AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #1 Skrevet 7. mars 2018 Vi bor langt fra hverandre og jeg er skikkelig bekymret. Han er sykt sta og nekter å ta røntgen. Han virker bare kåt og sender meg meldinger typ "kom nå", "kåt på deg" , "vil kose" osv osv. Burde jeg holde sexpratet hostage til han drar og får det undersøkt? Han sier det er null stress men tenk om det gror feil :(:(:(:( Anonymkode: 9e3f3...60d
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #3 Skrevet 7. mars 2018 Herregud be han om å vokse opp å dra til legen. En tommel som gror feil kan potensielt lage store problemer senere med tanke på egenskapene en tommel har. Anonymkode: bf550...ed4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #4 Skrevet 7. mars 2018 Jeg gadd ikke dra til legen da heg knekte langefingeren. Bare kjente om den var på plass og tapet den i annen finger og gikk videre med livet. Det er sjelden man gjør noe med brukne fingre Anonymkode: 60ac9...75f 3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #5 Skrevet 7. mars 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud be han om å vokse opp å dra til legen. En tommel som gror feil kan potensielt lage store problemer senere med tanke på egenskapene en tommel har. Anonymkode: bf550...ed4 Man opererer ikke fingre med mindre det er SKIKKELIG ille. Det skal myyyyye til for at det gror feil. Behandlingen ved brukne fingre er som oftest ingen behandling. Anonymkode: 60ac9...75f 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #6 Skrevet 7. mars 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud be han om å vokse opp å dra til legen. En tommel som gror feil kan potensielt lage store problemer senere med tanke på egenskapene en tommel har. Anonymkode: bf550...ed4 Han bruker vel tommelen når han sender pulemeldinger? Anonymkode: 7f64c...030
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #7 Skrevet 7. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Han bruker vel tommelen når han sender pulemeldinger? Anonymkode: 7f64c...030 Ja for mennesker med kun en arm sender ikke pulemeldinger Anonymkode: 4d6d8...efe 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #8 Skrevet 7. mars 2018 Er det frk. Høyre han har brukket? Blir lite med kos da...hvis han ikke er venstrehendt😂 Anonymkode: c8ff8...60d 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #9 Skrevet 7. mars 2018 Hvordan vet han at den er brukket hvis han ikke har vært til legen da? Skryter det vel på seg tenker jeg, er vel en forstuet tommel. Anonymkode: 5bd9e...a6c 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #10 Skrevet 7. mars 2018 Han kan ikke vite at tommelen er brukket uten å ta røntgen, med mindre den står i helt feil vinkel. Dersom den «bare» er fryktelig hoven, misfarget og vond, bruker man den som vanlig til smertepunkt, og tar vanlig smertestillende om natta. Er det ikke bedring etter en uke, går man til fastlegen med skaden. Man kan eventuelt investere i en støttebandasje for tommel, f.eks. denne: https://www.apotek1.no/produkter/futuro-deluxe-tommel-sort-s-m-1stk-810109p Anonymkode: 86a81...e48
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #11 Skrevet 7. mars 2018 Men tommelen er den ene fingeren man evt opererer normalyt sett om det står ille til fordi den har så utrolig viktig funksjon! Å gi en god gipsbehandling er superviktig ved tommelbrudd. Små brudd kan gi avrivninger i viktige leddbånd også og skal behandles. Anonymkode: ee482...451 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #12 Skrevet 7. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Man opererer ikke fingre med mindre det er SKIKKELIG ille. Det skal myyyyye til for at det gror feil. Behandlingen ved brukne fingre er som oftest ingen behandling. Anonymkode: 60ac9...75f Min lillefinger ble knekt opp tre ganger og operert to. Gikk med gips i ett år til sammen. Den er fortsatt skeiv og ubrukelig. Anonymkode: e5a07...503
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #13 Skrevet 7. mars 2018 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men tommelen er den ene fingeren man evt opererer normalyt sett om det står ille til fordi den har så utrolig viktig funksjon! Å gi en god gipsbehandling er superviktig ved tommelbrudd. Små brudd kan gi avrivninger i viktige leddbånd også og skal behandles. Anonymkode: ee482...451 Så lenge det ikke er åpenbart at det er noe mer galt enn en kraftig forstuing, gjøres ingenting med tommel før etter en uke. Det er også viktig å få igang igjen mobiliteten i tommel raskt, så selv ved alvorlige skader unngår man så langt det lar seg gjøre gips mer enn i tre uker. Anonymkode: 86a81...e48
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #14 Skrevet 7. mars 2018 Fra Legevakthåndboken: http://www.lvh.no/skader/ekstremitetsskader/symptomdiagnoser/tommelskade Anonymkode: 86a81...e48
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #15 Skrevet 8. mars 2018 Herregud, ta nå ansvar og reis til fyren så han får pult! Anonymkode: 1e4cb...422 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #16 Skrevet 8. mars 2018 Vel, be han i hvert fall gjøre noe med det selv så han ikke risikerer å få en ubrukelig finger for resten av livet. Av egen erfaring er det verdt en liten undersøkelse😅 Anonymkode: 23822...bda
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #17 Skrevet 8. mars 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Herregud, ta nå ansvar og reis til fyren så han får pult! Anonymkode: 1e4cb...422 Kan ikke reise til han før over påske. Det er så lang vei Anonymkode: 9e3f3...60d
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #18 Skrevet 8. mars 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Vel, be han i hvert fall gjøre noe med det selv så han ikke risikerer å få en ubrukelig finger for resten av livet. Av egen erfaring er det verdt en liten undersøkelse😅 Anonymkode: 23822...bda Han dro til lege i natt. Det var brudd. Men han sa at jeg måtte slutte å gnåle om det og la han kjenne sin egen kropp best Anonymkode: 9e3f3...60d
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #19 Skrevet 8. mars 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Han dro til lege i natt. Det var brudd. Men han sa at jeg måtte slutte å gnåle om det og la han kjenne sin egen kropp best Anonymkode: 9e3f3...60d Mannfolk Anonymkode: 23822...bda
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå