AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #1 Skrevet 7. mars 2018 Hei! Jeg ønsker å utdanne meg eller komme meg lenger opp i rangstigen i arbeidslivet. Jeg mangler generel studiekompetanse da jeg ikke besto i faget matematikk, og heller ikke har bestått i det tross gjentatte forsøk i senere tid.. jeg begynner å bli fryktelig frustrert da jeg ikke akkurat blir noe yngre, men jeg vil så gjerne ha en god og stabil jobb på tross av at jeg ikke innehar mattekunnskaper. Finnes det noe håp for meg uten generell studiekompetanse? Jeg har forsøkt å Google men det er vanskelig finne frem i jungelen uten noe spesifikt å gå etter. Vær vennlig å spar dere for sarkastiske eller unødvendige kommentarer, hadde det vært mulig hadde jeg fullført studiekompetansen for lenge siden og fulgt et vanlig utdanningsløp derfra. Anonymkode: adac6...db9
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #2 Skrevet 7. mars 2018 Se på mulighetene for å komme inn på bakgrunn av realkompetanse. Anonymkode: 033ed...ef3 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #4 Skrevet 7. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Se på mulighetene for å komme inn på bakgrunn av realkompetanse. Anonymkode: 033ed...ef3 Dette har jeg sjekket ut, men for å kunne bruke realkompetansen må man ha jobbet innenfor spesifikt det man ønsker å utdanne seg som. 2 minutter siden, Cezanne skrev: Hva vil du jobbe med da? Jeg kunne egentlig tenke meg å jobbe som eiendomsmegler. Eller noe innenfor administrativt arbeid, men er forsåvidt åpen for alt fra kranfører til kontormedarbeider så lenge det er en god og stabil jobb. Anonymkode: adac6...db9
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #5 Skrevet 7. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dette har jeg sjekket ut, men for å kunne bruke realkompetansen må man ha jobbet innenfor spesifikt det man ønsker å utdanne seg som. Jeg kunne egentlig tenke meg å jobbe som eiendomsmegler. Eller noe innenfor administrativt arbeid, men er forsåvidt åpen for alt fra kranfører til kontormedarbeider så lenge det er en god og stabil jobb. Anonymkode: adac6...db9 Eiendomsmegler er nok ikke en "god og stabil jobb". De fleste nyutdannede jobber kun på provisjon. Anonymkode: a0e14...ef4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #6 Skrevet 7. mars 2018 Matten i første år VGS klarer du, med mindre man har dyskalkuli eller lignende Om du ikke kan søke høyere utdanning på grunnlag av realkompetanse eller lignende, så ville jeg fokusert et år på å få ferdig VGS. Det har man mye igjen for senere i livet, hvis man skal bytte retning i arbeidslivet etc. De gode og stabile jobbene krever gjerne høyere utdanning i dag, samt etterhvert erfaring og annet på CV'en. Det har dessverre blitt færre av dem med årene, med tanke på arbeidsinnvandring og digitalisering. Men det er fortsatt mulig dersom man bestemmer seg, og jobber målrettet for en bransje. Anonymkode: 34a4c...36e
Humlefot Skrevet 7. mars 2018 #7 Skrevet 7. mars 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Matten i første år VGS klarer du, med mindre man har dyskalkuli eller lignende Om du ikke kan søke høyere utdanning på grunnlag av realkompetanse eller lignende, så ville jeg fokusert et år på å få ferdig VGS. Det har man mye igjen for senere i livet, hvis man skal bytte retning i arbeidslivet etc. De gode og stabile jobbene krever gjerne høyere utdanning i dag, samt etterhvert erfaring og annet på CV'en. Det har dessverre blitt færre av dem med årene, med tanke på arbeidsinnvandring og digitalisering. Men det er fortsatt mulig dersom man bestemmer seg, og jobber målrettet for en bransje. Anonymkode: 34a4c...36e Som jeg skrev har jeg forsøkt dette ved gjentatte anledninger uten å lykkes.. det er allmennpåbygg matten jeg sliter med, og du må gjerne bagatellisere hvor enkelt det er men det er det dessverre ikke for meg.. derfor søker jeg andre veier til suksess. 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eiendomsmegler er nok ikke en "god og stabil jobb". De fleste nyutdannede jobber kun på provisjon. Anonymkode: a0e14...ef4 Takk for tips, da får jeg se vekk fra det.
Serafin Skrevet 7. mars 2018 #8 Skrevet 7. mars 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette har jeg sjekket ut, men for å kunne bruke realkompetansen må man ha jobbet innenfor spesifikt det man ønsker å utdanne seg som. Jeg kunne egentlig tenke meg å jobbe som eiendomsmegler. Eller noe innenfor administrativt arbeid, men er forsåvidt åpen for alt fra kranfører til kontormedarbeider så lenge det er en god og stabil jobb. Anonymkode: adac6...db9 Sykepleier med videreutdanning i ledelse og økonomi? Mange sykepleiere som jobber på kontor som avdelingsledere. Eller som saksbehandler innen helse og omsorg i kommunen. Slenger bare ut noen ideer, jeg.
Humlefot Skrevet 7. mars 2018 #9 Skrevet 7. mars 2018 1 minutt siden, Serafin skrev: Sykepleier med videreutdanning i ledelse og økonomi? Mange sykepleiere som jobber på kontor som avdelingsledere. Eller som saksbehandler innen helse og omsorg i kommunen. Slenger bare ut noen ideer, jeg. Men er dette noe man utdanne seg som uten generell studiekompetanse?
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #10 Skrevet 7. mars 2018 2 minutter siden, Humlefot skrev: Men er dette noe man utdanne seg som uten generell studiekompetanse? Det er ikke så mye man kan utdanne seg til uten generell studiekompetanse. Det eneste er vel yrkesfag. Anonymkode: 7dc6f...eaf
Humlefot Skrevet 7. mars 2018 #11 Skrevet 7. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke så mye man kan utdanne seg til uten generell studiekompetanse. Det eneste er vel yrkesfag. Anonymkode: 7dc6f...eaf Det var det jeg var redd for... da er det ikke håp for sånne som meg.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #12 Skrevet 7. mars 2018 10 minutter siden, Serafin said: Sykepleier med videreutdanning i ledelse og økonomi? Mange sykepleiere som jobber på kontor som avdelingsledere. Eller som saksbehandler innen helse og omsorg i kommunen. Slenger bare ut noen ideer, jeg. Sykepleiere må kunne prosentregning, noe TS åpenbart ikke vil jobbe for å mestre. Anonymkode: 822b6...026
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #13 Skrevet 7. mars 2018 1 minutt siden, Humlefot skrev: Det var det jeg var redd for... da er det ikke håp for sånne som meg. Men hvorfor må du "opp og frem"? Kan du ikke finne et yrke du er kvalifisert for/kan bli kvalifisert for ved feks voksenopplæring og som du tror du vil trives med? Anonymkode: 7dc6f...eaf
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #14 Skrevet 7. mars 2018 Har du kun lest på egenhånd? Jeg tok også matematikk for påbygg, alene, og jeg slet selv om jeg hadde 5.8 i snitt fra før. Det kan hjelpe å gå i undervisning hos f.eks. Sonans. Eller betale en privatlærer. Det må vel være verdt et forsøk hvis det kun er det ene faget som står igjen? Er det 2P du mangler? Ellers er det realkompetanse. Hvis du har dyskalkuli kan du søke med dispensasjon http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/unntak-fra-gsk/dispensasjon/index.html men da ikke på et studie som innebærer mye matematikk. Anonymkode: eb02f...3cc
mammamora90 Skrevet 7. mars 2018 #15 Skrevet 7. mars 2018 Jeg ville gjort alt jeg kunne for å bestå i matematikk dersom det er det eneste faget du mangler for å få studiekompetanse. Noen steder finnes det ulike mentortjenester hvor for eksempel lærerstudenter eller studenter som studerer matematikk kan undervise privat. Det koster sikkert en noe hver time, men jeg tror kanskje det høres ut som du trenger litt mer hjelp enn det du får i vanlig klasseromsundervisning til å knekke koden. Det er absolutt noe jeg ville vurdert før jeg ga opp var jeg deg. Du kan jo høre om det er noen i nettverket ditt som er flinke i matte som kanskje vil tjene litt på si for å hjelpe deg?
