Cruz74 Skrevet 7. mars 2018 #1 Del Skrevet 7. mars 2018 Hei. Har nylig fått innvilget uføretrygd og fikk med det et honnørkort. Er det slik at man i dag kan ta med seg ektefelle uansett om han/hun har ledsagerkort? Mente det før i tiden var ganske strengt dette og man burde vel ha behov for ledsager om man skulle få ledsagerrabbatt? Slik jeg leser om dette i dag,trenger man ikke oppgi grunn for reise eller ha ledsagerbevis. Betyr dette at jeg på bussen kan ta med meg partner og bare si honnør pluss ledsager? Hva pleier dere si når dere bestiller billett? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #2 Del Skrevet 7. mars 2018 Ledsager bevis er en ting, og en ordning. Honnør kort er et annet kort og en annen ordning. Du kan ikke mixe og trixe med disse, du må velge enten det ene eller det andre. Ikke alle steder har ledsagerbevis ordning og heller ikke alle steder gir deg honnørrabatt. Anonymkode: 6f543...d70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 7. mars 2018 #3 Del Skrevet 7. mars 2018 (endret) Bakpå mitt honnørkort, som gir halv pris på t-baner, busser og tog, står det at kortet også gir honnørrabatt til "medfølgende ektefelle/partner (registrert iht. Partnerskapsloven) uansett alder" Det står ingenting om at denne partneren eller ektefellen skal ha noe slags ledsager-kort eller spesiellt kort med seg. Det har jeg aldri hørt. Man kan jo bevise i etterkant av en kontroll at man hadde med seg den man er gift med. Det står heller ingenting om at det skal være noe spesielle behov med i bildet. Ledsager (ektefelle) kan man ha med seg uansett sykdom, og få halv pris på reisebilletten, begge to. Dette gjelder bare billetter til offentlig transport som buss og tog og t-bane, hvor transportselskapet mottar offentlig støtte. Endret 7. mars 2018 av Million 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GauteS Skrevet 7. mars 2018 #4 Del Skrevet 7. mars 2018 4 minutter siden, Million said: Bakpå mitt honnørkort, som gir halv pris på t-baner, busser og tog, står det at kortet også gir honnørrabatt til "medfølgende ektefelle/partner (registrert iht. Partnerskapsloven" uansett alder" Det står ingenting om at denne partneren eller ektefellen skal ha noe slags kort med seg. Ikke alle busser gir honnørrabatt Ektefellen trenger ikke ha honnørkort, men må logisk nok kunne bevise at han er gift med den som har kortet. Å hekte seg på en annen som står på busstoppet, holder ikke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #5 Del Skrevet 7. mars 2018 Men gjelder ikke dette også samboer? Er det noen som spør om man faktisk er gift? Anonymkode: 1c6c3...8b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GauteS Skrevet 7. mars 2018 #6 Del Skrevet 7. mars 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Men gjelder ikke dette også samboer? Er det noen som spør om man faktisk er gift? Dette er to ulike spørsmål. 1) Nei, det gjelder ikke for samboer. Medfølgende ektefelle/partner (registrert iht. Partnerskapsloven) burde ikke være mulig å misforstå. 2) Svært ofte her i livet tar vi det som folk sier for god fisk, uten å forlange vanntette bevis. Kall oss gjerne naive, men vi antar at folk flest ikke direkte lyver og bedrar og gjør seg til kjeltringer – spesielt ikke for småbeløp. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #7 Del Skrevet 12. mars 2018 Hva sier man når man kjøper billett? Honnør + ektefelle? Eller 2 stk honnør? Pleier dere vise kortet sammen med legitimasjon samtidig? For å bevise at reisefølge er ektefelle må man jo ta med seg ekteskapskontrakten? Anonymkode: a809d...f2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #8 Del Skrevet 12. mars 2018 På 7.3.2018 den 15.09, GauteS skrev: Ikke alle busser gir honnørrabatt Ektefellen trenger ikke ha honnørkort, men må logisk nok kunne bevise at han er gift med den som har kortet. Å hekte seg på en annen som står på busstoppet, holder ikke. Ingen har heller sagt at alle busser gir honnørrabatt. Anonymkode: aa931...436 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GauteS Skrevet 12. mars 2018 #9 Del Skrevet 12. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ingen har heller sagt at alle busser gir honnørrabatt. Anonymkode: aa931...436 Hva er det med deg? Ikke alle skriver her utelukkende for å finne feil hos og hakke på andre, noen finner det mer givende å bidra med utfyllende saksopplysninger og presiseringer. Det var ingenting feilaktig i innlegget jeg kommenterte, men jeg vurderte det slik at "som gir halv pris på t-baner, busser..." var mulig å misforstå dithen at honnørkort gjelder alle busser. Derfor ville jeg gjøre dette tydeligere. Var det virkelig så galt av meg? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå