AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #1 Skrevet 7. mars 2018 Norge som samfunn vil ha stor nytte av det, barn er Norges fremtid og det er en vesentlig forskjell på å være hjemme og kjede seg med én forelder av gangen, og det å kunne ferieere som familie og skape gode minner, livsglede og samhold. Kjernefamilien og dens betydning for oppvekst og mental helse, som voksen, er kraftig undervurdert. Familier, alle foreldre, bør ha lovfestet rett på ferie de ukene barnehage og skole er stengt, såfremt barnet er under 13 år. Dvs de må bruke av sin EGEN ferie, men arbeidsgiver bør pålegges å gi dem fri slik at de kan passe på barna sine. Anonymkode: 21a2f...5e0 5
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #2 Skrevet 7. mars 2018 Hvordan mener du at samfunnet skal kunne fungere dersom en stor andel av alle arbeidstakere har rett til to måneder fri? Og hvem skal betale for gildet? Mange vil kunne påvirke dette selv ved å velge en mer fleksibel jobb. Alternativt kan man starte egen bedrift og dermed ha mulighet til selv å planlegge arbeidstid og ferier. Anonymkode: 03f48...92f 17
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #3 Skrevet 7. mars 2018 Vi som aldri skal ha barn er annenrangs mennesker vi da som alltid skal komme i annen rekke? Kanskje vi liksågodt skal gjøre det med jul, påske, 17 mai osv også? Anonymkode: 5243f...2e5 29
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #4 Skrevet 7. mars 2018 Jeg tror ikke den tapte arbeidsinntekten kommer landet så mye til gode... Anonymkode: 24ac0...8ea 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #5 Skrevet 7. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi som aldri skal ha barn er annenrangs mennesker vi da som alltid skal komme i annen rekke? Kanskje vi liksågodt skal gjøre det med jul, påske, 17 mai osv også? Anonymkode: 5243f...2e5 Jula - ja, enig. Anonymkode: 21a2f...5e0
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #6 Skrevet 7. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jula - ja, enig. Anonymkode: 21a2f...5e0 Så de som ikke har barn skal aldri få fri i julen? 😁 Hva med min gamle mor blir sittende alene da? Jeg dritter faktisk i gullungen din, min mor er viktigere😌 Anonymkode: 5243f...2e5 33
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #7 Skrevet 7. mars 2018 Nå er det nå slikt at verden ikke fungerer slik. Norge kan ikke stoppe opp bare pga. folk bestemmer seg for å ha barn. I de fleste trker trengs det personer året runt, ogaå om sommeren. En butikk kan ikke bar stenge i en mnd. forde de ansatte har barn og har krav på ferie i fellesferien... Jeg har i tillegg en jobb selv hvor ingen dager er hellige. Vi jobber påske, 17 mai, jul. Alle kan ikke få fri, for noen må jobbe. Ellers stopper alt opp. Kanskje det går ann å prioritere de med barn, men betyr det at jeg aldri skal få gleden av å feire jul sammen med min mor og far, forde jeg ikke har barn? Jeg ønker også å ta del i slike feiringer, og det er jo ikke riktig at jeg hvert år skal bli straffet for at jeg ikke har barn. Har en valgt å ha unger, så blir det slik at en må dele opp ferien for å være hjemme med dem. Sorry but thats life. Jeg og min bror hadde mange flotte somrer hvor kun vi og mor tok ut på telturer, dagstur til sommerland i Bø i telemark. Hadde det helt fantastisk selv om kun en av foreldrene var med Anonymkode: bc6a2...b32 12
Gjest ti10 Skrevet 7. mars 2018 #8 Skrevet 7. mars 2018 Hvem mener du egentlig skal gjøre jobben til de som er på ferie? Hvordan tror du ferien hadde blitt uten søppeltømmere, saksbehandlere, bussjåfører, piloter, butikkansatte, elektrikere, leger, politi og alle de andre man er avhengige av i samfunnet?
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #9 Skrevet 7. mars 2018 Akkurat nå, ti10 skrev: Hvem mener du egentlig skal gjøre jobben til de som er på ferie? Hvordan tror du ferien hadde blitt uten søppeltømmere, saksbehandlere, bussjåfører, piloter, butikkansatte, elektrikere, leger, politi og alle de andre man er avhengige av i samfunnet? Alle har jo ikke barn under 13 år, og husk at man ofte er to foreldre så den ene er hjemme ett år, den andre er hkemme neste år Anonymkode: 21a2f...5e0 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #10 Skrevet 7. mars 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er det nå slikt at verden ikke fungerer slik. Norge kan ikke stoppe opp bare pga. folk bestemmer seg for å ha barn. I de fleste trker trengs det personer året runt, ogaå om sommeren. En butikk kan ikke bar stenge i en mnd. forde de ansatte har barn og har krav på ferie i fellesferien... Jeg har i tillegg en jobb selv hvor ingen dager er hellige. Vi jobber påske, 17 mai, jul. Alle kan ikke få fri, for noen må jobbe. Ellers stopper alt opp. Kanskje det går ann å prioritere de med barn, men betyr det at jeg aldri skal få gleden av å feire jul sammen med min mor og far, forde jeg ikke har barn? Jeg ønker også å ta del i slike feiringer, og det er jo ikke riktig at jeg hvert år skal bli straffet for at jeg ikke har barn. Har en valgt å ha unger, så blir det slik at en må dele opp ferien for å være hjemme med dem. Sorry but thats life. Jeg og min bror hadde mange flotte somrer hvor kun vi og mor tok ut på telturer, dagstur til sommerland i Bø i telemark. Hadde det helt fantastisk selv om kun en av foreldrene var med Anonymkode: bc6a2...b32 Det handler om sommerferien. Eventuelt jula, men det handler IKKE om at de uteb barn ikke skal få ferie. Men for foreldre er det faktisk viktigere å ha fri i juli enn det er for barnløse som fint kan ha fri i juli eller august. Sommeren er ofte enda finere i august Anonymkode: 21a2f...5e0 1
Gjest Newroz Skrevet 7. mars 2018 #11 Skrevet 7. mars 2018 Selv om barnehage og skolen har stengt så stopper ikke resten av Norge. Vi kan ikke vedta at vi skal ha "pause" her i landet i 2 måneder. Foreldre har rett til fri i fem uker hver. Om de ønsker å være hjemme med barna sine i sommermånedene så kan de enten være sammen 5 uker, eller overlappe hverandre.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #12 Skrevet 7. mars 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så de som ikke har barn skal aldri få fri i julen? 😁 Hva med min gamle mor blir sittende alene da? Jeg dritter faktisk i gullungen din, min mor er viktigere😌 Anonymkode: 5243f...2e5 Hvor tar du det fra egentlig?Jeg driter også i den gamle heksa di når vi først er usaklige Anonymkode: 21a2f...5e0 5
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #13 Skrevet 7. mars 2018 Akkurat nå, Newroz skrev: Selv om barnehage og skolen har stengt så stopper ikke resten av Norge. Vi kan ikke vedta at vi skal ha "pause" her i landet i 2 måneder. Foreldre har rett til fri i fem uker hver. Om de ønsker å være hjemme med barna sine i sommermånedene så kan de enten være sammen 5 uker, eller overlappe hverandre. Nei. du tar feil. Det handler ikke om å gå fri i tillegg, men at man får lov av arbeidsgiverne til å bruke de 5 ukene du har krav på i periode juli - august Anonymkode: 21a2f...5e0 1
Gjest Newroz Skrevet 7. mars 2018 #14 Skrevet 7. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle har jo ikke barn under 13 år, og husk at man ofte er to foreldre så den ene er hjemme ett år, den andre er hkemme neste år Anonymkode: 21a2f...5e0 Mennesker som ikke kan eller ikke ønsker å få barn kan ikke dra lasset fordi enkelte ønsker å være hjemme med barna sine. Alle må bidra for at samfunnet skal gå rundt. Vi er heldig i Norge som har såpass mange feriedager og rettigheter som vi faktisk har.
Gjest Newroz Skrevet 7. mars 2018 #15 Skrevet 7. mars 2018 (endret) 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei. du tar feil. Det handler ikke om å gå fri i tillegg, men at man får lov av arbeidsgiverne til å bruke de 5 ukene du har krav på i periode juli - august Anonymkode: 21a2f...5e0 Hvis du absolutt vil bruke de fem ukene dine på sommeren så kan du da det? Det er bare å be om å ta ut ferie tidlig nok det. Flere på min arbeidsplass som gjør det. Førstamann til mølla som gjelder! Alle kan så klart ikke gjøre det - noen må være på jobb, selv de med barn. Endret 7. mars 2018 av Newroz
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #16 Skrevet 7. mars 2018 Akkurat nå, Newroz skrev: Mennesker som ikke kan eller ikke ønsker å få barn kan ikke dra lasset fordi enkelte ønsker å være hjemme med barna sine. Alle må bidra for at samfunnet skal gå rundt. Vi er heldig i Norge som har såpass mange feriedager og rettigheter som vi faktisk har. Det handler ikke om "ønsker å", det handler om MÅ. Hvis du har en toåring som ikke har noe sted å være fordi barnehagen stenger 3 uker i juli så er alternativet ferie eller å slutte i jobben for å passe unger. Hva tror du koster NAV mest? Anonymkode: 21a2f...5e0 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #17 Skrevet 7. mars 2018 Akkurat nå, Newroz skrev: Hvis du absolutt vil bruke de fem ukene dine på sommeren så kan du da det? Det er bare å be om å ta ut ferie tidlig nok det. Flere på min arbeidsplass som gjør det. Nei, der tar du feil igjen. En stor andel foreldre får NEI av jobben når de spør om 3 uker i juli. Det er der problemet ligger, derfor skulle de hatt lovfestet rett på å bruke sin ferie de månedene for å få kabalen til å gå opp og sørge for sine egne barn. Når alt kommer til alt er det barna det går utover Anonymkode: 21a2f...5e0 3
Gjest Newroz Skrevet 7. mars 2018 #18 Skrevet 7. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det handler ikke om "ønsker å", det handler om MÅ. Hvis du har en toåring som ikke har noe sted å være fordi barnehagen stenger 3 uker i juli så er alternativet ferie eller å slutte i jobben for å passe unger. Hva tror du koster NAV mest? Anonymkode: 21a2f...5e0 Det er da flere barnehager som er åpne om sommeren? https://www.oslo.kommune.no/barnehage/feriestengt-barnehage/#gref
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #19 Skrevet 7. mars 2018 Spør du meg vil de være lettere å få barnehager til å være åpne året rundt enn å få lovfestet fri til de med barn. Anonymkode: bc6a2...b32 13
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #20 Skrevet 7. mars 2018 Nå har jeg 2 barn, som har gått i barnehage og går på skole nå. I barnehagen måtte barna bare ha 3 uker sammenhengende ferie på sommeren. Vet noen andre har 4. Aldri hørt om barn i barnehage som tar 8 ukers ferie på sommeren. Og på skolen, har barna SFO. Den er stengt i 4 uker. Ellers går barna der. Det er jo ikke noe problem. Og fra barna er 10 år, så er det ikke SFO mer. Men jeg måtte jo fortsatt på jobb. Men de klarer seg selv, og har flere venner de da henger med. Og hvorfor skulle jeg fått mer ferie enn andre. Det var mitt valg å få barn, og jeg får nok goder, fordi jeg har fått barn. Anonymkode: a93cc...cc1 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå