Gå til innhold

Verdens verste leilighet...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare må få ut frustrasjon her!!! Siden jeg flyttet inn og pusset opp hele leiligheten for 1,5 år siden har:

- varmekablene på badet gått. Gikk 10 mnd uten før vi endelig hadde mulighet til å pigge opp gulvet og legge nye. DYRT!

- Tett i sluket under dusjkabinettet etter 1 år fra det ble satt inn. Til tross for jevnlig rensing av sluk og generelt godt vedlikehold. Brått 5cm vann på badegulvet da jeg tittet ut av dusjen i går.

- vannlekkasje på soverommet igjennom et rør fra badeveggen. Måtte slå opp gulvet i hele leiligheten og legge nytt.

- kjøleskapet fikk en defekt etter 1 år (nytt) som gjorde at det samlet seg mugg i en beholder på baksiden som det var umulig å vaske i. Tok 4 mnd før Power aksepterte at «sånn skal det ikke være». Luktet helt forferdelig i leiligheten i evigheter.

- samboer klarte å sette på blender uten lokk, som rant bak beskyttelsesplatene på kjøkkenet. Da vi tok de ned for å vaske var alt så misfarget at vi måtte male kjøkkenet på nytt.

- det var noe feil på den elektriske kretsen (viste seg ved at vaskemaskinen slo seg av hele tiden). Måtte bytte alt det elektriske i leiligheten.

og mer....

jeg orker ikke mer......

Anonymkode: 01d2f...438

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Uff :( har vært der selv, føler med deg. Er det noe av dette dere kan kreve tilbakebetalt? Har du boligkjøperforsikring? 

Var det forresten et oppussingsobjekt dere kjøpte, eller var det det meglerne kaller strøkent og oppusset?

Jeg kjøper ny leilighet selv nå, og har ikke turt å by på noe gamlere enn fra 2005. Er redd for å møte slike utfordringer igjen. Tapte 350 000 kr sist.

Anonymkode: e7621...82a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

høres ut som et klassisk "kjøp billig, betal to ganger"

Anonymkode: 0d618...736

Skrevet

Når såkalte proffe(les: ufaglærte) håndverkere står for så mye bygging og oppussing her i landet, blir resultatene dessverre deretter. Det har vel aldri vært så mye byggteknisk galt i norske hjem og bygninger som i de siste 20 årene. Og så blir det eierne som må ta ekstraregningen, noe som er en hån.

• Liker 2
Skrevet
På 7.3.2018 den 8.22, AnonymBruker skrev:

Jeg bare må få ut frustrasjon her!!! Siden jeg flyttet inn og pusset opp hele leiligheten for 1,5 år siden har:

- varmekablene på badet gått. Gikk 10 mnd uten før vi endelig hadde mulighet til å pigge opp gulvet og legge nye. DYRT!

- Tett i sluket under dusjkabinettet etter 1 år fra det ble satt inn. Til tross for jevnlig rensing av sluk og generelt godt vedlikehold. Brått 5cm vann på badegulvet da jeg tittet ut av dusjen i går.

- vannlekkasje på soverommet igjennom et rør fra badeveggen. Måtte slå opp gulvet i hele leiligheten og legge nytt.

- kjøleskapet fikk en defekt etter 1 år (nytt) som gjorde at det samlet seg mugg i en beholder på baksiden som det var umulig å vaske i. Tok 4 mnd før Power aksepterte at «sånn skal det ikke være». Luktet helt forferdelig i leiligheten i evigheter.

- samboer klarte å sette på blender uten lokk, som rant bak beskyttelsesplatene på kjøkkenet. Da vi tok de ned for å vaske var alt så misfarget at vi måtte male kjøkkenet på nytt.

- det var noe feil på den elektriske kretsen (viste seg ved at vaskemaskinen slo seg av hele tiden). Måtte bytte alt det elektriske i leiligheten.

og mer....

jeg orker ikke mer......

Her må det jo ha blitt gjort mange alvorlige feil da dere pusset opp. Regner med rørlegger og elektriker tok ansvar og betalte for å utbedre skadene de hadde forårsaket?

AnonymBruker
Skrevet
På 7.3.2018 den 8.41, AnonymBruker skrev:

Uff :( har vært der selv, føler med deg. Er det noe av dette dere kan kreve tilbakebetalt? Har du boligkjøperforsikring? 

Var det forresten et oppussingsobjekt dere kjøpte, eller var det det meglerne kaller strøkent og oppusset?

Jeg kjøper ny leilighet selv nå, og har ikke turt å by på noe gamlere enn fra 2005. Er redd for å møte slike utfordringer igjen. Tapte 350 000 kr sist.

Anonymkode: e7621...82a

Bygget her er fra 1936, så det er jo forsåvidt "forventet" med litt rusk sånn sett.

Nei, ikke et oppussingsobjekt i det hele tatt, men bygget er jo gammelt, og ligger i en by med stor "gjennomflyt". Med andre ord tror jeg mange tidligere eiere har tatt en del kjappe løsninger siden de ikke regnet med å bo her så lenge.

Hovedproblemet er EGENTLIG ikke kostnaden på alt som vi har måtte gjøre om igjen. Det er rett og slett all tiden og hodebryet det tar, styring med forsikring, å gå rundt i en defekt leilighet, med alt det medfører... Så fort en ting er fikset så er det noe annet som går istykker... Blir helt utslitt, og går på nåler :fnise:

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

høres ut som et klassisk "kjøp billig, betal to ganger"

Anonymkode: 0d618...736

Leiligheten kostet 3 350 000, kjøpt i Mai 2016 i Oslo. 

Kostnaden er som sagt egentlig ikke hovedproblemet, jeg er bare så utrolig sliten av at så fort en ting er fikset så blir noe annet ødelagt... :P

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, prt90 skrev:

Her må det jo ha blitt gjort mange alvorlige feil da dere pusset opp. Regner med rørlegger og elektriker tok ansvar og betalte for å utbedre skadene de hadde forårsaket?

1) Varmekablene ble lagt av et firma igjennom borettslaget i 2010 - altså ikke vår fortjeneste. Vi fant senere ut at det var flere av leilighetene som hadde hatt dette problemet, så vi fikk jo igjen på forsikringen, men gud så kjedelig det var å gå hele vinteren uten varme.

2) Overflowing av badet - det var vår skyld fant jeg ut. Samboer renser aldri sluket i dusjen, og slipper fra seg ekstremt mye hår. Noen ganger tar han vekk "filteret" og lar håret gå ned i rørene så han skal slippe å rense sluket. Det satt TIDENES plugg nedi der.... Etter 8 mnd. Han fikk passet sitt påskrevet for å si det slik, når jeg fant ut hva som var grunnen.

3) Vi har ikke slått opp veggene for å sjekke vannrørene, så det kunne jeg nesten ikke vite om.

4) Kjøleskapet - defekt på kjøleskapet. Ikke vår skyld. 

5) Feil på den elektriske kretsen - ikke vår skyld. Gamle ledninger. 

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, prt90 skrev:

Jeg vet ikke hvem som har gjort mesteparten av disse feilene da det kan være hvilken som helst tidligere eier.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg er mot strømmen, men jeg ser egentlig ingen alvorlige feil her. Ikke er det spesielt ille heller? Det du reagerer på, er vel voksent liv som begynte litt plutselig? Er det første gang du eier, og du og sambo flyttet nylig sammen?

• feil med varmekabler - det skjer, og dere fikk det ordnet på Borettslag sin regning. Det er uflaks at det skjedde nettopp dere, men det skjer. 
  • du sier selv at dere var selv skyldig at badet ble oversvømt. Ja, man må fjerne håret fra sluken.
  • feil med vannrør - ja uflaks igjen, og spesielt uflaks siden dere hadde samtidig feil med varmekabler. Sånn kan jo skje, når man eier leilighet/hus, innebærer det jevnlig bruk av penger på vedlikehold. Spesielt hvis det ikke er helt nybygg.
  • kjøleskapet, som var knapt et år gammel, fikk dere vel byttet på garanti da eller? sånn sett, er dette flaks! Vårt kjøleskap feilet en måned etter at garantien var utgått, det skjer jo, hvitevarer dør,  vi måtte bare kjøpe nytt kjøleskap.
  • det at dere fått ordnet opp i det elektriske er superbra! Nå vet dere at det elektriske fungerer, og forhåpentligvis er det mindre fare for brann. Igjen, det er i grunn som forventet hvis man kjøper gammel leilighet/hus. Dyrt med vedlikehold.
  • Og det med glassplate på kjøkkenet som samboeren din trilgriset. Er jo bare deres skyld. Fug over den glassplata sånn at det ikke skjer igjen, eller sett inn fliser/veggplater, som er sikrere løsning.

Og en ting. Snakk med foreldrene dine om vedlikehold av bolig, begynn å legge merke til sånne ting. Måtte de nylig bytte tak på huset, drenering, vinduer kanskje? Eller bor de i en leilighet og betaler for at borettslag maler alle vinduer og pusser opp fasaden? Leilighet trenger vanligvis mindre vedlikehold, men man må uansett ha en "buffer" for at uforutsigbare ting kan skje. Det er ikke lett å skaffe seg en buffer når man er ung, men prøv å spare litt hver måned. Hvis dere legger av bare 2 tusen pr måned, etter ett år har dere 24 000 i buffer, og det er veldig greit å ha hvis vaskemaskin går i stykker, eller noe annet.

Anonymkode: a77d7...bc9

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...