AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #1 Skrevet 7. mars 2018 Hvor lenge er det foretrukket å bruke én tampong? Jeg takler ikke å bruke bind da jeg syntes det er så ubehagelig å ekkelt. Hvor lenge burde man bruke én tampong før man skifter den ut? Jeg kan bruke min i 3-4 timer før jeg bytter den ut, og jeg sover med den om natta. Jeg har moderat blødninger. Anonymkode: ef871...bbf
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #2 Skrevet 7. mars 2018 Tror det er helt innafor. Anonymkode: 94db5...ec0 3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #3 Skrevet 7. mars 2018 Ikke mer enn 8 timer. Men ikke så kort tid at man får såre og tørre slimhinner av å bytte for ofte. Anonymkode: a82f7...1dd
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #4 Skrevet 7. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ikke mer enn 8 timer. Men ikke så kort tid at man får såre og tørre slimhinner av å bytte for ofte. Anonymkode: a82f7...1dd Så 8 timer på dagtid er vanlig å bruke en tampong før den skiftes ut? Hender at jeg bytter litt ofte om jeg ser det er blod på tråden... Anonymkode: ef871...bbf
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #5 Skrevet 7. mars 2018 Man bytter ved behov, og max. 8 timer. Anonymkode: c291a...447 3
ablaze Skrevet 7. mars 2018 #6 Skrevet 7. mars 2018 Jeg synes det er ubehagelig å ta ut dersom den ikke er "full", så jeg sikter mot 6-8 timer avhengig av mengde. 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #7 Skrevet 7. mars 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så 8 timer på dagtid er vanlig å bruke en tampong før den skiftes ut? Hender at jeg bytter litt ofte om jeg ser det er blod på tråden... Anonymkode: ef871...bbf Om det er det som er vanlig veit jeg ikke. Veit bare at man ikke bør bruke en tampong mer enn 8 timer. Anonymkode: a82f7...1dd 1
Tibbie Skrevet 7. mars 2018 #8 Skrevet 7. mars 2018 Det står i pakningsvedlegget at man ikke bør overskride så, så lenge. Husker ikke hva det var, men det kan kanskje stemme at det er åtte timer, ja. Det er i hvert fall ikke mer! Jeg skifter ved nødvendighet, og om natten/på slutten av perioden kan det være godt over åtte timer. Vet at mange fraråder det pga. "tampongsyken" (vet ikke hva det egentlig heter).
Occulta Skrevet 7. mars 2018 #9 Skrevet 7. mars 2018 Om jeg putter i en tampong så har jeg viet meg til å gå med den i 8 timer da jeg blør såpass lite at det er et helvete å knirke den ut før den er passe full
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #10 Skrevet 7. mars 2018 48 minutter siden, Occulta skrev: Om jeg putter i en tampong så har jeg viet meg til å gå med den i 8 timer da jeg blør såpass lite at det er et helvete å knirke den ut før den er passe full Da bør du bytte størelse. Anonymkode: a82f7...1dd 3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #11 Skrevet 7. mars 2018 1 time siden, Tibbie skrev: Det står i pakningsvedlegget at man ikke bør overskride så, så lenge. Husker ikke hva det var, men det kan kanskje stemme at det er åtte timer, ja. Det er i hvert fall ikke mer! Jeg skifter ved nødvendighet, og om natten/på slutten av perioden kan det være godt over åtte timer. Vet at mange fraråder det pga. "tampongsyken" (vet ikke hva det egentlig heter). Tampongsyken er ekstremt sjelden. Har man god hygiene, som å vaske seg litt mellom hvert skift, vaske hendene (og tørke på et RENT håndkle!) før innsetting og passe på at tampongen ikke kommer bort i noe skal det ekstremt mye til å få tampongsyke. Jeg sover glatt 8-9 timer i helgene med tampongen inne. Går gjerne ut med bikkja også før jeg skifter. Det er mye hysteri. Ville vært mer bekymret av en ONS som jeg ikke om fingrene er rene før han "grafser" meg der nede.... Man kommer langt med god hygiene tenker jeg. Anonymkode: c82c7...5e9 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #12 Skrevet 7. mars 2018 3 hours ago, Tibbie said: Det står i pakningsvedlegget at man ikke bør overskride så, så lenge. Husker ikke hva det var, men det kan kanskje stemme at det er åtte timer, ja. Det er i hvert fall ikke mer! Jeg skifter ved nødvendighet, og om natten/på slutten av perioden kan det være godt over åtte timer. Vet at mange fraråder det pga. "tampongsyken" (vet ikke hva det egentlig heter). Det heter Toxic Shock Syndrome (TSS) og er temmelig sjeldent i våre dager. Dette var noe som blomstret opp da man lanserte superabsorberende tamponger på 80-tallet. Man har endret designen nå, slik at tamponger er et mye dårligere vekstmedium for bakterier. Man skal allikevel ikke gå med tampong for lenge uten å bytte, men infeksjonsrisikoen er drastisk redusert. Anonymkode: 8649b...310 1
Occulta Skrevet 8. mars 2018 #13 Skrevet 8. mars 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Da bør du bytte størelse. Anonymkode: a82f7...1dd Jeg bruker kun mini.. den minste.
Englejenta Skrevet 8. mars 2018 #14 Skrevet 8. mars 2018 Googlet meg frem til dette: HVOR OFTE SKAL JEG SKIFTE TAMPONG? Du skal skifte tampong når den er mettet, eller før den har vært inne i skjeden i 8 timer. Styrken på blødningen bestemmer hvor ofte du bør skifte tampong. De første dagene, når blødningen er sterkest, kan det være nødvendig å skifte tampong hver 3.–6. time. Mot slutten av menstruasjonen, når blødningen er lettere, kan du vanligvis bruke en mindre tampong i 6–8 timer. Det finnes en metode du kan bruke for å finne ut om det er på tide å skifte: Bare trekk forsiktig i tampongsnoren. Om tampongen løsner, skifter du den. Om den sitter fast, er det gjerne for tidlig. Du kan fint bruke tampong om natten også. Bare skift tampong før du legger deg, og skift tampong med en gang du våkner om morgenen. HVA SKJER OM JEG SKIFTER TAMPONG FOR OFTE? Enkelte undervurderer o.b.®-tampongenes oppsugingsevne. De er redde for at tampongen skal lekke og skifter den oftere enn nødvendig. Det gjør at tampongen ikke blir helt mettet og derfor ikke glir like lett ut som ellers, noe som kan gi ubehag og gjøre det vanskeligere å sette inn en ny tampong. KAN TAMPONGER GI INFEKSJONER? Det er utført mange studier for å besvare dette spørsmålet. Ut fra resultatene har leger konkludert med at tamponger ikke gir infeksjoner. Tamponger er laget av materialer som ikke gir bakterievekst eller påvirker den naturlige bakteriefloraen i skjeden.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #15 Skrevet 8. mars 2018 Hvor ofte jeg bytter varierer med hvor mye jeg blør. Som regel bytter jeg hver 6. time, men oftere hvis jeg blør mye. Enkelte dager kan det på enkelte tidspunkter være snakk om annenhver time. Når mensen nærmer seg slutten hender det jeg glemmer meg bort og ikke bytter før etter 8 timer. Jeg sover alltid med tampong de første 4-5 nettene, og da blir den jo der i opptil 10 timer. Anonymkode: 0145f...27a
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #16 Skrevet 8. mars 2018 18 timer siden, Tibbie skrev: Det står i pakningsvedlegget at man ikke bør overskride så, så lenge. Husker ikke hva det var, men det kan kanskje stemme at det er åtte timer, ja. Det er i hvert fall ikke mer! Jeg skifter ved nødvendighet, og om natten/på slutten av perioden kan det være godt over åtte timer. Vet at mange fraråder det pga. "tampongsyken" (vet ikke hva det egentlig heter). Det heter " toksisk sjokksyndrom", men alle kaller det tampongsyken og det vet alle hva er. Det er liksom selvforklarende med årsaken i navnet. Toksisk sjokksyndrom kan komme av flere årsaker, men når det er forårsaket av tampong, kaller man det tampongsyken. Anonymkode: 22744...c04
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #17 Skrevet 8. mars 2018 Hvordan vet man når tampongen er full? "bytter når den er full", åssen vet du? Venter du til du kjenner blod i truseinnlegget? Anonymkode: ae93a...e82
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #18 Skrevet 8. mars 2018 9-10 timer, så sover jeg helst med nattbind.. men kan sove med en tampong og Anonymkode: a344e...c24 1
kvinneguide Skrevet 8. mars 2018 #19 Skrevet 8. mars 2018 Pleier du å bruke flere tamponger samtidig?
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #20 Skrevet 8. mars 2018 Jeg bytter hver gang jeg tisser. Sover med tampong om nettene. Anonymkode: 1ae77...a4a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå