Gå til innhold

Hvis dere hadde kjøpt/ bygd nytt hus i dag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som bor i hus,

Hva hadde dere gjort annerledes? Større vaskerom? Ikke-åpen kjøkkenløsning? Flere badrom? Trimrom? Flere? :)

Anonymkode: 0fddf...726

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Åh I wish..... Større garasje som vi hadde fått mer lagringsplass, flyttet litt på vegger så det ble plass til trimrom i kjelleren. Stor kjellerstue så barna har boltreplass my ass..... 

Anonymkode: 4db34...cd4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1. Alle rom skulle hatt innebygd oppbevaring. Frittstående skap er noe herk. Få alt integrert. Fra kjøkken via stue til soverom: skap skal være i veggene eller egne rom.

2. Huset skulle hatt gang kun rett innenfor utgangsdøren. Alle andre rom skulle hatt inngang fra stue/kjøkken. Ganger koster også 60 000 kr/m2 og det er dyr og fullstendig bortkastet plass.

3. Vannbåren gulvvarme. På alle rom. Absolutt alle.

4. Gulv-til-tak vinduer der gulv-til-tak vinduer kan settes inn. Det finnes ikke noe sånt som «for mye» vindusflate.

5. Takterasse. Med en tomtepris på millionen for .3 mål så har en ikke råd til skrått tak. 

Anonymkode: f18ed...4f0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Stort vaskerom i forbindelse med egen bakinngang. Loftstue eller kjellerstue, bad/do i hver etasje. Ene ganske stort. Nok bodplass. Soverom og gjesterom, ikke nødvendig med åpen kjøkken/stueløsning, det kommer litt an på planløsning. Stor nok garderobe i inngangspartiet (skjult!!), isolert, vannbåren varme og varmepumpe👍🏻

Anonymkode: 11274...148

• Liker 1
Skrevet (endret)

Dersom jeg hadde penger til det ville jeg bygget garasje. Det savner vi veldig. Og så ville vi hatt mer overbygg ute. Større bad hadde vært  greit,  og så ville jeg flyttet hovedsoverommet til en annen etasje.

Endret av Frostrose
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg bor i et arkitekttegnet hus av moderat størrelse fra 50-tallet, og selv om det er mange gode løsninger, hadde jeg ønsket følgende om jeg skulle bygd nytt hus:

1. Romslig gang (nå har vi liten yttergang, men stor gang innover, men den går litt i ett med den ene stua og en del klær må henge/ligge til tørk i den store gangen, noe som ser rotete ut fra tv-stua - vi vurderer dog å endre på denne løsningen).

2. Stort vaskerom med inngang fra yttergangen, slik at man kan henge barnas våte ytterklær og evt. skitne sko direkte inn dit. Klær som skal tørkes etter bruk eller vask er kanskje det som genererer mest rot i vårt hus. På vaskerommet skulle det også være plass til mange skittentøyskurver med ulike kategorier av klær, samt stor benk til å brette klær på. I tillegg utslagsvask, god plass til å ta ut strykebrett og skap med oppbevaring av alt fra støvsuger til vaskemidler o.l. Savnet etter dette kjenner jeg kanskje ekstra godt nå siden vi holder på å pusse opp en del av huset hvor vi endelig vil få et ordentlig vaskerom. I mellomtiden er det upraktiske løsninger på alt over.

3. Stort kjøkken med spiseplass på kjøkkenet, avgrenset fra stua. Vi har et relativt lite kjøkken, med åpen løsning til stort spisebord, som igjen er videre åpent til stua. Jeg syns det hadde vært fint med mer skapplass, og at man kunne sitte mer inne på kjøkkenet, uten å føle at man sitter halvveis i stua. Mye benkeplass, gjerne en kjøkkenøy.

4. Større bad. Nå har vi et lite bad, et større og et gjestetoalett. Jeg kunne heller gjerne hatt to bad, hvor begge hadde god størrelse.

5. Stor innvendig bod. Vi har mye lagringsplass i garasjen, som har både kjeller og loft, men vi har nå valgt å gjøre det meste av den innvendige boden om til et ekstra soverom, vaskerom m.m. Men skulle gjerne hatt plass til begge deler.

Ellers er jeg veldig glad for at vi har et hus med halvetasjer, som gir en god forbindelse mellom etasjene. I tillegg at det er en praktisk inndeling med soverom og bad i én etasje, stue og kjøkken med utgang til terrasse og hage i en annen. At det er naturlige soner, og lite plass som går bort i lange ganger. Utendørs skulle jeg gjerne bodd på en flat tomt. Samtidig blir det vel ofte en del helling om man ønsker sol og utsikt, og vanskelig å få alt.

Endret av Vera Vinge
  • Liker 1
Skrevet

Skikkelig vaskerom og grovinngang. Er så mye på tur og skitne og våte klær og hund, og vaskerommet er knøttlite og har ikke en gang en vask...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

1. Innebygde skap i alle rom som noen nevnte over her. Walk in closet (på den amerikanske måten, ikke sånne dumme løsninger som finnes i Norge)

2. Inngang fra garasje til gang, med vaskerom i nærheten, og kjøkken rett i nærheten av gangen.

3. Master bathroom på hovedsoverommet. Har så lyst på et bad som er bare mitt, som jeg kan ha alle sminke og hårting, så de andre badene kan ha mye mer lagringsplass.

4. Sentralstyrt varme i hele huset

Ja, jeg har flyttet til Norge fra USA, og jeg synes det er så mye dårlige løsninger her.

Anonymkode: b0a92...699

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Masse flotte tips her !!!!! Hjertelig takk !

Anonymkode: 0fddf...726

AnonymBruker
Skrevet

Flere utleiedeler. Helt fantastisk med den ekstra inntekten! 

Anonymkode: ca0dd...2dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 7.3.2018 den 19.27, AnonymBruker skrev:

2. Huset skulle hatt gang kun rett innenfor utgangsdøren. Alle andre rom skulle hatt inngang fra stue/kjøkken. Ganger koster også 60 000 kr/m2 og det er dyr og fullstendig bortkastet plass.

På 8.3.2018 den 14.05, Vera Vinge skrev:

1. Romslig gang (nå har vi liten yttergang, men stor gang innover, men den går litt i ett med den ene stua og en del klær må henge/ligge til tørk i den store gangen, noe som ser rotete ut fra tv-stua - vi vurderer dog å endre på denne løsningen).

Haha, dette er jo rent gull! Gresset er alltid grønnere...

Anonymkode: 77248...924

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri hvit trapp! Den blir så fort stygg med hakk og støv. Etter noen få måneder angrer vi... Vurderer å male, men vet foreløpig ikke hvilken farge

Anonymkode: 10531...24c

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha, dette er jo rent gull! Gresset er alltid grønnere...

Anonymkode: 77248...924

Jeg tror ikke jeg og den andre er så veldig uenige. Jeg vil ikke ha gangplass ellers i huset og er fornøyd med at vi ikke har det. Men, jeg syns det er praktisk med romslig gang der man kommer inn, romslig og av kvadratisk type e.l, gjerne som et eget rom, ikke åpen løsning inn i en stue.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...