Gå til innhold

Veldig enkelt å få jobb i Norge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

10 x jobb:fnise:

Anonymkode: fd2ac...2eb

Og så mange jobber kunne jeg glatt hatt om jeg hadde hatt tid.

Anonymkode: eed6b...780

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og så mange jobber kunne jeg glatt hatt om jeg hadde hatt tid.

:fnise:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har to jobber og jobber 150% for tiden og har flere steder jeg kunne jobbet om døgnet hadde hatt flere timer. Den ene jobben innen noe jeg har utdanning for og den andre innen noe helt annet som jeg ikke hadde noen erfaring med før jeg søkte og fikk jobb med det samme.

Ei venninne fikk 3 jobber sammen dag. Hun jobber mest på to av dem og jobber over 100%. Hun har kun fullført studiespesialisering på vdg og med såpass dårlige karakterer at hun ikke kom inn på studie og null jobberfaring før hun søkte jobbene.

Hva jobber hun venninnen din med da?

Anonymkode: c9761...722

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva jobber hun venninnen din med da?

Anonymkode: c9761...722

Ringevikar i helsevesenet og barnehage.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje nettopp det som er forskjellen på de av oss som ikke har problem med å få jobb og de som har det?

Altså, jeg og kunne gjerne jobbet masse og er glad i å jobbe, men man trenger jo ikke å få slengt jobbene etter seg uansett.

Anonymkode: a0729...7c5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne også fått ny jobb på dagen.  Kanskje ikke innenfor mitt fagfelt, eller 100% med en gang, men nok til å leve. Eksempler er som assistent i bofellesskap, skole, barnehage, sykehjem eller deltidsansatt i butikk.  Mange lager har også jobb for ufaglærte. Konditori, baker, bartender, bensinstasjon, kantine. Gjennom manpower eller PVS kan man få jobbe ganske mye. Man må bare være villige til å ta de jobbene de har.

Anonymkode: e26f4...c62

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på hvordan du ser på det. 

Dersom du er villig til å ta hva som helst, så kan du nok få en jobb ganske fort. Men i den moderne verden, så kan det straffe seg å ta hva som helst - spesielt om du skal fokusere på en karriere. Det er forventet at jo lenger du jobber, des mer effektiv blir du, og mer ansvar får du. Dersom du plutselig skulle "nedgradere" deg selv til en begynnerstilling, langt under dit kompetanseområde, så kan dette se dårlig ut for potensielle arbeidsgivere. Hvorfor skulle du ta en slik stilling, vil de fleste tenke. 

Dersom du har gode resultater å vise til, og gode referanser, så kan du nok sikkert få ny jobb ganske fort. Unntaket er når det er en finansiell krise.

Nå er det lenge siden jeg har sett på luksusfellen, men det kommer altså helt an på hva deltakerne har drevet på med før. Kan de få jobb fort? Ja. Burde de ta hvilken som helst jobb? Det kommer an på bakgrunnen deres. Er de karrieremennesker som er i knipe, så kan det være skadelig på lang sikt å nedgradere seg selv. 

Anonymkode: d6a75...c67

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, jeg og kunne gjerne jobbet masse og er glad i å jobbe, men man trenger jo ikke å få slengt jobbene etter seg uansett.

Anonymkode: a0729...7c5

Mitt poeng var at jeg uten problemer kunne fått jobb 10 ulike steder om jeg hadde hatt tid og alle jeg vet om som tar hvilken som helst jobb har null problem med å få jobbe så mye de orker.

AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at de på Luksusfellen får seg enklere jobb er fordi bedriftene får god PR for å ansette noen som trenger det. At du får hjelp fra Luksusfellen er vel også en brukbar garanti for at du er motivert til å jobbe, for ekspertene gidder ikke hjelpe deg hvis du ikke gjør litt. I gårsdagens episode fikk jo en fysiker jobb på Rema 1000, og det er vel ikke akkurat noe å skryte av. Hun måtte ta en jobb hun er ekstremt overkvalifisert til, og det er det ikke mange andre enn utlendinger som må finne seg i

Anonymkode: 447eb...be9

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer helt an på hvordan du ser på det. 

Dersom du er villig til å ta hva som helst, så kan du nok få en jobb ganske fort. Men i den moderne verden, så kan det straffe seg å ta hva som helst - spesielt om du skal fokusere på en karriere. Det er forventet at jo lenger du jobber, des mer effektiv blir du, og mer ansvar får du. Dersom du plutselig skulle "nedgradere" deg selv til en begynnerstilling, langt under dit kompetanseområde, så kan dette se dårlig ut for potensielle arbeidsgivere. Hvorfor skulle du ta en slik stilling, vil de fleste tenke. 

Dersom du har gode resultater å vise til, og gode referanser, så kan du nok sikkert få ny jobb ganske fort. Unntaket er når det er en finansiell krise.

Nå er det lenge siden jeg har sett på luksusfellen, men det kommer altså helt an på hva deltakerne har drevet på med før. Kan de få jobb fort? Ja. Burde de ta hvilken som helst jobb? Det kommer an på bakgrunnen deres. Er de karrieremennesker som er i knipe, så kan det være skadelig på lang sikt å nedgradere seg selv. 

Anonymkode: d6a75...c67

Det er en sannhet med modifikasjoner. Det er faktisk de færreste som gjør en toppkarriere der man klatrer fra "gulvet" til et høyt direktørnivå. De fleste forblir medarbeidere eller i beste fall en mellomlederstilling. Det er kun disse få som ikke tjener på å ta noe annet in periode der de søker jobber som er mer relevant. For de fleste er det ikke bedre med et hull i CV'en bare fordi man er redd for å nedgradere seg selv. 

Er kandidatene reelle karrieremennesker, så vil de aldri havne i den knipen - da har de tjent så godt og har generelt så god kontroll i livet at det å være med i luksusfellen egentlig er en selvmotsigelse - De aller beste karriermenneskene havner sjelden der. De vil heller aldri ha problem med å lande neste karrierejobb siden man som regel blir headhuntet før man slutter på nåværende arbeidssted. 

Anonymkode: ba7ff...de1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt poeng var at jeg uten problemer kunne fått jobb 10 ulike steder om jeg hadde hatt tid og alle jeg vet om som tar hvilken som helst jobb har null problem med å få jobbe så mye de orker.

Siden det i skrivende stund er 20530 jobber ledige på Finn.no og vi har 135000 arbeidsledige, hvor finner en da de resterende 114470 jobbene...?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Dere som får jobber kastet etter dere, hvordan jobber er det?

Anonymkode: 689f1...39a

Enten er det innenfor et etterspurt fagfelt. Eller så er det tilfeldigheter og de var heldige den eller de gangene de søkte jobb. De har kanskje en god CV

Ellers er det slik at dersom du tar to mennesker uten utdanning og med lite erfaring, så vil den personen som er mest likandes og penere bli valgt. Forskning viser at man helst ansetter de som er penere. Man vet også at mennesker som er utadvendte og trygge får lettere kontakt med arbeidsgiver og får jobb

Så har vi en gruppe mennesker som kanskje er veldig sjenerte grunnet traumer, mobbing eller mangel på sosialt nettverk. De er kanskje ikke penge, noen er kanskje det som mange ville sett på som stygge. De har ikke karisma og arbeidsgievr oppfatter dem kanskje som rare. Disse vil alltid slite med å få seg jobb så lenge vi har en liten andel arbeidsledighet. Disse menneskene er bare uønsket hos de fleste, de blir gjerne valgt bort som kollegaer, venner og kjærester

Når man er omtrentlig ormal og lever et normalt liv, så vil man ofte ikke oppleve hvordan livene til de som lever på ytterkantene er. De innbiller seg at siden de selv klarte seg abre de jobbet på, så gjelder dette alle. Men det er faktisk slik at mennesker forskjellsbehandler og velger bort, og noen menneskegrupper er de som alltid blir valgt bort, selv når de bruker flere hundre timer på å forbedre seg selv

Anonymkode: f0d6c...cf6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...