weøw Skrevet 7. mars 2018 #1 Skrevet 7. mars 2018 Jeg holder på med en oppgave i pedagogikk og den skal ha fokus på etiske perspektiver/situasjoner i barnehagen.. Jeg trenger derfor litt hjelp fra dere. Har dere noen eksempler på etiske perspektiv/situasjoner fra barnehagen? Eller en slags fortelling? :-) For barn fra 1-3 år
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #2 Skrevet 7. mars 2018 Kan dette være en aktuell situasjon: et barn tar fra et annet barn, en leke? Det å da snakke med barne og forklare at dette ikke var rett, osv.. Anonymkode: 37334...46e
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #3 Skrevet 7. mars 2018 Vel, å lære barna at gutter kan gå i kjole, er det riktig/feil? Der har du en problemstilling Anonymkode: daced...73e 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #4 Skrevet 9. mars 2018 Synet på barn (subjekt/objekt). Altså hvilket syn de ansatte har på barn, som har stor betydning for hvordan barna har det i barnehagen. Blir barna behandlet som subjekter vil de oppleve likeverd, anerkjennende kommunikasjon og få muligheten til å både medvirke og medbestemme. Hvis barna blir behandlet som objekt, ser den ansatte seg selv som mer verdt enn barna og barna kan da oppleve en autoritær ansatt som ikke tar hensyn til barnas behov. Forskjellen mellom disse blir jo pedagogisk tilbud vs. Oppbevaringsplass. Akkurat dette med synet på barn er jo noe som har endret seg mye gjennom tidene og er et veldig spennende tema du kan finne mye litteratur om. Punktene jeg nevnte om det å bli behandlet som subjekt er tatt ut i fra rammeplanen for barnehagen. Både den og barnehageloven kan du bruke som litteratur. Anonymkode: 9fe1b...9ee
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #5 Skrevet 9. mars 2018 Hvilket syn de ansatte har på foreldrene og hvordan dette kan påvirke barnas barnehagehverdag. Eventuelthvilke foreldre og barn er det som får den beste mottagelsen når de kommer? Hvordan virker dette inn på barn og foreldresamarbeid. Hvilke barn er det som får innvirke mest på sin egen hverdag? Anonymkode: d3066...123 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå