Gå til innhold

Har jeg drept dem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en rekke inneplanter - et par monsteraplanter, eføy og en stor palme av noe slag. Jeg er ingen ekspert, men plantene har trivdes godt og holdt seg grønne året rundt, jeg har brukt gjødslingspinner og vannet ca 1 g i uken.

Nå har jeg vært DUM nok til å blande ut en del av en brukt ispose(stod at det kunne brukes som gjødsel) i vann, og vannet plantene med dette. En etter en er de blitt brune og henger med hodet.

Jeg trenger hjelp-er det noe jeg kan gjøre for å redde plantene? Plante om? Ny jord? Hjeeeelp, alle tips tas i mot med stor takk!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ispose? 

Hvaslags ispose var det? :klo:

Anonymkode: 586d8...a84

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hva slags gjødsel du har brukt, men kanskje du kan sette pottene i vasken og "skylle" vann gjennom pottene for å skylle ut noe av gjødselblandingen? Kanskje blandinga ble for sterk for røttene slik at de svis? Enkelt å skylle gjennom hvis du bruker innerpotter med hull i bunnen, men kanskje litt utfordrende hvis ikke.

Anonymkode: de80c...244

Skrevet
12 timer siden, Kallabassas skrev:

Har en rekke inneplanter - et par monsteraplanter, eføy og en stor palme av noe slag. Jeg er ingen ekspert, men plantene har trivdes godt og holdt seg grønne året rundt, jeg har brukt gjødslingspinner og vannet ca 1 g i uken.

Nå har jeg vært DUM nok til å blande ut en del av en brukt ispose(stod at det kunne brukes som gjødsel) i vann, og vannet plantene med dette. En etter en er de blitt brune og henger med hodet.

Jeg trenger hjelp-er det noe jeg kan gjøre for å redde plantene? Plante om? Ny jord? Hjeeeelp, alle tips tas i mot med stor takk!

Mener du at du har gjødslet plantene med innholdet i en ispose av den typen man legger i fryseren først og så iser ned det vonde stedet på kroppen?  Pose med noe blått i?  (mine er iallfall blå)

AnonymBruker
Skrevet

Sikkert ammoniumnitrat-forgiftning av plantene dine. For mye gjødsel forgifter dem. Det eneste du kan gjøre er vel å forsøke å potte dem om i ny jord. Rist av all den gamle jorda. Håpe at røttene ikke er svidd og drept.

Generelt er gjødsling av inneplanter bare tull. De har nok gjødsel i jorda! Det beste er å potte dem om i større potter etterhvert som de vokser. Da omsluttes de av ny jord og får den næringen de trenger.

Balkongplanter/sommerblomster ute skal du sørge for skikkelig god næringsrik jord til, for de vokser og blomstrer så kort en sesong. Men inneplanter vokser saaakte og trenger bare det jorda kan tilby. 

Anonymkode: c5400...ee1

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Sikkert ammoniumnitrat-forgiftning av plantene dine. For mye gjødsel forgifter dem. Det eneste du kan gjøre er vel å forsøke å potte dem om i ny jord. Rist av all den gamle jorda. Håpe at røttene ikke er svidd og drept.

Generelt er gjødsling av inneplanter bare tull. De har nok gjødsel i jorda! Det beste er å potte dem om i større potter etterhvert som de vokser. Da omsluttes de av ny jord og får den næringen de trenger.

Balkongplanter/sommerblomster ute skal du sørge for skikkelig god næringsrik jord til, for de vokser og blomstrer så kort en sesong. Men inneplanter vokser saaakte og trenger bare det jorda kan tilby. 

Anonymkode: c5400...ee1

Særlig om vinteren.

Anonymkode: 58af8...107

Skrevet

Tusen takk for gode råd! Den største planten har jeg skylt av og plantet om i ny jord, resten har jeg skylt igjennom leeenge ettersom jeg ikke hadde nok jord. Får bare håpe de overlever, er jo tross alt samlet noen tusenlapper som ryker om de dør.

Ang isposene: de er blå med en isbjørn på. Tror jeg var litt raus med mengden ift blandingsforholdet. Skal ikke gjøre det igjen!

Takk for hjelp og masse ny lærdom :-)

Skrevet
9 timer siden, Kallabassas skrev:

Tusen takk for gode råd! Den største planten har jeg skylt av og plantet om i ny jord, resten har jeg skylt igjennom leeenge ettersom jeg ikke hadde nok jord. Får bare håpe de overlever, er jo tross alt samlet noen tusenlapper som ryker om de dør.

Ang isposene: de er blå med en isbjørn på. Tror jeg var litt raus med mengden ift blandingsforholdet. Skal ikke gjøre det igjen!

Takk for hjelp og masse ny lærdom :-)

innhold i fryseposer: 

Nitrogenholdige salter. Benyttes også som gjødsel. Vannpose. Gjelder for isposer: Nedenfornevnte tiltak og informasjon er utarbeidet for store mengder nitrogenholde salter. Evnt. tiltak må derfor sees i relasjon til en enkelt ispose som inneholder en liten mengde og om den er aktivert (vannposen er brutt) eller ikke. Innholdet benyttes også som gjødsel. Innholdet kan derfor etter bruk benyttes som gjødsel på plen og planter: ½ pose blandes med 50 l vann.

Du har nok blandet stoffet for lite ut kanskje?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...