Gå til innhold

MR feiltolket?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

4 leger og 1 kiropraktor mener jeg har skiveprolaps i ryggen. Var på en "hurtig" MR der de ikke fant noe. Kiropraktor mener det må en ny MR fordi han er overbevisst at det er skiveprolaps. Han mener jeg må til en "lang" MR (hva det enn betyr), men jeg kommer til å dø av klaustrofobi hvis jeg må i maskinen på nytt. Blir så irritert at de ikke tok en ordentlig MR da jeg alt lå der! Kan de ikke be om at en annen lege tolker samme MR som jeg alt har vært på? Er jo til tider man hører om MR som blir feiltolket. Lever i smertehelvete, og er kjempe lei.

Anonymkode: e6b49...cd7

AnonymBruker
Skrevet

Nå sier jeg ikke at det er tilfellet, men det finnes mye annet det kan være selvom det er ekstremt vondt og de tror det er skiveprolaps... Snakker av erfaring, hehe.

Anonymkode: 3c59c...371

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Ja, jeg har allerede tenkt på andre diagnoser enn skiveprolaps. Men etter å blitt overbevisst av fagfolk så tror jeg på dem. Har så store smerter at jeg blir gal. Får smertestillende, men har ikke tilstrekkelig effekt. Kan jeg be om at en annen lege tolker MR bildet på nytt? 

AnonymBruker
Skrevet

MR er ikke kort eller lang, det er uten eller med kontrast. Men man trenger ikke kontrast for å få bilder av ryggsøylen. Du får be en annen tolke bildene, og så slå deg til ro med at du ikke har prolaps hvis denne helle rikke finner noe.

Anonymkode: 5b80d...d12

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

MR er ikke kort eller lang, det er uten eller med kontrast. Men man trenger ikke kontrast for å få bilder av ryggsøylen. Du får be en annen tolke bildene, og så slå deg til ro med at du ikke har prolaps hvis denne helle rikke finner noe.

Anonymkode: 5b80d...d12

Det avhenger av protokollen, gjør det ikke? Det finnes jo masse protokoller, noen med kontrast og noen uten, og noen tar lengre tid enn andre. Visse ting trenger/bør man også ha kontrast for å se bedre. 

Det er ikke sikkert de bare kunne bytte undersøkelse uten videre, MR er ganske kompliserte greier å sette opp. 

Det kan være de er feiltolket, små prolaps kan være vanskelige å se men vonde som fy. Legene eller kiropraktoren kan ringe og spørre de som tolket undersøkelsen. 

Anonymkode: 7646b...cd2

AnonymBruker
Skrevet

Ta her. Takk for svar alle sammen. Får høre med lege evt kiropraktor om de kan be om at en annen lege tolker MR bildet. Hvis det ikke er prolaps så må de finne ut hvorfor jeg har så store smerter. 

AnonymBruker
Skrevet

*ts skulle det stå 

AnonymBruker
Skrevet

en kiropraktor kan ikke vurdere mr-bilder. Det kan derimot radiologen gjøre. Finner det merkelig at kiropraktoren sier du skal ta lang mr når det ikke er noe som heter lang mr. Vedkommende går ut over sitt kompetansefelt.

Anonymkode: c3ea3...505

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Tenker at de må legge vekk tanken om at jeg har prolaps og begynne med blanke ark for å finne årsaken til smertene 

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

4 leger og 1 kiropraktor mener jeg har skiveprolaps i ryggen. Var på en "hurtig" MR der de ikke fant noe. Kiropraktor mener det må en ny MR fordi han er overbevisst at det er skiveprolaps. Han mener jeg må til en "lang" MR (hva det enn betyr), men jeg kommer til å dø av klaustrofobi hvis jeg må i maskinen på nytt. Blir så irritert at de ikke tok en ordentlig MR da jeg alt lå der! Kan de ikke be om at en annen lege tolker samme MR som jeg alt har vært på? Er jo til tider man hører om MR som blir feiltolket. Lever i smertehelvete, og er kjempe lei.

Ville vært veldig interessant å vite hvilken lege som har tolket bildene dine. 

Jeg hadde en gedigen tumor de ikke så på Cutato nå Alleris røntgen. Fikk bildene tolket av en annen lege noe som reddet livet mitt. Legen ble gitt en irettesettelse! Han jobber sikkert videre ett eller annet sted. 

Så be om en ny tolkning. Eller få tatt nye bilder, der du ber om å bli sendt inn i trommelen motsatt vei. 

Anonymkode: 4dc86...b0f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan be om en second opinion fra en annen radiolog.

Jeg opplever for øvrig det samme som deg.  Jeg har i følge flere spesialister alle kliniske tegn på hofteleddsartrose, og ultralyd viser liten grad av slitasje, men mr-bildene viser ingenting galt.

Anonymkode: 18000...467

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde en gedigen tumor de ikke så på Cutato nå Alleris røntgen. Fikk bildene tolket av en annen lege noe som reddet livet mitt. Legen ble gitt en irettesettelse! Han jobber sikkert videre ett eller annet sted. 

Så be om en ny tolkning. Eller få tatt nye bilder, der du ber om å bli sendt inn i trommelen motsatt vei. 

Var på MR på Alleris røntgen. Var på MR kl. 16.00. Klokken 16.45 var røntgen svaret allerede tolket. Gikk utrolig fort? De sa at det tok 1 uke før jeg fikk svar, men fikk svar 45 minutter etter jeg kom ut av maskinen... så er litt skeptisk til hele opplegget. Var bare inni maskinen i 10 minutter. Hører at noen er i maskinen i 20-30 minutter. Så ønsker jo at en annen lege/radiolog  tolker MR bildet på nytt, evt at jeg får ny time. 

Hva mener du med "Eller få tatt nye bilder, der du ber om å bli sendt inn i trommelen motsatt vei"?

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan be om en second opinion fra en annen radiolog.

Jeg opplever for øvrig det samme som deg.  Jeg har i følge flere spesialister alle kliniske tegn på hofteleddsartrose, og ultralyd viser liten grad av slitasje, men mr-bildene viser ingenting galt.

Anonymkode: 18000...467

Uff da... blir skeptisk til hele MR.. god bedring til deg! 

AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste er jo om smertene du har plasser med skiveutglidning eller klem på nerver og nerverøtter. Det er så vanlig å ha prolaps at selv om man finner et på MR, er det ikke sikkert at det er det som gir deg smerter. Men legen din bør be om regranskning hvis smertebildet er typisk. Vanlig røntgen kan også være nyttig i noen tilfeller. Noen ganger finner man heller ikke årsaken på bilder. 

Anonymkode: 4226f...1d8

AnonymBruker
Skrevet

Ja, klinikken tilsier at jeg har nerve i klem da jeg har utstråling i hele foten +++. Klarer ikke å ligge på rygg eller sitte i stol for lenge. 

Jeg tenker at i mitt tilfelle har helsevesenet ikke gjort god nok arbeid. Jeg har så store smerter at jeg nesten ikke klare å trekke pusten ned i magen. Er ofte innom for å få smertestillende rett i muskelen, men hjelper lite.. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, klinikken tilsier at jeg har nerve i klem da jeg har utstråling i hele foten +++. Klarer ikke å ligge på rygg eller sitte i stol for lenge. 

Jeg tenker at i mitt tilfelle har helsevesenet ikke gjort god nok arbeid. Jeg har så store smerter at jeg nesten ikke klare å trekke pusten ned i magen. Er ofte innom for å få smertestillende rett i muskelen, men hjelper lite.. 

Men er du under oppfølging fra nevrokirurg? Høres ut som om du kan trenge oppfølging fra spesialist, be om henvisning fra fastlegen din. Hvis du ikke allerede har vært hos nevrokirurg da. 

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uff da... blir skeptisk til hele MR.. god bedring til deg! 

Jeg er ikke skeptisk til MR, men man må være klar over at den viser et øyebikksbilde, og ikke en helhet.                

For eksempel ved artritt ser radiologen etter væske i leddene, som indikerer inflammasjon.
Men hvis betennelsen ikke er aktiv akkurat i det øyeblikket bildet blir tatt, eller pasienten ikke får hevelse ved betennelse, vil ikke resultatet være korrekt.

Slik er det ikke ved prolaps eller artrose, men det kan være andre grunner til at det ikke vises på bildene.
Kanskje er forandringene så små at det ser ut som forstyrrelser på bildet, og at hvis radiologen er uerfaren, eller uoppmerksom, kan overse små uregelmessigheter? 
(Jeg vet i alle fall at ved artrose kan man ha minimale endringer med store plager, og store endringer med lite plager.  Hvordan det er med prolaps er jeg usikker på)

God bedring til deg også. :)

Anonymkode: d513e...7b5

AnonymBruker
Skrevet

Men er du under oppfølging fra nevrokirurg? Høres ut som om du kan trenge oppfølging fra spesialist, be om henvisning fra fastlegen din. Hvis du ikke allerede har vært hos nevrokirurg da. 

Nei. Fastlegen vil ikke henvise meg til nevrokirurgi fordi hun mener at det ikke er hensiktsmessig med tanke på at nevrokirurgene ikke kommer til å operere meg hvis det er prolaps. Bare 5% blir operert. Fastlegen mener jeg må trene, hun vil ikke henvise meg til spesialhelsetjenesten.. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke skeptisk til MR, men man må være klar over at den viser et øyebikksbilde, og ikke en helhet.                

For eksempel ved artritt ser radiologen etter væske i leddene, som indikerer inflammasjon.
Men hvis betennelsen ikke er aktiv akkurat i det øyeblikket bildet blir tatt, eller pasienten ikke får hevelse ved betennelse, vil ikke resultatet være korrekt.

Slik er det ikke ved prolaps eller artrose, men det kan være andre grunner til at det ikke vises på bildene.
Kanskje er forandringene så små at det ser ut som forstyrrelser på bildet, og at hvis radiologen er uerfaren, eller uoppmerksom, kan overse små uregelmessigheter? 
(Jeg vet i alle fall at ved artrose kan man ha minimale endringer med store plager, og store endringer med lite plager.  Hvordan det er med prolaps er jeg usikker på)

God bedring til deg også. :)

Anonymkode: d513e...7b5

Takk for svar! 

AnonymBruker
Skrevet
På 8.3.2018 den 19.43, AnonymBruker skrev:

Så be om en ny tolkning. Eller få tatt nye bilder, der du ber om å bli sendt inn i trommelen motsatt vei

Det er så skummelt når folk sier slikt!  

De som utfører MR undersøkelser har ulike prosedyrer å forholde seg til alt ettersom hvilken del av kroppen man skal få undersøkt. Det er ikke alltid "bare" å gjøre slike endringer. Når noen kommer med slike uttalelser så vil det føre til at noen blir unødvendig skeptisk.

Virker som om enkelte tror at det man gjør på slike undersøkelser bare er tatt ifra løse luften og bare er å endre på der og da. 

Anonymkode: aebe3...736

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...