Gå til innhold

Har du noen gang mottat sosialstødnad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du noen gang vært i den situasjonene at du har måtte motta sosialstødnad?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det har jeg ikke!!!!!men ser ikke ned på de som må det for en periode...Livet kan være hardt....

Gjest Moonshadow
Skrevet

Jeg har måttet det. Ellers hadde jeg stående på gata i den perioden.

Skrevet

Jepp det har jeg, for en liten periode.

Skrevet

Ja, jeg har det. Tre måneder for veldig lenge siden :)

Skrevet

En venninne måtte det for en tid tilbake. Hun syntes det var pinlig, men saksbehandleren hennes sa at "Du har jo betalt skatt! Selvfølgelig har du rett til hjelp når der er vanskelig!"

Hun fikk et verdig møte med sosialkontoret! Sosialkontoret er der der for å hjelpe når ting er vanskelige.

Gjest Moonshadow
Skrevet
En venninne måtte det for en tid tilbake. Hun syntes det var pinlig, men saksbehandleren hennes sa at "Du har jo betalt skatt! Selvfølgelig har du rett til hjelp når der er vanskelig!"

Hun fikk et verdig møte med sosialkontoret! Sosialkontoret er der der for å hjelpe når ting er vanskelige.

Helt enig med deg. Syntes ikke det var ekkelt jeg. Vi betaler jo masse skatt så vi har mulighet til hjelp om det er nødvendig.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg prøvde i en krisetid. Jeg hadde leid meg en leilighet med to små barn. 3 dager etter jeg flyttet inn kom strømregning på en enorm sum. Det var slik den gangen at du betalte det som forige leier bet. En fikk det igjen på årsoppgjøret i jan.

Summen var så stor at jeg hadde ikke mulighet. Vil tro den summen ville utgære en ca 12.000 i dag.

Sendte søknd. i påvente av svar kom det trussel om stenging....

da svaret kom sto det: det var innvilget meg et lån på summen.

hva? Ringte å spurte hvordan de hadde tenkt jeg skulle klare det, men det hadde de ikke svar på. Anket saken,men NEi. Anka til fylkesmannen

svaret fra han var bla. At søkers økonomi skulle tilsi at saken skulle vert avgjort ved første besøk på sos.k.

Dette var mitt eneste besøk der.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er student og har vært sykmeldt et år nå. Jeg har ikke krav på studielån og heller ikke sykepenger. Etter 4-5 måneder var kontoen nesten tom, og jeg gikk da til sosialkontoret og fikk penger der.

Jeg har rasjonelt sett ingen problemer med dette, hadde jeg vært i arbeid og ikke student ville jeg fått masse penger av staten det året.

Men følelsesmessig var det noe annet. Det er alltid slik at du "kan søke", det står aldri "har krav på". Det kunne være helt forferdelig og stå der og be om penger. Flere ganger grein jeg etter at jeg kom ut.

Skrevet

Nei. Og jeg kommer ikke til å få det heller. En gang jeg hadde det tungt og trengte hjelp tok jeg kontakt med dem, men ble avvist før jeg hadde kommet meg innom kontordøra. "dette er ikke et sted for sånne som deg!"

Dvs hvis jeg hadde vært alkoholiker, narkoman eller lignende hadde det sikkert gått greit.

Jeg måtte da flytte hjem til foreldrene mine (i voksen alder!) og leve på dem en stund i stedet.

Føler ikke at de er der for alle, de har ikke hjulpet meg iallefall.

Skrevet

Nei, aldri.

Jeg hadde alikevel ikke følt skam om jeg noen gang skulle få behov for hjelp.

Gjest lilletroll
Skrevet
Har du noen gang vært i den situasjonene at du har måtte motta sosialstødnad?

Nei, men jeg har latt meg fortelle at mamma og pappa lånte penger derfra en gang når jeg var liten. Dette betalte de senere tilbake.

Skrevet
Nei. Og jeg kommer ikke til å få det heller. En gang jeg hadde det tungt og trengte hjelp tok jeg kontakt med dem, men ble avvist før jeg hadde kommet meg innom kontordøra. "dette er ikke et sted for sånne som deg!"

Dvs hvis jeg hadde vært alkoholiker, narkoman eller lignende hadde det sikkert gått greit.

Jeg måtte da flytte hjem til foreldrene mine (i voksen alder!) og leve på dem en stund i stedet.

Føler ikke at de er der for alle, de har ikke hjulpet meg iallefall.

Støtter denne jeg. Jeg har snakket med mange som har oplevd det slik som deg. En får nesten følelsen av at man minst må være narkoman for å få hjelp..og dette er veldig feil synes jeg. Sosialstødnad skal være der for alle som trenger hjelp...En får nesten følelsen av at vi som ikke er stoffmisbrukere, alkoholikere, men somer ganske ressurssterke må klare oss selv uansett... :evil:

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja, det er ikke alltid man har noe valg når man faller mellom 2 stoler og ikke har rettighetene på sin side før det har gått så og så lang tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...