Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Jeg skriver bachelor nå, og den skal inn om noen uker. Vi får 4 veiledninger, og jeg har en igjen. Har en hyggelig og flink veileder. Men jeg står helt fast, klarer ikkje begynne, klarer ikke organisere og sortere tankene, og har lest alt for lite til å bare kunne begynne å skrive. Jeg sliter mye med skriving fra før, så en så stor oppgave er en stor utfordring for meg. Det er tungt å jobbe så mye med ting og aldri få gode resultat. 

Jeg ønsker mer hjelp fra veileder, men jeg vet liksom ikke engang hva jeg lurer på. Jeg har ingen konkrete spørsmål, så jeg tør ikke å troppe opp på kontoret og bare "hei, jeg har ikke gjort noe siden sist, kan du hjelpe meg?". 

Jeg har skrivet et slags dagbokinnlegg fordi det hjelper å få ned på papir hva som er vanskelig og hva jeg ikke får til. Jeg vurderer å sende det til han, men det blir kanskje for personlig? Er liksom en side med tekst, skrevet fort og uten korreksjon, men der står det ganske godt forklart hvorfor jeg sliter. Tror dere han kan sette pris på det og kanskje skjønne hvordan han kan hjelpe meg videre, eller blir det for invaderende på en måte? At jeg maser og er kravstor?

Anonymkode: c32cd...2f3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har skrivet et slags dagbokinnlegg fordi det hjelper å få ned på papir hva som er vanskelig og hva jeg ikke får til. Jeg vurderer å sende det til han,

Nei huff, IKKE gjør det.

Anonymkode: 3448c...f8a

• Liker 4
Skrevet

For å være helt ærlig synes jeg dette høres meget spesielt ut. Du har hatt 3 av 4 veiledninger og ikke kommet igang ennå?

Du er en voksen person som må ta ansvar. Du forteller du ikke har lest nok til å skrive, men hvorfor i all verden gjorde du det ikke for lenge siden om du er så nær levering? Du er snart ferdig med en utdanning og jeg er helt sikker du har fått med deg masse god kunnskap og strategier for oppgaveskriving du nå kan bruke.

Synes forøvrig det er rart at veilederen din har godtatt 3 møter uten at du har vist progresjon. Hva har dere gått gjennom på møtene til nå?

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Mariell77 skrev:

For å være helt ærlig synes jeg dette høres meget spesielt ut. Du har hatt 3 av 4 veiledninger og ikke kommet igang ennå?

Du er en voksen person som må ta ansvar. Du forteller du ikke har lest nok til å skrive, men hvorfor i all verden gjorde du det ikke for lenge siden om du er så nær levering? Du er snart ferdig med en utdanning og jeg er helt sikker du har fått med deg masse god kunnskap og strategier for oppgaveskriving du nå kan bruke.

Synes forøvrig det er rart at veilederen din har godtatt 3 møter uten at du har vist progresjon. Hva har dere gått gjennom på møtene til nå?

Første veiledning handlet om å bestemme meg for hva jeg skal skrive. Tema og problemstilling. Veiledningene etter har dreiet seg rundt metodedelen, altså hva jeg skal gjennomføre av intervju osv. Det har jeg gjort. Så har jo gjort NOE, men det er lesinga og skrivinga jeg sliter med. Å avgrense teori og tema og bare fokusere på det og ikke alle andre idéer som popper inn i hodet mitt... Har endret problemstilling tre ganger, og har måttet slette veldig mye av det jeg har skrevet. Så nå har jeg bare masse notater spredd rundt om kring, uten å klare å samle de til en tekst med "rød trå". 

Har ADHD, så det bidrar selvsagt veldig til det er vanskelig. Men får ikke flere veiledninger eller noe ekstra greier pga diagnosen, så har ikke sagt i fra til veileder. Men har jo sagt i fra om de tingene jeg sliter med. 

-TS

AnonymBruker
Skrevet

Du har knapt nok startet og allerede svidd av tre av fire veiledninger? Den siste burde du spare til innspurten. Men synes veilederen din burde informert deg over hvordan timene skulle vært brukt i forløpet.

Anonymkode: 9484a...2d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du har knapt nok startet og allerede svidd av tre av fire veiledninger? Den siste burde du spare til innspurten. Men synes veilederen din burde informert deg over hvordan timene skulle vært brukt i forløpet.

Å bruke ekstern veileder kunne vært noe, men det koster litt. Jeg var ekstern for en i fjor som hadde gjort samme tabben som deg. At studenten fikk A tar jeg bare litt på egen kappe 😆

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha ja, gni det inn :ler: Jeg har hatt en plan, og mange idéer som veileder har synst har vært gode, så tror han har sett seg litt blind på det egentlig.. Og ikke krevd at jeg leverer tekst til hver veiledning. Men jeg har forsåvidt teori, det er bare det at det er for vidt, for mye fra her og der om du skjønner. Man skal jo velge seg noen få bøker og heller gå dypt ned i temaet, og det sliter jeg med. Og sliter med å lage en ordentelig god problemstilling, og å vite hva jeg kan bruke fra intervjuene. Har dårlig beslutningsevne, konsentrasjon og selvstyring. Har ADHD, og mener ikke at det er en unnkyldning, men kan være en forklaring for flere her som er sjokkert over hvordan jeg har klart å rote det sånn til, hehe.. 

-TS

AnonymBruker
Skrevet

Du kan forvente at veileder er en ressurs. Best veiledning får du selvfølgelig når du møter forberedt til veiledning. Vent med det til du har noe konkret å diskutere. Du kan forvente at du skal kunne diskutere relevans med veileder, men ikke at veileder forteller hva som er relevant. 

Å samle de røde trådene i arbeidet ditt er noe en lang prosess. Du må bare skrive og skrive og skrive og skrive til det løsner. Det er en del av læringsprosessen å se hva som er relevant og ikke. Å ikke gjøre det "på egenhånd" viser liten selvstendighet i arbeidet. 

Det du beskriver er noe alle som skriver bachelor og master sliter med. Det er en rotete prosess.

Anonymkode: 44fd4...54e

AnonymBruker
Skrevet

Sånn umiddelbart tenker jeg at hovedproblemet ditt er at du ikke helt har kontroll på problemstillingen. Stemmer det? Du sier du har byttet tre ganger - dette burde jo vært klart før du begynte, egentlig på første veiledning? Dette med å strukturere deg og ikke la alle mulige andre tanker dukke opp er noe kun du kan gjøre noe med. Men å ha en klart formulert problemstilling hjelper - det er den du skal svare på. Det som ikke er relevant må du da kutte. Det er en del av læringsprosessen. 

Du skriver du har ADHD - er det mulig å få innvilget mer veiledning pga det? Det er også mulig å si til veileder at du sliter, og pent be om mer hjelp. Veileder (og universitetet) har også interesse av at du fullfører studiet. Men da kan du ikke be om mer hjelp en uke før fristen, du må ta tak i problemet nå. 

Du må også skille mellom ting veileder kan hjelpe deg med, og ting veileder ikke kan hjelpe deg med. Veileder kan ikke hjelpe deg med selve skriveprosessen, eller masse detaljer. Men veileder kan hjelpe deg med ting som problemstilling, metode og tolking av resultater, på er mer overordnet nivå. Men jobben, den må du gjøre selv. 

Jeg vil anbefale deg å formulere det du sliter med i 3-5 korte punkter. Og problemstillingen MÅ være klar (og mulig å svare på, og ikke for omfattende). 

Anonymkode: 2a9f4...834

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Jeg synes det høres rart ut at dere bare har 4 veiledninger. Jeg har alltid opplevd å kunne få veiledning når jeg har trengt det, selvsagt dersom det har passet inn i veileders hverdag. Aldri opplevd at noen har telt timer. Men hos meg har veiledere da også krevd progresjon fra veiledning til veiledning. Vi måtte ha et nytt kapittel etc klart for hver nye veiledning. 

Ellers har du fått et godt svar fra anonym #9. Få utformet en klar og presis problemstilling. Veilederen kan hjelpe deg med hvordan oppgaven skal legges opp, men du må skrive den selv. Du kommer til å lære mye av det :)

Det er også smart å spørre andre studenter om hjelp (ta initiativ til en kollokvie feks?), samt å lese andre bacheloroppgaver innenfor faget ditt. Det finnes sikkert eksempler på nettsidene på skolen din, eller så finnes det i alle fall ved et kjapt søk på nettet. 

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

For det første, det er helt vanlig med maks fire veiledninger. Jeg var ikke samme situasjon som deg dajeg skrev bachelor, men følte vi hadde snakket så mye og tanker og ideer i de første veiledningene, plutselig sa hun "hmm du har ikke sendt med teorikap, kan du gi meg det?" Og da tenkte jeg oj shit, jeg har jobbet en del, men ikke fått skrevet noe sammenhengende. DEN delen må du komme i gang med. Samle tankene, lag tankekart eller en oversikt og begynn å skrive. 

Videre kan man ikke alltid forvente så mye av veilder. Jeg sitter å skriver masteroppgave og bruker modeller og matematiske metoder jeg aldri har brukt for, måtte sette meg inn i alt selv, det så helt mørkt ut en periode.. Men hvis man bare jobber nok klarer man det til slutt! Men få ut fingeren!! 

Lykke til! 

PS: Jeg har også rotet med helt presis problemstilling, det er greit å få en oversikt først, men du må ha et mål, ellers blir det dobbelt så hardt. 

Anonymkode: ac9cd...df2

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånn umiddelbart tenker jeg at hovedproblemet ditt er at du ikke helt har kontroll på problemstillingen. Stemmer det? Du sier du har byttet tre ganger - dette burde jo vært klart før du begynte, egentlig på første veiledning? Dette med å strukturere deg og ikke la alle mulige andre tanker dukke opp er noe kun du kan gjøre noe med. Men å ha en klart formulert problemstilling hjelper - det er den du skal svare på. Det som ikke er relevant må du da kutte. Det er en del av læringsprosessen. 

Du skriver du har ADHD - er det mulig å få innvilget mer veiledning pga det? Det er også mulig å si til veileder at du sliter, og pent be om mer hjelp. Veileder (og universitetet) har også interesse av at du fullfører studiet. Men da kan du ikke be om mer hjelp en uke før fristen, du må ta tak i problemet nå. 

Du må også skille mellom ting veileder kan hjelpe deg med, og ting veileder ikke kan hjelpe deg med. Veileder kan ikke hjelpe deg med selve skriveprosessen, eller masse detaljer. Men veileder kan hjelpe deg med ting som problemstilling, metode og tolking av resultater, på er mer overordnet nivå. Men jobben, den må du gjøre selv. 

Jeg vil anbefale deg å formulere det du sliter med i 3-5 korte punkter. Og problemstillingen MÅ være klar (og mulig å svare på, og ikke for omfattende). 

Anonymkode: 2a9f4...834

Takk for svaret. Skjønner mer av hva jeg kan forvente av veileder nå. Skal høre om han kan gi meg flere veiledninger, så får fortelle om ADHD'en, selv om skolen i utg.p sa at det er lik veiledning for alle.. 

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Jeg synes det høres rart ut at dere bare har 4 veiledninger. Jeg har alltid opplevd å kunne få veiledning når jeg har trengt det, selvsagt dersom det har passet inn i veileders hverdag. Aldri opplevd at noen har telt timer. Men hos meg har veiledere da også krevd progresjon fra veiledning til veiledning. Vi måtte ha et nytt kapittel etc klart for hver nye veiledning. 

Ellers har du fått et godt svar fra anonym #9. Få utformet en klar og presis problemstilling. Veilederen kan hjelpe deg med hvordan oppgaven skal legges opp, men du må skrive den selv. Du kommer til å lære mye av det :)

Det er også smart å spørre andre studenter om hjelp (ta initiativ til en kollokvie feks?), samt å lese andre bacheloroppgaver innenfor faget ditt. Det finnes sikkert eksempler på nettsidene på skolen din, eller så finnes det i alle fall ved et kjapt søk på nettet. 

Er faktisk veldig lurt å snakke med andre studenter ja. Jeg kvier meg alltid for å gjøre det, fordi jeg føler jeg er en plage siden jeg ligger så langt bak og sliter sånn med studiene. Vil ikke at de skal føle at de er hjelpelærere og ikke får noe tilbake liksom hehe.. Men jeg snakket med en student og hun forklarte om hvordan hun hadde gjort det og det hjalp jo! Og til uken skal vi møtes noen og lese gjennom oppgavene og gi tilbakemeldinger :) Så da får jeg iallefall litt press på meg til å lage et utkast 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...