Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet?  :klo:

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jepp, men som regel så er det snakk om omplasseringsdyr 

Anonymkode: 87843...e7a

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jepp, men som regel så er det snakk om omplasseringsdyr 

Så man unngår produkter fra dyr, men å ha et dyr som spiser produkter basert på andre dyr..... 

Har du innblikk i den mer ideologiske argumentasjonen for at det der skulle holde i forhold til det veganere ellers har som argumenter mor å benytte produkter fra dyr?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange som velger å ha det. Skal sies at "veganer" kanskje opprinnelig betydde et veldig spesifikt livssyn, men at idag blir det egentlig brukt om alle som spiser plantebasert. Så du har veganere som kun er veganere pga helsen, ikke dyrene 

Personlig ser jeg ikke noe problem med å ha kjæledyr selv om du er veganer pga dyrene. Det viktigste er at man gjør noe for å forsøke bedre verden man lever i. Bedre å være veganer og ha kjæledyr, enn å gi faen i alt og alle rundt deg og ikke gjøre en dritt for å forbedre verden. Ingen kan være perfekt uansett, det viktigste er at man prøver

Anonymkode: 2c2bf...9f0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er langt mer dust om veganere f.eks har hund og ikke gir de kjøttbasert fôr. Da får ikke hunden et fullverdig kosthold, og da blir det litt selvmotsigende å ikke skulle spise kjøtt pga dyrevelferd, og samtidig la hunden "lide" til en viss grad pga egne overbevisninger. 

Anonymkode: 5c9bd...c3d

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange veganere som har kjæledyr dem gir kjøtt heldigvis. Hunder og katter trenger kjøtt i kosten sin. Hunder kan leve som veganer, men det er ikke optimalt da dem er kjøttetere og tar ikke like mye nytte av hvete, mais osv som dem gjør med kjøtt og grønnsaker. Katter kan derimot dø dersom dem får vegansk mat da katter trenger taurin for å overleve. 

Jeg syntes det er kjempebra at veganere ikke prakker livssynet sitt på dyr som trenger annen næring enn dem. Jeg har selv en omplasseringshund som jeg råforer med rått kjøtt og grønnsaker. Jeg derimot spiser minimalt med kjøtt. 

Anonymkode: 24315...66e

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange som velger å ha det. Skal sies at "veganer" kanskje opprinnelig betydde et veldig spesifikt livssyn, men at idag blir det egentlig brukt om alle som spiser plantebasert. Så du har veganere som kun er veganere pga helsen, ikke dyrene 

Personlig ser jeg ikke noe problem med å ha kjæledyr selv om du er veganer pga dyrene. Det viktigste er at man gjør noe for å forsøke bedre verden man lever i. Bedre å være veganer og ha kjæledyr, enn å gi faen i alt og alle rundt deg og ikke gjøre en dritt for å forbedre verden. Ingen kan være perfekt uansett, det viktigste er at man prøver

Dersom vi ser bort fra de som bare spiser vegetarkost, men som ikke har noen form for ideologisk holdning til det og holder oss til de som har en mer ideologisk holdning. Du skriver "Det viktigste er at man gjør noe for å forsøke bedre verden man lever i. Bedre å være veganer og ha kjæledyr, enn å gi faen i alt og alle rundt deg og ikke gjøre en dritt for å forbedre verden. Ingen kan være perfekt uansett, det viktigste er at man prøver" og det er jo bra å ønske å gjøre noe godt. 

Gitt utgangspunktet om at man gjør verden bedre gjennom ikke å benytte produkter fra dyr, så får jeg ikke det å holde kjæledyr som spiser kjøtt til å gå fungere logisk. Du avler fram 5-10-100 kyllinger og slakter de for å produsere kattemat for en omplasseringskatt. Verden har muligens blitt bra for katten, men ikke for alle kyllingene. Det å avlive katten og dermed ofre en katt for å spare X antall kyllinger ville vel være snillere? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Spiralis skrev:

Så man unngår produkter fra dyr, men å ha et dyr som spiser produkter basert på andre dyr..... 

Har du innblikk i den mer ideologiske argumentasjonen for at det der skulle holde i forhold til det veganere ellers har som argumenter mor å benytte produkter fra dyr?

Du er vel enig i å ha et dyr som er avhengig av kjøtt i kosten sin bør få servert kjøtt? Å holde det tilbake vil jo være dyreplageri. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så klart veganere kan! Jeg kjenner flere veganere som har kjøttetende kjæledyr!

Anonymkode: 069c0...d78

AnonymBruker
Skrevet

Verste jeg hører er folk som gir dyrene sine vegansk mat, spesielt katter. Det er visst en type mat som gir alt katten trenger uten kjøtt, men det blir jo som å pillefore katten!

Jeg er veganer selv og blir så utrolig sint!

Anonymkode: 8456f...e44

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er vel enig i å ha et dyr som er avhengig av kjøtt i kosten sin bør få servert kjøtt? Å holde det tilbake vil jo være dyreplageri. 

Se innlegget mitt #7 rett over.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Verste jeg hører er folk som gir dyrene sine vegansk mat, spesielt katter. Det er visst en type mat som gir alt katten trenger uten kjøtt, men det blir jo som å pillefore katten!

Jeg er veganer selv og blir så utrolig sint!

Anonymkode: 8456f...e44

Men hvorfor avle opp og holde kjæledyr i live ved å ta livet av mange andre dyr? Kjæledyr er jo arter som egentlig ikke er en naturlig bestand. De er på mange måter bare et dyreprodukt laget for at mennesker skal få tilfredsstilt sine behov og basisen for dette dyreproduktet er at andre dyr avles fram for slakt. Jeg får ikke dette til å henge sammen. 

Og selv om man overtar et kjæledyr som allerede er avlet fram så ryker som nevnt mange andre dyr med for å holde liv i det ene. Hva er etikken der?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Spiralis said:

Gitt utgangspunktet om at man gjør verden bedre gjennom ikke å benytte produkter fra dyr, så får jeg ikke det å holde kjæledyr som spiser kjøtt til å gå fungere logisk. Du avler fram 5-10-100 kyllinger og slakter de for å produsere kattemat for en omplasseringskatt. Verden har muligens blitt bra for katten, men ikke for alle kyllingene. Det å avlive katten og dermed ofre en katt for å spare X antall kyllinger ville vel være snillere? 

Det finnes dyrefor til hund og katt som er basert på plussprodukter (= deler av dyret som ikke bir brukt til menneskemat og som er på en måte rester). Vet vom hunde- og kattefor har ihvertfall tidligere sagt at de bruker plussprodukter. 

Ellers så lurer jeg litt på hva hensikten med å klandre veganere som har kjøttspisende kjæledyr er. Det er litt som om du vil "ta" dem på at de har kjæledyr, selv om de allerede gjør en enorm innsats for dyr ved å avstå fra å spise dem. Jeg synes bare det er veldig merkelig å forsøke ta folk på denne type "ulogiske" valg når de faktisk gjør en kjempejobb. Hvor mye gjør du selv for mennesker og dyr rundt deg, liksom? Hva tenker du at du vil oppnå ved å gå etter folk som forsøker gjøre noe bra på denne måten?

Når alt kommer til alt lever vi i en praktisk virkelighet der vi dessverre alltid vil forårsake skade på andre dyr og mennesker uansett hva vi gjør. Det er omtrent umulig å aldri kjøpe et produkt som har et korrupt ledd eller der noen har blitt utnyttet eller forskjellsbehandlet. Når jeg ser rundt meg og ser hvor korrupt, jævlig og dyster verden vi lever i, så synes jeg at de som faktisk gir en faen burde heies litt frem, ikke puttes under en lupe. Med mindre man ser at handlingene deres fører til skade eller ødeleggelse, selvsagt. Men om noen gjør størst skade mot dyr i denne sammenheng, så må det være alle som spiser kjøtt, ikke de som avstår fra det og har et kjæledyr. Vi kan heller putte veganere med kjæledyr i søkelyset når majoriteten er veganere. 

Å klage på veganere som har kjæledyr er litt som å klage på mennesker som kaster et tyggispapir i naturen mens en stor industribedrift dumper 10 tonn med giftig avfall i naturen

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De er jo så dobbeltmoralske fra før av, så hvorfor ikke?

Anonymkode: 79f9f...a84

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det betyr det fortsatt. Men du har de som setter merkelappen veganer på seg selv selvom de i følge definisjonen ikke er det

Anonymkode: 234e0...4e2

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

De er jo så dobbeltmoralske fra før av, så hvorfor ikke?

Anonymkode: 79f9f...a84

Ja, helevte heller, jeg hater mennesker som er imot å ta livet av dyr. Menensker som ikke liker å se på at dyr blir drept er mongoer. Det må være noe galt med de. personlig ser jeg frem til den dagen hunden min blir så gammel at jeg kan ta den med ut og skyte den. Liker å se dyr blir drept, jeg, og dreper dem gjerne selv. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes dyrefor til hund og katt som er basert på plussprodukter (= deler av dyret som ikke bir brukt til menneskemat og som er på en måte rester). Vet vom hunde- og kattefor har ihvertfall tidligere sagt at de bruker plussprodukter. 

Ellers så lurer jeg litt på hva hensikten med å klandre veganere som har kjøttspisende kjæledyr er. Det er litt som om du vil "ta" dem på at de har kjæledyr, selv om de allerede gjør en enorm innsats for dyr ved å avstå fra å spise dem. Jeg synes bare det er veldig merkelig å forsøke ta folk på denne type "ulogiske" valg når de faktisk gjør en kjempejobb. Hvor mye gjør du selv for mennesker og dyr rundt deg, liksom? Hva tenker du at du vil oppnå ved å gå etter folk som forsøker gjøre noe bra på denne måten?

Når alt kommer til alt lever vi i en praktisk virkelighet der vi dessverre alltid vil forårsake skade på andre dyr og mennesker uansett hva vi gjør. Det er omtrent umulig å aldri kjøpe et produkt som har et korrupt ledd eller der noen har blitt utnyttet eller forskjellsbehandlet. Når jeg ser rundt meg og ser hvor korrupt, jævlig og dyster verden vi lever i, så synes jeg at de som faktisk gir en faen burde heies litt frem, ikke puttes under en lupe. Med mindre man ser at handlingene deres fører til skade eller ødeleggelse, selvsagt. Men om noen gjør størst skade mot dyr i denne sammenheng, så må det være alle som spiser kjøtt, ikke de som avstår fra det og har et kjæledyr. Vi kan heller putte veganere med kjæledyr i søkelyset når majoriteten er veganere. 

Å klage på veganere som har kjæledyr er litt som å klage på mennesker som kaster et tyggispapir i naturen mens en stor industribedrift dumper 10 tonn med giftig avfall i naturen

Du missforstår meg om du tror at jeg er ute etter å "ta" veganere. Jeg er bare interessert i den prinsipielle diskusjonen. Dersom man tar utgangspunktet i at det ligger en etikk bak å være veganer, hvordan holder de etiske argumentene i forhold til å ha kjæledyr som selv spiser kjøtt.  Og som jeg skriver lengre opp så er oppgaven til et kjæledyr å tilferdsstille menneskers behov så de er egentlig dyreprodukter. Levende dyreprodukter, ja vel, men dyreprodukter likevel.    

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du stiller et helt legitimt spørsmål, selv om veganere typisk nok ikke liker at noen stiller spørsmål ved handlingene deres. 

Anonymkode: 8770d...2d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er langt mer dust om veganere f.eks har hund og ikke gir de kjøttbasert fôr. Da får ikke hunden et fullverdig kosthold, og da blir det litt selvmotsigende å ikke skulle spise kjøtt pga dyrevelferd, og samtidig la hunden "lide" til en viss grad pga egne overbevisninger. 

Anonymkode: 5c9bd...c3d

Tull!Hunder er omnivore og kan fint leve på vegansk diett.Just googel it

Anonymkode: 234e0...4e2

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Spiralis said:

Du missforstår meg om du tror at jeg er ute etter å "ta" veganere. Jeg er bare interessert i den prinsipielle diskusjonen. Dersom man tar utgangspunktet i at det ligger en etikk bak å være veganer, hvordan holder de etiske argumentene i forhold til å ha kjæledyr som selv spiser kjøtt.  Og som jeg skriver lengre opp så er oppgaven til et kjæledyr å tilferdsstille menneskers behov så de er egentlig dyreprodukter. Levende dyreprodukter, ja vel, men dyreprodukter likevel.    

Som jeg sa, det finnes dyrefor som er basert på plussprodukter. Så lenge majoriteten av mennesker spiser kjøtt og spiser bare noen få deler av dyret, vil det være mye som kan tas av og mates til kjæledyr uten at man dreper flere dyr for å mate dem. Vet ikke hvor mange veganere som har kjøttspisende dyr, da. Tenker også at dersom man allerede har et kjæledyr når man blir veganer, så burde man ikke avlive dyret. Det burde være ok å omstille seg, det er tross alt et steg opp fra å ikke bry seg eller gjøre noe. Synes ikke man kan forvente at man skal være perfekt over natten, mens det er greit for de som ikke er veganere og drive på akkurat som de vil. 

For egentlig burde jo de samme krav til å bry seg om dyr gjelde for andre mennesker. Men siden mennesker flest velger å drite i dyrene, så slipper de unna. "Du mener det er ok å drepe dyr selv om de lider, ok du er off the hook og trenger ikke få stilt kritisk spårsmål mot deg selv og livsstilen din"

Er det mer greit for meg å slå mennesker om min moral er logisk konsistent når det gjelder voldsbruk?

For det er litt det du sier her. Det er greit for kjøttspisere å ha kjæledyr fordi de er logisk konsekvente, selv om de er med på å bidra til en industri der de lider. Mens det er ikke greit for veganere for de er ulogiske, selv om de bidrar mindre til dyrs lidelse. 

Vet ikke hva du mener med at kjæledyr er dyreprodukter.. mener du eiendeler..? Kanskje veganere ser på det som en problemstilling, personlig er jeg mer opptatt av hvordan dyr og mennesker har det, ikke nødvendigvis av hva de blir definert som. Om noen har en papegøye og den får sine behov tilfredsstilt, så mener jeg det er ok å ha papegøye uansett om man kaller det en eiendel eller ikke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...