Pipaluk Skrevet 7. mars 2018 #1 Skrevet 7. mars 2018 (endret) Jeg har møtt flere fra Bardufoss som snakker nordlandsk og ikke den tradisjonelle dialekten som er en blanding av østlandsk og nordnorsk. Er de innflyttere eller er det alternativ dialekt? Endret 11. mars 2018 av Pipaluk
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #2 Skrevet 7. mars 2018 Ja, du kan si det sånn. Du har den mer klassiske tromsdialekten og den dialekten som har sitt utspring fra innflytterne som kom fra Østerdalen for ca 200 år siden. Anonymkode: 4b083...545 1
Lord Friendzone Skrevet 7. mars 2018 #3 Skrevet 7. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja, du kan si det sånn. Du har den mer klassiske tromsdialekten og den dialekten som har sitt utspring fra innflytterne som kom fra Østerdalen for ca 200 år siden. Anonymkode: 4b083...545 Ja, dette mener jeg vi lærte på barneskolen. At mange utvandret fra Østerdalen (og jeg tror også Gudbrandsdalen) for 200 år siden. Men hvorvidt dette kan kalles offisielt er jeg usikker på. 2
GauteS Skrevet 7. mars 2018 #4 Skrevet 7. mars 2018 Et offisielt språk er et språk som etter lover og forskrifter skal brukes i offisiell korrespondanse og dokumentasjon. Norge har to offisielle språk med h.h.v. to og tre målformer. I tillegg har fire språk offisiell status som minoritetsspråk.Men "offisielle dialekter", det fins ikke. 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #5 Skrevet 8. mars 2018 23 timer siden, GauteS skrev: Et offisielt språk er et språk som etter lover og forskrifter skal brukes i offisiell korrespondanse og dokumentasjon. Norge har to offisielle språk med h.h.v. to og tre målformer. I tillegg har fire språk offisiell status som minoritetsspråk.Men "offisielle dialekter", det fins ikke. Jeg vet i hvert fall at forkortelsen hhv. skal skrives med ett punktum. Anonymkode: 297bd...c0c 2
Pipaluk Skrevet 11. mars 2018 Forfatter #7 Skrevet 11. mars 2018 På 9.3.2018 den 22.49, forkjølajente skrev: Det heter på Bardufoss, ikke i ;-) Er ikke Bardufoss en by? Da skal man bruke preposisjonen I
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #8 Skrevet 11. mars 2018 3 minutter siden, Pipaluk skrev: Er ikke Bardufoss en by? Da skal man bruke preposisjonen I Bardufoss er ikke en by. Anonymkode: 4b083...545
Pipaluk Skrevet 11. mars 2018 Forfatter #9 Skrevet 11. mars 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bardufoss er ikke en by. Anonymkode: 4b083...545 Googlet og det stemmer. Får et inntrykk av at alle tettsteder vil ha bystatus og høgskoler vil storbyuniversitet, så jeg tenkte at de også var blitt by.
GauteS Skrevet 11. mars 2018 #10 Skrevet 11. mars 2018 15 minutter siden, Pipaluk said: Er ikke Bardufoss en by? Da skal man bruke preposisjonen i Nei, det er ingen regel. Spesielt innlandsbyer: på Notodden, på Røros, på Lillehammer, på Molde, på Steinkjer, på Kongsberg, på Rjukan, på Hamar (og på Moss, men jeg vet ikke om noen sier det lenger). 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå