AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #1 Skrevet 7. mars 2018 Jeg skal sannsynligvis flytte ut i min første egne leilighet i løpet av året og vil gjerne at det skal se fint og ryddig ut, da leiligheten vil være nyoppusset og moderne. Problemet er at jeg har aldri vært noe "naturtalent" med øye for interiør, og jeg er litt bekymret for å innrede en leilighet helt fra bunnen av. Hvordan blir man egentlig "flink" med interiør? Jeg ser jo hva jeg liker og hva jeg synes er mindre fint i ferdige leiligheter, problemet mitt er å se det for seg på en tom plass og sette alt sammen selv. Det eneste jeg vet er at jeg vil ha skinnsofa pga hund, skitne gater og allergi, men jeg er litt bekymret for at jeg ikke får møblene til å passe fint sammen og at skinn da kommer til å se "harry" ut. Hvordan bør man begynne når man starter helt fra scratch? Er det noen som har noen gode tips? Anonymkode: 4a20d...a4f
Gjest -Willow Skrevet 7. mars 2018 #2 Skrevet 7. mars 2018 Jeg ville gått for skinn i en annen farge enn svart som ikke glinser, så blir det ikke så hardt og muligens "harry". Ellers tror jeg det er greit å unngå at alt skal matche så veldig. I min første leilighet var alle store møbler i svart og hvitt. Det har jeg sett hos mange jeg kjenner også. Fy, så kjedelig det ble. I tillegg kjøpte vi omtrent bare firkantede møbler. Det er greit å bryte opp litt!
Gjest Cocosa Skrevet 7. mars 2018 #3 Skrevet 7. mars 2018 (endret) Jeg kjøper ting jeg liker, uavhengig om det passer sammen i stil. På den måten er leiligheten personlig, og ser ikke ut som en møbelkatalog! Endret 7. mars 2018 av Cocosa
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #4 Skrevet 7. mars 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal sannsynligvis flytte ut i min første egne leilighet i løpet av året og vil gjerne at det skal se fint og ryddig ut, da leiligheten vil være nyoppusset og moderne. Problemet er at jeg har aldri vært noe "naturtalent" med øye for interiør, og jeg er litt bekymret for å innrede en leilighet helt fra bunnen av. Hvordan blir man egentlig "flink" med interiør? Jeg ser jo hva jeg liker og hva jeg synes er mindre fint i ferdige leiligheter, problemet mitt er å se det for seg på en tom plass og sette alt sammen selv. Det eneste jeg vet er at jeg vil ha skinnsofa pga hund, skitne gater og allergi, men jeg er litt bekymret for at jeg ikke får møblene til å passe fint sammen og at skinn da kommer til å se "harry" ut. Hvordan bør man begynne når man starter helt fra scratch? Er det noen som har noen gode tips? Anonymkode: 4a20d...a4f Har du masse penger til møbler og interiør? De fleste begynner med det mest nødvendige, og supplerer etterhvert. Knapt noen, uten å bruke stylist, kan flytte inn i en fix ferdig dekorert bolig. Det er og det å finne ting man liker etterhvert som gjør ett hjem personlig. Begynn med sofa, sofabord, og spisetstue. Etterhvert ser du hva du trenger og har lyst på. Anonymkode: e3604...400 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #5 Skrevet 7. mars 2018 1 hour ago, -Willow said: Jeg ville gått for skinn i en annen farge enn svart som ikke glinser, så blir det ikke så hardt og muligens "harry". Ellers tror jeg det er greit å unngå at alt skal matche så veldig. I min første leilighet var alle store møbler i svart og hvitt. Det har jeg sett hos mange jeg kjenner også. Fy, så kjedelig det ble. I tillegg kjøpte vi omtrent bare firkantede møbler. Det er greit å bryte opp litt! Takk for tips! Tror jeg vil ha i en form for brunt ja Har sett at IKEA har en som heter Stockholm som kommer i både lysere "tan" og en mørke brun, så vurderer den. Ser jo at det er fort gjort å gå for svart og hvitt da, i og med at det meste da vil passe sammen. Men jeg ser så mange helt hvite "minimalistiske" stuer som jeg mener føles iskalde og veldig lite hjemmekoselige så jeg vil prøve å unngå det. 1 hour ago, Cocosa said: Jeg kjøper ting jeg liker, uavhengig om det passer sammen i stil. På den måten er leiligheten personlig, og ser ikke ut som en møbelkatalog! Vil gjerne prøve å få til en mellomting Savnet et litt mer gjennomtenkt interiør i huset der jeg vokste opp så nå som jeg har muligheten så ønsker jeg å ha det litt mer strøkent. 1 hour ago, AnonymBruker said: Har du masse penger til møbler og interiør? De fleste begynner med det mest nødvendige, og supplerer etterhvert. Knapt noen, uten å bruke stylist, kan flytte inn i en fix ferdig dekorert bolig. Det er og det å finne ting man liker etterhvert som gjør ett hjem personlig. Begynn med sofa, sofabord, og spisetstue. Etterhvert ser du hva du trenger og har lyst på. Anonymkode: e3604...400 Ikke masse penger nei, men nok til å kjøpe de møblene man trenger. Kommer til å bli mye IKEA, så ikke alt for dyrt, men jeg er litt redd for å kjøpe noe jeg angrer på senere. Men jeg gjør nok som dere sier og begynner med de store tingene, får heller ta meg god tid for å la alt synke inn litt før jeg kjøper resten. Vil ikke kjøpe bare for å kjøpe og ende opp med en oversvømt leilighet jeg egentlig ikke liker så godt. Anonymkode: 4a20d...a4f
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #6 Skrevet 7. mars 2018 Min første leilighet var innredet etter prinsipper "gratis eller sykt billig fra finn.no". Det fungerte helt fint for meg Anonymkode: bf3d7...046 5
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #7 Skrevet 7. mars 2018 Men velg det du liker, og ha gjerne litt farge på puter, gardiner, teppe osv. Hvis du liker farger. Jeg har en grå stoff sofa, ellers mye hvite møbler, en veldig gammel flott spisestue. Men og hvite billy hyller med glassdører fra ikea. Så har jeg farger på duk, puter osv. Jeg synes det er veldig fint med en blanding av nytt og brukt. Anonymkode: 9a528...b0d
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #8 Skrevet 7. mars 2018 IKEA Stockholm i tan er en fin sofa. Rodeo-sofaen i cognac er også fin. Har du Pinterest? Der kan du se mange bilder av interiør. Anonymkode: e1b07...e01
Frostrose Skrevet 7. mars 2018 #9 Skrevet 7. mars 2018 Man begynner med de store møblene, og legger til etterhvert. Da kan du se for deg det du allerede har når du fortsetter. Hold deg gjerne til én tresort/farge på bord og stoler. Hold sofa og andre store ting nøytralt. Da varer det lengre. Farger kan du heller ha på puter og andre detaljer. Vet du hvilken stil du liker? Skandinavisk, glam, amerikansk, cottage, nautisk, 50-talls, eklektisk?
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #10 Skrevet 8. mars 2018 På 7.3.2018 den 16.11, AnonymBruker skrev: IKEA Stockholm i tan er en fin sofa. Rodeo-sofaen i cognac er også fin. Har du Pinterest? Der kan du se mange bilder av interiør. Anonymkode: e1b07...e01 Sofaer og ellers stue og soveromsmøbler kan kjøpes hos Bohus og Skeidar til omtrent samme pris som på Ikea. Forskjellene er at kvaliteten er langt bedre enn Ikeakvalitet. Kjøper man stilnøytrale møbler så kjøper man møbler man kan ha i mange år. Da endrer man bare de rimeligere tingene som puter, pledd, duker og gardiner m.m. Mange går blindt inn for å kjøpe på Ikea fordi de tror det er billig, noe det langt i fra er. Å kjøpe norske produkter fra norske butikker kan og være med å sikre norske arbeidsplasser både direkte og indirekte. Anonymkode: e3604...400 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #11 Skrevet 8. mars 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sofaer og ellers stue og soveromsmøbler kan kjøpes hos Bohus og Skeidar til omtrent samme pris som på Ikea. Forskjellene er at kvaliteten er langt bedre enn Ikeakvalitet. Kjøper man stilnøytrale møbler så kjøper man møbler man kan ha i mange år. Da endrer man bare de rimeligere tingene som puter, pledd, duker og gardiner m.m. Mange går blindt inn for å kjøpe på Ikea fordi de tror det er billig, noe det langt i fra er. Å kjøpe norske produkter fra norske butikker kan og være med å sikre norske arbeidsplasser både direkte og indirekte. Anonymkode: e3604...400 Tviler på at billigmøblene på Skeidar og Bohus er produsert i norge, for å si det sånn 😋 Anonymkode: c2c1a...1e0 4
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #12 Skrevet 8. mars 2018 Min erfaring er at kvaliteten man får til Ikea-pris på Bohus og Skeidar er mye dårligere enn Ikea. Anonymkode: e1b07...e01 5
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #13 Skrevet 8. mars 2018 Ikke stress med å kjøpe alt på én gang. Kjøp deg en seng og en sofa. Det går helt fint å leve ut av flyttekassene en liten stund. Så bruker du mer tid på å finne møbler og gjenstander som du liker. Jeg ville ha kjøpt "de store dyre tingene" i enkle farger og stiler. Er lettere å male veggen enn det er å kjøpe ny sofa. Bruk også litt tid på å finne inspirasjon til møbler og dekorasjon. Sjekk ut blogger, pinterest, boligannonser etc. Grønne planter gjør også en utrolig stor forskjell. Pinterest har også mange tips til DIY som kan være greit å se på når en skal innrede sin første leilighet. Det er tross alt ikke særlig billig. Om du bruker mer tid på å innrede leiligheten din så kan du også lettere kjøpe ting på salg. Anonymkode: 09df6...1d6 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #14 Skrevet 8. mars 2018 Skinn ER harry, og jeg foretrekker løsninger som å dekke til sofaen med tepper som vaskes jevnlig, og tenk - da kan du fjerne teppene og tilby gjester en sofa hundene faktisk ikke har vært i direkte kontakt med. Jeg regner med du eier noen møbler fra før av, så ta med deg det du kan og vurder hva som passer inn/hva du vil bytte ut etter å ha bodd der en stund. Be venner om råd. Anonymkode: 49e9c...9b9 1
Måbarefåsiat... Skrevet 8. mars 2018 #15 Skrevet 8. mars 2018 Bare en kommentar til IKEA-kvalitet.... vi har en deilig sofa fra IKEA. Den skal ikke ut på mange år enda, og vi kjøpte den for 14 år siden. Vi trakk den om for et par år siden, Bemz er gull verd. Synes IKEA har begynt å få et ufortjent dårlig rykte. 1
Trolltunge Skrevet 8. mars 2018 #16 Skrevet 8. mars 2018 Man blir flink med interiør ved å prøve og feile. Mange ganger. Det tar rett og slett litt tid å utvikle både egen smak, og et øye for hva som passer sammen. Kikk gjerne på forskjellige interiørblogger. Man lærer mye av det. Jeg gjorde tabben å kjøpe skinnsofa, fordi jeg trodde den var enklere å holde ren. Jeg har aldri vasket så mye på en sofa. Skit satte seg i sømmene og. Vasket og vasket, og satte inn med spesialoljer, og til slutt gikk jeg lei. Var mye enklere da jeg gikk over til stoffsofa der jeg kunne vaske trekket, og nå har jeg ikke det engang, men sofa med stoff som er veldig enkelt å vaske av. (Velur.)
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #17 Skrevet 8. mars 2018 Bruk Finn og loppemarkeder så finner du fine møbler til en rimelig pris. Anonymkode: c7b47...e3c
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #18 Skrevet 8. mars 2018 Man finner mange skatter på søstrene grene, nille, kremmerhuset osv om man bare leter. Vi har brukt lang tid på å dekorere vår leilighet. Nå 1 år etter vi flyttet inn er det meste på plass. Kjøpt litt og litt hver måned. Hos oss går det mest i svart, fordi jeg elsker det! Prøv å finn din egen stil :-) Det er en leilighet du skal trives i først og fremst! Finner mye inspo på instagram. Det som er fint med svart og hvitt er at du kan bryte det med hva som helst av interiør :-) Vi har svart, hvitt, gull og «plommelilla» som tema. Om jeg blir lei kan jeg bare bytte ut plommelilla med gul, orange, blått- som er mye billigere enn å måtte bytte ut møbler. Anonymkode: 04627...f64
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #19 Skrevet 8. mars 2018 Gå for ting du personlig liker, det mest harry og upersonlige jeg vet er folk som går sort, eller hvitt eller blanding av de to. Det vitner om null personlighet. Lag deg konto på pinterest og lag deg mapper med inspo til de forskjellige rommene. Vet du hva du vil ha, kan du godt finne det på finn til have prisen. Kjøp en digg ny sofa, og ta resten undervegs. Som noen skrev, kjøp heller en stoffsofa som kan vaskes og bruk pledd til hunden. Min vet at pledd betyr fritt fram, og han ligger alltid kun der pleddet hans er. Jeg elsker å se personligheten til folk i hjemmet deres! Anonymkode: 18cbb...3ae 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #20 Skrevet 9. mars 2018 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Tviler på at billigmøblene på Skeidar og Bohus er produsert i norge, for å si det sånn 😋 Anonymkode: c2c1a...1e0 Billigmøbler snakker ikkejeg om, men Norsk produserte møbler solgt på de nevnte butikkene trenger ikke koste allverde. Å vri og vrenge på alt og late som om man misforstår med vilje burde jeg jo vert forberedt på. Anonymkode: e3604...400 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå