Gå til innhold

Paring av hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen! 

Vet at det er delte meninger på dette området, men ber på forhånd om at folk holder seg saklige. Har en liten dvergdachstispe på 3 år som venter sitt første valpekull. Hun er kjøpt hos seriøs oppdretter, har stamtavle o.l. Vi har parret henne med en av samme rase, som også er av seriøs oppdretter og har stamtavle. Det jeg lurer på nå er hvordan det blir i forhold til valpene og eventuell stamtavle på de? Jeg er jo ingen oppdretter selv, og har hørt at det kun er oppdrettere som har anledning å ordne stamtavle gjennom NKK. Grunnen til at jeg ønsket å sette kull på hunden min er fordi hun har vært plaget med innbilte svangerskap og dyrelegen ville ikke gi hormonbehandling eller lignende før hun har hatt ett valpekull. Hun mente det kunne bedre seg etter det. I tillegg har jeg hørt at det er mange helsemessige fordeler å ha minst ett kull på tispa i forhold til eventuelle fremtidige sykdommer i livmoren (livmorhalskreft o.l.)

Videoannonse
Annonse
Gjest Fleiben
Skrevet
6 minutter siden, Lillefrøkna skrev:

Hei alle sammen! 

Vet at det er delte meninger på dette området, men ber på forhånd om at folk holder seg saklige. Har en liten dvergdachstispe på 3 år som venter sitt første valpekull. Hun er kjøpt hos seriøs oppdretter, har stamtavle o.l. Vi har parret henne med en av samme rase, som også er av seriøs oppdretter og har stamtavle. Det jeg lurer på nå er hvordan det blir i forhold til valpene og eventuell stamtavle på de? Jeg er jo ingen oppdretter selv, og har hørt at det kun er oppdrettere som har anledning å ordne stamtavle gjennom NKK. Grunnen til at jeg ønsket å sette kull på hunden min er fordi hun har vært plaget med innbilte svangerskap og dyrelegen ville ikke gi hormonbehandling eller lignende før hun har hatt ett valpekull. Hun mente det kunne bedre seg etter det. I tillegg har jeg hørt at det er mange helsemessige fordeler å ha minst ett kull på tispa i forhold til eventuelle fremtidige sykdommer i livmoren (livmorhalskreft o.l.)

Hei :) Så spennende med paring - lykke til med valper!

Om du ville hatt stamtavlenavn, så måtte du opprettet stamtavlenavn for en stund siden. Det tar ca 3 måneder fra søknad er sent til kennelnavnet er godkjent. 

Skriv i salgsannonsen til valpene kennelnavn på både mor og far, hvilke meritter de har osv - dette er særdeles viktig da du ikke leverer valpene med kennelnavn. 

Ring NKK og hør med de, det er de som virkelig er gode på om de kan leveres med stamtavle, eller ikke.

Skrevet
38 minutter siden, Fleiben skrev:

Hei :) Så spennende med paring - lykke til med valper!

Om du ville hatt stamtavlenavn, så måtte du opprettet stamtavlenavn for en stund siden. Det tar ca 3 måneder fra søknad er sent til kennelnavnet er godkjent. 

Skriv i salgsannonsen til valpene kennelnavn på både mor og far, hvilke meritter de har osv - dette er særdeles viktig da du ikke leverer valpene med kennelnavn. 

Ring NKK og hør med de, det er de som virkelig er gode på om de kan leveres med stamtavle, eller ikke.

Tusen takk! Ja, det blir veldig spennende :) Og takk for godt svar. Jeg skal ta kontakt med NKK å høre hva de sier. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan de ikke leveres med stamtavle så regnes de som blandingshunder uavhengig av merittene til foreldrene. Kunnskap om foreldrene til "blandingshunder" spiller kun en rolle når det kommer til helsestatus og for å forhindre fremtidig innavl om noen vil sette valper på dem i fremtiden. Så merittene spiller ingen rolle, men det gjør helsestatus. Kan du vise til dokumentasjon på at begge foreldredyrene er testet fri for alt av arvelige og ikke arvelige sykdommer, så blir valpene mere verdt og du kan ta mere betalt enn du kan uten helsedokumentasjon. Selging av blandingsvalper taper du penger på fort, så jo mindre tap du kan få jo bedre.

Anonymkode: 85412...d80

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan også ta kontakt med foreningen for rasen, de vet kanskje mer hva du evt. kan ta betalt for valpene hvis du ikke får stamtavle. Håper du får dekket utgifter til veterinær og utstyr i det minste. Hvis du ikke kan selge dem til full pris, så pass på å sjekk potensielle kjøpere godt. Du kan få noen impulskjøpere som ikke har tenkt seg så nøye om :/ 

Anonymkode: 10ab6...df7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om tispa er kjøpt via en seriøs oppdretter, vil nok denne oppdretteren kunne gi deg gode råd :) Det samme vil nok oppdretter av valpefar! Disse oppdretterne vil jo være tjent med at dine valper blir fine hunder :) 

Anonymkode: 81ec3...3c7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle som har kull er oppdrettere.

Har både hannhund og tispe stamtavle kan sannsynligvis også valpene få det dersom helsekrav etc til registrering er fulgt (om det er noen på rasen)

Du må være medlem av NKK, og der kan du registrere kullet ditt

Anonymkode: a8174...f74

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som en sykt lite seriøs veterinær, dersom hun påstår at du heller må få kull på hunden din enn at de skal gjøre noe for å bedre situasjonen. At et valpekull på tispa minker sjangsen for livmorkreft er også bare en myte som burde vært død for lengst, og jeg blir faktisk skremt av at dyrleger oppfordrer sånt. Nyere forskning viser heller at det er tvert om, da de under drektigheten produserer langt mer hormoner som heller øker sjangsen for nettopp livmorkreft - har jeg blitt fortalt både av min dyrlege og flere dyktige oppdrettere. Dette er ikke et angrep mot deg, jeg skjønner din situasjon, men dyrlegene burde vite bedre.

Det sagt burde du kunne få gode råd av hannhundeieren dersom h*n virkelig er en seriøs oppdretter. For å få de registrert må du (det vil si foreldredyrene) hvertfall ha oppfylt minstekravene til NKK og det er en stor fordel om de også oppfyller raseklubben sine slik at dere kan annonsere der. 

Kopiert fra NDF:

Minstekravene for å annonsere kull her, er følgende:

*Oppdretter skal være medlem av NDF

*Kullet skal registreres i NKK for oppdretters regning

*Oppdretter skal bruke NKKs kjøpeavtale

*Valpen skal ikke leveres før 8 ukers alder.

*Valpen skal leveres med veterinærattest.

* Begge foreldrene skal være utstilt på ordinær utstilling med minst 2xVery good i kvalitet.

*Dersom valpene selges med formål som drev, hi eller spor/ettersøkshund, skal begge foreldrene være premiert i gjeldende prøvegren.

Anonymkode: 1f6cf...818

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som en sykt lite seriøs veterinær, dersom hun påstår at du heller må få kull på hunden din enn at de skal gjøre noe for å bedre situasjonen. At et valpekull på tispa minker sjangsen for livmorkreft er også bare en myte som burde vært død for lengst, og jeg blir faktisk skremt av at dyrleger oppfordrer sånt. Nyere forskning viser heller at det er tvert om, da de under drektigheten produserer langt mer hormoner som heller øker sjangsen for nettopp livmorkreft - har jeg blitt fortalt både av min dyrlege og flere dyktige oppdrettere. Dette er ikke et angrep mot deg, jeg skjønner din situasjon, men dyrlegene burde vite bedre.

Det sagt burde du kunne få gode råd av hannhundeieren dersom h*n virkelig er en seriøs oppdretter. For å få de registrert må du (det vil si foreldredyrene) hvertfall ha oppfylt minstekravene til NKK og det er en stor fordel om de også oppfyller raseklubben sine slik at dere kan annonsere der. 

Kopiert fra NDF:

* Begge foreldrene skal være utstilt på ordinær utstilling med minst 2xVery good i kvalitet.

*Dersom valpene selges med formål som drev, hi eller spor/ettersøkshund, skal begge foreldrene være premiert i gjeldende prøvegren.

Takk for svar. Verken valpemor eller valpefar er utstilt, av den enkle grunn at jeg ikke har hatt ønske om å stille henne ut. Til tross for at jeg er overbevist om at hun ville gjort det svært godt. Men men, da er det vel ingen mulighet å få de registrert da. Får sørge for at det i det minste følger helsedokumentasjon med valpene. 

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, Lillefrøkna said:

Takk for svar. Verken valpemor eller valpefar er utstilt, av den enkle grunn at jeg ikke har hatt ønske om å stille henne ut. Til tross for at jeg er overbevist om at hun ville gjort det svært godt. Men men, da er det vel ingen mulighet å få de registrert da. Får sørge for at det i det minste følger helsedokumentasjon med valpene. 

Du kan nok fortsatt få valpene registrert i NKK, de er bare ikke "godkjent" av raseklubben og du får ikke annonsere dem der.

les denne her finner du all info du trenger http://web2.nkk.no/filestore/Registrering/Reglerforregistrering_2018.pdf

Anonymkode: a8174...f74

• Liker 1
Skrevet
På 7.3.2018 den 14.32, Lillefrøkna skrev:

Hei alle sammen! 

Jo, du er oppdretter - det er du som er ansvarlig for å pare tispa, og det er du som er ansvarlig for å finne gode valpekjøpere. Valpekjøpere du er forpliktet til å bistå i mange år fremover. 

Hva vet du egentlig om hund? Vet du hva du skal gjøre om vannet går og ingen valper kommer på x antall timer? Vet du hva du skal gjøre med morkaker, navlestreng og fosterposer? 

Det er ingen fordeler for tispa å ha et kull, punktum. Tvert imot - du risikerer endog å miste tispa og sitte med valper uten mor. Hva skal du gjøre da? Du bør begynne å lese deg opp pronte, begynn med å lese boka Genetikk, avl og oppdrett fra perm til perm, i tillegg til obstetrikk hos hund. 

Har du valpekasse og annet utstyr du trenger klart? Avklart med ferie, slik at du kan følge opp tispe og valper?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hei alle sammen! 

dersom begge foreldredyrene har stamtavle kan valpene også få dette- men her må hannhundeier signere et dokument på at tispa er parret med den hannhunden og dette må sendes til nkk.

du trenger ikke ha et kennelnavn selv for å registrere valpene dine. det er egentlig ikke lov, men det er mange oppdettere som registrerer sine kull med faste initialer på f.eks sine navn dersom de ikke har registrert kennelnavn enda.
så om ei hetter   anna nordmann, registrerer hun alle kull som  A N navnetpåvalpen.

Anonymkode: 24e2a...f22

AnonymBruker
Skrevet

Du kan registrere valpene. Hannhundeier må signere paringsbevis. 

Les deg for all del opp på fødsler og lag oversikt over vakttelefon til din lokale vet. 

Anonymkode: 8747a...de1

AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at jeg ønsket å sette kull på hunden min er fordi hun har vært plaget med innbilte svangerskap og dyrelegen ville ikke gi hormonbehandling eller lignende før hun har hatt ett valpekull. Hun mente det kunne bedre seg etter det. I tillegg har jeg hørt at det er mange helsemessige fordeler å ha minst ett kull på tispa i forhold til eventuelle fremtidige sykdommer i livmoren (livmorhalskreft o.l.)

Herregud, hva slags veterinær er dette?! Dette er gamle seiglivede myter. En tispe som sliter veldig med innbilt skal IKKE avles på, det er arvelig og å føre slik lidelse videre er helt hull i hodet. Gir mer mening å kastrere dersom tispen plages såpass.

Synd at dere har fått så dårlig veiledning av veterinær, TS! Håper at tispen er trivelig og frisk på alle andre måter, så blir det vel ok valper av det likevel :) 

Anonymkode: 8f9d5...76d

• Liker 3
Skrevet
På 9.3.2018 den 0.19, ArtyFarty skrev:

Jo, du er oppdretter - det er du som er ansvarlig for å pare tispa, og det er du som er ansvarlig for å finne gode valpekjøpere. Valpekjøpere du er forpliktet til å bistå i mange år fremover. 

Hva vet du egentlig om hund? Vet du hva du skal gjøre om vannet går og ingen valper kommer på x antall timer? Vet du hva du skal gjøre med morkaker, navlestreng og fosterposer? 

Det er ingen fordeler for tispa å ha et kull, punktum. Tvert imot - du risikerer endog å miste tispa og sitte med valper uten mor. Hva skal du gjøre da? Du bør begynne å lese deg opp pronte, begynn med å lese boka Genetikk, avl og oppdrett fra perm til perm, i tillegg til obstetrikk hos hund. 

Har du valpekasse og annet utstyr du trenger klart? Avklart med ferie, slik at du kan følge opp tispe og valper?

Har selvsagt begynt å lese meg opp på drektighet og fødsel hos hund, allerede før paring. Og alt av utstyrt vil være på plass i god tid før fødselen går i gang. 

Skrevet
På 8.3.2018 den 9.31, AnonymBruker skrev:

Kopiert fra NDF:

Kravene til NKK er latterlig lave i forhold til raseklubbene dessverre.

Men håper du hører med en annen dyrlege når hun har fått kullet TS, for å få et kull for å bli kvitt innbilt er ikke særlig bra, om jeg husker rett kan det vel bli verre av dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...