AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #1 Skrevet 7. mars 2018 Jeg sa ja til å klippe plenen og "å holde hagen vedlike", mot lavere husleie - det var avtalen (muntlig). Det er flere mål med hage og tar mildt sagt tid å ordne den om sommeren - mye jobb. Men nå ønsker utleieren å endre på avtalen, det vil si å øke prisen på leia (doble den) samt å skriftlig pålegge meg hagearbeid/vedlikehold. For meg er det svært lite attraktivt da jeg har et meget stressende og "innholdsrikt" liv, og nok å gjøre hele tiden, samt er mye syk. Dagene mine er uforutsigbare helsemessig og jeg vil nødig skrive under på noe jeg ikke greier hver uke. Og jeg mener bestemt at stedet ikke er verdt det dobbelte i pris det er utrolig mange feil og mangler her. Den muntlige avtalen var mer diffus og spilte mer på min samvittighet, og gulrota var lavere leie. Så jeg var ganske flink og stod på det jeg greide. Det skal vel bli et møte etter hvert om det her, målet mitt er å enten holde leia på det nivået den er og at jeg fortsetter å bidra, eller at leia øker og at jeg slutter å bidra. Det er i utleiers interesse at jeg fortsetter å leie her. Jeg må åpenbart finne et annet sted å bo dersom kravet for at avtalen forlenges er høyere leie + 6 timer av min fritid hver uke (3+3), og at det ikke er aktuelt med en annen løsning. Det er for meg uaktuelt. Da er det bedre å betale 13 000 i måneden for større plass, ingen hage og en leilighet med alt i orden - mer for pengene. Alt en får for pengene her er i grunnen tak over hodet og mulighet til å lage mat og vaske klær, hva angår helse og sykdom er det kanskje heller uheldig å bo her, noe utleier vet godt og faktisk har påpekt selv i en annen sammenheng, da i en situasjon som kunne komme ham til gode. Samtidig ønsker jeg å leie her litt til, skal jeg bare sitte og jatte med og si "ja" eller "nei", eller, på dette møtet? Regner egentlig med at jeg overhodet ikke har noen rettigheter og kun må forholde meg til om jeg godtar avtalen eller ikke. Dette er attpåtil familie så det er litt innviklet Hvordan stiller man ift en muntlig avtale? Anonymkode: d7211...331
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #2 Skrevet 7. mars 2018 Hvor lenge har du leid der? Utleier kan øke leieprisen i henhold til konsumprisindeksen etter minst 1 år. Han kan ikke øke prisen mer enn dette før etter 3 år, da kan han øke til gjengs leie. Om du har kontrakt på 1 år kan han i teorien nekte å fornye denne dersom du ikke godtar høyere leie. https://www.leieboerforeningen.no/Rettigheter/Annetnyttig/tabid/381/ID/927/Husleiekning-og-konsumprisindeks.aspx Anonymkode: bf1fc...30c 11
_popcorn_ Skrevet 7. mars 2018 #3 Skrevet 7. mars 2018 Det er ikke uten grunn at det advares kraftig mot slike muntlige avtale. Hvilken leiepris står i kontrakten, og er det nevnt noe der om hvilket arbeid du skal utføre? 5
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #4 Skrevet 8. mars 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor lenge har du leid der? Utleier kan øke leieprisen i henhold til konsumprisindeksen etter minst 1 år. Han kan ikke øke prisen mer enn dette før etter 3 år, da kan han øke til gjengs leie. Om du har kontrakt på 1 år kan han i teorien nekte å fornye denne dersom du ikke godtar høyere leie. https://www.leieboerforeningen.no/Rettigheter/Annetnyttig/tabid/381/ID/927/Husleiekning-og-konsumprisindeks.aspx Anonymkode: bf1fc...30c Hva er "gjengs leie"? Kontrakten er ikke årsbestemt, det er veldig vagt. Men hvis man har leid mer enn 3 år så kan han endre til "gjengs leie"? Hva tas hensyn til når den utregnes? Ifølge kalkulatoren skulle leia økt med under 1000 kroner. Men forslaget er å istedet doble leia Anonymkode: d7211...331
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #5 Skrevet 8. mars 2018 12 timer siden, _popcorn_ skrev: Det er ikke uten grunn at det advares kraftig mot slike muntlige avtale. Hvilken leiepris står i kontrakten, og er det nevnt noe der om hvilket arbeid du skal utføre? Nei.. Anonymkode: d7211...331
_popcorn_ Skrevet 8. mars 2018 #6 Skrevet 8. mars 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Nei.. Anonymkode: d7211...331 hvilken leiepris står det i kontrakten din? er det den du betaler nå mens du utfører litt arbeid for dem?
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #7 Skrevet 8. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er "gjengs leie"? Kontrakten er ikke årsbestemt, det er veldig vagt. Men hvis man har leid mer enn 3 år så kan han endre til "gjengs leie"? Hva tas hensyn til når den utregnes? Ifølge kalkulatoren skulle leia økt med under 1000 kroner. Men forslaget er å istedet doble leia Anonymkode: d7211...331 Gjengs leie skal representere det etablerte leienivået på denne type leilighet i området. Dette vil i et stigende leiemarked bety at leier vil måtte akseptere en noe større leieøkning hvert tredje år. Gå inn på finn.no og sjekk eiendommer til leie, med samme standard som leiligheten du leier, like mange rom osv i samme område som du leier i. Er disse dyrere eller billigere enn leiligheten du leier? Hvor lenge har du leid der? Anonymkode: bf1fc...30c
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #8 Skrevet 8. mars 2018 3 minutter siden, _popcorn_ skrev: hvilken leiepris står det i kontrakten din? er det den du betaler nå mens du utfører litt arbeid for dem? Ingen, alt er muntlig. Og det har vært skifte av bo. Anonymkode: d7211...331
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #9 Skrevet 8. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen, alt er muntlig. Og det har vært skifte av bo. Anonymkode: d7211...331 Har du betalt leie på konto? I så fall vil kvitteringene være din dokumentasjon på leiepris. Og ellers følger man standard husleielov, ved fravær av kontrakt. Anonymkode: 03111...8ee 7
_popcorn_ Skrevet 8. mars 2018 #10 Skrevet 8. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ingen, alt er muntlig. Og det har vært skifte av bo. Anonymkode: d7211...331 Så du har ikke kontrakt i det hele tatt? :o Da ville jeg bare gitt dem en skriftlig oppsigelse, og kommet meg bort! 5
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #11 Skrevet 8. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gjengs leie skal representere det etablerte leienivået på denne type leilighet i området. Dette vil i et stigende leiemarked bety at leier vil måtte akseptere en noe større leieøkning hvert tredje år. Gå inn på finn.no og sjekk eiendommer til leie, med samme standard som leiligheten du leier, like mange rom osv i samme område som du leier i. Er disse dyrere eller billigere enn leiligheten du leier? Hvor lenge har du leid der? Anonymkode: bf1fc...30c Javel, jeg så litt nå. Men synes de fleste leiligheter til leie har ok standard, denne har ikke det så vet ikke om det er helt sammenlignbart. Står "nyoppusset", "nyere", "flott" - alt denne ikke er. Det er jordingsfeil, fuktskader (pågående, derfor mugg), for lite strøm inn og dårlige sikringer (støvsuger + stekeovn = sikringen går), null isolering så du fyrer for kråkene, det er under bakken så mørkt, lavt under taket, et museproblem (kommer inn mus), hull i ytterdøra, alt forfaller og er forfallent og gammelt. Badet ser ut som noe fra en skrekkfilm Jeg har tilgode å se én leilighet på finn av samme standard. Hvordan prisetter man noe sånt? Jeg titta på finn, og fant noen i samme området (+-30km), men samtlige er nyoppusset, leie til 13000 kr/mnd. De som bare har ok standard koster 6000. Hvis jeg får beskjed om en leie på 9000 så kan jeg like gjerne flytte, for å bo et sted uten alt dette her. Men midlertidig så ønsker jeg en ordning på at jeg dersom leia økes ikke skal bruke all fritid på forfallent arbeid i hagen i tillegg. Anonymkode: d7211...331
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #12 Skrevet 8. mars 2018 4 minutter siden, _popcorn_ skrev: Så du har ikke kontrakt i det hele tatt? :o Da ville jeg bare gitt dem en skriftlig oppsigelse, og kommet meg bort! Nei. Og målet er jo å finne noe annet, men pga arbeid så er det ikke bare å flytte, og mtp at leien har vært relativt lav så har det vært fristende å bo her og heller sette inn et ønsket beløp på sparekonto hver måned. Anonymkode: d7211...331
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #13 Skrevet 8. mars 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du betalt leie på konto? I så fall vil kvitteringene være din dokumentasjon på leiepris. Og ellers følger man standard husleielov, ved fravær av kontrakt. Anonymkode: 03111...8ee Ja, det er betalt på konto, men den kontoen er avsluttet og eksisterer ikke lenger, så har det siste året betalt til en "mellommann" som har videreført beløpet (det er flere eiere av boet så det vet jeg er på sitt rette) Anonymkode: d7211...331
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #14 Skrevet 8. mars 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gjengs leie skal representere det etablerte leienivået på denne type leilighet i området. Dette vil i et stigende leiemarked bety at leier vil måtte akseptere en noe større leieøkning hvert tredje år. Gå inn på finn.no og sjekk eiendommer til leie, med samme standard som leiligheten du leier, like mange rom osv i samme område som du leier i. Er disse dyrere eller billigere enn leiligheten du leier? Hvor lenge har du leid der? Anonymkode: bf1fc...30c Og har leid her i mange år. 8. Anonymkode: d7211...331
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #15 Skrevet 8. mars 2018 Tilpassing av leien etter første ledd kan tidligst settes i verk seks måneder etter at det er framsatt skriftlig krav om det, Står det. Så det vil si det er minst 6 måneder til siden jeg ikke har fått noe skriftlig enda? Anonymkode: d7211...331
ekkoet Skrevet 8. mars 2018 #16 Skrevet 8. mars 2018 Ja. Du skal ha skriftlig ny leiekostnad 6mnd før den kan tre i kraft, så du har minst 6mnd på deg til å finne deg noe nytt om nødvendig før leien faktisk stiger. Har leien noen gang vært justert siden du flyttet inn? 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #17 Skrevet 8. mars 2018 13 minutter siden, ekkoet skrev: Ja. Du skal ha skriftlig ny leiekostnad 6mnd før den kan tre i kraft, så du har minst 6mnd på deg til å finne deg noe nytt om nødvendig før leien faktisk stiger. Har leien noen gang vært justert siden du flyttet inn? I sommer, da det ble spurt om jeg ville gjøre hagearbeid mot lavere husleie, noe jeg sa ja til. Anonymkode: d7211...331
Frostrose Skrevet 8. mars 2018 #18 Skrevet 8. mars 2018 Så lenge du ikke har kontrakt har du alle fordeler. Det er huseier som står usikret uten kontrakt. Du har veldig mange rettigheter. Jeg var borti en useriøs huseier en gang. Da brukte jeg denne siden flittig. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #19 Skrevet 8. mars 2018 18 minutter siden, Frostrose skrev: Så lenge du ikke har kontrakt har du alle fordeler. Det er huseier som står usikret uten kontrakt. Du har veldig mange rettigheter. Jeg var borti en useriøs huseier en gang. Da brukte jeg denne siden flittig. Ja, det er den siden jeg så på. Anonymkode: d7211...331
Gjest O.G. Skrevet 8. mars 2018 #20 Skrevet 8. mars 2018 Bare le den som sa det der opp i trynet og finn deg noe annet i det stille.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå