Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg søker etter jobb men sliter med å finne noe som passer meg. Har ikke jobbet på noen år pga helseplager men nå må jeg prøve. Har mye arbeidserfaring med lite utdannelse. Tidligere har jeg jobbet i butikk og sykehjem. Jeg vil ikke jobbe i butikk for jeg liker ikke mye kundekontakt og blir veldig sliten av det. Jeg ønsker å finne meg en jobb på dagtid helst og ha fri i helgene og helst noe fast ved siden av studiene når jeg starter med det. Men blir så lei meg og frustrert over at det er mye jeg ikke kan søke på enda uten utdannelse eller erfaring :/ 

Anonymkode: bbfc9...18d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har du gått arbeidsledig? Kan du egentlig tillate deg å velge å vrake på den måten?

Det er mulig du bare må søke på jobber du ikke vil ha bare for å få noe.

Var selv arbeidsledig i 3 år. Sendte søknader nesten daglig, åpne og lukkede. Første året søkte jeg bare jobber som passet utdannelsen min, som jeg ville ha. Andre og tredje året søkte jeg alt jeg kunne søke på med maks 2 timer pendling hver vei. Nå jobber jeg i butikk. Er helt død inni meg når jeg kommer hjem, men jeg har da i alle fall en jobb. Den er bare midlertidig da, og nå kan jeg tillate meg å søke på jobber jeg egentlig vil ha. Søkt på 3 jobber siden jeg begynte her, og fått 2 intervjuer.

Det er lettere å få ny jobb når du allerede har en jobb.

Kanskje ikke svaret du ville ha, men tror noen trenger å si det til deg.

Ønsker du å jobbe på dagtid vil jeg foreslå noe på kontor. Kan kanskje tipse om vikarbyrå, og kanskje snakke med NAV om det. De har hatt en slags test på dette et sted på hjemmesiden.

Anonymkode: d2bc4...218

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Må man sitte i kassa i butikk, kan man ikke kun fylle på varer etc?

Anonymkode: 48046...467

AnonymBruker
Skrevet

Hva med en type merkantilstilling, postregistrering, skanning, arkivering etc?

Som kontormedarbeider må man gjerne ha utdannelse og erfaring da det er mange som søker disse jobbene.

AnonymBruker
Skrevet

Du må ta til takke med det du får, og så raskt som overhodet mulig. 

Hber dag du går på sosialen forsvinner mulighetene for å få en bra jobb. Det mulig det er for sent allerede. Kom deg i en jobb fort som bare det. Samme hvilken drittjobb der er. Så søker du jobber mens du er i den jobben. Da stiller du 10 ganger sterkere. 

Anonymkode: 3df1f...b18

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må ta til takke med det du får, og så raskt som overhodet mulig. 

Hber dag du går på sosialen forsvinner mulighetene for å få en bra jobb. Det mulig det er for sent allerede. Kom deg i en jobb fort som bare det. Samme hvilken drittjobb der er. Så søker du jobber mens du er i den jobben. Da stiller du 10 ganger sterkere. 

Anonymkode: 3df1f...b18

:klaske:

Anonymkode: 93f77...b7a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:klaske:

Anonymkode: 93f77...b7a

:roll:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har vært uten jobb lenge og har lite utdanning, så kan du ikke stille noe særlig krav til hva du jobber med. Det er du som må tilpasse deg jobben, ikke jobben som må tilpasses deg. Siden du ikke gidder å jobbe helger kan du nok se langt etter noen jobb, for det er jo helgevaktene bedriftene trenger å fylle på med

Anonymkode: 095da...b7b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man tar den jobben man får, og søker på alt man har sjanse på å få når man er arbeidsledig. Uten utdanning kan man ikke velge. De aller fleste yrker jobber både kvelder og helger. Sånn er livet rett og slett. Man må jobbe for å tjene penger og da burde det egentlig ikke ha betydning hva man jobber som.

Anonymkode: 8eba3...48c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vikar i helger kan være veien inn i fast jobb. Da jeg begynte i min nåværende jobb jobbet jeg kun helger det første året. Nå, etter tre år, er det sjelden jeg jobber helg.

Anonymkode: 85f6c...95e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så klart blir man trist av å ikke finne jobb! Mange her skriver at man skal ta den jobben man får, selv om det å sage av seg beinet er mer fristende. Jeg er ikke helt enig, fordi: du vil neppe klare å skrive en søknad som overbeviser noen der om at du er 110 % motivert, hvordan skal du klare å late som du er motivert i jobben - åtte timer hver dag, og hvordan kan da arbeidsgiveren gi en god referanse? Hvis du aldri har vist interesse for mote tviler jeg på at du klarer å lande en sånn jobb, enten det er H&M eller de butikkene der du ikke har råd om du spør hva det koster. Som et eksempel. Eller hvordan skal du klare å få jobb i XXL sin Jakt & Fiske-avdeling når du aldri har holdt på med dette? 

Så - det du gjør er å sette deg ned for å finne ut hva du vil jobbe med. Hvilken retning. Hva er beslektet med dette? Begynn med en type jobb og jobb (!) deg utover. Vær flyttevillig, vær pendlevillig. Jeg har sendt mange søkander, men har så langt ikke sendt en eneste til en plass jeg ikke vil være. Ikke alle steder er like spennende, men hvis du begynner med det som faktisk ikke høres så altfor galt ut, så er det bedre enn å brenne opp all motivasjon for å skrive en søknad om å bli oppsøkende selger hvis du i likhet med meg kanskje kunne har klart å selge vann i Sahara. Kanskje...

Men se bort fra ønsket om å ikke jobbe helger. Jeg vil gjerne jobbe helger, særlig søndag. For en drittdag. Men det er meg, da :)

Kanskje du kan bli varepåfyller, da har du litt erfaring å spe på med. Sykehjem - du var kanskje med på å lage mat - hva med kantinemedarbeider? En lett jobb innen logistikk; kanskje du lærte noe fra begge dne tidligere jobber når det gjaldt bestilling av varer/mat etc?

Anonymkode: 217b8...116

• Liker 2
  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet
On 3/9/2018 at 1:32 AM, AnonymBruker said:

Så klart blir man trist av å ikke finne jobb! Mange her skriver at man skal ta den jobben man får, selv om det å sage av seg beinet er mer fristende. 

Anonymkode: 217b8...116

Om man ønsker øke andelen utbrente, deprimerte og angstpregede menneskene i landet, så ja hvorfor ikke

Anonymkode: e8866...46b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du stiller nok for mange krav - kun dag, fast, ikke helgejobbing, ikke ditt, ikke datt... når man er i din situasjon kan man ikke være kresen. 

Anonymkode: bf229...59b

Skrevet
På 8.3.2018 den 12.02, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge har du gått arbeidsledig? Kan du egentlig tillate deg å velge å vrake på den måten?

Det er mulig du bare må søke på jobber du ikke vil ha bare for å få noe.

Var selv arbeidsledig i 3 år. Sendte søknader nesten daglig, åpne og lukkede. Første året søkte jeg bare jobber som passet utdannelsen min, som jeg ville ha. Andre og tredje året søkte jeg alt jeg kunne søke på med maks 2 timer pendling hver vei. Nå jobber jeg i butikk. Er helt død inni meg når jeg kommer hjem, men jeg har da i alle fall en jobb. Den er bare midlertidig da, og nå kan jeg tillate meg å søke på jobber jeg egentlig vil ha. Søkt på 3 jobber siden jeg begynte her, og fått 2 intervjuer.

Det er lettere å få ny jobb når du allerede har en jobb.

Kanskje ikke svaret du ville ha, men tror noen trenger å si det til deg.

Ønsker du å jobbe på dagtid vil jeg foreslå noe på kontor. Kan kanskje tipse om vikarbyrå, og kanskje snakke med NAV om det. De har hatt en slags test på dette et sted på hjemmesiden.

Anonymkode: d2bc4...218

Føler med deg. Jeg har selv fått avslag på jobbsøknader. Jeg hadde relevant arbeidserfaring, men ingen papiper på høyere utdanning. Så da tok jeg meg selv i nakken og begynte på skolebenken igjen. Nå er det heller motsatt. Jeg får tilbud om jobb hos flere arbeidsgivere. Jeg vil anbefale på det sterkeste å ta utdanning for at du er mer attraktiv på arbeidsmarkedet. Det er kompetansen din som arbeidsgiver betaler lønn for. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...