Gå til innhold

Jente 13 år - treningslei om vinteren....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har en fotballjente på 13 år som sliter litt med treningsmotivasjon om vinteren. Hun elsker fotball store deler av året, men akkurat i januar, februar og mars (før sesongen starter) har hun slitt veldig med motivasjonen de siste to, tre årene.

Hun nevner hun vil slutte, mens hun forrige uke jublet og sa det var det beste hun hadde vært med på, da laget kom til sluttspill i en fotballcup for jenter.

Jeg vet ikke hva jeg skal tro. Jeg vil ikke tvinge henne til å fortsette, men jeg vet hun kommer til å blomstre igjen når sesongen begynner. Hun liker ikke så godt å trene om vinteren, og liker nok bedre trening på gress enn lange joggeturer og styrketrening.

Hun mestrer sporten godt, og jeg syne det er trist å la henne slutte nå når jeg (mest sannsynlig) vet at hun får en oppsving igjen.

Jeg og pappaen er enige, selv om vi ikke bor sammen, og vi sa hun må fortsette til sommeren i hvertfall.

Hun er påmeldt en cup i Sverige som vi har betalt for, og jeg vil ikke at hun skal gå glipp av dette.

Er det flere som har unger som mister motivasjonen om vinteren?!?!

Er det feil å "påvirke" litt i tyngre perioder, eller skal man la de slutte med en gang de vil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville nok påvirket selv, særlig siden jeg vet dette er relativt vanlig. Slet selv med det da heg var aktiv turner

AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig å bli litt lei innimellom. Du gjør barnet en bjørnetjeneste hvis du lar henne slutte med en gang. Dere gjør det riktige når dere ber henne fortsette til etter sommeren.

Det at hun syns det er tungt i jan, feb, mars kan komme av noe så enkelt som at hun har ett litt lavt nivå med D-vitaminer. Det er veldig vanlig blant nordmenn i vinterhalvåret. Å ta tran og vitaminer nå i vinterhalvåret skader ikke :) 

Anonymkode: 042f5...92f

• Liker 1
Skrevet

Treningen er annerledes, og hun liker bedre den "vanlige" fotballtreningen. Helt vanlig.

For å få med seg det morsomme med fotballen som hun elsker, må hun lide seg gjennom de "kjedelige" månedene. Så enkelt er det. Snakk med henne om det når hun har fått opp motivasjonen igjen til våren. Å snakke om det MENS det er pyton har neppe noe for seg, snakk om det mens ting er strålende gøy! Man skal selvfølgelig ikke tvinge ungen til å fortsette (annet enn ut sesongen, det synes jeg er helt innafor), men de begynner å bli så store at de må forstå at det er en helhet i treningen og at de ikke ALLTID bare kan gjøre det som er morsomst!

Jeg har ei på 12 som spiller håndball og som synes den ene treningen i uka er mye kjedeligere enn de to andre. Vi har hatt samtaler om det, at hun må gi like mye på den treningen som på de andre, at det er for laget osv - og at hun ikke bare kan være med på det som er gøy. Hun har forstått det og ikke sagt noe om "kjedelig" trening på flere måneder. Men ta det opp med henne når ting er gøy, og avspis diskusjonen nå hver gang med "du skal være med til sommeren, vil du syte og klage får du gå for deg selv" eller noe sånt....

AnonymBruker
Skrevet

Må hun trene eller slutte disse månedene? Enten eller?

Anonymkode: 051b7...eeb

AnonymBruker
Skrevet

Jepp, samme her. Jeg også "tvinger" litt, og godsnakker ham igjennom vinteren (de trener utendørs, og jeg skjønner ærlig talt at det ikke er stas å spille fotball på snøglatte baner, med steinhard ball og iskalde tær...) Men jeg vet av tidligere erfaring at når varmen kommer og det er treninger på lyse vårkvelder, da kommer treningsgleden igjen.

Jeg synes det er greit å sette en prøveperiode. Sånn, "Hvis du fremdeles synes det er kjedelig til sommeren, kan du slutte da". Det går fort opp og ned for ungdommer, og ting kan svinge veldig. Hittil har han aldri ønsket å slutte etter en slik periode, samme gjelder søsteren hans som driver med noe annet. Motivasjon svinger, og selv om man selvsagt aldri skal tvinge noen til å fortsette med noe de misliker, synes jeg det er helt innafor å legge inn en tvungen tenkepause når du mistenker at det er midlertidig... og så kan de velge.

Anonymkode: f386e...879

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...