Gå til innhold

Enkle tips for å gå ned i vekt? Kutte ut brød? Osv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil gå ned 20kg. Har begynt å bruke appen lifecare. Synes det fungerer OK siden jeg da har telling på kaloriene. 

Men har dere noen andre tips? Tenker ikke ekstreme tips. Men feks å kutte ut brød, poteter, osv?

Anonymkode: 6b511...7cc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Melder meg inn her og venter i spenning på svar! Kunne godt tatt av 20kg selv! :fnise:

Lifecare app, kanskje jeg må laste ned den... er den bra altså? 

Anonymkode: 67cd0...bba

AnonymBruker
Skrevet

Glemte å ta på varsel, ups :fnise:

Anonymkode: 67cd0...bba

AnonymBruker
Skrevet

Veldig lurt å kutte brød, ris, pasta ja :) Og sukker selvsagt. Spis mer proteiner og fett.

Og noe av det viktigste: slutt med småspising/snacks! Spis ordentlig og nok mat til måltidene, dropp alt utenom. Småspising støtt gir konstant forhøyet insulin og det er lite gunstig når du vil gå ned i vekt.

Anonymkode: 6d4a6...b88

Skrevet

Har akkurat startet på eplecider eddik for å få bort søtsuget! 2 dager inn, ingen merkbar forskjell 😅

Skrevet

Så du synes at å kutte ut brød og poteter, ikke er ekstremt? Enkle tips er for enkle mennesker. Sett deg inn i hvordan vektregulering fungerer - det er faktisk veldig enkelt: Spiser du flere kalorier enn du forbrenner, over tid, legger du på deg. Spiser du færre kalorier enn du forbrenner, over tid, går du ned i vekt. Det er dritlett å sette sammen en kostholdsplan som får deg ned i vekt om du følger den. Det er dritvanskelig å følge en plan du ikke har satt sammen selv, etter dine egne behov og preferanser og timeplan, og dette er informasjon du kjenner best.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har gått ned over 20 kilo og jeg tror mitt beste tips må være å spise masse grønnsaker. Spiser man 500 - 700 gram grønnsaker hver dag begrenser det seg ganske enkelt selv hvor mye usunn mat det er plass til og man går ned i vekt uten at man trenger å gå rundt og være sulten. Foruten det må man selvfølgelig passe på at man over tid inntar færre kalorier enn man forbrenner, men det regner jeg med at de fleste er klar over ;)

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, Leo skrev:

Jeg har gått ned over 20 kilo og jeg tror mitt beste tips må være å spise masse grønnsaker. Spiser man 500 - 700 gram grønnsaker hver dag begrenser det seg ganske enkelt selv hvor mye usunn mat det er plass til og man går ned i vekt uten at man trenger å gå rundt og være sulten. Foruten det må man selvfølgelig passe på at man over tid inntar færre kalorier enn man forbrenner, men det regner jeg med at de fleste er klar over ;)

Den der gjelder ikke for alle desverre 😞

Magesekken min har så stor kapasitet at jeg fint kunne gått opp i vekt kun med grønnsaker 😅

AnonymBruker
Skrevet

For å kunne holde vekten etter nedgangen må du legge deg til vaner du kommer til å klare og holde også etter vektnedgangen. De fleste som går ned i vekt går opp igjen etterpå fordi de går tilbake til de gamle vanene sine evt. har lagt seg til slankevaner de egentlig ikke trives med i lengden.

Du bør derfor se på favorittmaten din og finne ut kaloriinnholdet i den. Så blir vurderingen om du må senke kalorinivået, f.eks. bytte ut fløte med skummetmelk, eller om du må spise det sjeldnere. Jeg er f.eks. veldig glad i grillet kylling fra ferskvaredisken, men etter at jeg oppdaget hvor stor kaloribombe det er så spiser jeg det mye sjeldnere. Hvis jeg skulle love på tro og ære å aldri spise det igjen hadde jeg sprukket, blitt lei meg for at jeg sprakk og endt opp med å spise mer usunt fordi da hadde jeg jo allerede sprukket.

Anonymkode: 5d691...3db

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, VET said:

Den der gjelder ikke for alle desverre 😞

Magesekken min har så stor kapasitet at jeg fint kunne gått opp i vekt kun med grønnsaker 😅

Det vil jeg utfordre. Gå 7 dager der du bare spiser grønnsaker (krydder er selvsagt lov). Tell kaloriene og skriv resultatet på kg. Klarte du spise over 3000 kalorier hver dag? En eneste dag?

1 KILO brokkoli er 280 kalorier 1 KILO biff er ca 1600 kalorier

Om du skulle spist bare grønnsaker en dag måtte du spise 10 KILO for å komme opp i 2800 kalorier på en dag. Dvs 20 pakker med frosne grønnsaker på 500g. Om du veier 20kg for mye må du sannsynligfvis opp i minst 3000 kalorier for å holde på overvekten. 

Anonymkode: ffb42...532

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det vil jeg utfordre. Gå 7 dager der du bare spiser grønnsaker (krydder er selvsagt lov). Tell kaloriene og skriv resultatet på kg. Klarte du spise over 3000 kalorier hver dag? En eneste dag?

1 KILO brokkoli er 280 kalorier 1 KILO biff er ca 1600 kalorier

Om du skulle spist bare grønnsaker en dag måtte du spise 10 KILO for å komme opp i 2800 kalorier på en dag. Dvs 20 pakker med frosne grønnsaker på 500g. Om du veier 20kg for mye må du sannsynligfvis opp i minst 3000 kalorier for å holde på overvekten. 

Den utfordringen tar jeg ikke, da jeg har ibs og alt fiberet ville ødelagt meg fullstendig.

Og jeg veier 86kg på 180cm, så jeg håper ikke det er 20kg for mye

AnonymBruker
Skrevet

Bytt ut brød med knekkebrød, bytt til fullkornprodukter (pasta og ris), halve middagstallerkenen bør bestå av grønnsaker, kutt ut sukker, vær obs på kaloririk drikke som juice, pass på å få i deg av det sunne fettet også (olivenolje, avokado, mandler), dropp hel og halvfabrikat (mye salt i ferdigmat)

Anonymkode: fd384...ea0

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, VET said:

Den utfordringen tar jeg ikke, da jeg har ibs og alt fiberet ville ødelagt meg fullstendig.

Og jeg veier 86kg på 180cm, så jeg håper ikke det er 20kg for mye

Eneste grunnen til at jeg skrev 20kg som eksempel var at den du siterte nevnte det tallet

Men jeg synes det er litt interessant at du begynte med å si at du ville klart å overspise på grønnsaker fordi du spiser så mye. Men nå når du får fakta servert der du innser at du ikke ville klart å overspise på grønt, så bytter du ut unnskyldningen og sier at du ikke kan spise så mye grønnsaker. Jeg tenker her at dette handler om vilje, mer enn muligheter. 

Alle grønnsaker er ikke likeverdige, og noen er mer triggende for ibs enn andre. Så må man også huske at i noen tilfeller blir man verre før man blir bedre med ibs. Og ja, jeg har ibs selv. Noen ganger kan man få skikkelig diare og magevondt, men så er magen mye bedre i flere dager ettterpå. Kommer helt an på hvilken type mageproblemer man har, selvsagt. All magevondt er ikke likeverdig, i noen tilfeller er smerte et tegn på at du har spist noe som gjør deg friskere. Men for de aller fleste er det vanskelig eller umulig å skille mellom de ulike smertene

Selv om du ikke kan spise de som er kjent som verstinger, som for eks brokkoli, er det mange grønnsaker som flere tåler med ibs. Noen tåler fodmap grønnsaker. det finnes også annet grønt, som frø og frukt som tolereres bra av mennesker med mageproblemer

• Liker 1
Skrevet

Begynn å sykle overalt. Har nettopp flyttet til en by der alle sykler og nå slipper jeg for første gang i mitt liv å tenke på hva jeg spiser! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...