SunnivaOslo Skrevet 7. mars 2018 #1 Skrevet 7. mars 2018 Ja,så hva har folk "alltid" av mat? Jeg tenker i kjøleskap,tørrvarer og fryser. I kjøleskap: Lettmelk,egg,diverse oster(er glad i ost),diverse pålegg(som oftest makrell i tomat,leverpostei og kokt skinke)diverse grønnsaker (som oftest agurk,tomat,gresskar,potet,aubergine,zucchini,fennikel,paprika,reddiker og løk),øl,hvitvin,kesam (både med og uten smak) og oliven(liker kalmata best) Tørrvarer: Hermetiske tomater,tunfisk,sardiner,kikerter,kokosmelk,buljongen og krydder(har masse forskjellig av det),couscous,pasta,ris,ferdigsupper,olivenolje,diverse eddiker og andre sauser. I fryser: Diverse kjøtt og fisk,bacon,isterninger,bær til smoothie,ingefær og urter(holder seg lengre)
Doge Skrevet 7. mars 2018 #2 Skrevet 7. mars 2018 (endret) I kjøleskapet: Skummet melk, smør, rømme, hvertfall en type syltetøy, egg, makrell i tomat og hvertfall en type smøreost. Og cola zero! I fryser: Frosne grønnsaker og bær, noe fisk, kylling, brød, isbiter. Tørrvarer: Fullkornaris, havregryn, fullkorn pasta, hermetiske tomater/mais/bønner. Diverse typer krydder og sauser. Endret 7. mars 2018 av Doge Glemte heeeeelt å nevne Cola Zero! 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #3 Skrevet 7. mars 2018 I kjøleskapet: Egg, melk, smør, pålegg, løk, hvitløk og gulrot. I fryseren: Spinat, fisk, hjort, lam, syltetøy (bringebær, blåbær, tyttebær, molt), hele blåbær, hakket gressløk, persille. Tørrvarer: Ris, forskjellig pasta, diverse bønner og linser, mel (mange typer), sukker, havregryn, kakao, krydder (mange typer) og en pose posesuppe i tilfelle uforutsette hendelser. Hermetikk: Ananas, tomat, oliven, diverse bønner, kikerter, makrell i tomat, egenlaget syltetøy Oljer og sauser: Olivenolje, rapsoplje, soyasaus, ketchup og eddik. Fryseren inneholder ikke alltid alt, siden vi tømmer den vær sommer og har et fjernlager et annet sted, og siden mye er sesongvarer vi spiser opp før neste sesong. Resten er slikt vi alltid kjøper nytt av før det blir tomt. Vi har selvfølgelig masse andre ting også, men det kjøper vi bare ved behov, lyst eller dersom det er et tilbud. Anonymkode: aa5e3...a80 1
l86 Skrevet 7. mars 2018 #4 Skrevet 7. mars 2018 I kjøleskapet: poteter, løk, hvitløk, tomater, smør, fløte, melk, cola zero, egg, ost, pålegg, frukt, sylteagurker, syltetøy, hvitvin til matlaging. I tillegg har vi alltid mye mer grønnsaker men det varier hvilke. Hermetikk: hermetiske tomater, tomatpuré, oliven, bønner. Tørrvarer: ris, pasta, gjær, mel i diverse varianter, sukker, buljongterninger, masse forskjellige krydder. Fryser: diverse fisk, revet ost, bær, karbonadedeig. 1
_popcorn_ Skrevet 7. mars 2018 #5 Skrevet 7. mars 2018 I kjøleskapet: Egg, smør, knust hvitløk, knust ingefær, øl, hvitløk, aioli, majones, tomatpure, soyasaus, sweet chili og diverse oster. Tørrvarer: ris, pasta, sukker, hvetemel, samalt hvete, rug, kokosstrø, buljongterninger, olivenolje, soyaolje, rødvinsbalsamico, hvitvinsbalsamico, gjær, knekkebrød og frokostblandingen 4 nøtter. Hermetikk: minimais og mais. Fryser: fløte i terninger, rødvin i terninger, frosne grønnsaker av ulike typer, frosne bær, polarbrød, kryddersmør, ulike kjøttpålegg og ett utvalg av fisk og kjøtt ettersom hva som har vært på tilbud den siste tiden. Dette er alt som jeg kjøper inn øyeblikkelig når det blir tomt, eller helst før det er tomt. Ellers varierer innhold av ferske grønnsaker og pålegg litt etter planer de nærmeste dagene. 2
Zienna Skrevet 7. mars 2018 #6 Skrevet 7. mars 2018 45 minutter siden, _popcorn_ skrev: I kjøleskapet: Egg, smør, knust hvitløk, knust ingefær, øl, hvitløk, aioli, majones, tomatpure, soyasaus, sweet chili og diverse oster. Tørrvarer: ris, pasta, sukker, hvetemel, samalt hvete, rug, kokosstrø, buljongterninger, olivenolje, soyaolje, rødvinsbalsamico, hvitvinsbalsamico, gjær, knekkebrød og frokostblandingen 4 nøtter. Hermetikk: minimais og mais. Fryser: fløte i terninger, rødvin i terninger, frosne grønnsaker av ulike typer, frosne bær, polarbrød, kryddersmør, ulike kjøttpålegg og ett utvalg av fisk og kjøtt ettersom hva som har vært på tilbud den siste tiden. Dette er alt som jeg kjøper inn øyeblikkelig når det blir tomt, eller helst før det er tomt. Ellers varierer innhold av ferske grønnsaker og pålegg litt etter planer de nærmeste dagene. Hvorfor KNUST hvitløk og KNUST ingefær? 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #7 Skrevet 7. mars 2018 I kjøleskapet: Ost, skinke, tomat, agurk, paprika, salat, smør, jus, melk, fløte, litt ferske grønnsaker, rapsolje, egg Tørrvare/hermetikk: Pasta, ris, makrell i tomat/tunfisk/leverpostei, hermetisk tomat, bønner, suppeposer/noen glass med ferdigsaus, mye krydder, olivenolje Fryser: Kjøtt, fisk, frosne grønnsaker, litt brødmat, ferdigpizza til en lat dag, Anonymkode: ed938...e0d 1
Lill3My Skrevet 7. mars 2018 #8 Skrevet 7. mars 2018 Kjøleskapet : - egg, en boks middagsrester, cottage cheese, ost, yoghurt eller kesam, gulrot, soyasaus, eplesidereddik, løk, og som regel en god del frukt og grønt Skapene: havregryn, knekkebrød, kaffe, ymse hermetikk (tomat, tunfisk, makrell i tomat, bønner), nøtter, proteinbarer, proteinpulver, te, diverse bakeingredienser, pasta, quinoa, linser Frysen: ost, pålegg, kylling, fisk, grønnsaker, iskrem, hjemmelaget kraft 1
_popcorn_ Skrevet 7. mars 2018 #9 Skrevet 7. mars 2018 36 minutter siden, Zienna said: Hvorfor KNUST hvitløk og KNUST ingefær? Fordi det holder i en evighet, dermed kan man bruke en liten teskje når man føler for det, uten at noe blir ødelagt. Jeg bruker ikke så mye ingefær at jeg bruker opp en fersk før den er grønn. Hvitløk fordi det er enklere å bare åpne glasset å hive i en teskje, enn å hakke opp ett fedd, smaken tar seg opp raskere med knust hvitløk, og man slipper skrubbing av hender for å få bort lukten. Jeg kjøper ferskt om jeg skal lage større middager, men i en singel husholdning er det helt håpløst skulle ha slike ting ferskt. Det koster meg minst ti ganger mer om jeg bruker ferskt hele tiden, på grunn av svinn. En boks knust ingefær holder i mange måneder i kjøleskapet, samme med hvitløk. Så for meg går det på at det er billigere, det er mye enklere i forhold til renhold, det er mye mindre svinn, og det er mer lettvint i en enslig husholdning. 7
Zienna Skrevet 7. mars 2018 #10 Skrevet 7. mars 2018 I tillegg til pålegg, melk, juice, ost, smør o.l. har vi alltid matfløte, lettrømme og creme freche i kjøleskapet. I kjøleskapsdøra står curry paste, oliven, sitron, sennep, ketsjup og slikt. Nederst ligger løk, chili, hvitløk, sellerirot, persillerot og tørkede tomater. Har det vi bruker ofte i kjøleskapet. Fryseboks og fryseskap står i rommet ved siden av kjøkkenet. I fryseskapet har vi ferdigmat, altså ferdig stekt kjøtt som basis for gryteretter, kraft av kjøtt, reke osv, brød, rundstykker, kaker osv. Der ligger også frosset gressløk, ost, bær og sopp. I fryseboksen har vi pakker med fiskefilet og diverse annen fisk. Alt av fersk kjøtt (vi kjøper elg, lam og okse fra bonde). På kjøleboden har vi egg, poteter, gulerøtter, purre, kålrabi o.a. Der er også hermetikken, dvs. kokosmelk, bønner, tomater. Alle sylteglass står på kjøleboden. I år er det syltede pærer, syltet hvitløk, chili og ingefær. Det sparer oss for mye tid å ha det grunnleggende i huset.
Zienna Skrevet 7. mars 2018 #11 Skrevet 7. mars 2018 2 minutter siden, _popcorn_ skrev: Fordi det holder i en evighet, dermed kan man bruke en liten teskje når man føler for det, uten at noe blir ødelagt. Jeg bruker ikke så mye ingefær at jeg bruker opp en fersk før den er grønn. Hvitløk fordi det er enklere å bare åpne glasset å hive i en teskje, enn å hakke opp ett fedd, smaken tar seg opp raskere med knust hvitløk, og man slipper skrubbing av hender for å få bort lukten. Jeg kjøper ferskt om jeg skal lage større middager, men i en singel husholdning er det helt håpløst skulle ha slike ting ferskt. Det koster meg minst ti ganger mer om jeg bruker ferskt hele tiden, på grunn av svinn. En boks knust ingefær holder i mange måneder i kjøleskapet, samme med hvitløk. Så for meg går det på at det er billigere, det er mye enklere i forhold til renhold, det er mye mindre svinn, og det er mer lettvint i en enslig husholdning. Takk for tips! Jeg har lagt hvitløk i olje, men det smaker ikke helt riktig. Har også syltet både hvitløk, ingefær og chili, og det smaker godt. Men som du sier, alt må hakkes..
Undermann Skrevet 7. mars 2018 #12 Skrevet 7. mars 2018 (endret) Veldig enkelt å svare på. Kjøleskap: -Vann Tørt: -Brød Edit: og kaffe selvsagt Fryser: -Isbiter. Det er nok eneste jeg så og si alltid har.. Endret 7. mars 2018 av Undermann
Sarianne Skrevet 7. mars 2018 #13 Skrevet 7. mars 2018 Kjøleskap: poteter, smør, løk, søtpotet eller gresskar, tamari, ost, paprika, egg skap: speltmel, salt, kokossukker, masse krydder, urtesalt, linser, tørkede bønner, en type hermetisk bønner, hakkede tomater på boks, pasta, olivenolje, ris, bokhvete, sesamfrø, hvitløk (dør uten hvitløk!!), fryser: bær, grønnsaksmiks, reinskav kjøtt, kyllling
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #14 Skrevet 7. mars 2018 Kjøleskap Ulike typer currypaste, jalapenos Mandelmelk, usøtet soyamelk Rapskokos Skap Røde, brune og grønne linser Ris, havre Hermetisk tomat, tomatpure, mais, ananas Gresskarkjernefrø, linfrø, sesamfrø, solsikkekjerner Valnøtter, mandler Løk og hvitløk Plantemel, bakepulver, sukker, vaniljesukker Grønnsaksbuljong, ulike typer edikk, sitronsaft, rapsolje, olivenolje, kokosfett, soyasaus, masse krydder Chillisauser Te, kakao, kaffe B12 supplement og D vitamin for vinteren Fryser Kokte kidneybønner, kikerter Grønnsaksblandinger i alle varianter Bær Anonymkode: 9fa32...c86
Undermann Skrevet 7. mars 2018 #15 Skrevet 7. mars 2018 At folk gidder plyndre med alt slags småtteri. Frøer, oljer, linser and what have you. Hadde blitt helt ør av å hlde greie på bruk av alt sånt noe. Huff .. 1
s0la Skrevet 7. mars 2018 #16 Skrevet 7. mars 2018 I kjøleskap Pålegg: Skinke og hvitost Grønnsaker: Agurk, gulrøtter & tomat Drikke: Havremelk og laktoseredusert lettmelk Ellers: Egg, ketchup, smør, majones I skap Havregryn Knekkebrød Musli/granola Mandler Spaghetti Te og kaffe Tacomix, sauser, o.l. Krydder - salt, pepper & gastromat Hakkede tomater 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #17 Skrevet 7. mars 2018 I kjøleskapet er det alltid: Kald drikke, ost, grønnsaker og syltetøy Tørrvarer: Krydder, kaffe, te, mel (ulike typer, men har alltid mel) Annet: Hermestiske tomater, kokosmelk Mye annet er tilstede 95% av tiden, men ikke alltid. Anonymkode: 1671c...f3a
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #18 Skrevet 7. mars 2018 Kjøleskapet: Havremelk, egg, kinakål, agurk, paprika, fetaost, oliven, hvitløk i krukke, selleri, agurk. Gresk yoghurt naturell. Frysaren: Bær, spinat, vegetarburger. Frosne grønnsaker, mange typar posar. Isbitar, grønnsaksvårullar. Skap: Havergrøt, kaffi, olivenolje, krydder. Masse hermetikk, mais, tomat, kikerter, bønner. Hasselnøtter og mandlar. Sesamfrø, linfrø, solsikkefrø, kokkosmelk, grønnsaksbuljong. Sukker, hvete, vaniljesukker, bakepulver. Mandelmel, kokkosmel. Mange typar mel. I stova har eg alltid eit fat med tomat, appelsin, banan o.s.v. Anonymkode: a7d7f...08b
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #19 Skrevet 7. mars 2018 Dette har jeg vanligvis liggende: Kjøleskap: Melk, egg, smør, melkefri margarin, bananer, cherrytomater, paprika, ost, avokado, gulrøtter, løk, cottage cheese. Tørrvarer: Røde og grønne linser, solsikkefrø, sesamfrø, linfrø, havregryn (store og lettkokte), kruskakli, havrekli, rugmel, hvetemel, sukker, mandler, fullkornsris, bakepulver, vaniljesukker, kakao, glutenfritt mel, tørrgjær. Hermetikk: Hakkede tomater, kikerter, bønner, kokosmelk, tomatpuré, curry paste. Fryser: Mer ost, laks, torsk, kokt skinke, kyllinglår, kyllingkjøttdeig, gjerne noen middagsretter. Har selvsagt også en hel del krydder, ulike oljer og slikt. Anonymkode: 63010...c3d
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #20 Skrevet 8. mars 2018 15 timer siden, Undermann skrev: At folk gidder plyndre med alt slags småtteri. Frøer, oljer, linser and what have you. Hadde blitt helt ør av å hlde greie på bruk av alt sånt noe. Huff .. Det er en del av et sunt og variert kosthold og svært vanlig :-) Anonymkode: 632e2...e75 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå