Gå til innhold

Bosatt i England med norsk jobb - spørsmål om skatt etc

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei!

I fjor høst flyttet jeg til London fra Norge. Jeg bor her i forbindelse med at kjæresten min studerer her. Vi flytter tilbake til Norge i 2019. Jeg har fremdeles den samme norske jobben min, forskjellen er at jeg jobber hjemme fra London. 

Jeg har spurt rundt og søkt mye på nett om dette, men føler ikke at jeg finner noe informasjon som er relevant for meg - kun for nordmenn som skal jobbe for britisk arbeidsgiver. Så derfor håper jeg noen kan hjelpe meg.

1) Slik jeg forstår det må jeg registrere at jeg bor i England innen 180 dager etter at jeg har flyttet hit. Jeg finner kun måter å registrere seg for jobb innen 180 dager, noe som for meg er unødvendig. Er det andre steder jeg må registrere meg?

2) Er jeg skattepliktig til England? Jeg får all min lønn fra min norske arbeidsgiver, og jobber ikke for britiske firma. Hittil har jeg skattet som vanlig til Norge. 

3) Hvilke helsetjenester har jeg krav på i England? Bør jeg ha noen spesielle forsikringer? 

Noe annet jeg må tenke på? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber motsatt. Bor i Norge,  jobber i England.  Når du får ligningen din, så står det oppført. Over en viss inntekt må jeg skatte til England.  Da trekkes det fra skatt til Norge.  Vil tro det blir det samme til deg

Anonymkode: 02488...bbc

Skrevet

Ok, takk for svar. :-)

Skulle gjerne hatt noe mer inngående informasjon om dette fra noen som er i samme situasjon også.

Skrevet

Ingen flere?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, mariassa skrev:

Ingen flere?

Jeg regner med at du har spurt Skatteetaten?

Anonymkode: f240a...a78

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg regner med at du har spurt Skatteetaten?

Anonymkode: f240a...a78

Det har jeg, men de kan ikke svare på spørsmål annet enn min skatteplikt til Norge (som jeg jo fortsatt har): "Flytter du til utlandet, men beholder arbeidsplass i Norge, har du fortsatt skatteplikt til Norge som bosatt person."

Skatteetaten kan naturlig nok ikke svare på de øvrige spørsmålene mine. Har også kontaktet skattemyndighetene her uten å bli noe særlig klokere, så det hadde vært fint om noen i samme båt kunne dele sine erfaringer.

Skrevet

Noen med mer info? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...