AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #1 Skrevet 7. mars 2018 Hei. Skal snart starte å jobbe. Dette blir første gangen jeg jobber. Jeg har litt forskjellige ting jeg sliter med, ingen diagnose, som har gjort at det har vært vanskleig å skaffe meg jobb. Har kommet under et tiltak på nav, for ungdom mellom 18-25, for å hjelpe folk ut i ordentlig jobb. På denne jobben vil jeg tjene penger, men ikke så mye. Men, jeg er veldig usikker på å jobbe. Jeg er veldig redd rundt mennesker og på dette tidspunkt er jeg veldig deprimert. Bruker medisiner altså. Mman kan kun ha 3 egenmeldinger, thats it. Vet ikke om jeg kommer til å klare å jobbe. Men kan jeg få aap en periode? Jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å forsørge meg selv hvis jeg ikke klarer å jobbe, da har jeg jo ingen penger og havner på gata liksom? Får jeg sosialhjelps penger om jeg ikke klarer å jobbe, og må leve på 3000 kroner i måneden ? Jeg har ikke mye nettverk. Så jeg har ingen til å hjelpe meg, ikke kontakt med familie. Men jeg er ganske ung, så jeg har ikke jobbet før, uten jobberfaring og det er flere ting jeg lurer på, så jeg spør her. Anonymkode: f334c...384
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #2 Skrevet 7. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hei. Skal snart starte å jobbe. Dette blir første gangen jeg jobber. Jeg har litt forskjellige ting jeg sliter med, ingen diagnose, som har gjort at det har vært vanskleig å skaffe meg jobb. Har kommet under et tiltak på nav, for ungdom mellom 18-25, for å hjelpe folk ut i ordentlig jobb. På denne jobben vil jeg tjene penger, men ikke så mye. Men, jeg er veldig usikker på å jobbe. Jeg er veldig redd rundt mennesker og på dette tidspunkt er jeg veldig deprimert. Bruker medisiner altså. Mman kan kun ha 3 egenmeldinger, thats it. Vet ikke om jeg kommer til å klare å jobbe. Men kan jeg få aap en periode? Jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å forsørge meg selv hvis jeg ikke klarer å jobbe, da har jeg jo ingen penger og havner på gata liksom? Får jeg sosialhjelps penger om jeg ikke klarer å jobbe, og må leve på 3000 kroner i måneden ? Jeg har ikke mye nettverk. Så jeg har ingen til å hjelpe meg, ikke kontakt med familie. Men jeg er ganske ung, så jeg har ikke jobbet før, uten jobberfaring og det er flere ting jeg lurer på, så jeg spør her. Anonymkode: f334c...384 Jeg får sosialhjelp nå. Sosialøkonomiske hjelps penger. Anonymkode: f334c...384
Ichiko Skrevet 7. mars 2018 #3 Skrevet 7. mars 2018 TS - Bestill dobbeltime hos legen din, og så tar du en ordentlig prat om dette med henne/ham. Be om en rådgivningssamtale på NAV og ta den samme praten der. Du kan gjerne ta den NAV-timen før du snakker med legen. Så tar du det derfra. 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #4 Skrevet 7. mars 2018 33 minutter siden, Ichiko skrev: TS - Bestill dobbeltime hos legen din, og så tar du en ordentlig prat om dette med henne/ham. Be om en rådgivningssamtale på NAV og ta den samme praten der. Du kan gjerne ta den NAV-timen før du snakker med legen. Så tar du det derfra. kan jeg eller kan jeg ikke få aap? Anonymkode: f334c...384
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #5 Skrevet 7. mars 2018 Snakk med fastlegen din så kan du få henvising til psykolog. God bedring! Anonymkode: 6b6a0...13c 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #6 Skrevet 7. mars 2018 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Snakk med fastlegen din så kan du få henvising til psykolog. God bedring! Anonymkode: 6b6a0...13c jeg vil ikke gå til en psykolog, gjort det før. Anonymkode: f334c...384
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #7 Skrevet 7. mars 2018 https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/arbeidsavklaringspenger-aap#chapter-1 Anonymkode: 45671...b9a
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #8 Skrevet 7. mars 2018 Gir dem deg medisiner uten diagnose?? Men nei, for å få aap må din arbeidsevne være redusert med minst 50% grunnet sykdom. Om du får aap, så vil dette være 66% av inntektsgrunnlaget ditt det siste året, eller de tre siste årene i snitt. For å få aap må du også følge aktivitetsplan, som kan inneholde behandling som psykolog, dropper du dette mister du retten. Anonymkode: 2bca8...540 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #9 Skrevet 8. mars 2018 Det er ikke lett, men det er utrolig viktig at du prøver å ta kontroll over situasjonen din. Det virker som du er veldig uerfaren, og har dårlig selvtillit med tanke på jobb. Du har også problemer med psyken din. Det er viktig å ikke få panikk det finnes absolutt hjelp å få. For det første burde du få deg en god fastlege. Det er helt avgjørende å få god oppfølgning er en fastlege du føler du kan snakke med. Har du ikke en god lege så bytt lege. Det finnes muligheter til å finne en god leger om man søker på nettet. Når det gjelder NAV er det lett å bli sittende fast i systemet, og spesielt når man er ung. Du har ikke bygget deg opp trygghet i arbeidslivet, og skal man ta for seg det du skriver i HI virker det som du kan kan jobbe hvor som helst. Derfor burde du få et møte med NAV der du får en bedre oppfølging. Altså sliter du med sosialesettinger, og har det vanskelig rundt andre mennesker så burde du tilpasse arbeidet etter det. Det som kan være tungt, og vanskelig er at du egentlig må jobbe på flere plan. Du må få den riktige behandlingen/utredning i helsevesenet samtidig som du prøver å finne en jobb du kan trives i, og mestre. Det er overhodet ikke umulig å få tilpasset jobb, hvert fall mens du er under tiltak. Og har du depresjon, sosialangst finnes det veldig mye god behandling, og terapi på området. Selv om dette kan tid må du prøve å søke hjelp der du kan. Det starter hos fastlegen, og et godt samarbeid med NAV der de ser at du prøver, og gjør en innsats for å bli selvstendig. Det er tøft å begynne i arbeidslivet, og spesielt tøft er det for mennesker som sliter med ekstra ting. Det du må tenke på at det finnes håp, og muligheter for deg. Hvis du tror du sliter så mye at du trenger en diagnose så burde du snakke med legen din om en ordentlig utredning. For skal du gå på aap gjør det søknaden lettere, men det er ikke alle som er på aap som har en diagnose. For et tiltak man kan ha på aap er å finne ut hva som er galt, altså få en utredning som sagt. Anonymkode: e0710...0e7 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #10 Skrevet 8. mars 2018 Jeg fikk AAP, men ingen utredning av sykdom eller diagnose. Jeg hadde en utrolig grei lege, og en terapeut jeg hadde gått til et par år. Det var legens råd med AAP, da han mente jeg var dårlig og kunne motta det mens jeg gikk i behandling. På henvisning til terapeut og papirer til nav har det bare stått PTSD, og søknaden har inneholdt følgesbrev fra lege og terapeut, men ikke særlig utbroderende. Det stod vel noen få setninger om hvordan jeg var i behandling - voldtekt og overgrep gjennom hele barndommen av flere omsorgspersoner. PTSD dekket liksom det greit... Ellers må du ha en slags plan ved siden av. Min var kun behandling, men da jeg hadde vært på AAP et års tid fikk jeg ny saksbehandler som var veldig veldig grei og fikk meg inn på studie! Det har vært forholdsvis smooth sailing derfra. Jeg har ei venninne som ikke fungerte i arbeidslivet, angst og depresjon, medisin. Hun mottar nå AAP :-) du er nødt til å ha en god lege som nevnt over her og være åpen om utfordringene dine. At du går i behandling tror jeg du er nødt til for din egen del, enten det er krav fra nav eller ikke - noe jeg forresten tror det er. AAP skal være midlertidig, mens man planlegger å komme seg i arbeid eller studie igjen. Om du er så dårlig at du står utenfor arbeidslivet pga psykisk helse tror jeg et krav er behandling, slik at målet er bedring av helse for å kunne komme deg ut i jobb igjen. Anonymkode: cb9c1...475
