AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #1 Skrevet 8. mars 2018 Moren min mener det er frekt av datteren min å ønske seg penger til konfirmasjonen, hun mener det legger føringer som ikke er heldige og at det er lite hyggelig for gjester som kommer med gaver, som f eks smykker. Datteren min forklarte at hun ønsker å reise på språkreise og at dette er en muligheten til å spare opp nok penger før hun blir gammel nok til å jobbe. Moren min mener hun fremstår som utakknemlig... Det er jo ikke sånn at datteren min sier at hun kun blir glad for penger, hun sier jo bare at hun ønsker seg penger til de som spør hva hun ønsker seg. Jeg støtter datteren min og synes det er fint at hun er måbevisst. Hva tenker dere andre? Anonymkode: 290eb...db7 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #2 Skrevet 8. mars 2018 Å ønske seg penger er helt vanlig, her er det moren din som er på jordet. Anonymkode: 795d3...109 13
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #3 Skrevet 8. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Moren min mener det er frekt av datteren min å ønske seg penger til konfirmasjonen, hun mener det legger føringer som ikke er heldige og at det er lite hyggelig for gjester som kommer med gaver, som f eks smykker. Datteren min forklarte at hun ønsker å reise på språkreise og at dette er en muligheten til å spare opp nok penger før hun blir gammel nok til å jobbe. Moren min mener hun fremstår som utakknemlig... Det er jo ikke sånn at datteren min sier at hun kun blir glad for penger, hun sier jo bare at hun ønsker seg penger til de som spør hva hun ønsker seg. Jeg støtter datteren min og synes det er fint at hun er måbevisst. Hva tenker dere andre? Anonymkode: 290eb...db7 Moren din får bare mene det. Du får konsentrere deg om egne meninger og stå for det. Anonymkode: fa7b8...8fa 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #4 Skrevet 8. mars 2018 Det er jo bare greit for de som ikke vet hva de skal kjøpe. Og helt vanlig. Anonymkode: efe4e...04f 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #5 Skrevet 8. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Moren min mener det er frekt av datteren min å ønske seg penger til konfirmasjonen, hun mener det legger føringer som ikke er heldige og at det er lite hyggelig for gjester som kommer med gaver, som f eks smykker. Datteren min forklarte at hun ønsker å reise på språkreise og at dette er en muligheten til å spare opp nok penger før hun blir gammel nok til å jobbe. Moren min mener hun fremstår som utakknemlig... Det er jo ikke sånn at datteren min sier at hun kun blir glad for penger, hun sier jo bare at hun ønsker seg penger til de som spør hva hun ønsker seg. Jeg støtter datteren min og synes det er fint at hun er måbevisst. Hva tenker dere andre? Anonymkode: 290eb...db7 Høres fornuftig ut ☺ Anonymkode: 7c634...046 4
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #6 Skrevet 8. mars 2018 Jeg kan ikke huske å i det hele tatt ha blitt spurt om hva jeg ønsket meg til konfirmasjonen - ut over 'vil du ha bunad'. Det kom smykker og penger i skjønn forening. Pengene er borte (moped må man ha på bygda) og smykker bruker jeg ikke. Da eksens niese ble konfirmert, fikk hun nesten bare penger. Jeg tror hun fikk to gjenstander, deriblant et smykke av oss. Vi traff med stilen også, og det virket som hun ble glad. Pengene hennes er vel også borte. Datteren din ønsker seg penger til en opplevelse for livet - det kan være langt mer verdt enn noe smykke eller annen 'minnegjenstand' fra en konfirmasjon. Og moren din er da ikke forpliktet til å gi penger selv om hun ønsker seg det? Anonymkode: 3ddbe...150 3
Ymra Skrevet 8. mars 2018 #7 Skrevet 8. mars 2018 Helt vanlig å ønske seg penger til konfirmasjonen! Men på sikt blir hun sikkert minst like takknemlig for gavene... Jeg er i alle fall mer glad i noen av gavene jeg fikk nå, over 10 år senere. Så tror det er bra med en blanding, og at konfirmanten ikke bare får gaver. Men så lenge hun er takknemlig for det hun får, og det virker jo å være tilfelle her, er det helt kurrant å si at man ønsker seg penger når noen spør! 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #8 Skrevet 8. mars 2018 Helt kurant å ønske seg penger. Men det kommer selvsagt an på HVORDAN dette ønsket blir formidlet! Jeg har opplevd at foreldre har opprettet event på facebook der alle inviterte er lagt til. Ved 3 tilfeller har jeg sett konfirmantens kontonr lagt ut på disse sidene. Fordi "så mange har bedt om kontonr så vi legger det ut her..." Ja, særlig.. Det er IKKE greit i mine øyne. Det er regelrett frekt, og det lyser LANG vei at her er det kun penger som duger. Om man ønsker penger, og ønsker det på konto så gir man hver og en ett separat svar på dette. Hvis de spør! Spør tante Gerd etter kontonr, så gi kontonr til tante Gerd. Spør Onkel Frank hva konfirmanten ønsker seg, svar onkel Frank at konfirmanten ønsker penger. Ikke spam ned alle gjester med pengeønsker og kontonummer i hytt og vær uoppfordret. Anonymkode: c2711...109 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #9 Skrevet 8. mars 2018 Det er helt vanlig, og ikke frekt, å ønske seg penger til konfirmasjonen. Men det er jo en fin anledning å vise de unge at det finnes mange ulike måter å si ting på. Slik du formidlet det her, kommer det frem på en fin måte at det er supert med et bidrag til sparekontoen til språkreise (eller moped, eller el-gitar eller fjelltelt eller ...) Hvis man sier "jeg ønsker meg egentlig bare penger", så kan det nok oppfattes som frekt. Både å si hva man sparer til og at man vil bli glad for andre gaver også, kan være fint å få sagt. Anonymkode: 4beed...2d8
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #10 Skrevet 8. mars 2018 Det er vel helt vanlig å ønske seg penger til konfirmasjon, men det er også vanlig at noen familiemedlemmer ønsker å gi gave som minne. Som konfirmant fikk jeg både penger og gaver. Jeg fikk bla flere sølvsmykker som var moderne da (og som ikke brukes nå) , men fikk et klassisk armebånd og et kjede som jeg har nå brukt mye gjennom 20 år. Jeg er veldig, veldig glad for at jeg fikk disse to gavene og særlig den ene er et kjært minne om besteforeldre som ikke lever lengre. Man fremstår ikke som utakknemmelig om man helst ønsker seg penger, men det kan være lurt at man sier at man helst ønsker seg penger øremerket språkreise, men at man blir glad for alt. Det er godt mulig moren din har en plan for gave og synes at det er dumt at barnebarnet ønsker seg KUN penger og at det ikke føles så godt å gi akkurat det moren din hadde planlagt (ikke vet jeg, tenker bare litt rundt dette) Anonymkode: 620a3...e4c
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #11 Skrevet 8. mars 2018 Jeg fikk både gaver og penger, men helt klart mest gaver. Kan ikke huske jeg ble spurt om noen ønsker. Jeg tenker at konfirmasjon skal handle om mer enn penger og gaver, og syns det er upassende å sette opp ønskeliste. Hun får det hun får og burde være takknemlig for det uten at dere skal plage folk på forhånd og si "hun vil ha penger". La gjestene gi det de vil. Det er tross alt vanligst å gi penger uansett Anonymkode: ba94e...50d 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #12 Skrevet 8. mars 2018 5 hours ago, Ymra said: Helt vanlig å ønske seg penger til konfirmasjonen! Men på sikt blir hun sikkert minst like takknemlig for gavene... Jeg er i alle fall mer glad i noen av gavene jeg fikk nå, over 10 år senere. Så tror det er bra med en blanding, og at konfirmanten ikke bare får gaver. Men så lenge hun er takknemlig for det hun får, og det virker jo å være tilfelle her, er det helt kurrant å si at man ønsker seg penger når noen spør! Jeg vet ikke hvor alle smykkene min her hen, Jeg fikk stereanlegg av mamma og pappa som kunne spille 3 cder, den ble glad for (ødelgat etter noen år) Ellers så var det andre bare bla, pengene for min del var bedre. Da jeg ikke er et smykke menneske. Anonymkode: 1d0fd...b74 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #13 Skrevet 8. mars 2018 Jeg fik kun penger til konfirmasjonen (utenom bunaden fra foreldrene mine og en sølje fra besteforeldrene). Det er hemt normalt. Jeg ønsket meg egebtlig smykker også, men ingen spurte. Anonymkode: 1b87f...a9c
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #14 Skrevet 9. mars 2018 Jeg syns det er frekt å uoppfordret opplyse at man ønsker seg penger, eller hvis man sier ønsker seg KUN penger. "Penger til språkreise blir satt pris på, ellers vet jeg ikke, tidløse smykker/sovepose/kamera" når folk spør er ok. "Hun vil ikke ha gaver, hun ønsker seg bare penger" er ikke så ok. Anonymkode: 6b04a...bc7
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #15 Skrevet 9. mars 2018 Helt vanlig å ønske seg penger, er også vanlig å gi penger. Søskenbarnet mitt ble kjempe skuffet i sin konfirmasjon, fikk hele 200 kr, resten var div smykker og sølvtøy. Anonymkode: 42de0...98a
Peaches Skrevet 9. mars 2018 #16 Skrevet 9. mars 2018 Det er vanlig å ønske seg penger. Personlig synes ikke jeg noe om dette. Personlig synes jeg ikke noe om konfirmasjon i det hele tatt, med mindre man er troende. Jeg er nå 25 år, jeg valgte å gå mot strømmen og å ikke konfirmere med da jeg var yngre. Jeg var ikke troende, og følte derfor ikke at jeg hadde rett til å gjøre det. Jeg fikk penger av foreldre og besteforeldre, men ba på ingen måte om noe selv. Hadde jeg gitt en gave i konfirmasjon, hadde jeg mye heller gitt en personlig gave, og ikke penger.
Gjest N-Nøff Skrevet 9. mars 2018 #17 Skrevet 9. mars 2018 Hun konfirmerer seg for å dra på språkreise? Hadde ikke dratt i den konfen..
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #18 Skrevet 9. mars 2018 7 minutter siden, Peaches said: Det er vanlig å ønske seg penger. Personlig synes ikke jeg noe om dette. Personlig synes jeg ikke noe om konfirmasjon i det hele tatt, med mindre man er troende. Jeg er nå 25 år, jeg valgte å gå mot strømmen og å ikke konfirmere med da jeg var yngre. Jeg var ikke troende, og følte derfor ikke at jeg hadde rett til å gjøre det. Jeg fikk penger av foreldre og besteforeldre, men ba på ingen måte om noe selv. Hadde jeg gitt en gave i konfirmasjon, hadde jeg mye heller gitt en personlig gave, og ikke penger. Ja, mye bedre å gå noe som en person ikke vil ha, som havner i skapet eller i søpellfyllinga enn noe de setter pris på Så miljøvennlig av deg.. Anonymkode: 1d0fd...b74
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #19 Skrevet 9. mars 2018 5 minutter siden, Neinøff said: Hun konfirmerer seg for å dra på språkreise? Hadde ikke dratt i den konfen.. Ja, det sikker derfor skal hun konfimeres Anonymkode: 1d0fd...b74
Peaches Skrevet 9. mars 2018 #20 Skrevet 9. mars 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, mye bedre å gå noe som en person ikke vil ha, som havner i skapet eller i søpellfyllinga enn noe de setter pris på Så miljøvennlig av deg.. Anonymkode: 1d0fd...b74 Hele poeget med å gi en gave er at man skal gi noe av seg selv. Man skal vie tid og vise at man tenker på personen som mottar gaven. Hvis barnet er såpass uoppdragent at gaver havner på søppelfyllinga, hadde jeg heller latt være å gi noe. Går eventuelt an å bytte gaven også hvis man skulle bomme totalt. Smykker er en relativt sikker gave, kjøper man noe generelt og kjenner personen fra før.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå