her har de (selvsagt!) dataopplæring. Det er massevis av øvingsoppgaver i matte bla som ligger på nett - multi - som de jobber med både på skolen og har som hjemmelekse. De bruker stasjonære pc-er på skolen. Hjemme bruker han også det. Synes du holder barna dine tilbake med å være "mot nettbrett" - de skal fungere i en digital verden - enten vi vil eller ikke - da må de få opplæring. 9
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #9 Skrevet 8. mars 2018 På skolen barna mine går på så er det litt forskjellig om klassene har ipader. Noen klasser har "egne" og bruker de mye, andre har det sjeldnere. Løkkeskrift har de ikke, takk og lov. Men de lærer penskrift som er sammenhengende. Men mine som går i 5 og 6 klasse har funnet sin egen skrift, som jo er vanlig. Jeg har aldri skrevet løkkeskrift eller sammenhengende, men jeg skriver fort for det. Men selv om de bruker ipader så skriver de mye for hånd, det meste er for hånd. På ungdomsskolen så er det data som brukes, her i kommunen. Da får alle sin egen data. Anonymkode: beb3b...f07 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #10 Skrevet 8. mars 2018 Ja, de har Ipad og tilgang til pc og de har smartboard. De ser ofte på NRK, for eksempel supernytt og filmer og youtube. De bruker noen ganger tv-program som undervisning. Jeg synes det blir for mye av det. Men dette er baksiden av digitaliseringen. Selv om forskere og produsenter advarer mot at dette er lærehemmende hjelpemidler, blir de stadig ansett som moderne, og spennende. Anonymkode: 05aeb...25a
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #11 Skrevet 8. mars 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er en bekymret mamma som har førskolebarn til høsten. Og har noen spørsmål: 1: Finnes det skoler som ikke bruker nettbrett? 2: lærer de fortsatt (godt nok) å skrive for hånd? 3: Lærer de løkkeskrift? Uten at det er diskusjonen i denne tråden så er jeg imot nettbrett og skjermtid. Vi bruker ikke nettbrett hjemme. Hvis noen lurte på hvorfor jeg spør om dette. Takk for hyggelige svar Anonymkode: 3168e...0bf Kommunens økonomi og syn på nettbrett er avgjørende for om ungene får nettbrett og får bruke nettbrett på skolen. Løkkeskrift lærer vel ingen? Så det kan du med fordel lære barnet selv. Anonymkode: 3166e...fdb 2
Lou Salome Skrevet 8. mars 2018 #12 Skrevet 8. mars 2018 Svarene dine er: 1) Ja, det finns (vanlige) skoler som ikke bruker nettbrett. Alle skoler har litt undervisning i datamaskinbruk. 2) 3) Alle øver på håndskrift og etterhvert en form for sammenhengende skrift. Noen har løkkeskrift. Steinerskolene er helt skjermfrie så vidt jeg vet. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #13 Skrevet 8. mars 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kan absolutt være praktisk å lære løkkeskrift! Ikke nødvendigvis så fint som de på skolen vil ha det, men det er kjempepraktisk feks når man skal notere og sånt i senere studier. Man lærer mye bedre av å notere for hånd, og det går mye raskere med løkkeskrift. Anonymkode: 3ae9d...73e Jeg er stund nå og det er ikke sjans å henge med hvis man skal notere for hånd, alle bruker pc. Anonymkode: 18355...2d4 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #14 Skrevet 8. mars 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er stund nå og det er ikke sjans å henge med hvis man skal notere for hånd, alle bruker pc. Anonymkode: 18355...2d4 Ord formet for hånd sitter bedre enn ord skrevet på tastatur. Du bør heller notere mindre men viktige notater enn å skrive alt på pc. Anonymkode: 05aeb...25a 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #15 Skrevet 8. mars 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er stund nå og det er ikke sjans å henge med hvis man skal notere for hånd, alle bruker pc. Anonymkode: 18355...2d4 Det kan jeg si meg enig i! Mangfoldige timer med notstskriving total ødela min håndskrift! Fantes ikke noe powerpint på min skole. Ville du ha alle notatene læreren hadde på sin overhead, måtte du skrive til krampen tok deg, og anda litt mer! Synes det er helt faktastisk at skoler i dag har fått en slik utvikling! Vi er på vei inn i fremtiden, såklar skal unger lære å skrive for hånd, men pc blir en mer og mer viktig del av samfunnet. Helt fantastisk at barn kan få lært slik på skolen! Da slipper nå de å være like grønn som jeg var da jeg startet på videregående hvor de aller fleste i klassen allerede var godt kjent med its learning, powerpoint og slikt fanzy greier som jeg nesten aldri hadde hørt om! Anonymkode: 50aba...553 5
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #16 Skrevet 8. mars 2018 Her jeg jobber brukes det iPad i undervisningen. Jeg syns det er fint jeg. Alternativet hadde vært PC, men det er bare treigt og tungvindt i forhold. Verden blir mer og mer teknologisk. Om bare 10 år vil det finnes teknologiske greier som vi ikke kunne tenke oss nå. Det er så viktig at barn er med på denne utviklingen, og at de kan takle det!! Det er jo en helt annen verden, nesten. Du kan mislike det så mye du vil, men med stor sannsynlighet vil ungene dine om 30 år leve like mye i en virtuell verden som i den virkelige. Og da er det fint at de veit hva de driver med. Samtidig så ser jeg jo nytten i det som ikke er teknologi og da! Jeg elsker håndarbeid, være ute i naturen osv. Og jeg syns sånt er viktig i skolen. Også håndskrift, og det skal de lære på alle skoler. Men når du skal betale regninger må du faktisk gjøre det på nett... Søke jobb, søke skole...... Du kommer ikke unna. Jeg vet det fins skoler som ikke bruker iPad, men jeg har ikke noe oversikt. De bruker helt sikkert PC da. Anonymkode: caf2e...17a 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #17 Skrevet 8. mars 2018 3 timer siden, Måbarefåsiat... skrev: Her har de (selvsagt!) dataopplæring. Det er massevis av øvingsoppgaver i matte bla som ligger på nett - multi - som de jobber med både på skolen og har som hjemmelekse. De bruker stasjonære pc-er på skolen. Hjemme bruker han også det. Synes du holder barna dine tilbake med å være "mot nettbrett" - de skal fungere i en digital verden - enten vi vil eller ikke - da må de få opplæring. Og du må bare si det, ikke sant? Jeg må bare si at du tar feil. Anonymkode: 3168e...0bf
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #18 Skrevet 8. mars 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Kommunens økonomi og syn på nettbrett er avgjørende for om ungene får nettbrett og får bruke nettbrett på skolen. Løkkeskrift lærer vel ingen? Så det kan du med fordel lære barnet selv. Anonymkode: 3166e...fdb Ok. Her har kommunen pålagt barnehagene å bruke nettbrett. De har også gitt barnehagene TV som skal brukes pedagogisk, men som de bruker til å sitte og se på tegnefilmer (hver dag) på. Min 4,5-åring kom hjem og snakka om "æddpædd" (iPad), og det å spille på den. Så kanskje en idé å flytte ut av kommunen Anonymkode: 3168e...0bf
prt90 Skrevet 8. mars 2018 #19 Skrevet 8. mars 2018 Sikkert kjekt å lære løkkeskrift, men det viktigste må jo være at de lærer touch skikkelig.
Måbarefåsiat... Skrevet 8. mars 2018 #20 Skrevet 8. mars 2018 10 minutter siden, AnonymBruker said: Og du må bare si det, ikke sant? Jeg må bare si at du tar feil. Anonymkode: 3168e...0bf Hva er det jeg tar feil? At barna skal henge med i en digital verden? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå