Gå til innhold

Hvorfor er det så mange eldre som er rasistiske?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd i det siste at mange eldre(gjerne over 60 år) er veldig rasistiske. Selvsagt finnes det folk som er unge som også er det, men jeg føler at det er så mange eldre som er det. Her om dagen mente min farfar at "mørke og hvite skal ikke blandes", altså han mente at man ikke skal få barn med noen som er mørk i huden?? Jeg ble irritert og spurte hva i alle dager hans argumenter var, og da sa han bare at vi i skandinavia f.eks skal være lyse i huden. Ble så sjokkert. Hva sier man til sånn? Jeg sa at vi lever ikke på 1700 tallet, men i 2018 og man bestemmer jo ikke hvem man vil forelske seg i?

Anonymkode: 0400c...c6d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at det kan være blant annet fordi de er vokst opp i en tid før globaliseringen, og den eneste oppfatningen de hadde av utlendinger var fra media. Den nye generasjonen er vant med et multikulturelt samfunn der vi har mennesker med ulike hudfarger og fra andre kulturer mye tettere på, og derfor ikke utvikler de samme fordommene som den eldre generasjonen har.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, fitnessjenta skrev:

Jeg tenker at det kan være blant annet fordi de er vokst opp i en tid før globaliseringen, og den eneste oppfatningen de hadde av utlendinger var fra media. Den nye generasjonen er vant med et multikulturelt samfunn der vi har mennesker med ulike hudfarger og fra andre kulturer mye tettere på, og derfor ikke utvikler de samme fordommene som den eldre generasjonen har.

Hm, ja... Men det er jo så mange over 70 år som overhodet ikke er sånn. Det er jo et sykt dårlig argument av farfar å si at hvite og mørke eller nordmenn og asiatiske for eksempel ikke skal få barn sammen fordi at her i Skandinavia så skal man være lyse? Det er jo kjemperart... Ikke noen gode argumenter liksom, kun det. Hvis jeg hadde forelsket meg i en adoptert mann som opprinnelig er fra et sted i Afrika, så mener han altså at jeg ikke kan få barn med denne mannen fordi da blandes to raser

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ingen eldre som er rasister, derimot kjenner jeg en del som er skeptisk til innvandring fra den 3-verden og veldig negative til Islam.:( Så tenker jeg, at de har lang livserfaring, kanskje vi burde lytte mer til de?

Anonymkode: eaf3b...df0

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hm, ja... Men det er jo så mange over 70 år som overhodet ikke er sånn. Det er jo et sykt dårlig argument av farfar å si at hvite og mørke eller nordmenn og asiatiske for eksempel ikke skal få barn sammen fordi at her i Skandinavia så skal man være lyse? Det er jo kjemperart... Ikke noen gode argumenter liksom, kun det. Hvis jeg hadde forelsket meg i en adoptert mann som opprinnelig er fra et sted i Afrika, så mener han altså at jeg ikke kan få barn med denne mannen fordi da blandes to raser

Det er vel ikke et dårlig argument slik sett... Det spørs jo hvilket syn en har på sammenblanding av hvit/farget. Alle må vel få ha det synet de vil uten at det blir så mye ståhei rundt dette. 

Anonymkode: 22d49...64f

• Liker 5
Skrevet

Xenofobi og ignoranse er ikke det samme som rasisme....
Rasisme er hat, gu som det forbanna ordet blir misbrukt i disse dager!

• Liker 7
Skrevet (endret)
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanskelig å si hvorfor akkurat din farfar har disse meningene, men generelt sett tenker jeg at denne generasjonen har vokst opp under 2. Verdenskrig der Rasismen var svært utbredt, og den ariske rasen skulle "beskyttes". Det er mange eldre som følger med i tiden og som gradvis legger fra seg fordommene de hadde, men jeg tenker at de eldre som ikke deltar aktivt i samfunnet kan bli skremt av globaliseringen fordi de ikke er en del av den. Forskjellen på vår generasjon og din farfar sin er at vi går i klasse med mennesker med ulik kulturell bakgrunn, vi jobber med dem osv, og blir derfor kjent med dem, mens din farfar ikke hadde denne muligheten, og muligens derfor sitter igjen med menneskesynet fra 1940-tallet. At han ikke har gode argumenter vitner jo om at det sannsynligvis handler om fordommer og fremmedfrykt.

Endret av fitnessjenta
Skrivefeil
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke et dårlig argument slik sett... Det spørs jo hvilket syn en har på sammenblanding av hvit/farget. Alle må vel få ha det synet de vil uten at det blir så mye ståhei rundt dette. 

Ja, selvsagt mener jeg at man skal få ha de meningene man vil. Det er jo det ytringsfriheten er til, men jeg tenker at når man sier sånne ting må det gå an å diskutere det. Og det blir bare dumt når han mener at hvite og mørke ikke skal "blandes"..

17 minutter siden, FactsOverFeelings skrev:

Xenofobi og ignoranse er ikke det samme som rasisme....
Rasisme er hat, gu som det forbanna ordet blir misbrukt i disse dager!

Okei, ja. Men farfaren min er rasistisk. Han kaller også alle muslimer for kriminelle snyltere osv. Javel, tenker jeg, men jeg mener jo han tar feil der da. Men det jeg reagerte aller mest på var måten han mente at hvite ikke skal blandes med en annen hudfarge. Dette uten å snakke om religion.

13 minutter siden, fitnessjenta skrev:

Det er vanskelig å si hvorfor akkurat din farfar har disse meningene, men generelt sett tenker jeg at denne generasjonen har vokst opp under 2. Verdenskrig der nazismen var svært utbredt, og den ariske rasen skulle "beskyttes". Det er mange eldre som følger med i tiden og som gradvis legger fra seg fordommene de hadde, men jeg tenker at de eldre som ikke deltar aktivt i samfunnet kan bli skremt av globaliseringen fordi de ikke er en del av den. Forskjellen på vår generasjon og din farfar sin er at vi går i klasse med mennesker med ulik kulturell bakgrunn, vi jobber med dem osv, og blir derfor kjent med dem, mens din farfar ikke hadde denne muligheten, og muligens derfor sitter igjen med menneskesynet fra 1940-tallet. At han ikke har gode argumenter vitner jo om at det sannsynligvis handler om fordommer og fremmedfrykt.

Min farfar er 70 år, så han var født etter krigen. Jeg bare klarer ikke å skjønne den meningen han har om å blande raser. Helt greit for meg hvis du er imot islam, buddhismen, kristendommen osv.. Meeeen å si at det altså er feil å forelske seg med en asiater. Hvis man kun tenner på asiatere, så må jo det være greit. Samme med mørke mennesker. Min samboer er hvit, men hvis hadde vært akkurat samme mann bare i en mørk kropp(og jeg hadde syntes at han var pen, da) så hadde jeg jo vært like forelsket. Og jeg ville jo da hatt barn med han. 

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner ingen eldre som er rasister, derimot kjenner jeg en del som er skeptisk til innvandring fra den 3-verden og veldig negative til Islam.:( Så tenker jeg, at de har lang livserfaring, kanskje vi burde lytte mer til de?

Anonymkode: eaf3b...df0

Ja, det er farfar. Men hvorfor skal vi lytte til dem? Hvis jeg forelsker meg i en mørk mann, hvorfor er det feil? Hvorfor? Jeg fatter ikke. Mener de altså at mørke er mindre verdt? Det er jo bare huden. Huden! Jeg hadde jo ikke vært en annen person dersom jeg nå hadde vært adoptert fra Afrika. Hvis det gir mening? Jeg kan jo være akkurat den jeg er nå, selv om jeg hadde vært mørk i huden.

Gjest GiftMann38
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja, det er farfar. Men hvorfor skal vi lytte til dem? Hvis jeg forelsker meg i en mørk mann, hvorfor er det feil? Hvorfor? Jeg fatter ikke. Mener de altså at mørke er mindre verdt? Det er jo bare huden. Huden! Jeg hadde jo ikke vært en annen person dersom jeg nå hadde vært adoptert fra Afrika. Hvis det gir mening? Jeg kan jo være akkurat den jeg er nå, selv om jeg hadde vært mørk i huden.

Tror ikke det er huden som er problemet deres, mer kulturen de kommer fra.

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har opplevd i det siste at mange eldre(gjerne over 60 år) er veldig rasistiske. Jeg sa at vi lever ikke på 1700 tallet, men i 2018 og man bestemmer jo ikke hvem man vil forelske seg i?

Folk på 70+ år i dag levde ikke på 1700-tallet. Man virker faktisk som et lite barn når man kommer med slike utsagn «vi lever ikke på 1700-tallet». 

Min samboer er for øvrig asiatisk og muslim, men det er klart at det finnes eldre som synes dette er «skremmende» fordi de har «sett og hørt og lest» om ting i media og tror at «alle er like og slemme». Ja, så da er alle folk over 70 fordømmende og trangsynte... :roll:

Anonymkode: e5196...b63

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ett ord: fremmedfrykt. Du vil de det samme med homofili også, det er langt færre over typ 70 som er ute av skapet, og flere homofobe. Det er ukjent for dem og blir feil og skummelt.

Anonymkode: 44061...156

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, selvsagt mener jeg at man skal få ha de meningene man vil. Det er jo det ytringsfriheten er til, men jeg tenker at når man sier sånne ting må det gå an å diskutere det. Og det blir bare dumt når han mener at hvite og mørke ikke skal "blandes"..

Okei, ja. Men farfaren min er rasistisk. Han kaller også alle muslimer for kriminelle snyltere osv. Javel, tenker jeg, men jeg mener jo han tar feil der da. Men det jeg reagerte aller mest på var måten han mente at hvite ikke skal blandes med en annen hudfarge. Dette uten å snakke om religion.

Min farfar er 70 år, så han var født etter krigen. Jeg bare klarer ikke å skjønne den meningen han har om å blande raser. Helt greit for meg hvis du er imot islam, buddhismen, kristendommen osv.. Meeeen å si at det altså er feil å forelske seg med en asiater. Hvis man kun tenner på asiatere, så må jo det være greit. Samme med mørke mennesker. Min samboer er hvit, men hvis hadde vært akkurat samme mann bare i en mørk kropp(og jeg hadde syntes at han var pen, da) så hadde jeg jo vært like forelsket. Og jeg ville jo da hatt barn med han. 

Så han kan få ha de meningene han vil, men det er "dumt"? Dette blir vel å moralisere over hva andre mener og har rett til å mene...?

• Liker 2
Skrevet (endret)

Man trenger ikke reise tilbake til 1700 for å finne slike holdninger - de er velrepresentert verden over den dag i de mest folkerike landene i verden. Faktisk så er det mer normen enn unntaket globalt sett at folk flest er opptatt av hudfarge og etnisitet.

I India og flere andre asiatiske land er faktisk hudfarge en indikasjon på et menneskets status og verdi. Det er f.eks i India uhørt at en fra den høyere kasten gifter seg med noen fra den lavere kasten, hvilken kaste du tilhører kommer ofte an på hudfargen din.

Det er vel jevnt over bare i vestlige land at hudfarge ikke lenger spiller noen rolle , det er fordi vi er lært opp til å tenke slik fra barnsben av, det blir man ikke i andre land.

Vi skal ikke lengre enn til østeuropeiske land for å finne holdningene til farfaren din, og det i 2018 og ikke i 1700. 

Østeuropeiske land kaller det for moralsk imperialisme når Tyskland og USA prøver tvinge de til å bli multikulturelle. Men de nekter, så de har nå bygd murer og piggtrådgjerder langs grensene sine med påstanden om at det er for å verne om deres kultur og folkeslag

Endret av WubWub
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk på 70+ år i dag levde ikke på 1700-tallet. Man virker faktisk som et lite barn når man kommer med slike utsagn «vi lever ikke på 1700-tallet». 

Min samboer er for øvrig asiatisk og muslim, men det er klart at det finnes eldre som synes dette er «skremmende» fordi de har «sett og hørt og lest» om ting i media og tror at «alle er like og slemme». Ja, så da er alle folk over 70 fordømmende og trangsynte... :roll:

Anonymkode: e5196...b63

Ja, jeg dro tallet litt for langt ned. Kunne vel heller ha sagt 50-tallet da. Overdrivelse.. Men jeg bare skjønner ikke poenget hans. Hud er hud, det definerer jo ikke deg som person! 

Ja, ikke sant. Men hvorfor tror mange eldre da at alle muslimer er sånn og sånn? Farfaren min kjenner jo ingen muslimer, han har jo bare dannet seg et bilde av noen terrorister og mener at alle muslimer synes det er greit å bo

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så han kan få ha de meningene han vil, men det er "dumt"? Dette blir vel å moralisere over hva andre mener og har rett til å mene...?

Ja, det er dumt. Hvertfall når han ikke kan argumentere for seg og kun klarer å si at forskjellige raser ikke skal blandes. Hva i all verden er det slags argumentasjon? Når jeg spør han hva i all verden han mener med det, så sier han bare det samme om og om igjen. Det jeg sier går inn det ene øret og ut det andre. Jeg skjønner selvsagt hvilken retning du vil fram til, men jeg bare prøver å fatte. Vi lever i 2018, hud er jo hud?! Hvis jeg vil adoptere et barn som er mørk i huden, så skal ikke barnet mitt få forelske seg med en hvit person. Det er jo det han mener.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg dro tallet litt for langt ned. Kunne vel heller ha sagt 50-tallet da. Overdrivelse.. Men jeg bare skjønner ikke poenget hans. Hud er hud, det definerer jo ikke deg som person! 

Ja, ikke sant. Men hvorfor tror mange eldre da at alle muslimer er sånn og sånn? Farfaren min kjenner jo ingen muslimer, han har jo bare dannet seg et bilde av noen terrorister og mener at alle muslimer synes det er greit å bo

Ja, det er dumt. Hvertfall når han ikke kan argumentere for seg og kun klarer å si at forskjellige raser ikke skal blandes. Hva i all verden er det slags argumentasjon? Når jeg spør han hva i all verden han mener med det, så sier han bare det samme om og om igjen. Det jeg sier går inn det ene øret og ut det andre. Jeg skjønner selvsagt hvilken retning du vil fram til, men jeg bare prøver å fatte. Vi lever i 2018, hud er jo hud?! Hvis jeg vil adoptere et barn som er mørk i huden, så skal ikke barnet mitt få forelske seg med en hvit person. Det er jo det han mener.

Skulle stå "å utføre selvmordsbomber ol"

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og....? Jeg skrev ikke at det ikke finnes eldre homofile, jeg skrev at det er langt færre åpne eldre homofile enn yngre.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt er det dumt å mene at mennesker med en hudfarge er bedre enn mennesker med en annen, har ikke historien lært deg noen ting?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det som er dumt er at ikke du respekterer andres mening. Om han og andre ikke syns noe om å blande raser, hvorfor skal da dette være "dumt"? Da kan jo like godt de si at det du mener er like dumt?

Det er mangel på respekt av andres meninger som fører til eskalering av konflikter.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og....? Jeg skrev ikke at det ikke finnes eldre homofile, jeg skrev at det er langt færre åpne eldre homofile enn yngre.

Selvsagt er det dumt å mene at mennesker med en hudfarge er bedre enn mennesker med en annen, har ikke historien lært deg noen ting?

Når har vel ikke jeg sagt noe om den ene rasen er bedre enn en annen? Jeg snakket utelukkende om at om noen ikke har lyst å blande raser, må de vel få lov å ha denne oppfatningen i fred?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...