AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #1 Skrevet 7. mars 2018 Noen med forståelse for jus her inne som kan svare på dette: Vi er samboere med felles barn. Jeg ønsker å øke min eierandel i huset vårt slik at vi eier likt, eller likere enn nå, f eks 40-60, men samboer ser ingen grunn til det. Han sier det vil senke levestandarden vår når jeg bidrar med mindre til fellespotten, for da vil jo han også redusere sin andel til felles forbruk. Og som han sier: hva er vitsen med å leve trangt når vi ikke trenger det? (vi lever ganske romslig). Han sier at siden vi ikke har planer om å flytte fra hverandre og ingen av oss er syke, så er det ingen grunn til bekymring mtp framtiden. Kan jeg da svare : Ok, men i såfall ønsker jeg å avtalefeste i samboerkontrakten at dersom samboerforholdet opphører som følge av dødsfall eller samlivsbrudd, så eier vi huset likt, med 50 % eienandel hver? Da slipper han å frykte at jeg får trangere økonomi, og jeg slipper å frykte konsekvensen av brudd / død? Barna våre er små og jeg ønsker økonomisk trygghet for meg og barna. Nb! Samboer har voksne særkullsbarn. Kan disse kompenseres på noen måte, slik at de ikke føler at det blir urettferdig? F.eks ved at jeg frasier meg rett til arv på annen eiendom f.eks? (han eier flere eiendommer som har høy verdi). Anonymkode: 19b54...5d0
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #2 Skrevet 7. mars 2018 Det kommer an på din samboers økonomiske situasjon når han avgår ved døden. Ettersom disposisjonen først får virkning etter din samboers død, anses dette som en dødsdisposisjon. Dermed må en overholde arvelovens regler, som bl.a. fastslår at barna har rett til pliktdelsarv på 2/3 av boet, begrenset oppad til 1 mill per barn. Dette begrenser din samboers adgang til å overføre verdier til deg da disse ikke kan overstige 1/3 av boet. I relasjon til deres felles barn vil du ha rett til å sitte i uskiftet bo med felles bolig. Ettersom situasjonen er kompleks, vil jeg anbefale å kontakte advokat. Det er svært lett å tråkke feil, bl.a. fordi disposisjonen må overholde arvelovens formkrav til testament og heller ikke krenke legalarveretten. Anonymkode: 5a073...240
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #3 Skrevet 7. mars 2018 Hvis en velger å se forbi jussen, kan argumentasjonen til din samboer snus til fordel for å øke din eierandel: Dersom det ikke er grunn til å bekymre seg for fremtiden, bør heller ikke han være bekymret før å overføre en økt eierandel til deg da det uansett ikke vil få betydning så lenge samlivet består. Kanskje han på denne måten forstår hvorfor et mer likestilt eierskap er viktig for deg? Anonymkode: 5a073...240
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå