Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sliter litt med å bestemme meg for om jeg skal søke på en master i Sverige. Jeg har ikke hatt engelsk siden første vgs og hele masteren er engelskbasert, masteren skal skrives på engelsk, undervisningen er på engelsk, masteroppgaven skal framføres på engelsk osv.

Alt dette i tillegg til at jeg ikke er spesielt interessert i Sverige som studieland gjør at jeg lurer på å droppe å søke på en master jeg har sett der som virker veldig interessant. Hadde de hatt de i Norge hadde jeg nok mest sannsynlig søkt.

Jeg blir litt skremt av at den virker vanskelig og veldig akademisk og jeg er redd for at jeg ikke når opp til det nivået de ønsker. Vi hadde ikke bacheloroppgave en gang på min bachelor så føler at jeg kommer til å slite.

Hva hadde dere gjort?

Jeg har søkt på en master her i Norge som har mye tilsvarende temaer og  fag som den i Sverige da.

Veldig dårlig på å ta sånne viktige avgjørelser. For å kunne komme inn på skolen i Sverige må jeg ta en IELTS test som koster ca 2800kr, den slipper jeg jo hvis jeg vil studere i Norge. Så det taler jo også for å ikke søke på den :fnise:  I tillegg så er det hele flytteprosessen som er mye mer stress når man skal bo i utlandet, og i tillegg så har jeg et kjæledyr jeg må ha med.

Kjæresten min sier at jeg ikke må søke på noe jeg egentlig ikke har lyst til, og han skjønner ikke hvorfor jeg vil prøve å presse meg til noe jeg kvier meg for. Så har jeg alltid pratet om at jeg vil studere i utlandet siden de jeg kjenner som har gjort det har snakket så positivt om det, men så er jeg egentlig en person som foretrekker trygghet. Jeg bor ikke i hjembyen og har studert i andre byer men har alltid kjent noen der fra før, så jeg er ikke så tøff som jeg kanskje ønsker å være. Føler også at min siste sjanse til å prøve noe nytt er på masteren, for jeg ønsker ikke å studere mer etter den.

Hva bør jeg gjøre for å bli ferdig med dette valget???? Har kverulert på det i flere uker nå...

Anonymkode: 1ce05...baf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hele innlegget ditt er egentlig bare argumenter mot å dra til Sverige... virker ikke som om du har spesielt lyst. 

Anonymkode: 5a9b4...fc3

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hele innlegget ditt er egentlig bare argumenter mot å dra til Sverige... virker ikke som om du har spesielt lyst. 

Haha, akkurat det kjæresten min også sier :fnise: Da er det vel egentlig et svar i seg selv da.

AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger må man bare hoppe i det. Ting viser seg ofte å være enklere enn man tror. Jeg får inntrykk av at skolen i Sverige er vesentlig bedre enn den norske. Kommer du til å angre på at du ikke var tøff nok?

Anonymkode: b9748...265

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dette er i Stockholm, dropper du det, om det ikke er Stockholm, går du for det.

Der tok jeg valget for deg! :nori:

Anonymkode: a9ca6...436

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Haha, akkurat det kjæresten min også sier :fnise: Da er det vel egentlig et svar i seg selv da.

Det var i alle fall det jeg også tenkte da jeg leste innlegget ditt.

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dette er i Stockholm, dropper du det, om det ikke er Stockholm, går du for det.

Der tok jeg valget for deg! :nori:

Anonymkode: a9ca6...436

Det er ikke i Stockholm 😅

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen ganger må man bare hoppe i det. Ting viser seg ofte å være enklere enn man tror. Jeg får inntrykk av at skolen i Sverige er vesentlig bedre enn den norske. Kommer du til å angre på at du ikke var tøff nok?

Anonymkode: b9748...265

Om den er bedre eller ikke kan jo diskuteres,den er jo på engelsk så har nok bedre muligheter for å jobbe i utlandet da. Om det er noe jeg ønsker er jeg ikke sikker på, vil egentlig bare ha en jobb etter utdanningen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde nok angret om jeg ikke kom inn på den som er i Norge og måtte tatt til takke med 2 og 3 valget mitt.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde nok angret om jeg ikke kom inn på den som er i Norge og måtte tatt til takke med 2 og 3 valget mitt.

Det er vel mulig å søke på den i Norge og den i Sverige? Så hvis du ikke kommer inn i Norge, så kan du begynne på den i Sverige? Er ikke oppdatert på hvordan det fungerer i Sverige, men ei venninne søkte på skoler i både Norge og Polen, kom ikke inn på førstevalget i Norge, og takket derfor ja til tilbudet i Polen. Tror nok det er mulig å gjøre dette i ditt tilfelle også. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...