Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har litt gjeld å bli kvitt og ikke så mye penger å bli kvitt det med.

Det er snakk om noen handlekontoer, et par kredittkort og et forbrukslån. Ingen ekstreme beløp, men det blir jo litt i måneden likevel siden det er fra forskjellige. Nå er vi i en slik situasjon at vi har behov for å senke utgiftene, men har fortsatt kapasitet til å betale litt ekstra på én av disse. Refinansiering er for øvrig ikke aktuelt.

Tror at det kan være lurt å betale ned de minste først, siden det tar kortere tid og vi da vil ha mer å betale inn på det neste lånet på lista så fort det første er nedbetalt. Men så hørte jeg noen si at det lureste er å betale det dyreste først. Forstår det litt, siden det blir mye unødvendige ekstrakostnader over tid. Men det vil jo ta ganske mye lenger tid å betale ned når vi ikke har så mye å gå på som hvis vi betaler noe helt ned i løpet av kortere tid?

Noen som har innspill å komme med?  Hva ville dere ha gjort? :)  

Anonymkode: 1be4e...037

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville betalt det dyreste lånet først. Det er selvfølgelig det som lønner seg økonomisk.

Anonymkode: 65db6...186

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det dyreste først.

Anonymkode: 51489...47e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dyreste først. Har du offentlige kreditorer bør du kvitte deg med dem se dekningsloven 2-8. De har prioritet foran andre krav og vil derfor kunne motsette seg eventuelt betalingsavtale osv.

Anonymkode: ea452...6c2

AnonymBruker
Skrevet

jeg ville gjort som du selv tenker... betale minst først, så bruke den summen + det man får til over i mnd når det er nedbetalt og tatt den neste gjelden. så ville jeg ringt alle kreditorer nå med en gang og hørt om det var mulig å forhandle om renter eller sånn og passe på å få satt alle lånene ned til absolutt minste månedlige betalings beløp, alt det man evt klarer å spare på dette går til gjeld. og bare betale med full rulle på ett og ett lån til de var ute av verden. når du velger minst først vil du raskere se resultater, det igjen  vil virke som en motivator. når man ikke raskt ser resultater er det lett og gi opp. menneskehjernen er ikke så komplisert som man skulle tro, viljestyrke virker bare i en begrenset periode mener nå jeg. dette hadde virket best for meg.

Anonymkode: bb3cd...293

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er snakk om noen handlekontoer, et par kredittkort og et forbrukslån. Ingen ekstreme beløp, men det blir jo litt i måneden likevel siden det er fra forskjellige. Nå er vi i en slik situasjon at vi har behov for å senke utgiftene, men har fortsatt kapasitet til å betale litt ekstra på én av disse. Refinansiering er for øvrig ikke aktuelt.

Tror at det kan være lurt å betale ned de minste først, siden det tar kortere tid og vi da vil ha mer å betale inn på det neste lånet på lista så fort det første er nedbetalt. Men så hørte jeg noen si at det lureste er å betale det dyreste først. Forstår det litt, siden det blir mye unødvendige ekstrakostnader over tid. Men det vil jo ta ganske mye lenger tid å betale ned når vi ikke har så mye å gå på som hvis vi betaler noe helt ned i løpet av kortere tid?

Hvor stor lån er der snakk om og hva er renten på dem? :)

Jeg tenker at det kommer litt an på nettopp det. Er de små lånene på 2.000 eller 30.000? Hvor stor forskjell er det på renten mellom det dyreste og det minste? Hvor stort beløp er det dyreste på versus det minste? 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som utgangspunkt det dyreste først.

Husk å regne med gebyrer som gjør at effektiv rente kanskje blir veldig høy på små lån.

Er også viktig å få ned antall långivere.

Ellers kan det være lurt å ta kontakt med alle, forklare at du har problem og prøve å finne frem løsninger. Av og til kan de fryse renter etc.

AnonymBruker
Skrevet

I kroner og ører sparer du mest ved å betale ned lånet med høyest effektiv rente først.

På den andre siden kan det gi en psykisk "boost" å bli kvitt et mindre lån. 

Det kommer ann på størrelsen på lånene, hvilken rente du har på lånene og hva du selv prioriterer høyest; betale så lite som mulig eller bare å bli kvitt lånene.

Anonymkode: f9558...6c1

AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste er at lånene blir betalt. Hvis du har 100 000 i gjeld og du har noen lån på 10 000 kroner til 5% rente og noen til 10% rente, så utgjør forskjellen 500 kr i året. Du har ikke et 500-kroners problem. Du har et 100 000 kroners problem.

Rent matematisk lønner det seg mest å først betale ned det lånet som har høyest rente. Det er det liten tvil om.

Det er imidlertid en del atferdsmessige grunner til å fjerne de minste lånene først, bare for å få dem ut av verden. Les for eksempel denne omtalen fra 2017 om en studie fra Harvard som tyder på at de som betaler ned de minste lånene først, har størst suksess i å bli gjeldfrie: http://nordic.businessinsider.com/most-effective-debt-repayment-harvard-2017-4?r=US&IR=T

Anonymkode: 67876...5c8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville helt klart tatt det dyreste først

Anonymkode: d49de...f15

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det viktigste er at lånene blir betalt. Hvis du har 100 000 i gjeld og du har noen lån på 10 000 kroner til 5% rente og noen til 10% rente, så utgjør forskjellen 500 kr i året. Du har ikke et 500-kroners problem. Du har et 100 000 kroners problem.

Forskjellen er kr. 5000, ikke kr. 500.

Anonymkode: 21d51...8ca

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Forskjellen er kr. 5000, ikke kr. 500.

Anonymkode: 21d51...8ca

5% av 100 000 er 5000, ja, men hvis du har noen lån på 10 000 kr, så utgjør 5% 500 kr i året per lån. Og mange har sikkert ubetalte regninger/kredittkortlån på langt under 10 000 kr. Hvis jeg hadde syv lån eller ubetalte regninger, og fire av dem var på under 2000 kroner, så ville jeg betalt dem først uavhengig av rente på de større lånene, bare for å få dem ut av verden (så klart bare hvis man ikke risikerer problemer med namsmannen, tvangssalg og sånn hvis man ikke betaler de større lånene).

Anonymkode: 67876...5c8

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du betaler først ned det som er dyrest å ha, altså de tingene med høyest rente. Har du flere saker hos samme kredittselskap kan du brøve å få sakene samlet til en rimeligere rente. 

Studielån bør du prioritere bakerst å betale ned utover fast, minste månedsbetaling. 

Er du i tvil så setter du opp et regnestykke på hva hvert og ett utestående krav koster deg totalt å betale tilbake. Da får du obersikten. 

Anonymkode: c03eb...01d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...