Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
20 minutter siden, Kalevala skrev:

Nei, for det er ingen som har el-allergi. Legen kan ikke skrive attest på en sykdom som ikke finnes.

http://www.blv.no/nyheter/legene-vil-ikke-blandes-inn-i-strommaler-saka-1.2095034

Siden han er lege og greier, så må det jo være fasit :a034:

Jeg vet ihvertfall ikke hva som er riktig, men slike bastante uttalelser tar jeg med klype grovsalt. Det kan godt være forskerne vet mer om 10-20 år når man har mer data for strålingseksponering over tid.  På 70-80-tallet fantes det ikke trådløse modemer, smarttelefoner overalt i de tusen hjem.

Skrevet

Du slipper ikke ny måler, selv om du har legeerklæring. Du vil da få inn en NY AMS-måler, men med GSM/radio - antenne deaktivert. 

• Liker 1
Skrevet
På 7.3.2018 den 13.42, AnonymBruker skrev:

...

Lurer bare på hvorfor strømregningen ble høyere etter målerne ble montert. Ikke bare hos meg, men hos alle her.

Anonymkode: d0f13...604

Det er ett interesant spørsmål, og i og for seg enkelt å sjekke ut. 

Ta fram tidligere faktura og sammenlign forbruk. Mange opplever at de nye målerene er mer nøyaktige og de gamle rett og slett ikke målte riktig. Men det kan være at målerene måler feil, og da kan du be strømselskapet sjekke dem ut. Gitt at alle opplever det, er det antagelig for mye å håpe på.

Etter det sjekker du prisen. Der kan du se om du nå ender opp med høyere strømpris eller høyere nettleie , og kan få en antydning til om det er gjort endringer som ikke er tilfredstillende varslet, eller veldig urimelige spikes i prisen. 

Husk at vi nå er i spike sesongen og at du må sammenligne med forbruk tilsvarende tid i fjor.

• Liker 1
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var det Canada som sa nei til slike målere? Det blir som at annet, skadene ser vi ikke før etter mange år.

Leste at det var mange som fikk Tinitus etter de fikk de nye målerne.  Vi får se når alle har fått det instalert og brukt de en stund.  Norge skal ha ting andre land sier nei til. Tror ikke andre land, sier nei pga de ikke har kunnskap, men de tar ikke sjansen på å utsette befolkingen sin for dette

Se på dabradioen. ...hvor mange andre land har det?

Anonymkode: f0b99...5b6

DAB var det naturlige valget i Norge for det problemet som skulle løses, så gitt man ville ha kosteffektiv kringkasting, var det ikke mange alternativer.

Ulike land har målere med ulik teknologi. I Norge går dette i all hovedsak på mobilnettet. Hvilket betyr at hvis du har en mobil i bruk i huset, vil den alene lage mer stråling for deg enn den som står i sikringskapet. Har du Wifi, får du mange ganger strålingen, og i mange tilfeller kan du ikke velge den heller. (Jeg har minst 4 trådløse nett tilgjengelig i huset som tilhører naboer. Hver av dem representerer mer stråling enn AMS.) 

• Liker 4
Skrevet
På 7.3.2018 den 11.02, AnonymBruker skrev:

Du kan melde deg inn i gruppen «Nei til smartmeter med mer» på facebook, der står informasjon om hvordan du kan - og hvorfor du bør gjøre det.

Anonymkode: 6d53a...bea

Ikke meld deg inn i grupper bestående av folk med vrangforestillinger.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Druid skrev:

Det er ett interesant spørsmål, og i og for seg enkelt å sjekke ut. 

Ta fram tidligere faktura og sammenlign forbruk. Mange opplever at de nye målerene er mer nøyaktige og de gamle rett og slett ikke målte riktig. Men det kan være at målerene måler feil, og da kan du be strømselskapet sjekke dem ut. Gitt at alle opplever det, er det antagelig for mye å håpe på.

Etter det sjekker du prisen. Der kan du se om du nå ender opp med høyere strømpris eller høyere nettleie , og kan få en antydning til om det er gjort endringer som ikke er tilfredstillende varslet, eller veldig urimelige spikes i prisen. 

Husk at vi nå er i spike sesongen og at du må sammenligne med forbruk tilsvarende tid i fjor.

Dette!  Og at folk glemmer at været har noe å si,  kaldere vinter = bruker mer strøm

Å alt for mange ser på prisen og ikke kWh å det blir helt feil! 

Anonymkode: 44096...75f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når informasjon blir sendt via mobilnettet kan dette sammenlignes med å sende en tekstmelding (SMS). Radiokommunikasjon er regulert i Forskrift om generelle tillatelser til bruk av frekvenser (fribruksforskriften), kapittel 3 utstyr for kortdistansekommunikasjon. Tillatt frekvensbånd er mellom 870-875,6 MHz.

Aidon sin strømmåler har på tre meters avstand 0,0044W/m2, altså ca en tusendel av grenseverdien. På en meters avstand er effekten under en prosent av grenseverdien. Du finner mer informasjon nye strømmålere og stråling på Statens Strålevern sin nettside.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, jabx skrev:

Det er det ikke noe som heter. Det eksisterer ikke. Jeg skulle gjerne sett kilder på at leger skriver ut attest på det, og at myndighetene godtar det.

Det gjør de,  og jeg har behandlet x antall av dem... For jeg jobber faktisk i bransjen.  : p

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør de,  og jeg har behandlet x antall av dem... For jeg jobber faktisk i bransjen.  : p

Som homeopat?

Anonymkode: 57d44...ffa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som homeopat?

Anonymkode: 57d44...ffa

Eh.. Kunden sender inn legeattesten og jeg sender videre til kontaktperson for bestilling av AMS måler og så blir oppdraget kansellert

Skrevet (endret)
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en gammel kompis som hevder han har fått dette til.

Jeg er ingen tilhenger av dette, men han fortjener faktisk respekt for sin dedikerte konsekvenstankegang. Han har faktisk modifisert leiligheten slik at det i hans beregninger fungerer som ett faradaybur. Jeg vet ikke hvor godt det virker, men han har faktisk ikke spor av WIFI signal eller mobil dekning inne, så noe må han ha gjort rett. (Og jeg tror dette var noe av grunnen til at strømselskapet tok pusteøvelser og lot han være i fred...Der kom vel ikke noe signal ut heller sånn som han hadde gjort det.)

Skal man først være batshit crazy, så er det litt tiltalende med en som er konsekvent batshit crazy.....

Endret av Druid
  • Liker 3
Skrevet

Nå er denne såkalte strålingen man snakker om her ikke engang ioniserende, men det er alltid greit å se denne sammenligningen https://xkcd.com/radiation/  

Forøvrig vil det snart bli vanskelig eller nær umulig å flytte til nye boliger for de engstlige. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, skrue skrev:

Nå er denne såkalte strålingen man snakker om her ikke engang ioniserende, men det er alltid greit å se denne sammenligningen https://xkcd.com/radiation/  

Forøvrig vil det snart bli vanskelig eller nær umulig å flytte til nye boliger for de engstlige. 

Jeg har hatt en kunde som fikk fjernet ams måleren etter den var installert ved å levere lege attest. 

Vil tro at det kommer strengere regler på dette etterhvert. 

Og ikke minst de som leier,  de må jo muligens bo i telt tilslutt,  eller kanskje det blir litt "stas" Å leie ut uten Ams.. Ta 1500kr ekstra i mnd for leilighet uten

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt en kunde som fikk fjernet ams måleren etter den var installert ved å levere lege attest. 

Og ikke minst de som leier,  de må jo muligens bo i telt tilslutt,  eller kanskje det blir litt "stas" Å leie ut uten Ams.. Ta 1500kr ekstra i mnd for leilighet uten

Jeg vil bli overasket om ikke strømselskapene bruker muligheten til å legge fiber på nye strøminstallasjoner og koble AMS til den. 

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Koblet de også ut strømmen i samme slengen? Hvis man er for syk til å ha AMS måler så burde man heller ikke ha innlagt strøm..

• Liker 2
Annonse
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var det Canada som sa nei til slike målere?

Nei, det var ikke det.

Sitat

Det blir som at annet, skadene ser vi ikke før etter mange år.

Jo, det gjør vi, fordi ekspertene skjønner grunnleggende naturlover.

Sitat

Leste at det var mange som fikk Tinitus etter de fikk de nye målerne.

Det stemmer ikke. Ingen har fått tinnitus av de nye målerne.

Sitat

Norge skal ha ting andre land sier nei til. Tror ikke andre land, sier nei pga de ikke har kunnskap, men de tar ikke sjansen på å utsette befolkingen sin for dette

Hvilke land har sagt nei? Kilder, takk.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi deltok i utprøvingen av disse strømmålerne for en tid tilbake, og ingen vi snakket med fikk høyere strømregning, eller problemer på grunn av strålingen den tiden testingen foregikk.  (Jeg mener å huske at vi hadde den i opp i mot et år). 

Jeg savner den faktisk, og gleder meg til vi får den tilbake.  Jeg ble så vant til den automatiske registreringen at det ble vanskelig å huske på å sende inn måleravlesning i etterkant.

Anonymkode: 7c72e...96b

• Liker 3
Skrevet
12 timer siden, jabx skrev:

Hvis du ikke vet hva som er riktig så bør du høre på ekspertene og ikke svindlere som lyver om el-overfølsomhet og annet bedrageri.

Jeg klarer ikke å se noen fordeler for meg med smarstrømmåler. Mest sannsynlig blir strømregningene høyere.

At ekspertene sier at strålingen ikke er farlig, er jo ingen fordel for meg. Uten smartstrømmåler har jeg garantert ingen strålingsproblematikk. Den fordelen har jeg allerde i dag.

Skrevet
2 hours ago, Gullik said:

Jeg klarer ikke å se noen fordeler for meg med smarstrømmåler. Mest sannsynlig blir strømregningene høyere.

At ekspertene sier at strålingen ikke er farlig, er jo ingen fordel for meg. Uten smartstrømmåler har jeg garantert ingen strålingsproblematikk. Den fordelen har jeg allerde i dag.

Så du har ingen strålingsproblematikk uten smartstrømmåler? 

Så du har med andre ord ingen mobil, PC eller wifi?

Så du er med andre ord ikke utsatt for lys (som er elektromagnetisk stråling på et mye høyere frekvensnivå enn f.eks strømmåler)

Så du er ikke utsatt for ioniserende stråling (som er kjent at kan gi skader) i form av UV-stråling eller naturlig bakgrunnsstråling?

Så du har ingen varmekilder (strålevarme kommer fra infrarød stråling)? 

Lykke til! 

• Liker 6
Skrevet (endret)
7 minutter siden, LiseOslo skrev:

Så du har ingen strålingsproblematikk uten smartstrømmåler? 

Så du har med andre ord ingen mobil, PC eller wifi?

Så du er med andre ord ikke utsatt for lys (som er elektromagnetisk stråling på et mye høyere frekvensnivå enn f.eks strømmåler)

Så du er ikke utsatt for ioniserende stråling (som er kjent at kan gi skader) i form av UV-stråling eller naturlig bakgrunnsstråling?

Så du har ingen varmekilder (strålevarme kommer fra infrarød stråling)? 

Lykke til! 

For et tåpelig argument. Selvfølgelig har jeg all denne strålingen fra før. Du forsto ikke hva jeg skrev.

Det jeg forsøker å få frem er at det er ingen fordel for meg å få en smartmåler. Uansett om det ikke skulle være noe problem med strålingen.

Endret av Gullik

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...