Gå til innhold

Venninne som alltid kommenterer utseendet mitt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet jeg blir oppfattet som ganske ansiktspen av en del, for jeg får ofte komplimenter, særlig av menn. Jeg har likvel dårlig selvfølelse når det kommer til utseende, fordi jeg rett og slett ser ut som en dass under klærne, med masse strekkmerker og løs hud både her og der, etter å ha vært ganske overvektig, samt vært gjennom flere svangerskap. Jeg snakker lite om utseende selv, men har en venninne som konstant pirker borti og må kommentere. og jeg blir både lei meg og lei. For et par-tre år siden klarte jeg å gå ned mange kilo i vekt, over ett års tid, ved å legge om kostholdet. Jeg er ikke syltynn, men trives der jeg er nå. Nylig gikk jeg ned fire.fem kg uten å gjøre noe for det, jeg sliter til tider med irritabel tarm, er en del kvalm og det ble slutt med kjæresten min, noe som gikk litt inn på meg. Venninnen kommenterte da denne vektnedgangen med å si at "du burde ikke gå ned nå, du begynner å se ut som ei rosin!". Jeg forklarte jo da at jeg ikke hadde gjort det med vilje og at jeg ikke ønsket denne vektnedgangen. Det trodde hun ikke på. Jeg har fått utført bukplastikk og vaginalplastikk gjennom det offentlige, begge pga plager. Magen hadde flere cm overheng og jeg har vært plaget av både sopp og eksem i hudfoldene.. Dette har jeg ikke delt med noen, da jeg synes det er pinlig og privat. Vaginalplastikken ble utført fordi jeg hadde fysiske plager nedentil. Fordi begge disse operasjonene går under plastisk kirurgi, beskyldte venninnen min meg for å være utseendefiksert. Da ble jeg ordentlig lei meg og prøvde å forklare at man ikke får dekket slike operasjoner a det offentlige med mindre det er en medisinsk grunn for det, man får ikke rene utseendeoperasjoner på statens regning. Snakket for døve ører igjen. Så er det stadig kommentering på småting, som at jeg brukte penger på å stripe håret hos frisøren før et bryllup, var det nødvendig liksom?? Når hun ser personer hun synes er veldig pene, spør hun om ikke jeg synes det samme, og når jeg sier nei, ikke spesielt, er det meg det er noe galt med, jeg har altfor høye krav til utseende. Svarer da at vi bare har ulik smak. Hun har også spurt direkte hvor mye jeg veier. Jeg synes det er ubehagelig og frekt med alt dette fokuset på meg og mitt. Hvorfor er noen sånn?? Hun har mange gode sider også altså, men dette er sårende.

Anonymkode: 01745...c79

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg glemte nesten det viktigste; Venninnen min har jo bedt meg være forsiktig med å være så utseendefiksert, siden jeg tross alt har tenåringsdøtre. Jeg mener bestemt at jeg har en besvisst holdning til utssende hjemme, vi har f eks ikke badevekt og prøver å være bevisst på å ikke kommentere andre negativt, fokusere på sunn mat, snakke om hva som er lurt i forhold til trening og kosthold osv. Jeg spurte også den eldste datteren min om hun synes jeg er utseendefokusert. Hun svarte "Hæ?? Du blir jo irritert hvis jeg sutrer for mye over låra mine eller nesa mi og ber meg dra hodet ut av navelen og fokusere på andre ting enn eget utseende!" 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dropp henne, selv om hun også har gode kvaliteter.

Anonymkode: e6fa1...c65

• Liker 11
Skrevet

Du har ikke fortalt bakgrunnen for operasjonene. Ikke så rart hun tenker du er opptatt av utseende. Om du heller ikke har fortalt henne om det dårlige selvbildet, så tenker hun sikkert at det er motsatt. Folk forstår ikke, før man forteller dem hvordan man har det.

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, Jentadi skrev:

Du har ikke fortalt bakgrunnen for operasjonene. Ikke så rart hun tenker du er opptatt av utseende. Om du heller ikke har fortalt henne om det dårlige selvbildet, så tenker hun sikkert at det er motsatt. Folk forstår ikke, før man forteller dem hvordan man har det.

TS har jo forklart at det er medisinske grunner for begge operasjonene. Det handler ikke om hva folk skal forstå/ikke forstå, det er ikke normalt å oppføre seg slik som TS sin venninne. 

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Hva synes du om utseendet til venninnen din? Bruker du å gi tilbakemeldinger på utseendet hennes?

Anonymkode: 208de...440

AnonymBruker
Skrevet

Forstår deg ts,ikke noen grei situasjon, jeg har blitt mobbet for jeg var syltynn som barn/ungdom og i voksenlivet fikk jeg mange kommentarer på at jeg måtte jo spise,hadde ikke bryst..jeg åt mer enn normalt og var sunn og frisk. Tilslutt sa jeg ifra at jeg ville slippe slike kommentarer, at jeg ble veldig såret.da fikk jeg høre at det var både misunnelse fra noen og andre sa at de ikke tenkte over at det såret. Etterhvert som barna kom fikk til å legge på meg og det ble bedre.du skal si ifra til de igjen at du ikke liker kommentarer på utseende og hva du har gjort,de høres sjalu ut også.si at nok er nok at du ikke godtar mer!!!!!!💗💗

Anonymkode: 8261d...e34

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Forstår deg ts,ikke noen grei situasjon, jeg har blitt mobbet for jeg var syltynn som barn/ungdom og i voksenlivet fikk jeg mange kommentarer på at jeg måtte jo spise,hadde ikke bryst..jeg åt mer enn normalt og var sunn og frisk. Tilslutt sa jeg ifra at jeg ville slippe slike kommentarer, at jeg ble veldig såret.da fikk jeg høre at det var både misunnelse fra noen og andre sa at de ikke tenkte over at det såret. Etterhvert som barna kom fikk til å legge på meg og det ble bedre.du skal si ifra til de igjen at du ikke liker kommentarer på utseende og hva du har gjort,de høres sjalu ut også.si at nok er nok at du ikke godtar mer!!!!!!💗💗

Ville vurdert om denne venninnen er verdt å beholde.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva synes du om utseendet til venninnen din? Bruker du å gi tilbakemeldinger på utseendet hennes?

Absolutt ikke. Jeg pleier ikke å kommentere andres utseende med mindre det er noe positivt.

Skrevet (endret)

Er dette virkelig en du vil kalle venninne? Slik jeg ser det oppfører ikke venner seg slik. Hun høres misunnelig ut, egentlig, men det er ingen unnskyldning.

Det å kommentere kropp er ugreit. Her må du nok ta en ordentlig prat med henne, og si i fra at dette ikke er ok. Du har forøvrig ingen opplysningsplikt rundt grunnlaget for operasjon, dette er noe hun bør tro deg på når du sier at det ikke er kosmetisk. En god venn velger å tro på og støtte sine venner, ikke mistenkeliggjøre og latterliggjøre.

Gode venner heier hverandre frem, de skal ikke bryte hverandre ned. 

Endret av SPOCA
  • Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

dropp henne..

Anonymkode: 41b17...322

• Liker 2
Skrevet (endret)

Er helt enig med SPOCA.  

Har selv en venninne som bare måtte fortelle meg noe. Det noe, var at nå hadde jeg blitt virkelig stor. Men hun var glad i meg for det altså.....   

Jeg spurte henne om hun trodde at jeg var dum? Akkurat som om jeg ikke visste det selv...

Etter en stund ba hun meg om unnskyldning.

Hadde ikke denne venninnen bedt om unnskyldning så vet jeg ikke om jeg hadde villet fortsette vennskapet. Nå var det ikke første gangen hun såret meg heller da. 

Endret av emilie123
  • Liker 5
Skrevet

Hadde bedt henne holde kjeft jeg. Finnes da viktigere ting dere kan snakke om.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hun er garantert misunnelig på deg.

Det er der problemet ligger.

Anonymkode: 5b579...853

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt ikke. Jeg pleier ikke å kommentere andres utseende med mindre det er noe positivt.

Hvorfor kommenterer du aldri utseendet hennes, er det fordi det ikke er noe positivt å si om det?

AnonymBruker
Skrevet

For å være helt ærlig, høres ikke dette ut som et ekte vennskap. I et ekte vennsksp kan man fortelle hvorfor man gjør ting,uten å føle at det er pinlig. Man er glad på hverandres vegne når noe bra skjer,sier ikke at man ligner på en rosin, og kritiserer ikke noen fordi de striper håret til et bryllup. Altså,lurer på hva som er hennes gode sider??! 

Anonymkode: 75fa8...70c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som er pinlig med sopp og eksem i hudfoldene når du tross alt har fått dem fjernet og problemet er borte? Fordi det har med noe negativt ved kroppen å gjøre? Synrs det er rart du ikke har nevnt grunnen til operasjonen for venninna di. Når du fikk striper i håret, er det bare en av mange ting du bruker penger på som har med utseendet å gjøre? Var det derfor hun kommenterte det? Var du allerede fin på håret egentlig? Hvordan er økonomien til venninna di i forhold til din? Synes hun du bruker mye penger på ting som har med utseendet å gjøre i forhold til hva hun selv bruker? Og så lurer jeg på hvorfor du aldri kommenterer utseendet hennes fordi du bare gjør det når det er noe positivt å si, altså synes du ikke hun er noe fin å se på? Gir du henne aldri komplimenter? 

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kommenterer du aldri utseendet hennes, er det fordi det ikke er noe positivt å si om det?

?? Hva har dette med saken å gjøre?? Jeg er bare ikke så opptatt av hvordan andre folk ser ut, så lenge de er renslige og velstelte. Jeg kommenterer aldri folks utseende på en negativ måte direkte til dem og er nok heller ikke den som strør rundt meg med komplimenter, rett og slett fordi jeg ikke synes det er en viktig side ved folk . Jeg kommenterer selvsagt at folk ser fine ut dersom de f eks har ny sveis o l, men det faller seg ikke naturlig for meg å si "åh, så pen du er!".

Igjen, hva har dette med hovedinnlegget å gjøre?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som er pinlig med sopp og eksem i hudfoldene når du tross alt har fått dem fjernet og problemet er borte? Fordi det har med noe negativt ved kroppen å gjøre? Synrs det er rart du ikke har nevnt grunnen til operasjonen for venninna di. Når du fikk striper i håret, er det bare en av mange ting du bruker penger på som har med utseendet å gjøre? Var det derfor hun kommenterte det? Var du allerede fin på håret egentlig? Hvordan er økonomien til venninna di i forhold til din? Synes hun du bruker mye penger på ting som har med utseendet å gjøre i forhold til hva hun selv bruker? Og så lurer jeg på hvorfor du aldri kommenterer utseendet hennes fordi du bare gjør det når det er noe positivt å si, altså synes du ikke hun er noe fin å se på? Gir du henne aldri komplimenter? 

Men i jøssenavn?!

• Liker 3
Gjest Skogrose
Skrevet (endret)

Venninnen din høres usikker ut. Kanskje også litt misunnelig på seg. Du er pen og har klart å gå ned i vekt. 

En god venninne kommer ikke med slike kommentarer.... 

Endret av Skogrose

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...