Gå til innhold

Hvordan klarer dere uføre eller unge uføre dere økonomisk ? Og hva med bostøtte etter regelendringene ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Hvordan klarer dere uføre eller unge uføre dere økonomisk ?

Jeg er ung ufør, og selv om jeg er ganske så forsiktig med å bruke penger så blir det sjelden at jeg klarer å spare opp noe mellom hver måned. Leier en leilighet på ett mindre sted som er rimelig i forhold til hva det for eksempel koster i Oslo.
Har bil (en ganske gammel en.)

Er det mange som ikke får bostøtte lenger ? Det ble vel regelendringer der for noen år siden ?

Vanskelig å forstå hvordan jeg skulle fått det til å gå rundt hvis jeg for eksempel hadde bodd i Oslo.

Jeg har ikke søkt om noe bostøtte nå, men regner kanskje ikke med at jeg får det heller da jeg har egenkapital som jeg ønsker å bruke til boligkjøp i fremtiden, men vil jo selvsagt ikke bruke av egenkapitalen nå. Og med regelendringene så hadde det kanskje uansett vært vanskelig å få bostøtte ?

Skjønner nesten ikke hvordan jeg skal klare å få noe boliglån heller, hadde jeg ikke hatt bil så hadde det nok vært enklere.

Anonymkode: 4f123...b8f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke ufør så vet ikke noe om det. 

Men hadde du bodd i Oslo hadde du fått (mer) bostøtte, og det hadde vært mye enklere å klare seg uten bil pga bedre kollektivtilbud. 

Jeg bor i Oslo (sentrumsområde) og klarer meg fint uten bil, selv med flere små barn. Tidligere bodde jeg i Kristiansand. Da måtte jeg virkelig ha bil, følte jeg. Selvsagt er boutgiftene her i Oslo høyere men jeg tjener det nesten inn igjen nå når jeg slipper bilutgiftene.  

Anonymkode: f27f3...aec

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får ikke bostøtte, men har heldigvis arvet leilighet. Jeg sliter uansett, sålangt i år har jeg vært EKSTREMT sparsom (dvs. jeg drikker KUN vann, spiser bare en-to ganger om dagen, har kun vært en gang hos legen (ellers kun hentet medisiner, droppet behandling), latt være å gå til tannlegen, ikke shoppet noenting i det hele tatt, men er avhengig av bil pga helsen) - og jeg sitter igjen med 900-1000 kr i mnd nå, så øker fellesutgiftene eller de kommunale avgiftene her jeg bor så sliter jeg noe jævlig. Har virkelig prøvd å leve for minst mulig.

Anonymkode: 9095e...51a

AnonymBruker
Skrevet

Bor langt ute på landet veldig billig i gammelt hus. Det gjør at jeg klarer spare nok til at jeg om noen år kan kjøpe noe selv. Pengene jeg sparer investerer jeg i aksjer o.l, noe som gjør at jeg sitter igjen med litt

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg får ikke bostøtte, men har heldigvis arvet leilighet. Jeg sliter uansett, sålangt i år har jeg vært EKSTREMT sparsom (dvs. jeg drikker KUN vann, spiser bare en-to ganger om dagen, har kun vært en gang hos legen (ellers kun hentet medisiner, droppet behandling), latt være å gå til tannlegen, ikke shoppet noenting i det hele tatt, men er avhengig av bil pga helsen) - og jeg sitter igjen med 900-1000 kr i mnd nå, så øker fellesutgiftene eller de kommunale avgiftene her jeg bor så sliter jeg noe jævlig. Har virkelig prøvd å leve for minst mulig.

Du har ung ufør, dvs ca 17 000 utbetalt? Hvor går pengene om du ikke har husleie? Om du har skyhøye fellesutgifter lønner det seg kanskje å selge og flytte

Anonymkode: 4ccba...079

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bor langt ute på landet veldig billig i gammelt hus. Det gjør at jeg klarer spare nok til at jeg om noen år kan kjøpe noe selv. Pengene jeg sparer investerer jeg i aksjer o.l, noe som gjør at jeg sitter igjen med litt

Du har ung ufør, dvs ca 17 000 utbetalt? Hvor går pengene om du ikke har husleie? Om du har skyhøye fellesutgifter lønner det seg kanskje å selge og flytte

Anonymkode: 4ccba...079

Jeg har 16000 utbetalt. Kommunale avgifter var på 3742 kr og fellesutgifter er 1622 kr nå (men kommer til å øke med 400 kr mnd ca). Bilen koster jo litt da.. Autopass, årsavgift, forsikring, bensin (ikke at det har vært noe særlig bensin nå siden jeg er så dårlig da), EU-kontroll, service. Videre har jeg jo innboforsikring, reiseforsikring, personforsikring og slike ting. Ellers er det en del helseutgifter, varierer fra 1500-15000 kr imnd.

Og skyt meg gjerne, jeg vet at det blir et helvete, men jeg har en hund (den fikk jeg før jeg ble ufør og nei jeg gidder ingen diskusjon om at jeg skal avlive hunden som koster meg mindre enn 1000 kr utenom en mnd i året (årlig helsesjekk)).

Skrevet

16 000 i måneden? Det er jo helt umulig!

Siste uken har jeg jo brukt iallefall 8000 på reising. Denne uken blir litt billigere, men jeg må jo ete. Bare polferdene mine koster jo fort et par tusen i uken. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, abrasiveRefraction skrev:

16 000 i måneden? Det er jo helt umulig!

Siste uken har jeg jo brukt iallefall 8000 på reising. Denne uken blir litt billigere, men jeg må jo ete. Bare polferdene mine koster jo fort et par tusen i uken. 

Hadde jeg ikke hatt helseutgiftene jeg har, hadde det ikke vært noe stress... Eller hvis jeg skulle leid bolig eller spart opp EK selvfølgelig, og når ting går til helvete, men ellers ikke..?

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg ikke hatt helseutgiftene jeg har, hadde det ikke vært noe stress... Eller hvis jeg skulle leid bolig eller spart opp EK selvfølgelig, og når ting går til helvete, men ellers ikke..?

Men hvorfor ikke baer jobbe? Hvis en enfotet dude med lungekreft kan løpe halveis over amerika er jeg sikker på at du kan jobbe i offentlig forvaltning... Deres jobber er jo dritenkle. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde 12 000 i mnd i veldig lang tid, leide for 6500,- alt inkludert og hadde bil. Fikk det til å gå rundt da, så du med 16 000 har det vel ikke så ille? Og du har egenkapital!

Anonymkode: 4732e...c93

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Men hvorfor ikke baer jobbe? Hvis en enfotet dude med lungekreft kan løpe halveis over amerika er jeg sikker på at du kan jobbe i offentlig forvaltning... Deres jobber er jo dritenkle. 

Fordi jeg er syk og ikke KAN jobbe. Det er konseptet med å være ufør.

• Liker 8
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg er syk og ikke KAN jobbe. Det er konseptet med å være ufør.

Han var jo syk han også. Han hadde dødelig lungekreft og hadde mistet ene foten sin. 

Likevell løp han halveis over amerika før han dauet.

De er ekstremt få som ikke kan klare en sånn tullejobb som å jobbe på et kontor i en kommunal virksomhet.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, abrasiveRefraction skrev:

Han var jo syk han også. Han hadde dødelig lungekreft og hadde mistet ene foten sin. 

Likevell løp han halveis over amerika før han dauet.

De er ekstremt få som ikke kan klare en sånn tullejobb som å jobbe på et kontor i en kommunal virksomhet.

Da må han ha vært friskere enn meg......... og de fleste andre som har lungekreft for den slags skyld

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får det fint til å gå rundt med 12000+2000 i bostøtte utbetalt i måneden. Sparer gjennomsnittlig 1500kr måneden. 6000 i husleie, 74kr innboforsikring, 100kr mobil, 200kr fadderbarn, 100kr kontaktlinser, 3000 mat og husholdning, 3000 til alt annet inkludert klær, sko, kosmetikk, litt underholdning, lege og medisiner. For syk til bil/kollektiv så ingen utgifter der.

Anonymkode: b507b...289

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får det fint til å gå rundt med 12000+2000 i bostøtte utbetalt i måneden. Sparer gjennomsnittlig 1500kr måneden. 6000 i husleie, 74kr innboforsikring, 100kr mobil, 200kr fadderbarn, 100kr kontaktlinser, 3000 mat og husholdning, 3000 til alt annet inkludert klær, sko, kosmetikk, litt underholdning, lege og medisiner. For syk til bil/kollektiv så ingen utgifter der.

Jeg trodde ikke man hadde rett på bostøtte når man hadde ufør jeg?

Anonymkode: d5101...3bb

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Du vet ikke hva du snakker om, er vel bare her for å provosere.

Anonymkode: 670ae...0e1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du vet ikke hva du snakker om, er vel bare her for å provosere.

Har rapportert han.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer Ann på hvor høy uføre er.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her https://www.husbanken.no/bostotte/beregning-av-bostotte/ står det at ung uføre har gunstigere beregninger av bostøtte. Jeg kan ikke fryktelig mye om det, men jeg trodde bostøtte handlet om utbetalt inntekt vs. bokostnader. 

AnonymBruker
Skrevet

Noen av oss har jo bra trygd, da. Og mulig en liten bijobb, så da blir det jo bra sluttsum.

Anonymkode: 6144c...19a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...