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #11 Skrevet 8. mars 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk AAP, men ingen utredning av sykdom eller diagnose. Jeg hadde en utrolig grei lege, og en terapeut jeg hadde gått til et par år. Det var legens råd med AAP, da han mente jeg var dårlig og kunne motta det mens jeg gikk i behandling. På henvisning til terapeut og papirer til nav har det bare stått PTSD, og søknaden har inneholdt følgesbrev fra lege og terapeut, men ikke særlig utbroderende. Det stod vel noen få setninger om hvordan jeg var i behandling - voldtekt og overgrep gjennom hele barndommen av flere omsorgspersoner. PTSD dekket liksom det greit... Ellers må du ha en slags plan ved siden av. Min var kun behandling, men da jeg hadde vært på AAP et års tid fikk jeg ny saksbehandler som var veldig veldig grei og fikk meg inn på studie! Det har vært forholdsvis smooth sailing derfra. Jeg har ei venninne som ikke fungerte i arbeidslivet, angst og depresjon, medisin. Hun mottar nå AAP :-) du er nødt til å ha en god lege som nevnt over her og være åpen om utfordringene dine. At du går i behandling tror jeg du er nødt til for din egen del, enten det er krav fra nav eller ikke - noe jeg forresten tror det er. AAP skal være midlertidig, mens man planlegger å komme seg i arbeid eller studie igjen. Om du er så dårlig at du står utenfor arbeidslivet pga psykisk helse tror jeg et krav er behandling, slik at målet er bedring av helse for å kunne komme deg ut i jobb igjen. Anonymkode: cb9c1...475 Har vært i behandling to ganger allerede, men alle sier det samme at de forstår ikke hvorfor jeg kommer ditt. Kommer til kun utredningsfasen, og de finner ikke noe feil på meg, da kommer jeg derfor ikke ti behandlingsdelen. Dette er dps. Hvordan kan de altså finne ut av hva som er galt med meg når jeg ikke vet det selv? Siden ingen vet svar på dette blir det aldri til noe. Det vriker ikke som jeg er deprimert mener de, eller som at jeg har angst. Jeg er bare paranoid, føler at folk ser på meg. Så er lei behandlinger, dritt lei- Før jeg gikk på dps ,gikk jeg på bupa mange ganger. Hva slags diagnose skulle de satt på meg? ingenting. Blir veldig redd når jeg ikke vet hva som kommer til å skje nå. Om jeg ikke jobber. Vil ikkeha noe sted å bo eller noe siden dette er noe som kreves. NAV kan ikke gi deg penger for alltid. Anonymkode: f334c...384
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #12 Skrevet 8. mars 2018 Jobbing er bra for deg. Hvis du har lite nettverk og er deprimert. Så skal jeg love deg at det ikke blir bedre av å sitte hjemme. Anonymkode: 93101...e05 3
Elán Skrevet 8. mars 2018 #13 Skrevet 8. mars 2018 Om du kan få AAP, er opp til NAV. De må også ha legeerklæring på at du er for syk til å jobbe. Jeg har nå vært sykemeldt i et år og skal søke AAP, på NAV ville de kreve legeerklæring, og i tillegg skal min psykolog skrive et skriv om min funksjonsevne. Det er slik at når du går på AAP, må du sende inn meldekort, på dette skal du krysse av for om du har vært i avtalt aktivitet (jobb/kurs/møter/behandling...). Jeg får dekket min aktivitet ved behandlingen som jeg går til. Psykolog er til for å hjelpe deg å drøfte hvorfor du er deprimert og hva som skal til for at du skal bli bedre. Du må fortelle om dine symptomer. Det hjelper ikke å bare gå noen ganger. Det vil ta tid å bli bedre. Snakker av erfaring.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #14 Skrevet 8. mars 2018 Signerer dette: 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jobbing er bra for deg. Hvis du har lite nettverk og er deprimert. Så skal jeg love deg at det ikke blir bedre av å sitte hjemme. Anonymkode: 93101...e05 Definitivt! Det høres rett og slett ut som at du ikke har lyst til å jobbe. Anonymkode: ad2af...688
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #15 Skrevet 8. mars 2018 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Signerer dette: Definitivt! Det høres rett og slett ut som at du ikke har lyst til å jobbe. Anonymkode: ad2af...688 For meg høres det faktisk mest ut som TS er redd. Og det kan jeg forstå når hun er uten trygge voksne rundt seg. Da er det lett å bli redd når man ikke vet noe. Anonymkode: 3f2e0...12f
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #16 Skrevet 8. mars 2018 Det er et vilkår for å kvalifisere for AAP at du er i behandling dersom du ikke er i arbeidsrettede tiltak ved nedsatt arbeidsevne. Dessuten har du ikke engang begynt i dette tiltaket som også er et vilkår. Det er de ansvarlige for tiltaket som skal rapportere tilbake til din saksbehandler hvordan funksjonsevnen din er. Nei, du kan ikke velge den ytelsen fra NAV som gir deg størst økonomisk gevinst. Anonymkode: f207f...05c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå