Alvildeivf Skrevet 7. mars 2018 #1 Skrevet 7. mars 2018 Jeg er så fortvilet, fikk beskjed om veldig lav amh verdi. Ene syklusen viste 0,5 og neste 0,9. Kontaktet ivf klinikken i Oslo. De sa det så ut som de kan få ut 1-2 follikler. Om 2 dager har jeg gått på maxdose i 13 dager med puregon og menopur (orgalutran for å hindre eggløsning) jeg var der for ultralyd nr 2 på dag 9 med hormoner. Gyn utbryter etter ultralyden : dette ser dårlig ut, det ser ikke ut som du responderer på hormonene... eggposen viser 6 mm.. så sier gyn: hvis det ikke er bedre dag 14, kan ikke vi hjelpe deg !!! Jeg er i sjokk etter de to forskjellige beskjedene, fra første besøk der med mine hormoner hadde en eggpose på 12 mm... til denne beskjeden.. vi kan kanskje kkke hjelpe deg Jeg er så fryktelig redd for beskjeden på dag 14, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Noen som har opplevd dette ?? Noen tips ? For jeg vet virkelig ikke ..
Gjest Annypanny Skrevet 7. mars 2018 #2 Skrevet 7. mars 2018 (endret) Hei kjære deg. Jeg har ikke opplevd dette, men jeg vil prøve å muntre deg litt opp 1. Jeg vet om folk som ikke har fått det til på en klinikk, og har derfor byttet, og så fått det til. 2. Jeg vet også om folk som ikke har fått det til i Norge, og som etter mange år med prøving har reist til danmark, og lykkes godt der. 3. Behandligene og medisinene varierer fra klinikk til klinikk, og hvis du ikke responderer på en type medisin, kan det godt hende du responderer godt på en annen type. Be om å få prøve en annen neste gang. Hva har du gått på forresten? 4. Jeg kjenner ei som etter mye strev fikk 1 follikel. Hun var skikkelig stressa fordi det var bare en, men det var nok. Hun ble gravid og fødte, så det var et gullegg. Av og til trenger man ikke så mange 5. Der jeg har fått behandling snakket de om gode og dårlige sykluser. En syklus kan man produsere kanskje 2 dårlige egg, og neste syklus kan man produsere 10 gode egg. Det kan variere veldig. Kanskje hadde du en dårlig syklus nå, i tillegg til å få en medisin som ikke er riktig for deg? Så uansett hva utfallet blir nå, så ikke gi opp. Det er mange muligheter enda Masse lykke til! Endret 7. mars 2018 av Annypanny
Alvildeivf Skrevet 7. mars 2018 Forfatter #3 Skrevet 7. mars 2018 9 minutter siden, Marion1985 skrev: Hei kjære deg. Jeg har ikke opplevd dette, men jeg vil prøve å muntre deg litt opp 1. Jeg vet om folk som ikke har fått det til på en klinikk, og har derfor byttet, og så fått det til. 2. Jeg vet også om folk som ikke har fått det til i Norge, og som etter mange år med prøving har reist til danmark, og lykkes godt der. 3. Behandligene og medisinene varierer fra klinikk til klinikk, og hvis du ikke responderer på en type medisin, kan det godt hende du responderer godt på en annen type. Be om å få prøve en annen neste gang. Hva har du gått på forresten? 4. Jeg kjenner ei som etter mye strev fikk 1 follikel. Hun var skikkelig stressa fordi det var bare en, men det var nok. Hun ble gravid og fødte, så det var et gullegg. Av og til trenger man ikke så mange 5. Der jeg har fått behandling snakket de om gode og dårlige sykluser. En syklus kan man produsere kanskje 2 dårlige egg, og neste syklus kan man produsere 10 gode egg. Det kan variere veldig. Kanskje hadde du en dårlig syklus nå, i tillegg til å få en medisin som ikke er riktig for deg? Så uansett hva utfallet blir nå, så ikke gi opp. Det er mange muligheter enda Masse lykke til! Takk for svar, sitter hjemme og bare gråter.. jeg har fått 400IE puregon og 150 IU menopur. De sier at det er maxdoser. Jeg trodde også det var flere forskjellige hormoner og skjønte ikke noe når gyn utbryter at de kanskje ikke kan hjelpe meg.. så vi sitter her som to spørsmålstegn og skjønner ikke stort. Setter 3 sprøyter på kvelden som er bittre å sette ☹️ Vi har heller ikke luksusen ved å prøve hjemme da vi er lesbiske.. sprøsmålet er også om vi skal prøve igjen hvis resultatet er dårlig, eller om vi da skal reise til Danmark og bruke eggdonasjon.. en liten trøst oppi alt er at vi kan benytte kona sine egg inni meg.. (hun har endometriose og vil ikke gå gravid, men kan donere til meg.) det koster oss 20 000 hver hormonkur, så blir litt penger også.. men så har jeg lest at vi får refundert noe også ?? Heldigvis har jeg opplever jeg ikke bivirkninger så kanskje bare å kjøre på igjen ?? Huff... hun gynekologen visste hvordan man reiv fra alt håp..
Gjest Annypanny Skrevet 7. mars 2018 #4 Skrevet 7. mars 2018 1 time siden, Alvildeivf skrev: Takk for svar, sitter hjemme og bare gråter.. jeg har fått 400IE puregon og 150 IU menopur. De sier at det er maxdoser. Jeg trodde også det var flere forskjellige hormoner og skjønte ikke noe når gyn utbryter at de kanskje ikke kan hjelpe meg.. så vi sitter her som to spørsmålstegn og skjønner ikke stort. Setter 3 sprøyter på kvelden som er bittre å sette ☹️ Vi har heller ikke luksusen ved å prøve hjemme da vi er lesbiske.. sprøsmålet er også om vi skal prøve igjen hvis resultatet er dårlig, eller om vi da skal reise til Danmark og bruke eggdonasjon.. en liten trøst oppi alt er at vi kan benytte kona sine egg inni meg.. (hun har endometriose og vil ikke gå gravid, men kan donere til meg.) det koster oss 20 000 hver hormonkur, så blir litt penger også.. men så har jeg lest at vi får refundert noe også ?? Heldigvis har jeg opplever jeg ikke bivirkninger så kanskje bare å kjøre på igjen ?? Huff... hun gynekologen visste hvordan man reiv fra alt håp.. Jeg ville definitivt ikke gitt opp så fort. Det er mange som har opp mot 10 IVF-forsøk før det plutselig klaffer. Jeg hadde et forsøk hvor jeg fikk sprøyter med maxdose ala det du fikk. Da fikk jeg bare 2 eggposer, og de var så dårlige at ingen egg ble befruktet. Da gikk vi over til nedregulering med nesespray først (Synarela) etterfulgt at 2 typer sprøyter (Bemfola og Menopur) og da ble det både flere follikler og mye bedre kvalitet. Jeg vet ikke så mye om den klinikken du går til i Oslo, men jeg vet om flere tilfeller der folk har skiftet til Hausken. De skal visst være veldig flinke har jeg hørt Men om det går skeis denne gangen, så ville jeg gitt klinikken et forsøk til, men da må du be om en utredning og en plan med ny medisintype som forhåpentligvis fungerer bedre for deg. Blir det like dårlig, ville jeg byttet til en annen norsk klinikk først, for eksempel Hausken. Dere kan jo også reise til danmark å få behandling men fortsatt prøve å bruke dine egg der. De utfører vanlig IVF med dine egg der også, og de er veldig flinke i danmark altså! Husk som sagt at mange må ha veldig mange forsøk for å lykkes.
Alvildeivf Skrevet 7. mars 2018 Forfatter #5 Skrevet 7. mars 2018 1 time siden, Marion1985 skrev: Jeg ville definitivt ikke gitt opp så fort. Det er mange som har opp mot 10 IVF-forsøk før det plutselig klaffer. Jeg hadde et forsøk hvor jeg fikk sprøyter med maxdose ala det du fikk. Da fikk jeg bare 2 eggposer, og de var så dårlige at ingen egg ble befruktet. Da gikk vi over til nedregulering med nesespray først (Synarela) etterfulgt at 2 typer sprøyter (Bemfola og Menopur) og da ble det både flere follikler og mye bedre kvalitet. Jeg vet ikke så mye om den klinikken du går til i Oslo, men jeg vet om flere tilfeller der folk har skiftet til Hausken. De skal visst være veldig flinke har jeg hørt Men om det går skeis denne gangen, så ville jeg gitt klinikken et forsøk til, men da må du be om en utredning og en plan med ny medisintype som forhåpentligvis fungerer bedre for deg. Blir det like dårlig, ville jeg byttet til en annen norsk klinikk først, for eksempel Hausken. Dere kan jo også reise til danmark å få behandling men fortsatt prøve å bruke dine egg der. De utfører vanlig IVF med dine egg der også, og de er veldig flinke i danmark altså! Husk som sagt at mange må ha veldig mange forsøk for å lykkes. Ja, hvis det ikke går skal jeg be om utredning og en plan ☺️ Dette er vårt første forsøk, første hormonkur, første alt ! Derfor jeg ble ekstra sjokka når de sier halvveis inn i første hormonkur at de kanskje ikke kan hjelpe 🙄😕😭
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #6 Skrevet 8. mars 2018 Jeg responderte veldig dårlig på orgalutran. Fikk ikke gode folikler på det. Så kanskje forsøke en annen protokoll først? Anonymkode: c9de4...25e 1
Gjest Annypanny Skrevet 8. mars 2018 #7 Skrevet 8. mars 2018 15 timer siden, Alvildeivf skrev: Ja, hvis det ikke går skal jeg be om utredning og en plan ☺️ Dette er vårt første forsøk, første hormonkur, første alt ! Derfor jeg ble ekstra sjokka når de sier halvveis inn i første hormonkur at de kanskje ikke kan hjelpe 🙄😕😭 Jeg vet at man får et slag i trynet når man får en slik beskjed, men det er altfor tidlig å gi opp Veldig mange må gjennom flere forsøk for å lykkes, og da er det vanlig å prøve flere typer medisin. Skjønner at du fikk deg en støkk, men en annen type medisin kan gi deg helt andre resultater. Som anonym over her skriver, hun reagerte dårlig på Orgalutran. Det er godt mulig du vil reagere bedre på en annen type medisin Og om du ikke får så bra oppfølging som du kunne ønskt deg der du er nå, så bytter du klinikk.
Avalon Skrevet 9. mars 2018 #8 Skrevet 9. mars 2018 Jeg har også lest at hvis du ikke lykkes på en klinikk så skal du bytte klinikk. Ikke gi opp!!! 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #9 Skrevet 9. mars 2018 Amh og eggstokkresponsen peker dessverre samme vei. Det trenger ikke å bety at det må være umulig å lykkes, men sjansene vil nok være små, dessverre. Det var en her som fikk 1 egg og lyktes på det, 28 år gammel. Men der vil være mange som ikke lykkes. Snakk med legen, og kanskje med en spesialist ved 1-2 klinikker til. Kanskje er det riktig å gjøre mer forsøk, for å vite at du har forsøkt alt. Kanskje er du en av dem som lykkes med dårlige odds. Men dere bør se på helhetsbildet. Hvor mange forsøk tåler økonomien, hvordan vil dere ta evt flere forsøk psykisk? Dere har hennes egg også. Det kan gå greit, men det kan vel også være litt tricky med endometriose. I neste instans er eggdonor, evt embryoadopsjon mulig i utlandet, hvis dere gjerne vil ha barnet født inn i familien. Få råd fra spesialistene, se på mulighetene. Tenk på hvor mye dere kan og vil investere, også til flere trinn i prosessen om det trengs. Har dere god økonomi, tror jeg selv at jeg gjerne ville hatt et lodd til. Anonymkode: cfdc2...78c 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 #10 Skrevet 10. mars 2018 Jeg lyktes med AMH under 1 og med bare ett egg ut ved IVF så det kan gå an! Som andre over skriver, om dere har økonomi til det gjør flere forsøk og bytt evt klinikk før dere vurderer andre muligheter. Anonymkode: 2b840...ae0 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #11 Skrevet 11. mars 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg lyktes med AMH under 1 og med bare ett egg ut ved IVF så det kan gå an! Som andre over skriver, om dere har økonomi til det gjør flere forsøk og bytt evt klinikk før dere vurderer andre muligheter. Anonymkode: 2b840...ae0 Men foreløpig resultat hos ts er at hun ligger an til 0 egg i denne runden. Anonymkode: cfdc2...78c
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #12 Skrevet 11. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men foreløpig resultat hos ts er at hun ligger an til 0 egg i denne runden. Anonymkode: cfdc2...78c Men det er meget mulig hun har respondert dårlig på medisinene. Jeg vet om flere som har opplevd det samme, men deretter fått mange egg ved å bytte medisin. Anonymkode: b01e6...8d8 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #13 Skrevet 11. mars 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Men det er meget mulig hun har respondert dårlig på medisinene. Jeg vet om flere som har opplevd det samme, men deretter fått mange egg ved å bytte medisin. Anonymkode: b01e6...8d8 Alternativet er også meget mulig dessverre. Defor mener jeg at det ikke er bare å oppfordre til å prøve og prøve, det koster skjorta, det koster på psyken, det kan være en påkjenning for forholdet, og hvis det ikke virker utsetter det også behandling med bedre sjanse. Anonymkode: cfdc2...78c
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #14 Skrevet 12. mars 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Alternativet er også meget mulig dessverre. Defor mener jeg at det ikke er bare å oppfordre til å prøve og prøve, det koster skjorta, det koster på psyken, det kan være en påkjenning for forholdet, og hvis det ikke virker utsetter det også behandling med bedre sjanse. Anonymkode: cfdc2...78c Det er vel bedre å oppfordre til å prøve, enn å oppfordre til å leve livet uten egne barn når det fortsatt finnes sjanser! Det økonimiske kan de jo avgjøre selv... Anonymkode: b01e6...8d8
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #15 Skrevet 12. mars 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vel bedre å oppfordre til å prøve, enn å oppfordre til å leve livet uten egne barn når det fortsatt finnes sjanser! Det økonimiske kan de jo avgjøre selv... Anonymkode: b01e6...8d8 Hvis realiteten er at hun får null egg på maksdoser med stimulerende og legen har sagt at det ikke er sikkert at de kan hjelpe, så er det nettopp et uttrykk for at det er usikkert om det finnes særlig sjanse. Da kan det være lurt å tenke gjennom ting før man handler, hvor mye man vil ofre for hvor liten sjanse, og få ekspertråd. Jeg vet f.eks om par som har blitt gravide selv om begge var steriliserte, men det betyr ikke at jeg ville sagt til 2 steriliserte som fikk barneønske at det bare var å prøve og at de ikke måtte gi opp. Anonymkode: cfdc2...78c
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #16 Skrevet 12. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis realiteten er at hun får null egg på maksdoser med stimulerende og legen har sagt at det ikke er sikkert at de kan hjelpe, så er det nettopp et uttrykk for at det er usikkert om det finnes særlig sjanse. Da kan det være lurt å tenke gjennom ting før man handler, hvor mye man vil ofre for hvor liten sjanse, og få ekspertråd. Jeg vet f.eks om par som har blitt gravide selv om begge var steriliserte, men det betyr ikke at jeg ville sagt til 2 steriliserte som fikk barneønske at det bare var å prøve og at de ikke måtte gi opp. Anonymkode: cfdc2...78c Men det er jo altfor tidlig å si at hun er steril! Det finnes mange eksempler på folk som har byttet medisin og deretter produsert mange egg! En kan ikke si dette før flere typer medisiner er forsøkt! Anonymkode: b01e6...8d8
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #17 Skrevet 12. mars 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Men det er jo altfor tidlig å si at hun er steril! Det finnes mange eksempler på folk som har byttet medisin og deretter produsert mange egg! En kan ikke si dette før flere typer medisiner er forsøkt! Anonymkode: b01e6...8d8 Jeg har ikke sagt at hun er steril, jeg sier hun bør søke råd hos legen, og evt flere leger. Anonymkode: cfdc2...78c
Alvildeivf Skrevet 12. mars 2018 Forfatter #18 Skrevet 12. mars 2018 Hei , fint å se så mange svar ☺️ Jeg Har hatt maxdose i 16!! Dager nå, nå først starter eggposen å vokse pluss slimhinnen. Det er fortsatt veldig lite, nærmere 8mm 🙄 men sent i høst hadde jeg på egne hormoner en follikkel på 20 mm og sist syklus (januar) var en på 12 mm.. (det var enda 3 uker til mensen kom) i dag fikk vi fler svar på blodprøver. Jeg har ingen reaksjon på hormonene fordi kroppen min har i utgangspunktet Høye verdier av det de har tilført.. kroppen min jobber på HØYgir for å produsere ett egg.. Dvs jeg kan fortsatt få egg, men jeg er i dag ferdig med hormonkur og skal rett og slett prøve i min egen normale syklus fordi jeg ikke responderer på hormoner... syklusen min har variert fra 19-60 dager så må mye inn på UL.. men det er ett håp. Jeg var redd for at jeg hadde tidlig overgangsalder i en alder av 32! Men det er det heldigvis ikke ♥️
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2018 #19 Skrevet 13. mars 2018 9 timer siden, Alvildeivf skrev: Hei , fint å se så mange svar ☺️ Jeg Har hatt maxdose i 16!! Dager nå, nå først starter eggposen å vokse pluss slimhinnen. Det er fortsatt veldig lite, nærmere 8mm 🙄 men sent i høst hadde jeg på egne hormoner en follikkel på 20 mm og sist syklus (januar) var en på 12 mm.. (det var enda 3 uker til mensen kom) i dag fikk vi fler svar på blodprøver. Jeg har ingen reaksjon på hormonene fordi kroppen min har i utgangspunktet Høye verdier av det de har tilført.. kroppen min jobber på HØYgir for å produsere ett egg.. Dvs jeg kan fortsatt få egg, men jeg er i dag ferdig med hormonkur og skal rett og slett prøve i min egen normale syklus fordi jeg ikke responderer på hormoner... syklusen min har variert fra 19-60 dager så må mye inn på UL.. men det er ett håp. Jeg var redd for at jeg hadde tidlig overgangsalder i en alder av 32! Men det er det heldigvis ikke ♥️ Hva sier de er årsak? De tilfører FSH (folikkelstimulerende hormon). Dette stiger naturlig når man nærmer seg overgangsalder, fordi det trengs mer og mer for å få fram en folikkel. Anonymkode: cfdc2...78c 1
Gjest Annypanny Skrevet 13. mars 2018 #20 Skrevet 13. mars 2018 (endret) 12 timer siden, Alvildeivf skrev: Hei , fint å se så mange svar ☺️ Jeg Har hatt maxdose i 16!! Dager nå, nå først starter eggposen å vokse pluss slimhinnen. Det er fortsatt veldig lite, nærmere 8mm 🙄 men sent i høst hadde jeg på egne hormoner en follikkel på 20 mm og sist syklus (januar) var en på 12 mm.. (det var enda 3 uker til mensen kom) i dag fikk vi fler svar på blodprøver. Jeg har ingen reaksjon på hormonene fordi kroppen min har i utgangspunktet Høye verdier av det de har tilført.. kroppen min jobber på HØYgir for å produsere ett egg.. Dvs jeg kan fortsatt få egg, men jeg er i dag ferdig med hormonkur og skal rett og slett prøve i min egen normale syklus fordi jeg ikke responderer på hormoner... syklusen min har variert fra 19-60 dager så må mye inn på UL.. men det er ett håp. Jeg var redd for at jeg hadde tidlig overgangsalder i en alder av 32! Men det er det heldigvis ikke ♥️ Så fint da Da vet du at du kan produsere i alle fall Mindre plager også om du får gjøre det i naturlig syklus Endret 13. mars 2018 av Annypanny
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå