AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #1 Skrevet 7. mars 2018 Har en toy tispe på 2 kg. Ble sjekket ved 4 mnd for patella. Ingen funn. Ble oppdaget en bilyd på hjerte eneste.. nå etter 6 mnd er hun mer og mer halt. Tidvis på tur trekker hun opp ett og ett bakbein. Bruker potesokker- dette forekommer med og uten. Er det en mulighet for at dette er patella nå etter 7 mnd? noen med erfaring med dette? Dette er en tispe med stamtavle som jeg hadde planer om å få valper på.. er dette patella er vel ikke dette mulig. Hva sier forsikringen ang verditap( full tryg +). 🐶 Anonymkode: 9c3da...0cd
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #2 Skrevet 7. mars 2018 En sjekk ved 4 måneder er ikke noe å stole på, siden patella i mange tilfeller ikke oppdages før hunden er over et år. Vår viste tegn da hun var akkurat ett år, men jeg husker ikke om hun ble sjekket før. Det ble i så fall gjort av oppdretter (og det tviler jeg sterkt på at hun gjorde, for hun viste seg å være meget useriøs). Jeg vet ikke hvor tidlig patella kan oppdages, men du bør absolutt sjekke det ut så veterinær kan vurdere graden og potensialet for å utvikle en høyere grad. Min hund hadde grad 2 på begge bein, og vi valgte derfor å operere begge knærne med ett års mellomrom. Veterinær påstår operasjonen var vellykket, men jeg tror egentlig ikke den siste var det. Jeg kan ikke reglene for avl, men jeg tror det er "lov" så lenge det kun er snakk om grad 1. Men jeg vil absolutt ikke anbefale å avle på en hund med patella, for det kan utvikle seg til å bli en svært smertefull tilstand for hunden. Dette er noe veterinæren fortalte meg, og som det sikkert er ulike meninger om. Det var uansett aldri aktuelt for meg å bruke min til avl. Vi hadde også tryg og fikk dekket begge operasjonene, men jeg vet ikke om du får utbetalt noe på grunn av verditap Anonymkode: 94d39...ab8 1
mika2 Skrevet 8. mars 2018 #3 Skrevet 8. mars 2018 patella luksasjon skal tidligst diagnostoreres ved 1 års alder, dette fordi hunden skal være ferdig utvokst. Hvorvidt en hund med PL kan brukes i avl kommer an på graden, en grad 1 PL kan i mange tilfeller brukes dersom partner er fri. Men du skriver at din hund har en bilyd på hjertet, er dette utredet videre? For det er noe som ikke bør avles på. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå