Gå til innhold

Arbeidsgiver ber oss dele sykt barn-dagene?!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har tre små barn som selvsagt er syke iblant, begge er i full jobb. Vi har blitt enige om (av ulike årsaker) at jeg tar sykt barn dager så lenge jeg har igjen slike. Nå har min arbeidsgiver ymtet frempå om det ikke er mulig å dele disse mer med far. Er dette egentlig noe arbeidsgiver har rett til å mene noe om?? Dette er jo vår sak så lenge jeg er innenfor mitt antall dager. 

Anonymkode: 6addd...813

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har sykt barn dager. så lenge du bruker dem kan han ikke si noe.

Anonymkode: b3b79...b84

• Liker 5
Skrevet

Dette har de da ingenting med. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du har loven på din side, men skjønner at det kan oppleves litt urettferdig at det alltid er du som må være hjemme :P Mannen har jo også sykt-barn-dager. Men han har ikke RETT til å mene noe om dette nei, og du trenger ikke å forklare deg for han. 

Anonymkode: 5f4a3...24d

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Formelt sett har de ikke det, men jeg syntes jo det er rimelig at man deler på det, slik at det ikke kun er den ene og dermed den enes arbeidsgiver som blir skadelidende hver gang. 

Anonymkode: e9ec0...d3d

• Liker 38
AnonymBruker
Skrevet

Dere har jo loven på deres side, men det er jo utrolig dårlig gjort ovenfor din arbeidsgiver. 

Anonymkode: 261f9...073

• Liker 24
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvilke årsaker dere har for å dele det slik, men jeg kan forstå at din arbeidsgiver synes det er urimelig at de skal ta bære den største kostnaden av de to arbeidsgiverne. Særlig hvis dette gjelder hvert år til alle barna har passert 12 år. Mest sannsynlig vil jo din kvote bli brukt opp hvert år, men det er ikke sikkert at fars kvote blir rørt en gang, og hvert fall ikke brukt opp. 

Jeg ble veldig nysgjerrig på årsakene, men jeg forstår hvis du ikke vil dele de. 

Når det er sagt, jeg tror ikke arbeidsgiver har rett til å instruere hvordan dere deler dagene - men et forsiktig spørsmål (uten anklager) må jo være greit å stille synes jeg. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Cezanne skrev:

Du har retten på din side, men det er jo urimelig ovenfor din arbeidsgiver at de må ta kostnaden med dine tre syke barn hver gang. 

10 dager er ikke mye 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

10 dager er ikke mye 

Siden TS har 3 barn har hun krav på 15 dager.

• Liker 10
Gjest MrsAvenger
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

10 dager er ikke mye 

Kostnadene ved at ansatte er borte er ganske mye større enn lønna den ansatte får for den dagen.

Ved 3 eller flere barn, kan man bruke 15 dager så lenge man ikke er eneforsørger.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, MrsAvenger skrev:

Kostnadene ved at ansatte er borte er ganske mye større enn lønna den ansatte får for den dagen.

Ved 3 eller flere barn, kan man bruke 15 dager så lenge man ikke er eneforsørger.

15 dager er heller ikke mye.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden TS har 3 barn har hun krav på 15 dager.

• Liker 2
Gjest MrsAvenger
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

15 dager er heller ikke mye.

15 dager gir store kostnader for en bedrift..........så jeg skjønner spørsmålet fra arbeidsgiver.

AnonymBruker
Skrevet

En fraværsdag med lønn beregnes til å koste bedriften minimum 3 000 kr. Denne kostnaden øker med den ansattes inntekt. Kostnader til vikar er ikke tatt med i beregningen.

Anonymkode: 51d7a...e79

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, MrsAvenger skrev:

15 dager gir store kostnader for en bedrift..........så jeg skjønner spørsmålet fra arbeidsgiver.

gjør du? Skjønner du også spørsmålet om ikke arbeidstakeren kan jobbe med blodpropp istedet for å være sykmeldt? Det koster jo så mye.

Eller om ikke arbeidstakeren kan betale arbeidsklær fra sin egen lomme? Er jo så dyrt med arbeidsklær. 

Å komme med slikt, som sjef, er trakassering og ikke lov. Han har ingenting med at hun bruker dager hun har lovfestet rett på.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En fraværsdag med lønn beregnes til å koste bedriften minimum 3 000 kr. Denne kostnaden øker med den ansattes inntekt. Kostnader til vikar er ikke tatt med i beregningen.

Anonymkode: 51d7a...e79

Og det er relevant fordi? 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og det er relevant fordi? 

Fordi TS koster sin bedrift opp til 90.000 i året. Syns ikke sjefen er urimelig for å stille spørsmål om denne utgiften faktisk kan deles på to. Er ikke rart at kvinner blir nedprioritert i arbeidslivet. 

Anonymkode: c9f0a...690

• Liker 35
Skrevet

Sjefen har all rett til å mene noe om dette, og all rett til å ytre ett ønske om at dagene skal deles. 
Sjefen har derimot ikke rett til å kreve det. 

• Liker 15
Gjest Newroz
Skrevet (endret)

Regner med at du har fortalt din sjef om ordningen? Hvis ikke kunne vel din sjef trodd at din mann var hjemme med barna også 15 dager og brukte opp sine syk-barn dager. 

Arbeidsgiveren din har ikke noen rett til å kreve hvordan dere ordner dere med fordelingen så lenge lenge du bruker de dagene du faktisk har rett til. Vips så er det et år barna syke 30 dager, og mannen må være hjemme alle sine dager også. 

Fra arbeidsgiveren sin side forstår jeg at det kan virke litt "urettferdig", men bare hev deg over det: Han/hun har ingen rett til å blande seg inn i hvordan dere ønsker å legge opp livet og fordelingen. 

Endret av Newroz
Skrevet

Jeg skjønner arbeidsgiver godt...

Dette er sånt som fører til at kvinner blir mindre ønskede arbeidstagere...  :(

• Liker 26

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...