AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #1 Skrevet 8. mars 2018 Jeg stusser på et par ting ved konrimasjonsforberedelsene i kirken i forbindelse med at datteren min skal konfirmeres om et par måneder. Det ene er at det er lagt inn andakt på foreldremøtene. Jeg synes dette er litt spesielt, mest fordi det drar ut tiden på møtet... Gjøres dette andre steder enn hos oss? Det andre er at det kreves en del dugnadsarbeid av oss foreldrene. Vi skal bidra som sjåfører når konfirmantene skal ha innsamlingsaksjon for Kirkens nødhjelp, hjelpe til med kappeprøving osv på øvedagen, stille med kaffe og kaker på ulike arrangementer osv. Noe av det er helt ok. Men jeg synes det er ganske spesielt at vi også må være med å rake løv utenfor kirken, pusse vinduer osv..! Er dette vanlig rundt omkring?? Foreldrene min er småsjokkerte over hvor mye jeg og eksen må hjelpe til, til sammenlikning ble ikke de bedt om noe som helst slikt da jeg ble konfirmert for 23 år siden og ikke var det et eneste foreldremøte, vi har nå hatt tre. Anonymkode: b9cd8...42f
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #2 Skrevet 8. mars 2018 Det var ikke vanlig her, da mine barn konfirmerte seg. (8 og 10 år siden) Vi hadde ett foreldremøte før konfirmasjonsforberedelsene startet, der vi ble informert om opplegget, og ble presentert for lederne av kurset. Og ja, det ble holdt en 10 minutters andakt da. (Presten leste en tekst, snakket noen minutter om teksten, og gikk i forbønn for konfirmantene og familiene) Vi kjørte og hentet da de var på leir, og da vi hentet var det en presentasjon av det de hadde jobbet med den helgen, og en kort andakt da også, men ingenting utover det. Men forskjellen fra da og nå er vel kanskje at store deler av vedlikeholdet av kirkebygget har blitt et kommunalt ansvar de senere årene. Siden økonomien i de fleste kommuner er veldig stram har det kanskje blitt slik at noen kommuner benytter seg av dugnad for konfirmantforeldre, for å få gjort slike småting. Anonymkode: be1f9...9ea
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #3 Skrevet 8. mars 2018 Er ikke vanlig her i hvert fall, broren min konfirmeres i år. Anonymkode: 1bf40...75b
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #5 Skrevet 8. mars 2018 Et glimrende tiltak for å få folk bevisste på hva det er de konfirmerer ungene sine inn i. Nemlig en menighet i Kirken og der står felleskap i sentrum av religionen. Hvis de er seriøse med å delta i felleskapet selv så er de seriøse med å konfirmere ungene sine... De konfirmerer dem inn i en kirke der det er andakter, der ungene går med fastebøsser og der voksne gjør en felles innsats mot et mål. Hvis de ikke aksepterer å delta og bruke tid der de melder inn unga sine, så kanskje de ikke er seriøst intressert i at barna er medlem der..? Syns det er fint. Så kanskje mor og far også lærer hva det er å være menighet. Demmer litt opp mot at konfirmasjonen ikke har noe med kirken å gjøre, men bare handler om festen og gavene. Anonymkode: 65f76...768 22
Fjompen Skrevet 8. mars 2018 #6 Skrevet 8. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et glimrende tiltak for å få folk bevisste på hva det er de konfirmerer ungene sine inn i. Nemlig en menighet i Kirken og der står felleskap i sentrum av religionen. Hvis de er seriøse med å delta i felleskapet selv så er de seriøse med å konfirmere ungene sine... De konfirmerer dem inn i en kirke der det er andakter, der ungene går med fastebøsser og der voksne gjør en felles innsats mot et mål. Hvis de ikke aksepterer å delta og bruke tid der de melder inn unga sine, så kanskje de ikke er seriøst intressert i at barna er medlem der..? Syns det er fint. Så kanskje mor og far også lærer hva det er å være menighet. Demmer litt opp mot at konfirmasjonen ikke har noe med kirken å gjøre, men bare handler om festen og gavene. Anonymkode: 65f76...768 Helt enig, det er vanlig at man bidrar til fellesskapet man er medlem i når man døper/konfirmerer barnet sitt i menigheten. 6
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #7 Skrevet 8. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: .... til sammenlikning ble ikke de bedt om noe som helst slikt da jeg ble konfirmert for 23 år siden og ikke var det et eneste foreldremøte, vi har nå hatt tre. Anonymkode: b9cd8...42f Kanskje fordi utviklingen har gått i retning av et bevisstløst forhold til hva konfirmasjonen faktisk er? Folk har sluttet å tenke på det som en kirkelig handling. Det er blitt en familiefest. Så jeg vil si det er på sin plass å involvere foreldrene og ikke bare ta imot barna på undervisning og holde en forbønnshandling for så å aldri se hverken foreldre eller barn igjen. Kirken skal ikke reduseres til å være seremonilokale for folk som egentlig ikke er intressert i menigheten... Anonymkode: 65f76...768 8
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #8 Skrevet 8. mars 2018 1 minutt siden, Fjompen skrev: Helt enig, det er vanlig at man bidrar til fellesskapet man er medlem i når man døper/konfirmerer barnet sitt i menigheten. Ja, jeg synes det er bra at det skjer noe på dette området. Applaus til kateketen der barnet til TS skal konfirmeres. Anonymkode: 65f76...768 3
Gjest making.a.mess Skrevet 8. mars 2018 #9 Skrevet 8. mars 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et glimrende tiltak for å få folk bevisste på hva det er de konfirmerer ungene sine inn i. Nemlig en menighet i Kirken og der står felleskap i sentrum av religionen. Hvis de er seriøse med å delta i felleskapet selv så er de seriøse med å konfirmere ungene sine... De konfirmerer dem inn i en kirke der det er andakter, der ungene går med fastebøsser og der voksne gjør en felles innsats mot et mål. Hvis de ikke aksepterer å delta og bruke tid der de melder inn unga sine, så kanskje de ikke er seriøst intressert i at barna er medlem der..? Syns det er fint. Så kanskje mor og far også lærer hva det er å være menighet. Demmer litt opp mot at konfirmasjonen ikke har noe med kirken å gjøre, men bare handler om festen og gavene. Anonymkode: 65f76...768 I den moderne verden handler konfirmasjon for de fleste om tradisjon. Svært, svært få av disse blir aktive kirkemedlemmer. Du snakker også som at foreldrene velger barna inn i kirken. Det gjør de jo ikke. Barna velger selv type konfirmasjon, men det er få valg i dag. Min datter valgte human etisk konfirmasjon og denvar veldig fin, men ikke helt riktig heller. Det burde vært flere valg. Dugand for foreldre er det overalt nåog det begynner å bli i overkant mye. Dugnad på konfirmasjon blir feil. Kirken mister stadig medlemmer og antallet økes hvertfall ikke av dette.
Gjest making.a.mess Skrevet 8. mars 2018 #10 Skrevet 8. mars 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje fordi utviklingen har gått i retning av et bevisstløst forhold til hva konfirmasjonen faktisk er? Folk har sluttet å tenke på det som en kirkelig handling. Det er blitt en familiefest. Så jeg vil si det er på sin plass å involvere foreldrene og ikke bare ta imot barna på undervisning og holde en forbønnshandling for så å aldri se hverken foreldre eller barn igjen. Kirken skal ikke reduseres til å være seremonilokale for folk som egentlig ikke er intressert i menigheten... Anonymkode: 65f76...768 Men kjære deg. Det har da kirken vært i mange år. Folk velger kirken til konfirmasjon, bryllup etv pga den fine bygningen og den høytidelige stemmningen pluss selvsagt tradisjon. Selv folk som ikke tror et øyeblikk gjør dette. Er dere litt lure så lager dere ikke noe oppstyr av dette. Det kan fort føre til at mange melder seg ut og kirken mister masse statsstøtte. Da må dere få aktive kirkegjengere gjøre alle kirkens oppgaver selv og blir en fattigmanngruppe i likhet med og på størrelse med jehovas vitner.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #11 Skrevet 8. mars 2018 Rake løv og pusse vinduer var noe spesielt ja. Det andre du nevner tenker jeg er innenfor Anonymkode: a6726...6db 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #12 Skrevet 8. mars 2018 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Syns det er fint. Så kanskje mor og far også lærer hva det er å være menighet. Demmer litt opp mot at konfirmasjonen ikke har noe med kirken å gjøre, men bare handler om festen og gavene. Anonymkode: 65f76...768 Det å velge å konfirmere seg er ungdommens første offentlige rettighet. Ved 15 år kan de selv bestemme hviken trosretning de ønsker å tilhøre. Da er det faktisk ganske merkelig at foreldrene skal bli holdt ansvarlige for ungdommenes valg. At ungdommene må stille opp på dugnad er naturlig, det er de som tar dette valget, men det er ikke like naturlig at foreldrene må ta konsekvensen av valget. Anonymkode: be1f9...9ea 3
Honey Dew Skrevet 8. mars 2018 #13 Skrevet 8. mars 2018 Jeg synes det er et kjempefint tiltak. Skal man konfirmeres, bør både konfirmanten og foreldrene bevisstgjøres på dette og delta på forberedelsene, selvom det ikke er vanlig å kreve slike ting av foreldrene 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #14 Skrevet 8. mars 2018 4 minutter siden, Honey Dew skrev: Jeg synes det er et kjempefint tiltak. Skal man konfirmeres, bør både konfirmanten og foreldrene bevisstgjøres på dette og delta på forberedelsene, selvom det ikke er vanlig å kreve slike ting av foreldrene Jeg er uenig. Jeg mener en slik utvikling er å frata ungdommene en rettighet de i dag har, siden de blir avhengige av foreldrenes godkjenning og støtte for å gjennomføre opplegget i sin helhet. Det blir som en form for klasseskille, der det skilles mellom de som har foreldre med ressurser til å delta på et slikt opplegg, og de som ikke har det. (jeg snakker ikke om økonomiske ressurser, men tid, helse, mulighet) og grad av interesse/involvering. Hvis ungdommene har foreldre som ikke har disse ressursene, og som ikke ønsker/har mulighet til å delta på foreldreaktiviteter, må ungdommene i realiteten avstå fra å melde seg på, selv om det å konfirmere seg er noe de i utgangspunktet ønsker å gjøre. Og da blir de, som jeg nevnte, fratatt en rettighet til fritt å velge. Men som jeg sa, at konfirmantene selv blir pålagt en dugnadsplikt ser jeg på som positivt. Jeg er bare ikke enig i at foreldrene skal involveres i større grad. Anonymkode: be1f9...9ea 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #15 Skrevet 8. mars 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg stusser på et par ting ved konrimasjonsforberedelsene i kirken i forbindelse med at datteren min skal konfirmeres om et par måneder. Det ene er at det er lagt inn andakt på foreldremøtene. Jeg synes dette er litt spesielt, mest fordi det drar ut tiden på møtet... Gjøres dette andre steder enn hos oss? Det andre er at det kreves en del dugnadsarbeid av oss foreldrene. Vi skal bidra som sjåfører når konfirmantene skal ha innsamlingsaksjon for Kirkens nødhjelp, hjelpe til med kappeprøving osv på øvedagen, stille med kaffe og kaker på ulike arrangementer osv. Noe av det er helt ok. Men jeg synes det er ganske spesielt at vi også må være med å rake løv utenfor kirken, pusse vinduer osv..! Er dette vanlig rundt omkring?? Foreldrene min er småsjokkerte over hvor mye jeg og eksen må hjelpe til, til sammenlikning ble ikke de bedt om noe som helst slikt da jeg ble konfirmert for 23 år siden og ikke var det et eneste foreldremøte, vi har nå hatt tre. Anonymkode: b9cd8...42f Rake løv og pusse vinduer? Det hadde jeg takket nei til. Her er det kommunen som holder orden utenfor kirken. Betaler så mye i kommunale avgifter, så det får de stå for selv. Også vindusvask Det hører med å stiller opp i kirken for foreldrene. Var på flere samlinger. Det er vårt barn, og litt interesse får en vise. Det holder ikke å møte opp på konfirmasjonsdagen. Anonymkode: 3a6ef...f91
Angelheart2 Skrevet 8. mars 2018 #16 Skrevet 8. mars 2018 Jeg har også konfirmant i år og syns det er helt greit at vi blir bedt om å bidra. Her hos oss koster konfirmasjonen kun 800,- For denne summen får konfirmantene delta på leir, nattcup, konfirmantfestival og det er åpen "ungdomsklubb" en lørdag i måneden. På alle disse arrangementene får de servert mat, de har voksne mennesker som holder oversikten over hva som skjer og i tillegg lærer de masse om det å bli voksen, oppføre seg og omgås andre mennesker. I tillegg er jo de vanlige konfirmantsamlingene en gang i måneden. Jeg syns det bare er rett og rimelig at vi som foreldre bidrar med kjøring, vakthold og matservering, faktisk. Men når det gjelder vinduspuss og raking av løv ville jeg kanskje stilt litt spørsmål, ja... 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #17 Skrevet 8. mars 2018 Dugnad ja... det Norskeste av det Norske. Helt utrolig mye dugnad altså. Som foreldre så er det hele tiden et sted man skal stille opp på dugnad, og det ofte i tillegg til en dyr pris. Nå er vel ikke konfirmasjon det dyreste opplegget, men dugnad er for meg ikke vanlig, har ikke hørt om det i kirken før. Anonymkode: 44092...a22 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #18 Skrevet 9. mars 2018 Det er da konfirmanten som vil bli kristen. Ikke sikkert foreldrene er det! Andakt på foreldremøter er umusikalsk. Snik-kristenifisering. Skal det fortsette slik får vi øke konfirmasjonsalderen til 18 år. Anonymkode: 3de55...83d
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #19 Skrevet 9. mars 2018 On 8.3.2018 at 7:42 AM, Mrs.Purdey said: I den moderne verden handler konfirmasjon for de fleste om tradisjon. Svært, svært få av disse blir aktive kirkemedlemmer. Du snakker også som at foreldrene velger barna inn i kirken. Det gjør de jo ikke. Barna velger selv type konfirmasjon, men det er få valg i dag. Min datter valgte human etisk konfirmasjon og denvar veldig fin, men ikke helt riktig heller. Det burde vært flere valg. Dugand for foreldre er det overalt nåog det begynner å bli i overkant mye. Dugnad på konfirmasjon blir feil. Kirken mister stadig medlemmer og antallet økes hvertfall ikke av dette. Nå spørs det om man vil ha mange passive medlemmer eller færre men aktive medlemmer. Det å engasjere seg og drive omsorg for andre er helt klart noe som appellerer til en del. Anonymkode: 058dc...e51
Ichiko Skrevet 9. mars 2018 #20 Skrevet 9. mars 2018 6 hours ago, AnonymBruker said: Det er da konfirmanten som vil bli kristen. Ikke sikkert foreldrene er det! Andakt på foreldremøter er umusikalsk. Snik-kristenifisering. Skal det fortsette slik får vi øke konfirmasjonsalderen til 18 år. Anonymkode: 3de55...83d Eller velge borgerlig konfirmasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå