Gå til innhold

Restriktiv diett - vil du hjelpe meg å komponere mer spennende retter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lever på en kjemperestriktiv diett for tida og sliter med å finne på måter å tilberede de mildt sagt ukurante ingrediensene jeg har å jobbe med på. Det blir de samme tilberedelsesmetodene dag ut og dag inn, og selv om jeg forhåpentligvis snart får mulighet til å utvide matutvalget litt, blir jeg så inderlig og ufattelig lei.

Er det noen kreative hobbykokker her inne som har forslag til uvanlige tilberedelsesmetoder/ting/retter jeg kan lage? I såfall er jeg utrolig takknemlig ❤️ Jeg har vanlig komfyr med varmluft, stavmikser, kjøkkenmaskin, fryser og det meste av normalt kjøkkenutstyr tilgjengelig. Skulle det være mye å tjene smaksmessig på det, gidder jeg sikkert å dra fram grillen også 😂

Per nå kan jeg spise: 

• quinoamel og quinoaflak (men IKKE hel quinoa)

• litt bokhvetemel eller hel bokhvete

• kokosolje

• litt gulrot 

• litt butternut squash

• agurk (skrelt)

• squash (skrelt)

• mungbønnespirer og spirede mungbønner 

• alfalfaspirer

• en eggeplomme en gang i blant, men Ikke daglig 

• havsalt og rosa himalayasalt

•••••••••

Ting jeg skal teste ut i løpet av de neste ukene (så kom gjerne med forslag hvor de er lagt inn også): 

• bittelitt tørre røde linser

• vaniljepulver og/eller hel vanilje

• hel hirse, hirsemel og hirseflak (og eventuelt også brun hirse og teff)

• choyote

• blå- og hvite valmuefrø

Takk for at du tok deg tid til å lese! ❤️

Anonymkode: f40ad...363

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Glemte en ting på uttestingslista: 

• litt kokosflak, kokosmasse eller kokosmelk

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

• havsalt og rosa himalayasalt

Herregud, hvilken kvakksalver er det som har innbilt deg denne dietten?

Anonymkode: 88c4a...965

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Dette må være noe av det sykeste jeg har lest. 

Anonymkode: c83cb...227

• Liker 6
Skrevet

Hvorfor gårdu på denne dietten?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert "medical medium" :laugh::fnise:

Anonymkode: e7d43...53b

AnonymBruker
Skrevet

Indremedisineren, endokrinologen og dermatologen på sykehuset i samarbeid med ernæringsfysiologen der.

Jeg spurte ikke om meninger om hva jeg kan spise, bare tips om hvordan jeg kan spise det. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg bare lurer på hvordan du unngår å nesten sulte ihjel hvis det er alt du kan spise?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, The Kitten skrev:

Jeg bare lurer på hvordan du unngår å nesten sulte ihjel hvis det er alt du kan spise?

Ved å spise normale mengder mat. Det er ikke for lite mat, bare fryktelig ensformig. 

AnonymBruker
Skrevet

Grillet squash er jo godt. Det går også an å lage pannekaker med squash i, men usikker på hvordan det blir med dine ingredienser. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Grillet squash er jo godt. Det går også an å lage pannekaker med squash i, men usikker på hvordan det blir med dine ingredienser. 

Tusen takk for tips ❤️

Jeg har ikke prøvd meg på griilling enda, så squashen har hittil blitt enten stekt i panna eller ovnsbakt. Men det spørs om jeg får dra fram grillen en dag, ja. 

Pannekaker med revet squash i er det jeg spiser mest av for tida. For å være ærlig blir det gjerne det minst to ganger om dagen 😂 Det funker strålende å lage litt små pannekaker/lapper av squash, quinoamel (og eventuelt også quinoaflak), vann og salt og steke i litt kokosolje. Det er veldig godt, men det blir naturligvis litt kjedelige i lengden. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva skal denne dietten være godt for? 

Anonymkode: 10f35...81e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette må være noe av det sykeste jeg har lest. 

20 minutter siden, The Kitten said:

Hvorfor gårdu på denne dietten?

Ikke uvanlig diett for mennesker som sliter med meget sterke mageproblemer og der man ønsker finne ut hvilke matvarer man tåler, hvilke man tåer litt og hvilke man absolutt ikke tåler. Ts skriver ganske tydelig at hun kommer til å introdusere matvarer x og y senere, så dersom man bruker 2 sekunder på å tenke før man svarer, så skjønner man det at dette er snakk om å gradvis introdusere flere matvarer til man finner ut hvilke man reagerer på

14 minutter siden, The Kitten said:

Man sulter ikke ihjel av å spise få matvarer. Om man spiser 2 kg poteter hver dag sulter man ikke ihjel. Ikke lurt på lang sikt, men det TS gjør nå for å finne ut av hva hun kan spise er helt innafor å gjøre noen måneder. 

Anonymkode: 7e63f...160

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Bokhvetemel kan du også lage pannekaker av, enten bare med vann og litt salt, eller med eggeplomme i tillegg. Kan fylles med ovnsstekt butternut squash og toppes med spirer, feks. Jeg lager røre av 250 g bokhvetemel, 7-8 dl vann, 1 egg og 2 ts salt. Når du bruker bare eggeplomme kan du halvere mengdene av det øvrige.

Ellers: purésuppe av butternut squash, gulrøtter, linser og kokosmelk. Smaker selvsagt best om med litt krydder og syre (sitron eller lime) i tillegg, men det regner jeg med utgår.

Anonymkode: 24c74...a96

• Liker 2
Skrevet

Vil tro du kan koke grøt på quinoaflak og kokosmelk som du smaksetter med litt vanilje. Både bokhvete og hirse kan også brukes til grøt.

Lag "Fried rice" ved å bruke kokt hirse som du steker i kokosolje sammen med terninger av squash og en vispet eggeplomme.

Granola kan du lage av quinoaflak, bokhvete, hirse, kokosflak og kokosolje. Smaksett med vanilje og evt litt salt. Spis granolaen med litt kokosmelk.

Høvle tynne skiver av squash med ostehøvel eller mandolin, legg på kjøkkenpapir og strø med salt for å få ut mest mulig vann. Sprøstekes i kokosolje og spises som snack.

Ellers finnes det bokhvete pasta å få kjøpt, du kan jo undersøke om du kan få lov til å prøve det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

hel bokhvete kan du koke og bruke som ris eller couscos. F.eks som en salat med ovnsbakte grønnsaker( de du har på listen). 

Anonymkode: f68b6...72c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...