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #16 Skrevet 7. mars 2018 Uten å bestå matte, så er det lite muligheter innenfor utdanning. Uten utdanning vil det nok kreve mye hardere jobbing for å komme seg oppover, men det er ikke umulig. I mange butikkjeder kan man begynne som vanlig medarbeider, og deretter avansere til skiftleder eller lignende, og videre opp. Mange har også trainee-programmer for ansatte som vil bli butikksjef. Mange jobber som kundekonsulent/kundeservice vil man også kunne begynne på "bunnen" og jobbe seg gradvis oppover. Resepsjon på hotell, der kan man starte som resepsjonist, avansere til førsteresepsjonist og videre. Det vil nok kreve at man alltid yter 110%, og griper alle sjanser man får til kurs og lignende, og man kan ikke forvente begynne stige i gradene med det første. Ellers ville jeg vurdert privatskole med eventuelt ekstraundervisning for å bestå matte. Eiendomsmegler-utdanningen har også matte, statistikk og økonomi, som jeg tror kan være en stor utfordring dersom du sliter med matte allerede. Sykepleie har medikament-regning, som det allerede er høy strykprosent på, noe jeg antar kan bli en stor utfordring for deg. Om du klarer bestå matte, så ville jeg leitet etter utdanninger som har lite/ingen matte i studieløpet. Anonymkode: b0ba8...89f
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #17 Skrevet 7. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg ønsker å utdanne meg eller komme meg lenger opp i rangstigen i arbeidslivet. Jeg mangler generel studiekompetanse da jeg ikke besto i faget matematikk, og heller ikke har bestått i det tross gjentatte forsøk i senere tid.. jeg begynner å bli fryktelig frustrert da jeg ikke akkurat blir noe yngre, men jeg vil så gjerne ha en god og stabil jobb på tross av at jeg ikke innehar mattekunnskaper. Finnes det noe håp for meg uten generell studiekompetanse? Jeg har forsøkt å Google men det er vanskelig finne frem i jungelen uten noe spesifikt å gå etter. Vær vennlig å spar dere for sarkastiske eller unødvendige kommentarer, hadde det vært mulig hadde jeg fullført studiekompetansen for lenge siden og fulgt et vanlig utdanningsløp derfra. Anonymkode: adac6...db9 Kom inn på juridikum med kun yrkesskule Hadde ikke egentlig realkompetanse utover å ha sittet som lekdommer Anonymkode: 5e9d5...c15
Gjest Newroz Skrevet 7. mars 2018 #18 Skrevet 7. mars 2018 Hvis det er helt uaktuelt å ta opp matten (husk at du kan kjøpe deg til leksehjelp eller gå på feks bjørknes og sonans med gode lærere), så tror kanskje jeg ville sett meg ut bedrifter innen salg og service hvor det er mulig å stige litt i gradene etter hvert. Kanskje får du også kurs betalt av jobben som ikke krever noe form for utdannelse, bare jobben du har? Det kan være at det er lettere hos de store kjedene, feks Kiwi eller noen kleskjeder?
Gjest Newroz Skrevet 7. mars 2018 #19 Skrevet 7. mars 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kom inn på juridikum med kun yrkesskule Hadde ikke egentlig realkompetanse utover å ha sittet som lekdommer Anonymkode: 5e9d5...c15 Det må vel være ganske mange år siden? Nå er det krav om studiekompetanse.
Gjøksuppe Skrevet 7. mars 2018 #20 Skrevet 7. mars 2018 1 time siden, Humlefot skrev: Det var det jeg var redd for... da er det ikke håp for sånne som meg. Men hva er galt med yrkesfag? Lønn er ofte tilsvarende bachelor i kommunal sektor, det er gode muligheter for å både starte for seg selv eller få lederstillinger, administrativt og lignende. Om du er over 25 er det bra tilbud for utdanning innen yrkesfag for voksne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå